مروری بر رویدادههای عراق و کردستان عراق (از ۸ مارس تا ۲۳ مارس)

 بخش دوم؛ مقدمه

در کردستان عراق همچون دیگر نقاط در منطقه خاورمیانه اعتراضات و اعتصاب و تظاهراتهای علیه حاکمان برای شرایط بهتر زندگی ، علیه فقر، بیکاری و فساد اداری و به منظور ایجاد تغییری بنیادی در جریان است. بیش از چهار هفته از اعتراضات توده های مردم و جوانان میگذرد.  جنبشهای اجتماعی گوناگونی با اهداف و امیال گوناگونی شرکت دارند . آنچه عراق و کردستان عراق را از دیگر جوامع عربی جدا می سازد وجود احزاب کمونیسم کارگری است. این ویژگی در بیان خواست و امیال توده ها و در افق و تصاویری که هر جنبشی از این اعتراضات دارد متفاوت میسازد. ناسیونالیستهای ناراضی از این شرایط، برای شرکت و کرسی و امکانات بیشتر از ثروت و پول و قدرت بر روی این اعتراضات حساب باز کرده اند. جریانات اسلامی افق خود را دارند. میدانداری جریانات اسلامی با همکاری احزاب حاکم در دو دهه گذشته لکه ننگینی است که بر دامن و پرونده احزاب میلیشیای حاکم ثبت شده است.

به منظور در جریان قرار دادن رویدادهای عراق و کردستان عراق، دومین شماره را منتشر میکینم.

۹ مارس ـ در میدان آزادی شهر سلیمانیه تظاهرات ادامه دارد. دانشجویان و اساتیر دانشگاه در پشتبانی از این اعتراضات از دانشگاه به طرف این میدان راهپیمائی نمودند. در شهر کفری تظاهراتی بر پا شد، هنوز چند دقیقه ای از این حرکت اعتراضی نگذشته بود که میلیشای احزاب حاکم با کتک کاری تعدادی از تظاهر کنندگان از مسئولین برگزاری تظاهرات خواستند که از مردم بخواهند محل را ترک کنند. احسان ملا فواد یکی از سازماندهندگان تظاهرات می گوید که به ما فشار اوردند و به همین خاطر تظاهرات را به پایان رساندیم. سندیکای روزنامه نویسان در بیانیه ای در این روز تعرض و فشار به روزنامه نگاران و سوزاندن کانال های تلویزیونی را محکوم نمود.  در شهر کویه اعتراضات ادامه دارد.

برهم صالح رئیس دولت کردستان در پارلمان در رابطه با رویدادههای اخیر به چند نکته اشاره نمود. او  عکس العمل نیروههای امنیتی را در رابطه با رویدادههای ۱۷ فوریه نامسئولانه توصیف نمود و گفت ۲  نفر از کسانی که به تلویزیون  نالیا   حمله کرده بودند شناسائی شده اند . این در حالی است که مردم و نیروهای اپوزسیون همان روز اول بر اینکه این اقدام از جانب میلیشای احزاب حاکم صورت گرفته تاکید نموده و با تعقیب محل نگه داری تعدادی از زخمیهای این حمله محل نگهداری آنها را در بیمارستان هولیر بخش زنان افشا نموده بودند و سخنان به رهم صالح را تظاهر کنندگان میدان آزادی در همان محل رد نموده و خواستار استعفای دولت وی شدند.   

۱۰ مارس – تهدید روزنامه نگاران و رسانه هایی که در انعکاس اخبار  اعتراض مردم نقش دارند ادامه دارد. اسعد علی اسماعیل سردبیر هفته نامه (بوچون) در اطلاعیه ای اظهار داشته که همکاران این هفته نامه مورد تهدید قرار گرفته اند. و مسئولیت حفاظت از جان کارمندان خود را به عهده دوحزب حاکم انداخته است.

