مردم کردستان عراق عقب نشینی نیم کلاج حاکمان کردستان را نمیپذیرند

روز ۱۴ مارس ۲۰۱۱ آقای “برهم صالح” رئیس حکومت کردستان و رئیس هیئت وزیران حکومت محلی کردستان عراق طی یک نامه سرگشاده به انجمن موقت میدان آزادی سلیمانیه که تظاهراتهای شهر سلیمانیه را هدایت میکند جوابی نیم بند و ماست مالی شده به خواسته های حداقلی تظاهر کنندگان داد. این جواب اگر چه عقب نشینی نیم کلاج احزاب حاکم بر کردستان را نشان میدهد اما جوابی به خواسته های واقعی مردم کردستان نیست. جواب رئیس حکومت محلی کردستان عراق به انجمن موقت میدان آزادی سلیمانیه تا کنون با مخالفت مردم معترض و احزاب اپوزیسیون و شخصیتهای عضو در انجمن مواجه شده است.

مردم معترض کردستان عراق و انجمن موقت میدان آزادی شهر سلیمانیه خواسته های اولیه خود را طی یک نامه به حکومت کردستان عراق ابلاغ کرده بودند و خواهان اجرایی شدن آن شده بودند. اجرای شدن این خواسته های اولیه میتواند فضای مناسبی برای طرح و پیگیری خواسته های اصلی مردم کردستان عراق فراهم کند. اما حکومت کردستان عراق در جوابش به انجمن موقت میدان آزادی فقط یکی از خواسته ها را با صراحت جواب داده است و آنهم معذرت خواهی از تظاهر کنندگان و مردم معترض بود. زیرا قبلا از جانب حکومت و دستگاهای تبلیغی احزاب حاکم مردم تظاهر کننده را به عنوان هرج و مرج طلب و عوامل خارجی معرفی کرده بودند. در نامه برهم صالح ضمن معذرت خواهی از مردم تظاهر کننده، تظاهرات و تجمع را حق مسلم آنها دانسته است.
در بقیه موارد که شامل ۱۰ بند میشود پاسخهای برهم صالح دوپهلو و با اگر و اما سعی کرده است توهمی ایجاد کند که گویا حکومت میخواهد خواسته های مردم معترض کردستان را جواب بدهد. اما او با جوابهای ناروشن دست حکومت را همچنان باز گذاشته است که از اجرایی کردن خواسته های مردم معترضین سر باز بزند و معترضین را سرکوب کند. برای مثال در مورد خواست آزادی زندانیان سیاسی و دستگیر شدگان تظاهراتهای اخیر جواب داده است اگر کسی به حکم دادگستری دستگیر نشده باشد آزاد میشود. این جواب به این معنی است که قوه قضائیه که تماما حزبی و از جانب احزاب حاکم کنترل میشود میتواند هر فعال سیاسی را دستگیر و یا در زندان نگهدارد.

در دیگر موارد هم تلاش کرده است جوابهای ناروشن و مبهم به خواسته های تظاهر کنندگان بدهد. اما با این وصف این نامه یک عقب نشینی نیم کلاج حکومت کردستان عراق است. احزاب ناسیونالیست و سرکوبگر حاکم بر کردستان عراق که بوسیله بارزانی و طالبانی هدایت میشوند در ابتدای این تظاهراتها برای مردم شاخ و شانه کشیدند. آنها را هرج و مرج طلب و وابسته به حکومتهای خارجی معرفی کردند. به روی مردم شلیک کرده و حداقل تا کنون در جریان این تظاهراتها ۶ نفر را کشته دهها نفر زخمی شده اند و صدها نفر را دستگیر کرده اند. تعدادی از دستگیر شدگان همچنان در زندان این احزاب به سر میبرند.
در مناطقی که توان کنترل معترضین را دارند هیچ مجوزی برای تظاهرات و تجمع به مردم معترض نمیدهند. تهدید و ایجاد تفرقه در میان معترضین را با جدیت پیش میبرند که بتوانند این اعتراضات را خفه کنند. اما مردم کردستان عراق تصمیم گرفته اند که حکومت و پارلمان محلی کردستان عراق که بوسیله دو حزب بارزانی و طالبانی اداره میشود را منحل کنند و خواهان تغییرات اساسی در سیستم حکومتی هستند.
در ۲۷ روز گذشته تظاهراتها و تجمعات اعتراض در شهرهای کردستان عراق همچنان ادامه داشته و میدان آزادی شهر سلیمانیه به مرکزی برای هدایت این اعتراضات تبدیل شده است. مردم دیگر شهرهای کردستان عراق با تجمعات خود از مطالبات معترضین در میدان آزادی شهر سلیمانیه که خواسته های اولیه و حداقلی همه مردم کردستان عراق را نمایندگی میکند حمایت و پشتیبانی کرده اند.
با این حال در شهرهای تحت حاکمیت بارزانیها هنوز مجوزی برای اعتراض مردم صادر نشده است و معترضین را به شدت کنترل و تحت تعقیب قرار داده اند.
اما با این حال مردم کردستان عراق مصمم هستند که مطالباتشان را به اجرا بگذارند. مهمترین مطالبات مردم کردستان عراق منحل کردن حکومت و پارلمان کردستان و فراهم کردن فضای آزاد برای فعالیت سیاسی و آزادی بیان و خواسته های رفاهی مانند تامین آب، برق، و قوانین تضمین کننده حداقلهای یک زندگی مرفه با استانداردهای مدرن امروزی است.
اما در این مرحله از مبارزه مهمترین مطالبه این است که انجمن موقت میدان آزادی شهر سلیمانیه به عنوان نماینده واقعی طرح مطالبات مردم کردستان به رسمیت شناخته شود و از طریق حمایت های توده ای این قدرت اجرایی را پیدا کند که مطالبات مردم را به حاکمان کردستان عراق تحمیل کند. 

برای رسیدن به این خواسته ها و برای ادامه قدرتمندانه مبارزات مردم، لازم است همه جریانات چپ و آزادیخواه در زیر یک چتر واحد قرار گیرند و اجازه ندهند که جریانات سازشکار ناسیونالیست و اسلامی با حاکمان کردستان عراق به معامله بنشینند. باید هشیار بود و اجازه نداد بر سر مبارزات حق طلبانه مردم معامله بشود. مردم کردستان عراق باید مطمئن باشند که از جانب مردم کردستان ایران و همه جریانات چپ و آزادیخواه حمایت میشوند. ما خود را در کنار مبارزات حق طلبانه مردم کردستان عراق میدانیم و با تمام توان از این مبارزات حمایت میکنیم. آنرا بخشی از مبارزه خود علیه حاکمان مستبد و فاسد میدانیم و در تقویت جبهه چپ و آزادیخواهی از همه امکانات لازم بهره میگیریم.
جریاناتی که در این مرحله حساس از مبارزات مردم کردستان عراق، سکوت اختیار کرده و یا در کنار حاکمان مستبد و فاسد کردستان عراق قرار گرفته اند بیش از پیش ماهیت واقعی خود را به جامعه نشان میدهند و مردم کردستان ایران آنها را نخواهند بخشید.

۱۵مارس ۲۰۰۱