لیبی مرکز انقلاب خاورمیانه

مقدمه:

انقلاب اجتماعی عموما با تغییرات ماهوی و سرعت بی نظیرش از تحولات تدریجی مشخص می شود. اینرا ضرب کنید در مجموعه همزمان و سرگیجه آوری از انقلاباتی که در پیش روی ما در منطقه خاورمیانه در جریانست. حتی دنبال کردن تحولات برای آدمهای حرفه ای اشکال ایجاد می کند. هر کشور خاورمیانه را بگیری، ماجرا از وضعیت معمولش خارج شده. کردستان عراق در حال تلاطم است. مردم در ایران چند هفته ای است که حرکتی وسیع را دارند ادامه می دهند که رژیم اسلامی را در آستانه سال نو به وحشت انداخته. در مصر و تونس انقلاب به شیوه ای خزنده در حال جلو رفتن است . همه اینها به کنار، این روزها لیبی در حال غلیانی بسیار عظیم و یکتاست.

در مقاله قبلی (۱) توضیح دادم که وضعیت انقلاب در لیبی تفاوت کیفی دارد با سایر کشورهای در حال انقلاب. در لیبی یک دیکتاتور”انقلابی” که هنوز در حال و هوای سالهای هفتاد میلادی است و فکر می کند رهبر کبیر انقلاب “سوسیالیستی – عربی” و احتمالا پدر مردم عرب در مبارزه با امپریالیزم است دارد با یک عده جوان آلوده به مواد مخدر و نوکر امپریالیزم می جنگد!

این مخبط بیرون افتاده از تاریخ به همراه ارتش شخصیش که مرتب دارد آب می رود دارد به شدت دست و پا می زند تا با کشتار و خونریزی و بمباران مردم بی دفاع ، حکومت ننگینش و جان و اموال  ننگینتر خود و خانواده اش را حفظ کند.

در لیبی ، انقلاب در حال مبارزه با حکومتی توتالیتر و ایدئولوژیک است که بنام انقلاب دارد نسل کشی می کند.

 

اینست که انقلاب در لیبی در حال حاضر مسلح شده و در حال سازماندهی برای یک جنگ کامل برای نابودی اراذل حامی قذافی است. بر طبق گزارشات، قذافی بطور وسیعی از مزدوران بین المللی برای سرکوب مردم استفاده می کند. بسیاری از این مزدوران دستگیر شده اند. دستور بمباران مردم بی دفاع توسط بسیاری از افسران ارتش قذافی پذیرفته نشده و فرار از او و حکومتش در حال گسترش است.

دور حکومت قذافی تنها بخش کوچکی از اراذل مزدور حلقه زده اند و ریزش از بدنه نظامی و سیاسی حکومت او هر روز بیشتر می شود. بنا به گزارش هاآرتز(خبرگزاری مستقر در اسرائیل) هواپیمای شخصی قذافی در حال رفت و آمد به منیسک در کشور بلوروس دیده شده که احتمال اینرا مطرح می کند که قذافی مشغول نقل و انتقال خانواده اش و احتمالا اموالش به بلوروس است.

تصویر عمومی در لیبی، دینامیزم یک انقلاب توده ای و مسلحانه را تداعی می کند. اینجا نتیجه نهائی نبرد طبقاتی در میدانهای وسیع جنگ تعیین خواهد شد. ببینیم عناصر اصلی وضعیت در لیبی چگونه اند:

 

(۱)سازمانیافتن حکومت موقت در شرق لیبی

 

 

 بر طبق اخبار منتشر شده:

 

وزیر سابق دادگستری لیبی، مصطفی عبدالجلیل که در جریان قیام مردم لیبی از حکومت استعفاء کرد ظاهرا پایه گذار دولت موقت مخالفین حکومت قذافی است. این حکومت موقت بنا به خبرگزاری الجزیره در شهر بنقاضی در شرق لیبی ودومین شهر بزرگ لیبی مستقر است. سایر اعضای این حکومت موقت مشخص نیستند. او می گوید که حکومت موقت فعلا در بخش شرقی لیبی که از دست حکومت قزافی آزاد شده تشکیل شده و از افراد نظامی و غیر نظامی در آن عضویت دارند . او در مصاحبه با العربیه اعلام کرد که بعد از آزاد سازی سایر مناطق لیبی این حکومت موقت تمام اعضایش را به جامعه معرفی خواهد کرد.

عبدالجلیل اعلام کرد که حکومت موقت یا به عبارت دیگر، شورای ملی در حال مذاکره با تمامی مخالفین قزافی است حتی از پیوستن قبایل وابسته به قذافی هم حمایت می کند. او از تلاشهای نسل جوان لیبی و جانفشانیهای آنها برای آزادی لیبی  قدر دانی کرد.

عبدالجلیل از شایعه اینکه بین حکومت موقت او و حکومت آمریکا مذاکراتی شروع شده اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: ” ما هرگز دخالت نیروهای خارجی را نمی یپذیریم و با هرگونه دخالت خارجی به همانگونه که با قذافی برخورد کردیم، برخورد خواهیم کرد.”

