ژاپن و صحنه های درد آور ناشی از زمین لرزه و سونامی و رادیواکتیو!

صحنه های دلخراش از اوضاع ژاپن قلب هر انسانی را بشدت می فشارد و درد هم نوعانش را بیشک در وجود خود احساس می کند. ژاپن  جهان را در فکر فرو برد   زمین لرزه در مقیاس ۹ ریشتر آن را بسان یک گهواره بشدت تکان داد و سونامی به ارتفاع ۱۰ متر و با سرعتی ۸۰۰ کیلومتر در ساعت  شهری هفده هزار نفری  را در هم کوبید و هزران نفر کشته و مفقوداثر شدند. خبرگزاریهای  جهان بر روی  این جزیره فوکوس کرده اند تا هر آنچه بر مردم این کشور می رود در معرض دید جهانیان قرار دهند و همسر نوشتی بشر را گوشزد کنند. این زمین لرزه  باعث شد که ۳ راکتور نیروگاه فوکوشیما داچی بطور جدی صدمه ببینند و دیواره های خارجی  واحد شماره یک و سه تخریب  شوند. روز بعد از این حوادث شبکه خبری ان، اچ ک  ژاپن خبر داد که بخشی از دیواره بیرونی نیروگاه فوکوشیما فروریخته است هنوزمشخص  نیست که آیا راکتورهسته ای در داخل این ساختمان است یانه؟!!  روز ۱۵ مارس نیز انفجار سومی در راکتور شماره ۴ به وقوع پیوست که کارشناسان  اوضاع در آنجا را خطر ناکتر اعلام کردند.

این  خبر به این معنا بود که تشعشع میزان بالایی از مواد رادیواکتیو پخش شده که جان و زندگی میلیونها انسان به معرض خطر جدی افتاده و محیط زیست را بشدت آسیب پذیر کرده است.

جا دارد که این مسئله را همینجا متذکر شوم که نیروگاه اتمی فوکوشیما در مقابل زلزۀ ۷ ریشتری طراحی شده است چون  سود سرمایه اجازه نداده است که این نیروگاه در مقابل زلزلۀ ۹ ریشتری  ساخته شود و آن استقامت را داشته باشد، پائین تر به آن اشاره خواهم کرد.  این مسائل باعث شده که صدها هزار نفر در این کشور کشته، زخمی  و آواره شوند.

مسئولان و رهبران ژاپن در طول این مدت در پشت پرده ای از ابهام مداوماٌ کوشیده اند تا بهر شکل ممکن به مردم سرگردان این کشور بقبولانند که این فاجعه ناشی از قهر طبیعت است که چنین بلایی را بسر این کشور در آورده است، کسی منکر این مسئله نیست و اساسا صورت مسئله هم آن نیست که رهبران ژاپن در رسانه ها تحویل مردم می دهند. امروز علم بشر به آن حد رسیده است که آسیبهای ناشی از بلاهای طبیعت را بتوان به حداقل رساند اما در صورتی که  سود سرمایه داران بگذارد که بودجه ای به آن اختصاص داده شود.

 سخن اینجا است که  نظامی که می تواند استثمار انسان توسط انسان را مثل شناسنامه به مردم بقبولاند و رسمیت ببخشد  با اتکا به علم زمین شناسی و جدید ترین آگاهی بشر از تغیرات درونی زمین و قوانین طبیعت اگر بخواهد  نمی تواند از شکنندگی انسان در مقابل بلاهای طبیعی جلوگیری کند؟

چون طبیعت قانون مندیهای خاص خود را دارد و طبق آن قوانین حرکتهایش پیش می رود و مدتها پیش تغیرات دوره ای و ضروری کرۀ زمین توسط دانشمندان اعلام شده است، برای مثال  مردم همیشه گفته اند این حرکت طبیعی نیست، فلان جریان، فلان مسئله غیر طبیعی بود، یا غیر طبیعی است. پس قانون مندی حرکت طبیعت داده شده است و این کشف شده است. از زلزله تا درجه حرارت گرما و سرما، تا آتشفشانها، تا سونامی  و ماه و خورشید گرفتگی وجرو مدِ دریاها . اما سر نوشت بشر به اندازه  سود سرمایه برای نظام سرمایه داری مهم نیست. پس این قانونمندی نظم سرمایه است که وارونه و غیر طبیعی است.

ومنطق نظامِ سرمایه داری این را تأکید می کند. ژاپن  جزیره ای زلزله خیز است و قاعدتاٌ  بیشترین سرمایه این کشور باید صرف  سلامت شهروندانش در مقابل بلاهای طبیعی بشود این کشور خود از لحاز علم و تکنیک غول جهان است  اما آیا سرمایه گزاری در نیروگاه های اتمی وتولید انبوه ماشینهای مختلف که سود کلان را  انباشت می کنند اجازه این کار را می دهند؟.

 

                        نیروگاه اتمی فوکوشیما دایچی زنگ خطر جهان را به صدا در آورد .

انفجار فوکوشیما نه تنها مردم این جزیره بلکه خطراتی که این نیروگاه برای بشریت بطور کلی در بر دارد مردم جهان را در نگرانی عمیق فرو برده است که ژاپن با اینهمه علم و تکنیک در مقابل خطرات ناشی از انفجار این نیروگاه  و ابعاد وحشتناک و غیر قابل توصیف آن عاجز مانده ورهبرانش رجز خانی میکند اگر درجای دیگر اتفاق بیافتد  پاکستان، هند، یا فرانسه، بشریت چه سرنوشتی را در قبال آن  در پی خواهد داشت؟ این مسئله جهان را بطور واقعی به فکر فروبرد و در آینده مرکز جدال موافقین و مخالقین خواهد شد .

