بیاد منصور فرزاد عزیزم

انتشار این شماره نشریه ایسکرا برایم خیلی مشکل بود. چاپ و نوشتن مطالب و انتشار وقایع دردناک در نشریه که در این دنیای وارونه و بخاطر وجود نظام کثیف سرمایه و جهل و توحش حاکمان به جان و هستی انسانها هجوم میبرد، دائما آزار دهنده است.

 اما هیچگاه به این فکر نکرده بودم که روزِی باید با غم و اندوهی فراوان در مورد درگذشت رفیق نازنینم، در مورد همکار همیشگی ام آنهم در نشرِیه ای که خود او نیز سهم بزرگی در انتشار و اداره آن را داشت بنویسم. فکر نمی کردم در مورد درگذشت کسی باید بنویسم که بیش از سه دهه با هم و در کنار هم بودیم. هر وقت به صفحه بندی نشریه می پردازم احساس میکنم دارم با او حرف میزنم.

بعد از درگذشت هرعزیزی کس یا کسانی هستند که در مورد آن عزیز از دست رفته می خواهند بیشتر حرف بزنند تا بگویند او کی بود؟، چکار کرد؟ و چه درسها و آزمونهایی از خود بر جای گذاشت؟. بعنوان رفیق و دوست نزدیک، صمیمی و قدیمی منصور فرزاد که تقریبا هر هفته در تماس دائم با او بودم. میخواهم کمی در مورد او صحبت کنم. در پیامی که به مناسبت در گذشت منصور فرزاد نوشته بودم، به این اشاره کرده بودم که منصور فرزاد برای من تنها یک رفیق حزبی، یک همفکر و همرزم نبود بلکه فراتر از این یک دوست و یک یار و هم صحبت در راه هدف مشترکی که داشتیم بود. ساعتها با هم پیرامون مسایل مختلف صحبت و مشورت میکردیم. 

 منصور فرزاد شخصیتی محبوب و شناخته شده در میان کارگران و توده های مردم بویژه در کردستان و در شهر سنندج بود. هر کسی که او را می شناخت، با تاریخی مملو از تلاش و فعالیتهای خستگی ناپذیر، بعنوان یک فعال سیاسی و کمونیست در بیش از سه دهه تلاش برای تحقق یک دنیای بهتر، بعنوان سازمانده توانا و کاردان  و همچنین رفقایش از نزدیک با تلاشهای صمیمانه و بی وقفه او همچون کادری لایق در رهبری حزب کمونیست کارگری از او یاد می کنند. منصور فرزاد برای توده های ستمدیده مردم، برای رفقایش در حزب کمونیست کارگری، برای خانواده و بستگانش شخصیتی محبوب و دوست داشتنی در عرصه های مختلف زندگی، در مبارزه سیاسی، در سازماندهی مبارزات مردم، در ارائه دادن خط و سیاست روشن کمونیستی ستونی قابل اتکا بود. اما هنوز این تمامی آن تصویری نیست که باید از منصور عزیز داده شود.

منصور فرزاد یکی از سردبیران نشریه ایسکرا، نشریه کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری بود. سال قبل برای چند ماهی مشترکا سردبیری نشریه را با هم بر عهده داشتیم. از سوی دیگر عضویت ما در هیئت اجرایی کمیته کردستان نیز سبب شده بود که تماس و ارتباط روزمره و مداوم تری با هم داشته باشیم. علاوه بر این همکاری مشترک و نزدیک، بیش از سه دهه فعالیت در کنارهم، دوستی و صمیمیت غیر قابل وصفی را شکل داده بود که بجز فعالیت سیاسی و حزبی، اوقاتی هم به صحبت و گپ زدن در مورد مسایل مختلف مابین ما می گذشت.

  تلاش و فعالیتهای منصور این کمونیست محبوب و دوست داشتنی را اگر مرحله بندی شده و تیتر وار بخواهم اشاره کنم باید بگویم:
 ۱- منصور فرزاد فعال کمونیست در قبل از قیام ۵۷، با تلاش آگاهگرانه و برای سازماندهی اعتراض ومبارزات کارگران، جوانان و مردم محلات شهر سنندج در جهت سرنگونی حکومت پهلوی،
 ۲- بعد از قیام ۵۷ و فعالیت سازمانیافته تر و متشکل در ارتباط با کومه له و ایفای نقش در میان مردم و فعالین کمونیست، و در بنکه و شورا های محلات شهر سنندج،
 ۳- بعد از تهاجم رژیم اسلامی به دستاوردهای قیام و انقلاب مردم در ایران و حمله نظامی به کردستان، شروع دور دیگری از فعالیت در حزب کمونیست ایران و در صفوف نیروهای مسلح کومه له با بر عهده داشتن مسئولیتهای مختلف،
 ۴- بعد از تشکیل حزب کمونیست کارگری ایران، بعنوان کادری لایق و برجسته با مسئولیتهای مختلف همچون دبیر تشکیلات در یتوبوری، سرپرستی و مسئولیت انتشار بخشی از آثار و نوشته های مختلف حزبی، چندین دور انتخاب در کنگره های حزب بعنوان عضو کمیته مرکزی و همچنین عضو هیئت اجرایی کمیته کردستان و سردبیر نشریه ایسکرا، مدام مشغول تلاشی خستگی ناپذیر بود.
 اینها تیتر بخشی از عرصه های فعالیت رفیق منصور فرزاد است که میتوان در جزئیات بصورت یک نوشته  بسیار مفصل بدان پرداخت.
علاوه بر اینها در عرصه های دیگری داوطلبانه و در کمک به سایر رفقای دیگر وظایف و مسئولیتهای دیگری بر عهده داشت. در مورد هر کدام از این عرصه ها و نقش و تاثیری که بر روند مبارزات مردم در امر سازماندهی چه در داخل و چه در خارج کشور داشت باید بطور جداگانه گفت، نوشت و مکتوب کرد.

مطالب و مقالات متعددی از او در نشریه ایسکرا، نشریات و سایتهای دیگر منتشر شده است. مصاحبه های تلویزیونی زیادی پیرامون عرصه های مختلف مبارزات کارگران، زنان، دانشجویان، در مورد اوضاع سیاسی ایران با او صورت گرفته که در ایسکرا تی وی ( بخش کردی ) تلویزیون کانال جدید پخش شده است.

حزب کمونیست کارگری ایران، کمیته کردستان حزب، همسر و فرزندان، خانواده و بستگان  منصور فرزاد عزیز، شخصیتی کاردان، لایق و دلسوزی را از دست دادند. درگذشت او ضایعه بزرگی برای کارگران و توده های مردم بود. جای منصور عزیز در میان ما خالی است اما راه و هدف او در میان مشتاقان یک دنیای بهتر، در میان کارگران و توده های مردم ستمدیده همیشه زنده و پایدار خواهد بود. به امید تحقق اهداف کمونیستی کارگری و انسانی رفیق منصور فرزاد.

۱۵ فوریه ۲۰۱۱