بار دیگر ، ساکنین شهر اشرف در لابلای چرخهای ارتجاع

بار دیگر ، ساکنین شهر اشرف در لابلای چرخهای ارتجاع

در حاشیه حمله مزدوران حکومت عراق به ساکنین شهر اشرف

از: سعید صالحی نیا

salehinia@aol.com

۸ آوریل ۲۰۱۱

مقدمه:

چند ساعت از “کنفرانس مطبوعاتی” خانم سونا صمصامی در واشنگتن(۱) در مورد کارخانه تابا در نزدیکی تهران نگذشته بود که خبرگزاریها از حمله وحشیانه اراذل ارتش عراق به پایگاه اشرف و کشته شدن بیش از ۳۰ نفر و زخمی شدن نزدیک به سیصد نفر خبر دادند(۲). خانم سونا صمصامی به خبرنگاران گفته بود که در کارخانه تابا، سانتریفوژهای تولید اروانیوم غنی شده به منظور ساخت بمب اتم ، ساخته می شود. از دید من این دو ماجرا به هم مرتبط است. حداقل انگیزه فوری حمله به پایگاه اشرف را روشن می کند. در بلند مدت هم که طبعا منافع حکومت دست نشانده و دو دهنه عراق حکم می کند که این پایگاه هر چه زودتر بسته شود. وجود این پایگاه در مرزهای بین عراق و ایران به نفع حکومت عراق نیست و این حکومت و حکومت آمریکا از ساکنین اشرف بعنوان ابزار معامله سیاسی با رژیم اسلامی استفاده کرده اند و خواهند کرد.

متعاقب انتشار خبر حمله ارتش عراق، از رضا پهلوی تا بخشهای زیادی از “اپوزسیون” چپ به خیل محکوم کنندگان این حمله پیوستند. رضا پهلوی از موضع “ایرانی بودن” ساکنین اشرف به دفاع از آنها بر خواسته و “اتحاد فدائیان کمونیست” مدعی شده که:” حمله به قرارگاه اشرف و کشتن و زخمی کردن نیروهای سازمان مجاهدین عمر رژیم طولانی تر نخواهد شد”!

از دید من هیچکدام از این موضع گیریها ، اصولی نیست. آخری که شوخی تلخی است! هیچکدام معضل واقعی را نشانه نمی گیرد و راه حلی واقعی ارائه نمی دهد. برای روشن کردن پیچیدگی ماجرا لازم دیدم چند نکته را در این مقاله بشکافم:

(۱)چه کسانی در این جنایت شریک هستند؟

 بازیگران این صحنه ضد انسانی چه کسانی هستند؟ رژیم دو نبشه عراق؟ حکومت آمریکا که مدتها از وجود فرقه مجاهد و سیاست “موازیش” استفاده کرده و برای معامله با رژیم اسلامی دارد باسرنوشت ساکنین اشرف بازی می کند؟ رهبری ارتجاعی ، اسلامی فرقه مجاهد؟ خود ساکنین اشرف که در بند ایدئولوژی فرقه ایشان چنان اسیرند که توان گرفتن سرنوشت خود را هم کاملا از دست داده اند؟ من فکر می کنم همه این عناصر در ایجاد و تداوم این صحنه ها دخیل هستند.

رژیم اسلامی ایران حتما در این ماجرا شریک است. عکس العمل چند ساعته به “کنفرانس مطبوعاتی ” خانم صمصامی نشان از این دارد که چرخهای ارتجاع منطقه ای خوب به هم جفت شده.

(۲)وجود پایگاه اشرف چه سودی می تواند در مبارزه با رژیم اسلامی داشته باشد؟

پایگاه اشرف قبلا بخشی از پروژه نظامی فرقه مجاهد بود . بعد از پائین کشیده شدن رژیم صدام حسین توسط حکومت آمریکا، این عملکرد را هم ندارد. عده ای در یک منطقه متمرکز شده اند و هر چند وقت یکبار هم توسط نیروهای نظامی رژیم اسلامی یا نیروهای رژیم عراق مورد تهاجم قرار می گیرند و کشته می دهند. از نزدیک به ده هزار نفر ساکنین پادگانهای مجاهد در مرز عراق با ایران در حال حاضر نزدیک به ۳هزار نفر مانده اند. وجود این “ساکنین” اشرف هیچ ارزش نظامی یا حتی سیاسی ندارد. رهبری ارتجاعی فرقه مجاهد البته از اینها استفاده تبلیغاتی می برد و بازار شهید سازی و شهید بازیش را گرم نگه می دارد. این فرقه شیعی مثل همه فرقه ها بر اساس شهید سازی و شهید بازی بنا شده. البته ما از رهبران فرقه حرف نمی زنیم! اینها امام زمانهائی هستند که باید در جای گرم و نرم “حفظ” شوند تا فرقه بی سر نشود!

بیرون از این بازیهای ایدئولوژیک مستهجن، منطق حکم می کند و حکم می کرده که ساکنین اشرف را به مناطق امن و بیرون از آن برهوت ضربه پذیر منتقل کرد. اگر کوچکترین احساس مسئولیتی وجود داشت اینکار را مدتها پیش باید به اتمام می رساندند.