تا هم اکنون این مسئله دست مخالفین نیروگاه های اتمی را بازتر کرده تا بهتر علیه این خطر جهانی اعتراض کنند. اعتراضات در کشورهای اروپایی شروع شده است و صدها هزار نفر در شهرهای مختلف آلمان همراه با کودکان و نوزادانی که در گهوارهها بودند به خیابانها آمدند و علیه اتم و نیروگاهای اتمی تظاهرات کردند و آلمان اولین کشوری بود که ۷ نیروگاه اتمی خود را تعطیل کرد که آخرینش روزِ شنبه ۱۹ مارس بنامِ ببلس آ، در استان هسن بمدت ۳ ماه آنرا خاموش کردند. اما بحثها در بین احزاب در جریان است که برای چه مدتی چند ماه، چندسال، یا همیشه و عواقب آن چه خواهد شد؟ اگر نظام سرمایه داری اجازه دهد که بشر به بقاء خود فکر کند، می تواند نیروگاهای اتمی که به معظل بشریت تبدیل شده است را تعطیل کند و از راه باد و خورشید انرژی خود را تأمین نماید.

 

انرژی هسته ای صلح آمیز. آیا چنین چیزی وجود خارجی دارد که سردمداران نظام اسلامی همیشه این را از بر کرده و مرور می کنند. صلح آمیز به چه معنا به معنای یک اشتباه انسانی، یک خطای نا آگاهانۀ کارکنان این نیروگاه، به معنای یک حملۀ تروریستی، به معنای یک جنگِ خان مان سوز در بین دو دولت، بنظر هیچ انسان صالحی انرژی اتمی صلح آمیز وجود ندارد. مسئله چرنوبیل در اوکراین یک نمونه بارز آن است. باید یک چرنوبیل دیگر تکرار شود تا از آن درس عبرت گرفته شود. حادثه هولناک چرنوبیل در اوکراین در سال ۱۹۸۶ یک خطای ناآگاهانه کارکنان آنجا بود حادثه فاجعه آمیزی که در راکتور شماره ۴ چرنوبیل روی داد وحشتناکترین فاجعه تکنولوژیک انسانی در تمام تاریخ بشر بحساب می آید و اعلام کردند که به اندازه ۱۰۰ بمب اتمی مواد رادیواکتیو آزاد شدند و قریب ۵ میلیون انسان آسیب دیدند.

زباله های اتمی : یکی دیگر از مشکلات انرژی هسته ای زباله های اتمی و پس ماندهای آن  و چگونگی دفن کردن این پسمانده ها است. این مسئله، عظیم ترین مشکل جامعه بشری شده است. این زباله ها تولید کنندۀ تشعشعات رادیواکتیوی هستند که تا صدها هزار سال دوام خواهند داشت وتا کنون جامعه بشری هنوز نتوانسته راه حل نهایی برایش پیدا کند. بهمین دلیل بشریت سر در گم  درعمق این مسئله گریبانگیرشده است. هم اکنون دولت آلمان دست به گریبان چنین معضل عظیمی شده است.

فاشگویی ویکی لیکس: به گزارش دیلی تلگراف راکتورهای نیروگاه ژاپن تنها برای تحمل زلزله بشدت ۷ ریشتر طراحی شده اند. اسنادمحرمانه ای توسط سایت ویکی لیکس فاش شده است: که  آژانس دوسال قبل به ژاپن هشدارداده که وقوق زلزله قوی در این کشور می تواندمشکلی جدی در تأسیسات هسته ای ایجاد کند.

چند جمله ای در مورد اولین بمب اتم: اولین بار آلمان نازی در پی درست کردن بمب اتم بود و موفق به یکسری کارهای اولیه آن شدند. در پی نامه مشهور انشتین این خبر را به آمریکا داد وتیمی از برجسته ترین دانشمندان امریکا به سر پرستی فیزیکدان بر جسته ای بنام جی اراوینهایمرشروع  به ساختن این ماده ضد بشری کردند و موفق شدند که در ۱۶ جولای سال ۱۹۴۵در صحرای آلوموگوردو از ایالت نیومکزیکودر جنوب آمریکا در ساعت ۵ صبح اولین انفجارعظیم جهانی که تا کنون بشریت به خود ندیده بود را آزمایش کنند.ساعت ۵ صبح همان روز خانمی که سوار براتومبیل خود بود آنرا از صد کیلومتری دید و بلا فاصله به اولین دهکده خود را رساند درِ همۀ خانه ها را زد و فریاد زد و مردم را بیدار کرد و چنین گفت من لحظ ای پیش دیدم که خورشید از مغرب طلوع کرد و بعد همانجا غروب کرد. او انفجار بمب اتم را بمنزله خورشید دانسته بوده است و دقیقا ژاپنی هایی که از دور انفجار پسر کوچک در هیرو شیما را( نام این بمب بوده است) دیده بودند گفته بودند که خوشید دیگری را در آسمان دیده اند.پس از این آزمایش اولین سخن ژنرال توماس فرل معاون ژنرال گروز مسئول این طرح این بود که گفت: جنگ تمام شد. رئیسش میگوید پس از انداختن دو بمب بروی  ژاپن! و  بر اساس خبری از تابناک: آمریکا هم اکنون ۵۱۱۳کلاهک هسته ای شامل بمب های آمادۀ استفاده وکلاهک های غیر فعال دارد. این آمار از تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۹ است و دولت اوباما آنرا علنی اعلام کرده است .

زنده باد انسانیت

۱۹ مارس ۲۰۱۱