بیش از ۳۰ نفر از رانندگان تاکسی در شهر دهوک در یک حرکت اعتراضی بخشی از شاهراه اصلی این شهر را بسته و به کمبود بنزین اعتراض نمودند. در همین روز در مرز باشماخ بیش از ۲۰۰۰ نفر از رانندگان اتوموبیلهای سنگین در اعتراض به بیکاری و شرایط کاری خود اعتراض نمودند. این دومین بار در همین چند روز است که این رانندگان اعتراض می کنند .

 در شهرهای سلیمانیه، بخش تق تقان، شهر قلعه دزی تظاهرات ادامه دارد.

مرکز خبری کردستان در رابطه با احضار رئیس حکومت کردستان به پارلمان و سخنان وی از عثمان حاج مارف دبیر اول حزب کمونیست کارگری عراق نظرشان را پرسید. عثمان حاج مارف در جواب گفت که “حضور رئیس حکومت در قدم اول نشانه فشار اعتراضات مردم بود که وی مجبور به حضور در این پارلمان شد، اما تا انجا که به جواب او به سوالات طرح شده برگردد وی تاکید نمود که این عملا طفره رفتن بود چرا که اولا عاملان ۱۷ فوریه ،حمله به تلویزون نالیا، در یک کلام به هیچ یک از مسائلی که از جانب مردم مطرح شده جوابی نداده است. او در بخش دیگر از مصاحبه اظهار داشت که “جلسه پارلمان دیروز این واقعیت را اشکار نمود که از این دولت کاری نشدنی و بیهوده است.نه پارلمان و نه حکومت اینها اعتباری نزد مردم ندارند.و نه جای اعتماد است برای جواب دادن به خواست مردم … “

۱۱ مارس – خسرو سایه از  اعضا دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری کردستان در مصاحبه ای که با  مرکز خبری کردستان در رابطه با اطلاعیه نیروههای چپ و دموکراتی خواه به تاریخ این روز مصاحبه ای ترتیب داد در این مصاحبه خسرو سایه گفت: “این جلسه در رابطه با رویدادههای اخیر در کردستان و به منظور صف متحد نیروههای چپ و دموکرات در این تحولات است. هدف این است که چپ در این تحولات بتواند توانائی دخالتگری خود را بالا برده و مطابق پلاتفرمی روشن خواستهای سیاسی و اقتصادی مردم را در خود بگنجاند. … او گفت سیاستی که ما چون حزب دنبال می کنیم گسترش و سراسری کردن این اعتراضات است و تلاشی است برای انتقال این اعتراضات به تمامی محلهای کاری ، دانشگاهها، شهر و شهرکهای مختلف تلاش ما این است که چپ چون قطبی در این اعتراضات ظاهر شود. و به این منظور تمام این خواستها را بتوانیم در پلاتفرمی جمع کنیم.

در این روز در شهر بغداد با شرکت صدهها نفر از مردم تظاهراتی در میدان تحریر این شهر علیه بیکاری و فقر و شرایط بد زندگی مردم صورت گرفت.

در شهرهای نجف، دیوانیه و فلوجه نیز تظاهراتهای علیه فقر و بیکاری وعلیه دستگیرهای وسیعی که از چند روز پیش در شهر فلوجه آغاز شده بودند، ادامه دارد.

در شهر هولیر احزاب میلیشای حاکم برای جلوگیری از انجام هر حرکت اعتراضی  نیروههای امنیتی را با لباس شخصی در سطح شهر پخش کرده اند.

تظاهرات در شهرهای سلیمانیه،رانیه ، کویه و چم چمال ادامه دارد. انجمن موقت میدان آزادی در بیانیه ۱۲ خود ایجاد شرایط نظامی در هولیر را محکوم نمود.

۱۲ مارس – میدان آزادی سلیمانیه اعتراضات به شیوههای مختلف از اعتصاب و بست نشستن تا تظاهرات و سخنرانی و… ادادمه دارد. در شهر پنجوین اعتصاب رانندگان ماشینهای سنگین وارد سومین روز خود شد. در شهر کویه تظاهرات ادامه دارد جوانان نسل بعد از خیزش ۹۱ از مردم این شهر خواسته اند که وسیعا در تظاهراتها شرکت کنند و تظاهرات در این شهر ادامه دارد. در جم جمال تظاهرات ادامه دارد.

