کار رژیم مبارک تمام است! فرخنده باد پیشروی طبقه کارگر مصر!

روز ۳۱ ژانویه در مقاله ای نوشتم(۷) که جنبش اعتراضی مردم مصر نمی تواند در موقعیت تدافعی در خیابانها و میدانها بماند. یا اعتصاب سراسری و تسخیر پادگانها قدم بعدی را کامل خواهد کرد یا رژیم مبارک تهاجم نهائیش را برای در هم شکستن انقلاب خواهد برداشت.

از امروز بطور رسمی آن قدم نهائی که سوت پایان رژیم مبارک است، برداشته شد. اعتصابات بسیار گسترده می رود تمام جامعه مصر را متوقف کند. طبقه کارگر به صحنه آمد تا چرخهای نظام کثیف سرمایه داری را متوقف کند و کلک رژیم مبارک را برای همیشه بکند. فرخنده باد قدمهای پرتوان طبقه کارگر مصر!

کارگران مصر در حال سازماندهی وسیع و سراسری هستند که در تاریخ مصر بی نظیر است.(۲). همه صنایع بزرگ مصر، از صنایع برق و نساجی گرفته تا کانال سوئز و بنادر مصر حتی روزنامه دولتی الاهرام، خواست زندگی بهتر، طبقه کارگر مصر را به میدان آورد و این طبقه کار رژیم مبارک را یک سره خواهد کرد.

(۱)رویاروی نهائی رژیم مصر با انقلاب نزدیک است

رژیم مبارک حرف آخرش را طی دو روز گذشته زد. قرار دارد بماند. معاون ریاست جمهورش و رئیس دولتش اعلام کردند که مبارک قصد ماندن دارد. مردم را به کودتا تهدید کردند. چیز گیجه حکومت اوباما و حکومتهای غربی دارد مضحک تر می شود. یکی از فرستاده های دولت اوباما بعد از سفرش به مصر اعلام کرد که مبارک نمی تواند الان از حکومت کناره گیری کند. حکومت اوباما دارد تلو تلو می خورد در این میان، نمی داند با حکومت مبارک چه کند! سایر حکومتهای منطقه که همه حلقه نوکری بر گوش دارند دارند حکومت اوباما را زیر فشار می گذارند که از مبارک حمایت کند. جمهوریخواهان آمریکا دارند فشار می آوردند که کمکهای حکومت آمریکا به مبارک قطع شود و حکومت عربستان اعلام کرده که کمبودهای مالی مبارک را جبران خواهد کرد! خلاصه آن بالاها بدجوری خر تو خر است. براستی سگ صاحبش را نمی شناسد!

در مصر دیدارهای “احزاب راست”  از جمله اراذل اخوان المسلمین با حکومت مبارک نتوانست کاری از پیش ببرد و معاون مبارک اعلام کرد که ” حالا حالا زود است در مصر دموکراسی بشود”!

یک قدم اونطرفتر، حزب “برادر” کمونیستهای طبقات متوسط مصر یعنی همان “حزب کمونیست مصر” از خودش اطلاعیه صادر کزد (۱۰)که آن بالائیها جمع شوند یک حکومت موتلفه (کی با کی؟!) تشکیل دهند! مجلس موسسان بسازند! این حزب نیم بند هم باز نشان داد که ربطی به این انقلاب ندارد و نگران خودش هست که در بازی تقسیم قدرت عقب نیفتد!

اینها صحنه هائی است که جلو رفتن انقلاب را تداعی می کند. چسبی که حاکمان را در مقابل مردم در کنار هم قرار می داده دیگر دارد خودش را وا می دهد. حضرات دچار تزلزلهای آخر عمرشان شده اند! حالا مانده آخرین پله ها که در هم شکسته شدن ارتش مبارک باشد یا آخرین اقدام یا حرکت ممکنه از سوی رژیم مبارک یعنی کودتا!

(۲) کودتای موفق؟!

حجم انرژی که در حال آزاد شدن است از سوی مردم، موج به موج وارد شدن طبقه کارگر، تزلزل عمیق و ریشه دار بین عناصر حکومت و ارتش مصر، امکان پیروزی یک کودتا را بسیار ناچیز کرده است. فضای بین المللی هم برای پیروزی کودتا فراهم نیست. ارتش مصر طی دو هفته گذشته به جهت روانی بسیار متزلزل شده. بیش از دو ملیون نیروی سرکوب حکومت مصر شب و روز در خیابانها دنبال انقلاب دویده و برنامه ریزی “خسته کردن مردم” به خسته شدن سازمان سرکوب حکومت مبارک انجامیده.

این جنبش وسیع انقلابی مردم بود که رژیم سرکوب مبارک را توانست خسته کند و انقلاب شادابتر از همیشه الان ایستاده تا رژیم مبارک را تمام کند.

خوب شد که مبارک فرار نکرد! انقلاب او و تمامی جلادان مردم را در مرحله بعد دستگیر خواهد کرد. این راهی است که جلوی حکومت مبارک قرار گرفته! فرار بی فرار! به نظر من کودتا دیگر امکان پیروزی ندارد. زمان ، امکان پیروزی کودتا را سوزاند!

(۳) سرنگونی مبارک نزدیک است. اعتصابات عمومی علامت پایان رژیم مبارک!

طبقه کارگر در هر انقلابی که وارد شد، آن انقلاب پیروز است. اینرا ما کمونیستها بعنوان یک اعتقاد مذهبی یا ایدئولوژیک تکرار نکردیم. واقعیتی تاریخی است و همه جای دنیا داستان همینست. نشانه پیروزی انقلاب اینست که طبقه کارگر با اعتصاباتش سوت پایان حکومتها را همیشه اعلام کرده. رژیم شاه در ایران دقیقا با اعتصابات عمومی کارگری از صحنه خارج شد. حکومت مصر هم دیگر فقط چند روزی به عمرش مانده. مسیر یکطرفه بسوی فرار رهبرانش را از همینجا می شود دید!

