از انقلاب در مصر تا اعتصابات وسیع در ایالت ویسکانسین آمریکا! در حاشیه بزرگترین تظاهرات و اعتصابات تاریخ ایالت ویسکانسین

مقدمه:

سونامی انقلابی که ایران و خاورمیانه را در می نوردد ، یک روز در مصر ظاهر می شود و روز دیگر در شمال عراق و روز بعد بحرین و لیبی و الجزایر و مراکش را می لرزاند ، بالاخره رسید به قاره آمریکا! حالا نویت مردم و زحمتکشان آمریکاست که شعارهای مردم مصر را تکرار کنند و رهبران دست راستی خود را به حسنی مبارک تشبیه کنند! تا همینجا انقلاب خاورمیانه دیگر در قاره افریقا و آسیا محدود نشد و اثرات خود را در تغییر درک انسانها نسبت به زندگی دارد نشان می دهد. انسانها همه جا دارند از خوابی عمیق بیدار می شوند و به این فکر می افتند که اگر مردم خاورمیانه دارند برای زندگی بهتر مبارزه می کنند چرا آنها باید این زنجیر سرمایه داری را بر گردن خود تحمل کنند. براستی صحنه های بسیار دیدنی دارد در دنیا اتفاق می افتد. صحنه هائی که حتی مدیای غرب هم دیگر قرار گذاشته سانسورش کند! مردم شهر مدیسون، مرکز ایالت ویسکانسین اینروزها دارند همان شیوه های اعتراضی مردم مصر را نشان می دهند و تعجب می کنند که چرا رسانه های مهم آمریکا عمدتا اخبار مبارزات آنها را سانسور می کنند!

در ایالت ویسکانسین امروزها خبرهای داغی در جریانست که باید رویش بیشتر تامل کرد و با تمام توان بگوش همه دنیا رساند. اجازه بدهید ببینیم آنجا چه خبر است:

ماجرا چیست؟

ایالت ویسکانسین در بخش مرکزی و شمالی ایالت متحده آمریکا واقع شده با جمعیتی نزدیک ۵ ملیون و ۶۰۰ هزار نفر و نزدیک ۱۲ هزار سال سابقه ثبت شده تمدن دارد. اروپائیها برای اولین بار در سال ۱۶۳۴ میلادی پا به این منطقه گذاشتند و اکثریت ساکنین این ایالت را مردمی با ریشه فرهنگی و ملی آلمانی تشکیل می دهند.

روز ۱۵ فوریه ۲۰۱۱ روزی فراموش نشدنی در تاریخ ایالت ویسکانسین آمریکا بود!۱۵

 هزار کارگر و حامیان آنها در شهر مدیسون (مرکز ایالت ویسکانسین) روز سه شنبه این هفته جمع شدند تا مخالفت خود را  بر علیه قوانین ضد اتحادیه فرماندار جدید جمهوریخواه این ایالت نشان دهند. اتحادیه های معلمان، مارکنان دانشگاه ها، پرستاران و کارکنان بخش دولتی به خیابانهای مدیسون ریختند و با استقبال کارگران آتش نشانی مواجه شدند. پانصد دانش آموز دبیرستان هم به تظاهرات پیوستند. هفتصد تظاهر کننده به تقلید از سنت مردم مصر در میدان مرکزی شهر خوابیدند.

ماجرا از اینجا شروع شد که فرماندار جمهوریخواه و دست راستی ایالت ویسکانسین، اسکات واکر، طرحی را برای محدود کردن قدرت عمل اتحادیه ها ارائه داده که هدفش از دور خارج کردن اتحادیه های بخش دولتی و آزاد کردن دست صاحبان بخش خصوصی در اخراج اعضای اتحادیه هاست. جالبست که این ایلت، اولین ایالت بود که حق قرارداد جمعی اتحادیه را در سال ۱۹۵۹ پذیرفت و حالا دست راستی ها می خواهند این حق را از کارگران بگیرند! گفته می شود که متعاقب تصوین طرح فرماندار ویسکانسین نزدیک به ۶۰۰۰ معلم کار خود را از دست خواهند داد.