 در شهر پینجوین بعد از اظهارات مسعود بارزانی که اگر ۵۰ هزار نفر مردم خواستار استعفای وی شوند او استعفا خواهد داد کمپین ” من تو را بعنوان رهبر قبول ندارم” با جمع آوری امضا شروع بکار کرده و ظرف جند ساعت صدهها نفر مردم در این شهر از این کمپین حمایت نمودند.

انجمن موقت میدان آزادی در اطلاعیه همه افکار عمومی از توطئه ای که احزاب میلیشا برای دستگیر و اقدام به ترور رهبران اعترات مردم در دستوردارند مطلع نمود و در این اطلاعیه که برای همه رسانه های عمومی ارسال شده انجمن موقت دولت را مسئول حفاظت از جان این رهبران دانست.

حزب کمونیست کارگری کردستان عراق طی نامه ای سرگشاده به انجمن موقت میدان آزادی در رابطه با نامه رئیس دولت تحت عنوان”جواب رئیس حکومت برای خواست های مردم” تاکید نمودند که بیش از ۲۰ سال است که وعده وعید داده می شود و هیچ اقدامی صورت نگرفته لذا مردم حق دارند با دید تردید به این جواب نیز بنگرند. حزب کمونیست کارگری کردستان  در ادامه نوشت که برای تحقق خواستهای مردم لازم است دولت ابتدا شرایط زیر را فراهم نماید.

۱- انجمن موقت را بعنوان نمایند مردم برسمیت شناخته و در رسانه های گروهی این مرجع را بشناساند و در رابطه با خواستهای مردم با این انجمن مذاکره نماید.

۲- تعین سقف زمانی برای برچیدن مقرات احزاب مسلح در تمامی شهرهای کردستان.

۳- شناسی و معرفی کسانی که در روزههای ۱۷،۱۹ و ۲۶ فوریه در رویدادههای که در شهرهای سلیمانیه،هه لبجه، کلار و چم جمال و آتش زدن دفتر تلویزیون نالیا و رویدادهای دستگیری و دزدین مردم معترض .

۴- متوقف نمودن تهدید و آزار مردم به جرم شرکت در اعتراضات.

۵- آزادی تمامی دستگیر شدگان اعتراضات توده ای بدون قید و شرط در تمامی شهرها . اعلام آزادی بی قید و شرط ابراز عقید و نظر و آزادی بی قید و شرط سیاسی و لغو قانون اعتراض و برپائی تظاهرات به شیوه ای رسمی.

۶- برچیدن شرایط و فضا نطامی حاکم بر شهرها خصوصا شهرهای کلارو هولیر.

۷_ تعین سقف زمانی معینی برای برآورده کردن خواسته های طرح شده از جانب انجمن موقت.

۱۳ مارس – مردم با ایجاد کمپینهای مختلف نارضایتی و اعتراض خود به حاکمان جامعه را اعلام می کنند در شهرک مخمور کمین دفاع از حقوق پایه ای مردم ایجاد شد و در اطلاعیه خود تلاش برای تحقق خواستهای مردم را تاکید نمود. در کانادا نیز کمپن ” من تو را بعنوان رهبر قبول ندارم ” شروع بکار نمود.

سه تن از استادان دانشگاه صلاح الدین اعلام نمودند که از طریق موبایل مورد تهدد قرار گرفته اند و روشن نمودند که پشت این تهدیدها جریانی سیاسی قرار دارد آنها شماره تلفن مزبور را علنی نمودند.

تظاهرات در میدان آزادی ادامه دارد و تعدادی از جوانان از شهرهای کلار و پیرمگرون برای شرکت در این تظاهراتها به سلیمانیه آمدند. در دیگر شهرها نیز تظاهرات ادامه دارد. مردم از شهرک چوارقورن وارد شهر رانیه به منظور شرکت در تظاهراتها شدند.

