بلاخره مردان باحجاب بامزه هستند یا ارتجاعی؟!

یک دوستی از فعالین کمونیست کارگری از ایران با من تماس گرفت و از من پرسید بالاخره این ماجرای مسخره کردن رژیم توسط برخی در ایران بخاطر محجب کردن مجید توکلی توسط اطلاعات رژیم ارتجاعی است یا امری است هوشیارانه؟

این دوستم بدجوری گیج شده بود! مقاله ترجمه شده رفیق مینا احدی را خوانده بود و بعد از مدتی کوتاه با مقاله رفیق مهرنوش موسوی مواجه شده بود که با لحنی بسیار مطمئن مثل همیشه اعلام کرده بود که این “جنبشی ارتجاعی است”!

از آنجا که این رفیق من در ایران وضعیت بسیار مشکلی پیدا کرده بود و نمی توانست بالاخره تصمیم بگیرد که در این “جنبش” شرکت کند یا نه من مجبور شدم مقداری بی خوابی بیشتر بکشم و خودم تحقیقی بکنم ببینم ماجرا چه بوده.

امیدوارم سایر خوانندگان عزیز هم در این مهم من و رفیقم را یاری دهند چرا که ما نباید مخاطبین خود را در این وضعیت “معلق” نگه داریم:

 

خود ماجرا چیست؟

ظاهرا اصل ماجرا این است که متعاقب انتشار عکسی از مجید توکلی، یکی از فعالین آزادیخواه در ایران در زیر روسری توسط عوامل رژیم که برای “تحقیر” او انجام شده . عده ای از جوانان تصمیم گرفته اند عکسهائی از خودشان در حالیکه روسری و چادر بسر دارند در اینترنت منتشر کنند تا به رژیم و دنیا اعلام کنند که کور خوانده. این روسری سر کردن ابزار تحقیر انسانی نیست. عکسهائی هم ازشان منتشر شده که در مقاله ترجمه شده رفیق مینا احدی هم دیده می شود که الحق بامزه است.

 

رفیق مهرنوش موسوی چه می گوید؟

رفیق مهرنوش موسوی در مقاله ای بنام “جنبش مردان محجبه ارتجاعی است!” به جنگ این اقدام رفته  و آنرا ارتجاعی اعلام کرده. او مدعی است که این یک “جنبش است” که من تا همین دیروز از وجود چنین “جنبشی” اطلاعی نداشتم که هیچ، رفیقم در ایران هم اطلاعی نداشت. بعدش رفیق مهرنوش توضیح می دهد که این قضیه او را یاد ۱۶ سالگی اش می اندازد که در دوران انقلاب ۵۷ او “آته ایست” بوده و از اینکه مردم عکس خمینی را در ماه دیده بودند برآشفته شده بوده و آنها را مسخره کرده. بعدش هم مهرنوش معتقد است که “این جریانات اسلامی مهارت خاصی دارند در حقنه کردن سنتهاشان به جنبش مردم” و بر اساس همه این استدلالها نتیجه گرفته که این “جنبش مردان محجبه” ارتجاعی است.

 

من چه دستگیرم شد؟

راستش بعد از خواندن مقاله تحلیلی رفیق مهرنوش منهم مقداری سرگیجه گرفتم به چند دلیل و اولش اینکه این چند جوان با ذوق چگونه در حد یک جنبش ارتقاع پیدا کردند و بعدش چگونه این عکسهای بامزه ربط پیدا کرد به دیدن خمینی به ماه و دوران ۱۶ سالگی رفیق مهرنوش؟ عکس گرفتن چند جوان با روسری و چادر از دید من برگردندان تحقیری است که رژیم می خواهد به این عنوان به یک فعال سیاسی انجام دهد. دارند این تحفیر را به خود این جانوران برمی گردانند.

من اینجا رابطه ای بین این متد پاسخگوئی به رژیم و “جریان اسلامی که بخواهد سنتهایش را به جنبش انقلابی تحمیل کند” نمی بینم. اینجا هم پاسخ به مسخره کشیدن اساس حجاب است و هم به مسخره کشیدن نمایش تحقیر مجید توکلی از این طریق. هر چه فکر می کنم هم ربطی بین این ماجرا و ماجرای دیدن عکس خمینی در ماه که یک توهم اجتماعی واقعی بخاطر عقب افتادگیهای فرهنگی بخشی از جامعه بود نمی بینم.

من بیشتر با رفیق مینا احدی و نویسنده آلمانی سایت اومانیستها موافق هستم. جوانانی که این قدر هوشیار توانستند این “جنگ روانی “عوامل رژیم را بخودشان برگردانند و به مسخره بگیرند از دید من قابل ستایش اند.

 

از اینرو به رفیق خودم گفتم که به قول آمریکائیها:”ساحل امن است”. “جنبشی ارتجاعی” را من اینجا نمی بینم. شعور و زیرکی و ذوق و سلیقه ای می بینم قابل ستایش. زنده باد این نسل جوان و مبارز و تشنه آزادی و نترس و زیرک!

 

 

منابع:

مهرنوش موسوی: جنبش مردان محجبه یک جنبش ارتجاعی است!

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/54-mernush-m/329-161209mehrnoush-mardan-

sabz.html

 

مردان با حجاب: ترجمه مقاله مینا احدی در سایت اومانیستها در تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۰۹

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/47-mina-a/321-1388-09-24-09-32-46.html