باز هم زنده باد ویکی لیکس! در حاشیه اعلام کاندیداتوری ژولیان آسانژ برای جایزه نوبل ٢٠١١

مقدمه:

در خبرها آمده بود که یک عضو جوان پارلمان نروژ همین سه شنبه گذشته، ژولیان آسانژ را بعنوان کاندید جایزه صلح نوبل به هیئت نوبل معرفی کرده است(۱):

اسنور والن نماینده حزب سوسیالیست چپ نروژ و عضو پارلمان نروژ در مصاحبه با اسوشیتدپرس اعلام کرد که ژولیان آسانژ را بعنوان نامزد جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۱ کاندید کرده است.

او تاکیید کرد که علت پیشنهاد کادیداتوری آسانژ اینست که او از طریق آگاهسازی مردم دنیا و تلاشش برای بسط حقوق انسانی و آزادی بیان ، امکان کنترل بیشتر حکومتها توسط مردم را فراهم کرده است. او افزود که لیکیپدیا با افشای دزدیهای حکومت تونس ، سهم خود را در عروج مبارزات مردم خاورمیانه ایفا کرده است.

هر ساله بیش از دویست نفر کاندید جایزه صلح نوبل می شوند و جالبست که در رای گیری نشریه تایمز برای مرد سال هم ژولیان آسانژ با بیش از ۳۸۰ هزار رای بعنوان مرد سال ۲۰۱۰ انتخاب شد.

از ماه جولای ۲۰۱۰ که من مقاله ای در معرفی و دفاع از ویکی لیکس ارائه دادم(۵) خیلی اتفاقات افتاد. ویکی لیکس بعنوان سمبل جنبشی به پیش کشیده شد که می خواست بیشتر بداند و مردم را بیشتر در جریان واقعیتهای سیاست قرار دهد. گسترش اینترنت به مبارزان راه آزادی و انسانیت مترقی این امکان را داد که اطلاعات، این پر ارزشترین ابزار مبارزه را برای اولین بار در کنار خود ببینند. کارکنان بانکهای سوئیس اسناد دزدیهای صاحبان سرمایه را در اختیار ویکی لیکس قرار دادند. سیاستمداران شارلاتان در تمام دنیا به جنب و جوش افتادند. برای اولین بار اسناد پشت پرده شان در اختیار افکار عمومی قرار گرفت.

سونامی جدیدی بنام ویکی لیکس خواب را از حاکمان و دزدها و شارلاتانها ربود!

 

(۱)اهمیت دسترسی به اطلاعات در مبارزه برای آزادی انسان

تاریخا حکومتها با ابزار زور حکومت نکرده اند! ابزار اصلی حکومتها فریب افکار عمومی و دور نگه داشتن مردم از اطلاعات واقعی و ساخت دائم ضد اطلاعات و اطلاعات کاذب بوده است. چیزی که مهندسی افکار می نامند. مهندسی افکار و پردازش باورهای جامعه به دلخواه حاکمان ، جامعه را به جهت روانی آماده پذیرش حکومت می کند. وقتی جامعه آماده پذیرش حکومت شد و وقتی باور کرد آنچه حکومتیان می خواهند باور کنند، دیگر حتی لازم نیست زوری بکار رود. پاسدار و شحنه و زندان هم لازم نیست.

اهمیت بکار گیری مهندسی افکار ، امری امروزی نیست. تا تاریخ تاریخ بوده ؛، حاکمان آخوند و مغ و کشیش و جادوگر قبیله کنار خود داشته اند و حجله و مراسم سینه زنی و تعزیه الم کرده اند تا همین افکار مردم را مهندسی کنند. منابر و تکایا قدیمها کارشان همین بوده. رسانه های تلویزیونی و ماهواره ای و همین اینرنت هم بکار گرفته می شود در کنار محیطهای آموزشی از مهد کودکها تا دانشگاه ها. همه اینها ابزارهای موثر مهندسی افکار حکومتها بوده اند. اینست که معمای اینکه چگونه تاریخا و همیشه عده قلیلی توانسته اند اکثریت جامعه را در بند نگه دارند، آنقدر هم معما نمی ماند. دلیل دارد!

(۲) دنیا بعد از ویکی لیکس

دنیای دیگری بعد از ویکی لیکس شروع شده. حتی اگر همین ویکی لیکس را ببندند و پایه گذارش را به صلیب بکشند. دنیای بعد از ویکی لیکس دنیائی است که انسانها فهمیدند که می توانند منبع اطلاعاتی بین المللی بسازند و اطلاعات خودشان را شریک شوند.انسانها هر جا مقداری به جنایتهای حاکمانشان به دزدیهاشان دسترسی دارند حالا بلد شدند این اطلاعات را انتشار دهند. این آزاد شدن اطلاعات از درون حکومتها و بانکها و مراکز مالی خیلی چشمها را باز می کند و دوران مهندسی افکار حاکمان را روی سرشان خراب می کند. این یک تحول کیفی بسیار مهم در عرصه جهانی است. معادله را بطور کیفی به نفع مردمی که همیشه با ابزار مهندسی افکار از قدرت سیاسی دور نگه داشته می شدند تغییر خواهد داد. دنیا ی دیگری آغاز شده!