او همچنین اعلام کرد که بعد از سرنگونی حکومت قذافی طی سه ماه ، انتخابات برگزار خواهد شد و مردم رهبری خود را انتخاب خواهند کرد.

بنابه خبرگزاری الجزیره، علی آجلالی، سفیر لیبی در آمریکا  و ابراهیم دباشی، نماینده لیبی در سازمان ملل ، حمایت خود را از حکومت موقت لیبی در بن قاضی اعلام کرده اند.”

فعلا از حکومت انقلابی رادیکال و چپ خبری نیست. اما آنچه واضح است، بخشی از عناصر سابق حکومت لیبی دور هم گرد آمده اند و اعلام قدرت سیاسی در مناطق آزاد شده لیبی کرده اند. حرکتهای وسیعی در خارج لیبی برای برسمیت شناخته شدن این حکومت موقت در اروپا و آمریکا در جریانست. پرده های دیگری باید عوض شود تا ماهیت این حکومت موقت آشکار شود و جنگ طبقاتی درون آن شکل بگیرد. حتی مقامات رسمی اروپا و آمریکا هنوز در مورد ماهیت این حکومت دچار تردید هستند.

(۲) عروج انترناسیونالیزم انقلابی در لیبی:

به انقلاب لیبی، مبارزه نظامی و شاید طولانی مدت تحمیل شده است. مبارزین جوان در لیبی تحت شدیدترین فشارهای نظامی قرار دارند و صحنه های زیبای سازماندهی انقلاب، آزادیخواهان مصر را هم به بیابانهای لیبی کشانده است. در گزارشی رادیوئی که توسط شبکه ملی در آمریکا پخش شد، می شنویم:

در کمپی نظامی در شهر بن قاضی، هزاران داوطلب جوان از مردم لیبی و مصر جمع شده اند برای فراگیری آموزشهای نظامی. در مصاحبه ای با رادیوی ملی آمریکا، احمد محمد جوانی مصری که مهندس کامپیوتر است می گوید:

” قذافی از مزدوران بین المللی برای دفاع از حکومتش استفاده می کند. من در مبارزه بر علیه مبارک شرکت کرده ام و حالا در لیبی هستم تا خود خود را تقدیم مردم لیبی کنم و برای آزادیشان بجنگم.”

جوانان حاضر در پایگاه نظامی هواداران انقلاب می گویند:”ارتش قذافی تلاش دارد ما را قتل عام کند اما ما همه جا صف کشیده ایم تا در میدانهای نبرد در برابر او جانمان را فدا کنیم. ما سلاح نیاز داریم”

 

(۳)گسترش وسیع جبهه نبردهای نظامی در لیبی

مبارزه انقلابی بر علیه قذافی جانی، وارد فاز نظامی شده است. حکومت روبه زوال قذافی در حال جمع آوری نیروهایش و تهاجم از هوا و زمین توسط جنگنده ها و هلیکوپترها و تانکهاست:

بنا به گزارشات اخیر، تا بحال نزدیک ۶هزار نفر در قیام بر علیه حکومت قذافی کشته شده اند. بنابه فعال حقوق بشر، علی زیدان، فقط در تریپولی، پایتخت لیبی رقم کشته شدگان به ۳ هزار نفر می رسد. در بنقاضی تا بحال دو هزار نفر کشته شده اند.

بنابه گزارش دیگر، در روز یکشنبه ششم مارس، حمله ارتش قذافی بوسیله تانک به شهر زویاح ، ۵۰ کیلومتری پایتخت لیبی شروع شده است. این شهر در روزهای اخیر توسط نیروهای انقلابی تسخیر شده بود.

روز دوم مارس، نیروهای هوادار قذافی ، شهر مهم نفتی برگا را  بوسیله بمبارانهای وسیع از نیروهای انقلاب پس گرفتند.

نبرد بسیار مهمی در پیش است برای بدست گیری شهر ادجادبیا که بزرگترین انبار مهمات و سلاح است.  تا بحال ، ده روز است که شرق لیبی در دست نیروهای انقلابی است اما فشار نیروهای نظامی قذافی در حال افزایش است و نیروهای انقلابی را در وضعیت خطرناکی قرار داده است.

