جنبش آزادی زن در کردستان عراق

بیش از چهل روز است که مردم آزادیخواه و برابری طلب شهرهای کردستان عراق در اعتراض به حاکمان ناسیونالیست کرد و در راس آنها احزاب بارزانی و طالبانی به خیابانها آمده اند. در شهر سلیمانیه با تجمع و گردهمایی هر روزه در میدان آزادی این شهر، مشعل این حرکت اعتراضی را همچنان شعله ور نگه داشته اند.
حضور زنان آزادیخواه و برابری طلب در تجمعات و اعتراضات این مدت، نقطه عطف بسیار مهمی در حرکت رادیکال و آزادیخواهانه جنبش زنان در شهرهای کردستان عراق بوده است.
جنبش اعتراضی زنان در کردستان عراق، جنبشی علیه وضع موجود، علیه سرکوب و نابرابری، علیه زن ستیزی و قوانین ارتجاعی در کردستان عراق است. این جنبش در راستای خواست و مطالبات زنان تونس و مصر و دیگر کشورهای عربی است که خواهان جدایی دین از دولت و برسمیت شناسی حقوق برابر زنان و مردان شدند. شعارها، خواست و مطالبات تجمع زنان در میدان آزادی شهر سلیمانیه سند محکومیت احزاب ناسیونالیست کرد در کردستان عراق است.
خواست و مطالبات زنان و تمامی مردم شهرهای کردستان عراق یعنی پایان دادن به  بیست سال سرکوب و خفقان، یعنی برچیدن بیست سال تحمیل قوانین ارتجاعی و عقب مانده و ضد زن و افسار زدن به بیست سال رواج فرهنگ و سنن عشیره ای و ناسیونالیستی در کردستان عراق است. جنبش زنان در شهرهای کردستان عراق به میدان آمده است که قوانین احزاب اسلامی و عرف و سنن ناسیونالیست عشیره ای حاکم را از دست و پای خود بردارد. این حرکت و این جنبش دیگر قابل بازگشت به گذشته نیست و راه خود را باز یافته است. 
حرکت شورانگیز زنان آزادیخواه و برابری طلب شهر سلیمانیه نقطه امید بسیار روشنی برای رشد و اعتلای جنبش زنان در منطقه است. رشد و گسترش جنبش برابری طلبانه زنان در کردستان عراق یعنی پایان دوره حاکمیت ارتجاع اسلامی و ناسیونالیستی در کردستان عراق. حرکت و مبارزه زنان و مردان در شهرهای کردستان عراق را باید بیش از این تقویت کرد. جبش برابری طلبی زنان خواهان یک جامعه آزاد، برابر و انسانی است. دوره جریانات و حکومتهای زن ستیز دارد بسر می رسد. خواست و شعارهای مردم انقلابی در کشورهای عربی و خواست و مطالبات سکولار و رادیکال زنان در کردستان عراق، فریاد برچیدن هرگونه تبعیض، نابرابری و زن ستیزی حاکمان ناسیونالیست کرد، دیکتاتور، مستبد و اسلامی است.
نیروها و جریانات چپ و سکولار باید هر چه بیشتر با تداوم حرکت اعتراضی خود و برای تحقق خواست و مطالبات رادیکال مردم، جنبش آزادی زن در کردستان عراق  را تقویت کنند. تقویت جبش زنان  در کردستان عراق وظیفه فعالین درون این جنبش، نیروها، احزاب، جریانات و شخصیتهای چپ، رادیکال، کمونیست و انساندوست است.
۲۹ مارس ۲۰۱۱