(۳)”حق پناهندگی” یا حق ماندن در پایگاه مرزی؟

آیا ماندن در پایگاه مرزی و اصرار به این ماندن، بخشی از حق پناهندگی است؟ بعنوان یک فعال حق پناهندگی، من این حق را جائی ندیدم! همه حکومتها موظف هستند که حق انسانی پناهندگی را به رسمیت بشناسند. اما تمرکز در منطقه مرزی، حق انتخابی هیچ پناهنده ای نبوده است. پناهنده حق دارد که جانش در کشور میزبان محفوظ بماند اما چیزی که از دوران پادگان سازی زیر نظارت صدام حسین در عراق مانده ، شکل و شمایل دیگری دارد. تمرکز اعضای فرقه مجاهد در دوران حظور نظامی آمریکا هم تنها یک ابزار سیاسی چانه زنی با رژیم اسلامی بوده و هیچ ارزش سیاسی یا نظامی دیگر برش متصور نیست. رهبری فرقه مجاهد بی جهت انتظار دارد که حکومت آمریکا به “تعهداتش” به این فرقه پایبند بماند. این یعنی قمار کردن روی زندگی ساکنین پایگاه اشرف. موجهای بعدی تهاجم اراذل حکومت عراق، دیر یا زود و با کشته شدن تعداد بیشتری از ساکنین اشرف به این تاریخ پایان خواهد داد و ننگ را برای همیشه به پیشانی همه ارکان ارتجاعی این بازی ضد انسانی خواهد نشاند.

(۴)موضع گیری حزب کمونیست کارگری ایران در موضوع تهاجم به اعضای مجاهدین در عراق

حزب کمونیست کارگری ایران با تکیه به سیاست اصولی و شناخته شده ای که از زمان منصور حکمت نسبت به فرقه مجاهد بعنوان بخشی از جنبش اسلام سیاسی یعنی رکنی از سناریوی سیاه و ضد تمدن داشته، هیچوقت این فرقه را بعنوان بخشی از جنبش انقلابی به رسمیت نشناخته است. در جریان حملات وحشیانه به اعضای این فرقه در سالهای اخیر، حزب ما ضمن محکوم کردن هر گونه تهاجم به ساکنین پایگاه اشرف و فراخوان برای تامین امنیت آنها، بطور مداوم خواست انتقال ساکنین اشرف را به کشور امن ثالث را تکرار کرده است. در اعلامیه امروز حزب می خوانیم:

” باید به این وضعیت یکبار برای همیشه خاتمه داد. ما بارها اعلام کرده ایم که تنها راه نجات افراد مستقر در این کمپ انتقال آنها به یک کشور امن ثالث است. حادثه اخیر یکبار دیگر بر ضرورت فوری این امر تاکید میکند.”

این موضع گیری یک موضع گیری توام با احساس مسئولیت و هوشیاری است. راه حل حفظ جان ساکنین اشرف همین است. اگر رهبری فرقه مجاهد خواسته است و می خواهد که از جان این افراد بعنوان حربه تبلیغاتی استفاده کند و آنها را در این وضعیت نگه دارد، این خود افراد ساکن اشرف هستند که باید بر ذهنیت فرقه ای خود غلبه کنند و سرنوشت خودشانرا قبل از اینکه دیر شود بدست بگیرند.

“حزب کمونیست کارگری این عمل جنایتکارانه دولت عراق را قویا محکوم میکند و از همه احزاب و سازمانهای مدافع آزادی و حقوق انسانی و از کلیه نهادهای بین المللی مربوط به حقوق مهاجرین و امور پناهندگی میخواهد که دولت عراق را به خاطر این عمل وحشیانه محکوم کنند و تحت فشار قرار بدهند.”

به دید من ، این یک سیاست انساندوستانه و عملی است. راه حل است و نه فقط یک محکوم کردن خشک و خالی! می شود کمپینی جهانی برای آن راه انداخت. می شود بطور عملی به حل نهائی مسئله دردناک کمپ اشرف نزدیک شد. به امید آن روز.

 

منابع دیگر:

 

 (۱)مجاهدین خلق: کارخانه تابا در نزدیکی تهران، بزرگ‌ترین تولیدکننده سانتریفیوژ (رادیو فردا)

http://www.radiofarda.com/content/f2_iran_nuclear_mek_says_taba_factory_tehran_biggest_manufacturer_centrifuges/3550884.html

(۲)چند فیلم از حمله وحشیانه ارتش عراق به اردوگاه مجاهدین خلق

http://www.azadi-b.com/J/2011/04/post_501.html

(۳) حمله به قرارگاه اشرف محکوم است- سازمان اتحاد فدائین کمونیست

http://www.azadi-b.com/J/2011/04/post_502.html

 (۳)حمله دولت عراق به اعضای سازمان مجاهدین شدیدا محکوم است- حزب کمونیست کارگری ایران

http://rowzane.com/fa/annonce-archiev/107-hezb/6456-1390-01-19-22-13-41.html

 

(۴)اسماعیل هوشیار:آخرین اخبار حمله سنگین نیروهای عراقی به اسیران اشرف

http://www.tipf.info/tavagofe,jenayat.htm

(۵)سعید صالحی نیا: تراژدی فرقه مجاهد در حاشیه حمله نظامی رژیم عراق به قرارگاه اشرف-آگوست۲۰۰۹

http://www.rowzane.com/0000-2009/e-m08/2-said.htm