 

(۴) حکومتهای امپریالیستی در غرب در حال سازماندهی خود برای مداخله در لیبی هستند:

حکومتهای غربی در اروپا و آمریکا بعد از تاخیری کوتاه، ابتدا از جهت سیاسی بطور رسمی خواستار برکناری قذافی شدند. در مرحله بعدی حرکتهای سیاسی برای ایجاد توافق برای بردن قطعنامه جهت بلوک کامل ثروتهای قذافی و خانواده اش در بانکهای خارج کشور در سازمان ملل و شروع مذاکره برای سازماندهی نظامی جهت ایجاد منطقه هوائی ممنوع توسط نیروهای ناتو در دستور روز قرار گرفته. ناوهای هواپیمابر آمریکا در حال نزدیک شدن به سواحل نزدیک لیبی هستند. فشار بر حکومت اوباما از سوی جمهوریخواهان برای مداخله نظامی در لیبی در حال افزایش است:

“….از سوی دیگر، دو سناتور دست راستی آمریکا ، جان مکین و جو لیبرمن ضمن اعلام نارضایتی از مواضع حکومت اوباما در مقابل تظاعرات مردم در ایران در سال ۲۰۰۹ و عدم حمایت فعال از آن، درخواست کردند که ایالت متحده به حکومتهای انگلیس و فرانسه بپیوندد و بطور علنی از نیروهای مخالف قذافی حمایت کند. آنها تحریمهای پیشنهادی ارائه شده به سازمان ملل بر علیه قذافی و خانواده اش (بلوک تمامی اموال) را ناکافی دانستند و درخواست کردند ایالت متحده هرچه زودتر برای بستن فضای هوائی لیبی وارد اقدام نظامی شود. از طرح های دیگر تحت بررسی توسط حکومت آمریکا و کشورهای اروپائی، ایجاد اختلال الکترونیک بر علیه نیروهای قذافی است. رفت و آمدهای دیپلماتهای حکومت انگلیس نیز به بنقاضی شروع شده است. حکومت انگلیس و فرانسه اعلام کرده اند که به نیروهای مخالف قذافی کمک خواهند کرد. ارائه طرح درگیر شدن ناتو برای ایجاد فضای هوائی ممنوعه بر علیه نیروی هوائی قذافی ، در دستور این حکومتها قرار دارد.”

 

(۵) قلب انقلاب خاورمیانه در لیبی می تپد. دشمن امپریالیستی هم در کمین است

در حال حاضر لیبی مرکز سنگین ترین و علنی ترین جنگ انقلابی در خاورمیانه است. حکومتی درمانده و ایدئولوژیک در لیبی تلاش دارد که انقلاب را در خون خود خفه کند. مردم لیبی در حال سازماندهی نظامی خود هستند و انقلابیون از مصر و تونس به یاری آنها شتابیده اند. حکومتهای امپریالیستی از سوی دیگر برای کنترل استراتژیک انقلاب در خاورمیانه ، بهترین نقطه ورود را لیبی دانسته اند. لشگر کشی اراذل نظم نوینی به منطقه خاورمیانه در حال حاضر می تواند بیشترین توهم را در میان انقلابیون این کشورها بوجود آورد. بهترین فرصت است که اینها خود را حامی مردم و انقلابات خاورمیانه جا بزنند و در مرحله بعد کنترل سیاسی منطقه را دوباره بدست بگیرند.

مردم لیبی برای حفاظت از جانشان و انقلابشان به حمایت بین المللی نیاز دارد. دخالت سازمان ملل و جلوگیری از بمباران ارتش جنایتکار قذافی امری حیاتی است برای حفظ جان صدها هزار جوان انقلابی در لیبی و ملیونها مردم در لیبی و خاورمیانه. نباید گذاشت انقلاب لیبی در خون خود خفه شود. از سوی دیگر هرگونه دخالت نظامی امپریالیستی در وضعیت کنونی با هدف دخالت سیاسی و کنترل انقلابات خاورمیانه باید افشا شود. این پارادوکسی واقعی است در مقابل همه آزادیخواهان و انقلابیون جهان.

راه حل عبور از تناقض موجود در شرکت گسترده جبهه سوم، جبهه مردم آزادیخواه لیبی و همه جهانست در حمایت از انقلاب لیبی. هر جا مردم حاضر شوند و رادیکالیزم انقلابی حاضر باشد، حکومتهای دیکتاتور و حکومتهای امپریالیستی قدرت مانور خودشانرا از دست می دهند.

زنده باد انقلاب در لیبی!

سرنگون باد حکومت جانی قذافی!

دست امپریالیزم در دخالتگری نظامی و سیاسی در خاورمیانه کوتاه!

منابع بیشتر:

(۱)سعید صالحی نیا: “رهبر انقلاب” در لیبی هم به دست و پا افتاد!

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/5982-1389-12-04-08-41-25.html

(۲)آخرین اخبار در مورد لیبی:

http://www.alarabiya.net/articles/2011/02/28/139578.html

  

http://www.ethiopianreview.com/content/31945

  

http://www.gmanews.tv/story/214045/libya-envoy-to-us-backs-interim-government

 

http://www.weeklystandard.com/blogs/libya-update-qaddafi-minsk_552638.html

 

 http://ibnlive.in.com/news/libya-update-opp-forces-close-to-tripoli/144674-2.html

 

 http://www.mod.uk/DefenceInternet/DefenceNews/DefencePolicyAndBusiness/UpdateOnLibya.htm

 

 http://www.npr.org/2011/03/02/134188026/Libya-Update

 

http://www.theblaze.com/stories/libya-update-up-to-6000-killed-rebels-hold-8-british-soldiers-and-gaddafi-wants-un-to-investigate-protesters/