جریانات قومی و مبارزه علیه اعدام

جنبش توده ای علیه مجازات و احکام اعدام و برای برچیدن قوانین ضد انسانی که توسط آدمکشان حکومت اسلامی هر روز بساط اعدام و کشتار را برپا می کند، اکنون به یک جنبش عظیم جهانی تبدیل شده است. این جنبش در مبارزه علیه مجازات قرون وسطایی اعدام نه مرز می شناسد، نه نژاد، نه زبان و نه رنگ پوست. این جنبش بدون ذره ای تخفیف در دفاع از انسان و حق حیات، در دفاع از زندگی و کرامت انسان در تلاش است تا یکبار برای همیشه بساط اعدام و جنایت جانیان اسلامی را نه تنها در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی بلکه در هر نقطه ای از این کره خاکی برچیند. جنبش علیه اعدام جنبشی بین المللی است، جنبشی در دفاع از انسان و انسانیت است، جنبشی علیه حاکمان انسان کش است. حق حیات، نفس کشیدن، زیستن، احترام به شخصیت و کرامت انسانی ازاهداف این جنبش است. قدرت و توان توده ای و جهانی این جنبش مستقیما بر جریانات و نیروهایی که هیچگاه نه تنها علیه این مجازات جنایتکارانه حرکت و موضعی در کارنامه خود نداشته اند بلکه در موارد زیادی مستقیما و تلویحا از آن دفاع کرده اند، تاثیرگذاشته است تا جائیکه اکنون چنین نیروهایی ناچار شده اند از موضعی عقب مانده و ناسیونالیستی، از موضعی ضد انسانی خود را  به اصطلاح با موج عظیم جنبش علیه اعدام همراه کنند.

در ارتباط با این مسئله و اقدام احزاب، سازمانها، نهادهای اجتماعی و نیروهای سیاسی و شرکت فعال مردم در بسیاری از کشورها در ۲۹ ژانویه، درشهرهای اربیل، سلیمانیه و دیانا در کردستان عراق نیز  مردم در این حرکت و در دفاع از زندانیان سیاسی در بند در ایران و علیه اعدام شرکت کردند. پیشتر نیز مردم آزادیخواه و برابری طلب شهرهای کردستان عراق به همراه نهادهای اجتماعی در اعتراض و مبارزه علیه اعدام و علیه جنایات حکومت اسلامی و قوانین پوسیده و ضد انسانی این رژیم حرکتهای پرشوری از خود نشان داده و تظاهرات و گردهمایی برپا کرده اند. اما در همین روز جریانات قومی و ناسیونالیست کرد که سری در آخور احزاب حاکم بر کردستان عراق دارند، برای عقب نماندن از قافله و با شعار ” اعدام فرزندان کرد را متوقف کنید” ، کوشیدند تا سایه قومی، ارتجاعی و ضد انسانی خود را بر حرکت مردم آزادیخواه  در کردستان عراق بگسترانند. این تلاشها تا جائیکه مستقیما به احزاب حاکم بر کردستان عراق مربوط است این است که لبه تیز، انسانی و جهانشمول مبارزه علیه اعدام  و روند رو به گسترش آنرا در شهرهای کردستان عراق خنثی کنند و از سویی روابط و مناسبات خود با جلادان حکومت اسلامی و در همسویی با رژیم اسلامی را محفوظ نگه دارند. قوانین جاری در عراق  رسما مجازات اعدام را تصویب و اجرا می کند. جریانات دست ساز حاکمان کردستان عراق و یا سازمانهای قومی حاشیه ای می کوشند با اسامی گوناگون وارد این کارزار شوند و در تلاش هستند تا تیزی و برایی  این جنبش قدرتمند، رادیکال ومدافع حق حیات جهانشمول و انسانی را کندکنند. اما این تلاشها برای افکار عمومی و بویژه مردم کردستان ایران و عراق کاملا شناخته شده و نخ نما است. از موضع قومی علیه اعدام یعنی تداوم اعدام و آدم کشی، یعنی حق حیات برای خود قائل شدن و بقیه را آدم حساب نکردن. شعار عقب مانده و قومی ” فرزندان کرد را اعدام نکنید“ معنایی جز این ندارد که در مقابل  اعدام ”غیر کردها“ مخالفتی ندارد و این  یعنی موضعگیری قوم پرستانه در مقابل اعدام.