عثمان حاج مارف دبیر اول حزب کمونیست کارگری کردستان در رابطه با احزاب اپوزیسیون و دور نقششان در مصاحبه ای با نشریه اکتبر گفت ” اعتراضات توده ای مردم در کردستان خواست روشن خود از بیزاری مردم از حاکمیت احزاب میلیشا پارتی و اتحادیه میهنی است اما احزاب اپوزیسیون(گوران و جریانات اسلامی) اهداف و منافع خود را با احزاب حاکم دارند ، بیشترین خواست اینها کسب موقعیت بهتر بر ای جریانشان است. و در همین جهارجوب نیز خواستار تغییراتی در نظام حاکم هستند. تلاش آنها برای کانالیزه کردن اعتراضات در چهارچوب همین اهداف تحت شعارهای انتخابات پیش از موعود، بازسازی دستگاههای حکومتی، آشتی و یا ایجاد دولت تکنوکرات  . او تاکید نمود که خواست اعترضات مردم برانحلال نیروی میلیشای احزاب، بالا بردن سطح معیشت مردم، کار یا بیمه بیکاری و حکومت نماینده واقعی مردم و….. است.

۱۴ مارس- اعتراض و تظاهراتها ادامه دارد در نتیجه اعتراضات در خارج کشور دولت انگلستان به دولت عراق و کردستان در رابطه با پایمال کردن حقوق مردم معترض اعتراض کرده است. در سازمان ملل قرار شد نماینده ای جهت بررسی نقص حقوق بشر از طرف دولت حاکم به کردستان اعزام شود.

کمپین دفاع از حقوق معلمان در نشست خود بر خواستهای معلمان برای شرایط بهتر زندگی و خواست اعتراضات توده ای مردم تاکید نمود.

زندانیان سیاسی زمان بعث در تظاهراتی بطرف میدان آزادی سلیمانیه از خواستهای مردم معترض حمایت نمدند.  

۱۵مارس – بیش از ۶۰ نفر از کارگران شهرداری شهر سید صادق دست به اعتصاب زدند. این کارگران اعلام نمودند که بیش از ۵ سال است که شهرداری با دستمزد کم و بشیوه قراردادی کار کرده اند. خواست این کارگران استخدام رسمی و بالا بردن دستمزد است. شهردار سید صادق در مصاحبه ای با سایت سبه ی گفت که ما خواست این کارگران را به دولت اعلام نموده ایم و هیچ جوابی دریافت نکرده ایم.

در حمایت از تظاهراتهای میدان آزادی سلیمانیه در شهر خرمال تظاهراتی برپا شد.

۱۶ مارس – احزاب میلیشا همچون روزهای قبل برای جلوگیری از برگزاری هر حرکت اعتراضی در این شهر  دروازه های شهر هولیر را بشدت کنترل کرده و از رفتن مسافرانی که ار منطقه سلیمانیه به این شهر عازم هستند جلوگیری می کنند. از طرف دیگر اتحادیه مینهی در شهرهای سلیمانیه و اطراف با زور و تهدید کارمندان ادارت را وادار به شرکت در مراسمهایی که به مناسبت بمباران هه لبجه برگزار شد، می کند .

در میدان آزادی سلیمانیه دهها هزار نفر برای گرامی داشت یاد بمباران هه لبجه و یاد جنبش شورای تجمع نموده اند در این روز در یاد جنبش شورای کادرهای رهبری حزب کمونیست کارگری کردستان سخنرانی کردند. که در زیر به چکیده از سخنان آنها اشاره می شود.