یک قدم آنطرفتر، تسلیم ارتش و دستگاه های سرکوب حکومتی قرار دارد. پیچ آخر حکومت مبارک!

(۴) حکومت مبارک رفتنی است اما ضد انقلاب سنگرش را عوض خواهد کرد!

ماجرای ضعف اصلی جنبش انقلابی در مصر یعنی نداشتن تحزب سیاسی همچنان بزرگترین سد رادیکالیزه شدن واقعی انقلاب است. طبقه کارگر مصر دارد این ضعف را با سازماندهی سراسریش بتدریج می پوشاند. چیزی مهمتر لازمست و آن جهت گیری سیاست مستقل کمونیستی است. تشکل سراسری طبقه کارگر باید خواستهای اجتماعی سیاسی خودش را بگذارد روی میز. بیکاری وسیع و فقر ناشی از “گسترش سیاست خصوصی سازی و تعدیل” را نمی شود با تغییر حکومت و دست بدست دادن جناح های بورژوازی پاسخ داد. احزاب بورژوازی و اراذل اخوان المسلمین و پاپتهائی مثل البرادعی پاسخ جامعه محروم مصر نیستند.

ضد انقلاب بوی الرحمان رژیم مبارک را می شناسد و از پشتش بیرون خواهد آمد. رژیم مبارک را قربانی خواهند کرد تا بقیه قدرت از دستشان در نرود. اگر شده خودشان بدست ارتششان او را دستگیر کنند و از چهره های ناشناخته ترشان “قهرمانهای پوشالی ” بسازند!

(۵) سازماندهی جنبش شورائی و تسخیر قدرت از پائین و اهمیتش در کسب قدرت سیاسی از بالا!

بیشتر از اینکه نیروی سیاسی رادیکال نگران جنگ قدرت در بالا باشد، اینروزها باید تلاشها را گذاشت روی سازماندهی شوراها و گرفتن قدرت سیاسی و اجتماعی در محلات و محیطهای کار و زندگی مردم. شبکه وسیع شوراها سنگر سیاسی واقعی برای اهرم سیاسی یعنی حزب طبقه کارگر خواهد بود. شوراها در پائین و تحزب سیاسی طبقه کارگر در بالا. این دو تا پیشروی انقلاب را از مرحله “ضد دیکتاتوری” به مرحله تعیین تکلیف نهائی با حاکمیت سرمایه داری تضمین می کند. همین نقطه است از قضا که بورژوازی تمام تلاشش را متمرکز خواهد کرد که نشود!

انقلاب در مصر امروز  یک قدم بسیار کیفی به جلو برداشت. رفتن رژیم مبارک با شروع اعتصابات سراسری قطعی می شود اما جنگ اصلی بین انقلاب و ضد انقلاب به نقطه حساستری تغییر مکان می یابد. انقلاب برای پیروزیش باید تعیین تکلیف بکند با تمامی نظم سرمایه داری. اگر پشت فرار یا دستگیری مبارک بایستد ، سند مرگش را امضا خواهد کرد.

 

چشم دنیا به مصر دوخته شده. مصر در حال حاضر قلب تپنده انقلاب در جهانست. پیروزی انقلاب در مصر نوید دهنده تداوم سونامی انقلابی در تمامی منطقه خاورمیانه است. طبقه کارگر مصر در حال ساختن تاریخ جدیدی است!

فرحنده باد انقلاب! جشن توده ها!

 

 

منابع بیشتر:

(۱)اعتصاب کارگران راه آهن و نفت در مصر

http://www.upi.com/Top_News/World-News/2011/02/09/Rail-workers-strike-in-Egypt/UPI-23911297278607/

(۲)سازماندهی وسیع اتحادیه جدید سراسری کارگران در مصر

http://www.workersliberty.org/story/2011/02/09/egypt-workers-must-form-committees

(۳)اعتصاب کارگران کانال سوئز

http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/5231/Egypt/Politics-/Suez-Canal-workers-go-on-strike-.aspx

(۴)اعتصاب کارگران پورت سعید و کارگران صنایع برق و نساجی

http://www.theglobeandmail.com/news/world/crisis-in-egypt/workers-strike-as-egyptian-uprising-moves-to-second-stage/article1901299/?cmpid=rss1

(۵)اعتصاب کارگران روزنامه الاحرام

http://www.nytimes.com/2011/02/10/world/middleeast/10egypt.html?_r=1

(۶)سعید صالحی نیا: شعبان بیمخها و لباس شخصی ها در خیابانهای مصر! مانورهای ضد انقلاب در مصر

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/5733-1389-11-13-13-09-29.html

(۷)سعید صالحی نیا: مصر در هفته دوم؟! نگاهی دوباره به موازنه جنبش اعتراضی مردم و حکومت در مصر

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/5699-1389-11-08-07-44-10.html

(۸)سعید صالحی نیا: بالاخره انقلاب هست یا انقلاب نیست؟!نکاتی در حاشیه گسترش سونامی انقلابی و عروج جنبشهای وسیع اعتراضی در کشورهای عرب زبان

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/5658-1389-11-10-00-22-14.html

(۹)سعید صالحی نیا: زمین باز زیرپای حاکمان داغ می شود! در حاشیه قیامهای مردم شمال آفریقا و اردن بخاطر فقر و سرکوب

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/5501-1389-10-25-22-24-13.html

(۱۰) بیانیۀ حزب کمونیست مصر

http://www.azadi-b.com/J/2011/02/post_26.html