(۳) عکس العمل حاکمان جهان به ویکی لیکس؟

حکومتهای غربی و خصوصا حکومت آمریکا حساسیت بسیار زیادی به ویکی لیکس نشان دادند. گندکاریهای حاکمان غرب و بند و بستهاشان با دیکتاتورهای اجیر شده شان برملا شد. عملیات اطلاعاتی پشت پرده دیگر برای این حکومتها بسیار مشکلتر از دیروز است. تصمیم گرفتند سر ویکی لیکس را زیر آب کنند. برای پایه گذارش پرونده ساختند از پرونده تجاوز بگیر تا دزدی غیر قانونی اسرار اتمی و اسرار محرمانه بانکی! نتوانستند! موج جهانی انسانیت مترقی به حمایت از ویکی لیکس بلند شد. ویکی لیکس سمبل آزاد شدن انسانیت از قید و بند مهندسی افکار حکومتهاست.

حکومتها و طبقه سرمایه دار بدون این مهنوسی افکار یک روز هم دوام نمی آورد. ویکی لیکس شیپور رسای پایان دوران سانسورها و پرده پوشیهای حکومتهاست. چند ماه بعد از تلاش حکومت آمریکا و انگلیس برای دستگیری بانی ویکی لیکس ، ژولیان آسانژ بعنوان مرد سال ۲۰۱۰ انتخاب شد(۲) و بعدش هم بعنوان کاندید جایزه نوبل سال ۲۰۱۱٫

مخالفین ویکی لیکس خاموش نخواهند نشست و تلاش خواهند کرد که بانیش جایزه نوبل را نبرد. می گویند که او با افشای اسرار دارد “هرمت انسانها”(بخوان دزدها و حاکمان دنیا) را لکه دار می کند. می گویند که کارهای او “غیر قانونی است”!

براستی از چه قانونی دم می زنند؟ قانونی که خودشان نوشته اند؟ قانون حفظ هرمت دزدها و شارلاتانها و حاکمان و گردنه گیرها و ارتشهاشان؟!

بازهم زنده باد ویکیلیکس!

زنده باد ویکی لیکس یعنی زنده باد انقلاب، زنده باد مبارزه برای پایان دادن به دوران انحصار گرفتن اطلاعات توسط حکومتها و دزدها و شارلاتانها. سونامی خاورمیانه و عروج جنبشهای انقلابی را واقعا نمی توان از سونامی ویکی لیکس جدا کرد. فیس بوک و ویکی پدیا هم دو رکن دیگر انقلابی در اطلاع رسانی هستند که انقلاب در خیابانها را همراهی می کنند. جایزه نوبل صلح را ممکنست اربابان دنیا از آسانژ دریغ کنند اما آسانژ از هم اکنون جایزه بزرگتری از ملیونها فعال سیاسی و اجتماعی در دست دارد. جایزه ای که شاید طول بکشد جنبش آزادی خواهانه جهانی بسازد و بر سینه های فرزندان دلیرش بنشاند. از هم اکنون آسانژ کاندید جایزه بزرگتری است. جایزه کسب اعتماد و حمایت از انسانیت جهانی شده ای که این دنیا را دیر یا زود زیر و رو خواهد کرد و دنیای زیبای بدون مرز را خواهد ساخت. دنیائی بهتر برای همه!

آسانژ از هم اکنون جاودانی شده زیرا که به استقبال چنین دنیائی رفته.

زنده باد ویکی لیکس!

زنده باد مبارزه بشریت برای پایان دادن به دنیای وارونه و ضد انسانی و ساختن جامعه آزاد برابر و سوسیالیستی!

 

منابع دیگر:

(۱)اعلام کاندیدائی جایزه صلح نوبل ۲۰۱۱ برای پایه گذار ویکی لیکس-ژولیان آسانژ

http://www.huffingtonpost.com/2011/02/02/wikileaks-nobel-peace-prize_n_817558.html

http://mashable.com/2011/02/02/wikileaks-nobel-peace-prize/

(۲)ژولیان آسانژ بالترین رای از طرف خوانندگان برای چهره سال در مجله تایمز

http://newsfeed.time.com/2010/12/13/julian-assange-readers-choice-for-times-person-of-the-year-2010/

(۳)حمایت سردبیر نیویورک تایمز و گاردین از آسانژ در صورت ارجاع او به دادگاه

http://mashable.com/tag/wikileaks

(۴)افشای اسرار بانکهای سوئیس توسط ویکی لیکس

http://mashable.com/2011/01/17/wikileaks-swiss-bank-account/

(۵)سعید صالحی نیا: زنده باد ویکی لیکس! زنده باد آزادی انتقال اطلاعات بدور از دخالت حکومتها! در حاشیه دست و پا زدنهای اربابان دنیا در برابر ویکی لیکس!

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/3737-1389-05-10-22-39-18.html