سالار آهنگر(سالار آسنگر) گفت” از سال ۱۹۹۱ تا کنون تعداد زیادی جان خود را از دست دادند از ریختن خون بکر علی تا درگیریهای قلعه علی ناجی ، جنبش شما جنبش یک کاسه کردن ایدئولوژی ناراضی درون احزاب حاکم نیست، یا اپوزیسیون همگی باید بر خواستهای این جنبش که همانا حق شهروندی مساوی برای همه شهروندان ، ازادی بی قید و شرط سیاسی ، کار یا بیمه بیکاری، بیرون رفتن حزب مسلح …” تاکید کرد.

نوزاد بابان از اعضای انجمن موقت میدان آزادی گفت” بیست سال قبل در همین محل همانگونه که رفیق نوری بشیر اشاره نمودند  تعدادی از عزیزان شما در جنبش شورای جان خود را از دست دادن جا دارد در یاد روز جنبش شورای یاد این عزیران که عکسهای آنها را در اینجا می بینید، گرامی بداریم.

نوری بشیر در سخنان خود اشاره نمود” این اولین جنبش اعتراضی ما نیست سال ۹۱ در همین روز در این میدان جمع شدیم، میخواستند نیروهایمان را پراکند کنند، ده ها دسیسه و تهدید را بکار بردند ، امروز نیز باید هوشیار بود نباید اجازه داد مجددا سنایوری پیش تکرار گردد. او تاکید نمود که باید اعتراضات را به محلهای کار محلات و همه جای کردستان کشاند او گفت ما خواهان اعمال اراده مردم هستیم……”

۱۷ مارس- حزب دموکرات کردستان عراق با تمام امکانات نظامی و ایجاد فضای نظامی ، کنترل دروازه های منتهی به شهر هولیر و تعطیلی دانشگاه صلاح الدین می خواهد جلو گسترش اعتراضات به این شهر را بگیرد . این درحالی است که از جانب اقشار مختلف مردم پیامهای برای مردم معترض میدان آزادی و در حمایت از خواستهای آنها ارسال میگردد.

در نتیجه اعتراضت مردم برای شناسائی و محاکمه کسانی که در کشتن تظاهر کنندگان یا سوزاندن میدیای آزاد نقش داشته اند، برهم صالح در  پارلمان گفته  بود که دوتن از آنها شناسایی و دستگیر شده اند. امروز این دوتن به اسامی سروان (عه مید) جلال ناجی قادر مسئول خبری نیروی پیشمرگه و روژ بهجت عونی از نیروه های ضد ترور دولت دو متهمی بودند که در دادگاه محاکمه شده اند .تا کنون هیچ اطلاعاتی در این مورد به بیرون درز نکرده است.

ایوب رسول یکی از معترضین میدان آزادی سلیمانیه که ۲۳ روز است در اعتصاب غذا بسر می برد بنا به درخواست معترضین میدان آزادی به اعتصاب غذای خود پایان داد او گفت در این مدت شخصیتهای زیادی از دو حزب حاکمه از او خواسته بودند که به اعتصاب خود پایان دهد اما او قبول نکرده بود اما اینبار به درخواست تظاهرکنندگان میدان آزادی اعتصاب غذای خود را به پایان میرساند.

در میدان سرای آزادی انجمن موقت در سخنانی اعلام نمود که امروز یک ماه از اعتراضات مردم میگذرد احزاب، انجمنها، شخصیتهای زیادی از این اعتراضات حمایت کرده اند اما هنوز دولت اقدامی انجام نداده از تمامی این جریانات و شخصیتها خواست که به هر شیوه ای که می توانند به احزاب حاکم فشار بیاورند.

با وجود فشار نیروهای میلیشای احزاب حاکم برای انجام ندادن تظاهرات در شهر هلبجه مردم این شهر در بازار شهر تظاهراتی برپا کردند در شهر قلعه دزی نیز تظاهراتی برگزار گردید.

ناسک قادر یکی از اعضا انجمن موقت میدان آزادی در نامه جلال طالبانی رئیس جمهور عراق برای معترضان میدان آزادی را خواند و در جواب گفت مردم معترض اقدام عملی میخواهند نه گفتار، او گفت ما خواهان محاکمه تمامی دست اندرکارن حمله های چند روز اخیر به مردم معترض هستیم .