 اگر یک جریان قوم پرست را برای لحظه ای در قدرت تصور کنیم، برای حفظ بقای خودمجازات اعدام را به سادگی در قوانین ارتجاعی و در جدا سازی انسانها جاری خواهد کرد.  جریانات ناسیونالیت و قومی هیچگاه در مقابل مسئله اعدام مخالفتی نداشته اند.  حزب دمکرات کردستان قانون مجازات اعدام را به گفته خودشان در مواردی لازم می دانند.  اما اگر امروز نیروهای قومی و ناسیونالیست در کردستان ناچار شده اند  خود را در مبارزه علیه اعدام  نشان دهند، ناشی از قدرت عظیم حرکت اجتماعی و انسانی جنبش علیه اعدام است. مردم و دیگر نیروهای رادیکال  و فعالین پیگیر در مبارزه علیه اعدام  باید با شعار لغو مجازات اعدام در ایران، در عراق و در همه جای دنیا در این تظاهراتها و اعتراضات   شرکت کنند.
مردم آزادیخواه و برابری طلب شهرهای کردستان عراق به همراه نیروها، نهادها و شخصیتهای رادیکال وسکولار در مبارزه علیه اعدام، ماهیت چنین جریانات دست سازی را بخوبی می شناسند. نباید به جریانات وابسطه به حکومت و بیرون حکومت کردستان عراق که با شعار قومی ” اعدام کردها را متوقف کنید” به میدان می آیند اجازه داده شود که جنبش بین المللی علیه اعدام  و اعتراض و مبارزه پر شور مردم در شهرهای کردستان را تا سطح شعارهای قومی، راسیستی و نژادپرستانه تنزل دهند. با چنین شعارهای قوم پرستانه ای نه تنها مبارزه علیه اعدام به جایی نخواهد رسید بلکه کماکان جنایات حاکمان اسلامی و قوانین ضد انسانی مجازات اعدام که توسط جمهوری اسلامی و حاکمان قبلی و فعلی در عراق و کردستان عراق بتصویب رسیده است دست نخورده باقی خواهد ماند و قوانین ضد انسانی و قرون وسطایی و دستگاه آدم کشی این جنایتکاران همچنان به کشتار ادامه خواهد داد.
سموم ناسیونالیستی و قوم پرستانه بنام ” کردها را اعدام نکنید” تنها مختص به این عرصه در اهداف و سیاستهای جریانات قومی نیست بلکه در عرصه های مختلف زندگی مردم نیز  تا جائیکه امکان آن را داشته باشند  می کوشند تا نقش مخرب خود را  همچون سمی عرضه کنند و با نام “ما کردها” و غیره سعی می کنند  قوم پرستی، تفرقه و جدا سازی انسانها را بر اساس قومیت در همه وجوه به نمایش بگذارند. اما علارغم این تلاشهای قومی و حاشیه ای، ما شاهد رشد و تقویت مبارزات رادیکال، چپ و انسانی علیه مجازات و احکام اعدام هستیم.  مردم مبارز، آزادیخواه و برابری طلب شهرهای کردستان عراق به همراه نهادهای اجتماعی سیاسی و شخصیتهای فعال و پیگیر در مبارزه علیه اعدام  وظیفه دارند تا ماهیت چنین جریانات و شعارهای ضد انسانی و بشدت عقب مانده و مخرب آنها را افشا، ترد و منزوی سازند وکسانی را هم که ممکن است نا آگاهانه به دنبال این جریانات افتاده باشند، آنان را متوجه عمق ماهیت این نیروها و شعارهای قومی شان علیه اعدام کنند.

۱ فوریه ۲۰۱۱