روز سه شنبه دومین روز این تظاهرات باشکوه بود. تظاهر کنندگان اعلام کردند که روز چهارشنبه برخواهند گشت و هر روز دیگری که لازم باشد تا صدایشان شنیده شود و فرماندار واکر، طرحش را پس بگیرد. انتظار می رود مردم بیشتری به تظاهرات بپیوندند و مدارس کاملا تعطیل شوند. معلمها دسته دسته در حال پیوستن به اعتصاب هستند. طبق آخرین گزارشها جمعیت مردم در روز چهارشنبه ۱۶ فوریه به ۳۰۰۰۰ نفر رسیده بود. اعتصاب معلمان مدارس به شهر میلواکی هم کشیده شده. نقش جوانان در این اعتراضات بسیار چشمگیر گزارش شده است. تا همینجا این بزرگترین اعتصاب تاریخ ویسکانسین است. نزدیک به ۴۰ در صد کل معلمان ایالت ویسکانسین به این اعتصاب پیوسته اند.فرماندار ایالت ویسکانسین از سوی دیگر مردم را تحدید کرده که با استفاده از گارد ملی ؛ اعتصاب مردم را در هم خواهد شکست.این تظاهرات در تاریخ ویسکانسین بی سابقه بوده و توسط اتحادیه های متعددی سازمان یافته که معلمان و کارکنان بخش عمومی را سازمان داده اند.

بسیاری از شعارها و اشکال ارائه تظاهرات مردم در ویسکانسین برگرفته از تظاهرات مردم مصر در شهر قاهره و سایر شهرهاست. مردم ویسکانسین در پلاکاردهای خود به کنایه به فرماندار ویسکانسین لقب “حسنی واکر” دادند و اعلام کردند” مثل مردم مصر خواستهای خود را مطرح کنید!”. در پلاکارد دیگری نوشته شده بود” اگر مصر توانست چرا ما مردم ویسکانسین نتوانیم؟”

آیا تاریخ جهان در حال ورق خوردنست؟

تا همینجا سونامی که از ایران و تونس و مصر شروع شده نشان داده که خاموش شدنی نیست. خیابانهای بحرین الان محل زد و خورد شدید مردم با نیروهای امنیتی است. در شمال عراق اراذل ناسیونالیست کرد و حلقه بگوشان ارتش آمریکا طعم این سونامی را چشیده اند، جناب قذافی در لیبی که با اتکا به دلارهای نفتی و سرکوب وسیع ۴۰ سال مردم لیبی را در چنبره خود اسیر کرده بود حالا دارد طعم جنبش مردم را می چشد. این سونامی چند ماه پیش در شکلی دیگر در فرانسه و انگلیس چرخی زد و حالا سر از مرکز سرمایه جهانی در آورده است. حالا جوانان، دانش آموزان و معلمان در ایالت ویسکانسین دارند همان شعارهای مردم مصر را تکرار می کنند. در میدان مرکز شهر ، مصر مردم مصر می خوابند و فرماندار دست راستی خود را که دارد برای بیکارسازی آنها نقشه می کشد ، به حسنی مبارک تشبیه می کنند!

اعتصابات و تظاهرات از شهر مدیسون به شهر میلواکی کشیده شده و به رغم سانسور مدیای آمریکا، مردم از طریق اینترنت در حال سازماندهی خود هستند تا پیشروی راست را سد کنند. این صحنه ها تاریخی هستند. خود ناظران و فعالین این تظاهرات دارند اعتراف می کنند که چیزی خارق العاده به جهت تاریخی در حال عروج است.

سقوط نئوکانها و سرکار آمدن جناح “دموکرات” در آمریکا، چیزی به نفع مردم در برنداشت. سیاستهای راست، پس گرفتن قدم به قدم زندگی از دست اکثریت زحمتکش جامعه همچنان ادامه یافت. جامعه آمریکا در حال تجربه ای بسیار سخت است. بیکاری و فقر و از بین رفتن رویای “آمریکائی” و سقوط زندگی نه تنها طبقه پائین جامعه بلکه طبقه متوسط را هم تهدید می کند.

سونامی که از خاورمیانه شروع شده دقیقا روی همان زمینه ها یعنی بحران جهانی سرمایه و خانه خرابی اکثریت جامعه به پیش می رود و مرزهای ملی و منطقه ای را در می نوردد و جهانی می شود.

این سونامی پاسخی است بر علیه بحرانی جهانی که طی چند ساله اخیر تمام مردم جهان را به خانه خرابی و بیکاری و فقر و نبود آینده تهدید کرده است. انسانیت دارد جواب می دهد به تیرگی که نظام سرمایه طی بیست سال اخیر به دنیا تحمیل کرده بود. وسعت و عمق این سونامی را نمی شود تعیین کرد. هر چه هست بنظر می رسد که تاریخ جهان در حال ورق خوردنست. باید به استقبالش رفت. زندگی بهتر برای همه انسانها شاید نتیجه همین سونامی باشد! تئوری و سازماندهی دو بال پیروزی این سونامی جهانی است! سوسیالیزم یا بربریت سوال اصلی در مقابل بشریت!

 

منابع بیشتر:

تظاهرات از مصر به ایالت ویسکانسین آمریکا!

http://obrag.org/?p=33013

اعتصاب معلمین در ویسکانسین

http://www.businessinsider.com/wisconsin-teacher-strike-2011-2