در این روز آسو کمال از اعضا رهبری حزب کمونیست کارگری کردستان از طریق  رادیو نوا و تلویزیون کی ان ان مصاحبه های داشت . همچنین نوراد بابان و عرفان کریم در میدان آزادی با تلویزیون عربی رشید در رابطه با رویدادههای اخیر مصاحبه داشتند.

 

۱۸ مارس – تظاهرات و اعتراض سوای سرای آزادی سلیمانیه مردم در تق تقان و برده قارمان به این اعتراضات پیوستند. نیروههای احزاب حاکم در دروازه تاسلوج از ورد اینها برای پیوستن به تظاهر کنندگان میدان ازادی جلوگیری نموده بودند. همزمان اعتراضات در جم جمال ، هلبجه و گویه ادامه دارد. در میدان سرای آزادی برای دومین روز نمایشگاه عکس و تصویر از شوراهای سال ۹۱ به نمایش گذاشته شده که مردم زیادی از آنها دیدن کردند.

۱۹ مارس – تظاهر کنندگان از شهرهای کویه و خانقین وارد میدان سرای آزادی سلیمانیه شده و مورد استقبال قرار گرفتند. در حاجی آباد و چم چمال اعتراضات در اشکال مختلف بویژه در شکل تظاهرات خیابانی ادامه دارد.

در این روزهها احزاب حاکم به مناسبت بمباران شیمیائی هله بجه ، یاد تصرف شهرها توسط مردم در ۹۱ و جشن نوروز تلاش کرده اند برنامه های خود را داشته باشند. انجمن موقت میدان آزادی نیز در همین مناسبتها برنامه های خود را داشته . در شهر هلبجه مردم مراسم این احزاب را تحریم نمودند. انجمن موقت برنامه ای را برای برگزاری مراسم نوروزی اعلام نمود. که شامل برنامه هنری و سخنرانی خواهد بود.

۹ حزب و جریان سیاسی (احزاب حاکم و اپوزیسیون) در بیانیه ای تحت عنوان” پیمان نامه تازه “ توافق نموده اند. که هیچ حزبی در پروسه تحولات سیاسی از نیروه های نظامی خود استفاده نکند. و هیچ حزبی نیروه های نظامیش در در کشمکشهای داخلی علیه احزاب دیگر بکار نگیرد.  هیچ حزبی مردم را علیه حزب دیگری به خیابان بکشاند. که منجر به آتش کشاندن دفتر دیگری، یا کشتن اعضا آنها گردد. لازم است همه به حفظ یکپارچی مردم کردستان متعهد شوند.

در این رابطه عثمان حاجی مارف دبیر اول حزب کمونیست کارگری کردستان عراق در مصاحبه ای با رادیو هاوپشتی گفت ” این گونه پیمان نامه هیچگاه جای اطمینان برای حفظ امنیت شهروندان نبوده است. چرا که مشکل اصلی نیروهای میلیشای این احزاب است،  باید به نقش و دور این نیروه ها پایان داده شود. این خواست امروز مردم معترض است. انجلال نیروهای مسلح احزاب و برچیدن مقرات و پایگاههای آنهاست. … او در بخش دیگری از سخنان خود گفت که تجربه مردم کردستان نشان داده است که چنین پیمان نامه هایی میان احزاب میلیشای در چند دقیقه در هر تند پیچی در مناسباتشان به زیر پایش می گذرادند. اینها نشان داده اند در اختلافات خود نمی توانند دست به برخوردهای نظامی نزنند. در ضمن آنچه از همه مهمتر است  و جای تردید دارد این است که این۹  حزب با محتوای پیمان نامه شان به مردم بگویند و دارند نیروههای خود را برای مقابله با خواست مردم اماده می کنند. تا اوضاع را آرام نموده و شرایط را برای تقسیم قدرت در میان خود مهیا سازند. … لذا نباید مردم معترض هیچ چشم امیدی به چنین توافقاتی داشته باشند و باید نیروهای خود را متشکل تر برای تحقق خواستهای خود اماده کنند….

۲۰ مارس – امروز دهها هزار نفر  در جواب به فراخوان انجمن موقت ،  سرای آزادی در سلیمانیه در برنامه های این انجمن شرکت نمودند در شهرهای رانیه، کویه، کلار . چم چمال تظاهرات بر پا شد.

حضور ده ها هزار نفر در این مراسمها در مقایسه با مراسمهای که احزاب حاکم با جمعیت کمی ترتیب داده بودند نشانه ای از اراده مردم در اعتراضات به احزاب حاکم بود. در تظاهرات میدان ازادی مردم بر خواستهای خود تاکید نمودند.

۲۱ مارس– کمپین ” تورا بعنوان رهبر قبول ندارم” بعد از جند روز با جمع آوری بیش از ۵۰۰۰۰ امضا از مردمی که بارزانی را بعنوان رهبر خود قبول ندارند، به “دولت” تحویل داده شد. این کمپین در جواب به این ادعای مسعود بارزانی که در مصاحبه ای با تلویزیون ایتالیای گفته بود اگر ۵۰۰۰۰ نفر بگویند که او را بعنوان رهبر قبول ندارند، او استعفا خواهد  داد، انجام شد.  این امضا ها را به دولت داده اند و تا کنون جوابی دریافت ننموده اند.

از طرف انجمن موقت میدان آزادی مدال های به پدر دو نوجوان جان باخته که تا کنون در میدان آزادی برای تحقق خواستهای مردم همراه معترضین هستند بخشیده شد. دهها هزار نفر در میدان آزادی به اعتراض خود ادامه دادند.

۲۲ مارس – بارزانی در پیام نوروزی خود بجای جواب روشن به خواست مردم معترض گفت ” من فکر نمی کنم مردم سلیمانیه جامدانه قرمز را سوزانده باشند” او مطلقا در مورد بیرون رفتن نیروههای مسلح و انحلال این نیروهای احزاب میلیشا و محاکمه کسانی  که به اعتراضات مردم حمله نموده اند. به این نکات اکتفا نمود. سوزاندن جامدانه(جامانه) قرمز یک اقدام سمبلیک مردم و جوانانی است که به خرافات ناسیونالیسم و کردایه تی پایان داده اند.  

در شهر هلبجه نیروهای احزاب میلیشا با حمله به تظاهرات مردم ۱۰ نفر زخمی شدند که یکی از زخمیها در راه بیمارستان جان خود را از دست داد . گزارشات نشان می دهند که  به دستور جلال طالبانی  نیروی غیر بومی به این شهر اعزام شده و از طرف این نیرو به مردم تیراندازی شده است گزارشات حاکی است که حتی در محل و اماکنی مردم مورد حمله قرار گرفته اند که در تظاهرات شرکت نکرده اند.

۲۳ مارس – در شهر هلبجه تظاهرات ادامه دارد و مردم معترض ضمن محکوم نمودن پرو پاگاندهای میدیای احزاب حاکم تاکید نمودند که احزاب حاکم با آوردن نیروهای غیر بومی و تیراندازی تلاش نمود که تصویری غیر واقعی از این اعتراضات بدهند.

در سرای ازادی سلیمانیه تظاهرات ادامه دارد.

انجن موقت در جواب به نامه پارلمان برای تعین هیئتی جهت مذاکره انجمن گفت که ما از دیالوگ استقبال می کنیم و در شرایط کنونی وظیفه ما حفظ امنیت اعتراضات و از انجا که شما اقدامی برای خواست اساسی مردم از جمله بیرون رفتن نیروهای احزاب مسلح از شهرها ، دستگیری و محاکمه کسانی که به اعتراضات مردم حمله نموده اندو…. ما شرایط را برای مذاکره مناسب نمی دانیم

اسد نودینیان