عراق بعد از چهار سال اشغال نظامی

جمال کمانگر
 چهارمین سال اشغال نظامی عراق توسط آمریکا و انگلیس را پشت سر نهادیم. چهار سالی که پشت سر گذاشتیم  برای ما بعنوان نظارگران این جنگ کثیف که در عراق در جریان است شاید تحملش آسان باشد اما اگر خود را یک روز جای مردمی بگذارید که در منگنه جنگ ارتجاعی آمریکا و هم پیمانانش در عراق گیر کرده اند، متوجه خواهید شد که بی دلیل نبود که دهها میلیون نفر مردم در سراسر جهان بزرگترین  تظاهراتهای  ضد جنگ در ۱۵فوریه  ۲۰۰۳  را به ثبت رساندن. در خیابانهای ۶۰۰ شهر جهان علیه افسارگسیختگی نظامی آمریکا و انگلیس به خیابانها ریختند. فریاد نه به جنگ سر دادند آن روز و روزهای بعد مردم آزادیخواه و صلح دوست جهان گول تبلیغات رسانه ای که افکار عمومی مردم را لحظه به لحظه بمباران تبلیغاتی میکرد نخوردند ما همان زمان و در زمان جنگ اول خلیج گفتیم جنگ اول خلیج ربطی به آزادی کویت ندارد بلکه در راستای طلوع خونین نظم نوین جهانی است.

آمریکا برای اینکه افکار عمومی مردم را در غرب  با خود همراه کند بهانه جنگ دوم را  سلاح های کشتار جمعی قلمداد کرد. سلاحهایی که به قول تونی بلر نخست وزیر انگلیس ظرف ۴۵دقیقه آماده هدف قرار دادن منافع آنها در جهان خواهد بود. دروغهایی  آنزمان را که مرور میکنید بیشتر به عمق ریا کاری این نظام نابرابر پی خواهید برد. اما همان زمان  ما گفتیم حمله به عراق نه ربطی به سلاح کشتار جمعی صدام دارد و نه برای آزادی مردم عراق است. حمله به عراق جهان را نا امن تر و به جریانات سناریو سیاهی که امریکا خود یکی ازآنها هست میدان عمل بیشتری میدهد.
 کسانی که از حفاظت مردم در مقابل سلاحهای کشتار جمعی صدام پز دفاع از مردم به خود میداند از اولین به کارگیرندگان این سلاحهای در هیروشما و ناکازاکی هستند. آمریکا خود بزرگترین زرادخانه این سلاحها را در اختیار دارد.مردمی که گول تبلیغات رسانه ها را نخورده بودند میدانستند که  سلاح کشتار جمعی  در کارنیست! مگر میشود کشوری ۱۳ سال محاصره اقتصادی باشد بتواند  به چنین تکنولوژی دست یابد. درنتیجه محاصره اقتصادی ۱۳ ساله سازمان ملل  بیش از یک میلیون نفر از مردم عراق جان خود را از بی دارویی و گرسنگی از دست دادند ، که عمدتا از کودکان آن کشور بودند.. ما تلاش کردیم که اهداف اولیه ای که برای آن تراشیده بودند کنار بزنیم و گفتیم اشغال نظامی عراق هیچ ربطی به آزادی مردم از دست دیکتاتوری مثل صدام ندارد. شما اگر دست از  حمایتهای خود از دیکتاتورها در دنیا بردارید مردم خود آنها را سرنگون خواهند کرد.
 به رغم مخالفتهای شدید  حمله نظامی به عراق ، دستگاه مهندسی افکار از سی ان ان و بی بی سی و فکس نیوز بکار افتادند و در کنار آن نمایندگان دمکراسی پارلمانی پشت درهای بسته فرمان اشغال عراق را صادر کردند. صدام سقوط کرد و دنیا چقدر بعد مرگ این دیکتاتور آرامتر  شد!! نه سلاح کشتار جمعی پیدا شد نه ارتباطی بین صدام و القاعده. هرچه تئوری داشتند دود شد و هوا رفت . ما خاطر نشان کردیم این جنگ تروریستها نیست این جنگی در راستای جنگ خلیج و نظم نوین جهانی است که نئو- محافطه کاران امریکا برای آرایش دادن به جهان تک قطبی به آن دست میزنند.
بعد از اشغال عراق دنیا به مراتب نا امن تر و سرنوشت مردم در چنبره تهدیدات نظامی امریکا و قدرتهای منطقه ای قرار گرفت . همان کسانی که شب و روز داد سخن میداند که اشغال عراق باعث امنتر شدن دنیا خواهد شد ! روز چهارشنبه ۱۴ مارس پارلمان انگلیس تصویب کرد که ۴۰میلیارد دلار خرج سلاحهای هسته ای بکنند. دلیلشان خیلی ساده بود ما در دنیای زندگی میکنیم که به شدت نا امن است. باید قدرت دفاع از خود داشت. هزینه نظامی آمریکا در حال حاضر برابر با هزینه نظامی کل جهان است.  ۵۰۰میلیارد دلار هزینه  جنگ تا امروز عراق  است و بیش از ۳۲۰۰ سرباز آمریکایی هم جان خود را از دست داده اند و هزارن نفر هم ناقص العضو شده اند. ابعاد فاجعه بار این جنگ به حدی است که تکرار همه آمارها از حوصله این نوشته خارج است اما به هر تقدیر جنگ هنوز در جریان است. قربانی شدن بیش از ۶۰۰هزار نفر از مردم بیگناه عراق هزینه ای بود که متاسفانه تاکنون مردم عراق برای اهداف کثیف این جنگ پرداخته اند.
صدام سرنگون و اعدام شد اما مردم عراق گرفتار جنایتکارانی به مراتب بدتر از صدام شدند. جنگ داخلی روزانه دهها قربانی میگیرد. شیرازه مدنیت در عراق نابود شده است .میلشیای قومی و مذهبی در عراق صحنه گردان مقدرات  مردم عراق  هستند. اشغال نظامی مصائبی به بار آورده  است که به مراتب وحشتانک تر از دوره دیکتاتوری صدام است. شکافهای قومی و مذهبی  آنچنان تعمیق شده است که سالها زمان میخواهد – آنهم اگر یک حکومت سکولار غیره قومی و مذهبی سر کار باشد-  تا التیام یابد.
 تصور اینکه یک روز در بغداد بتوانید به گردشی در کنار رود فرات یا در پارکی یا در مدرسه و دانشگاهی باشید یا حتی در "منطقه سبز" باشید یکی از آرزوهای مردم بعد از ۴سال اشغال است. داشتن چند ساعت برق و آب آشامیدنی به آروزهای دست نیافتنی تبدیل شده است. استیصال سراپای عراق را فرا گرفته است  بی دلیل نیست که دومیلیون نفر تا کنون آواره اردن و سوریه شده اند.
جنگ با تمام بی رحمی خود در چنین روزی آغاز شد و وارد پنجمین سال آن میشویم آمریکا در عراق برخلاف تبلیغات اولیه  شکست خورده است. جریانات اسلامی و قومی صحنه گردان کشتارو آواره گی مردم عراق شدند. نئو محافظه کاران  ششلول بند کاخ سفید به شکست خود اذعان دارند برای فرار آبرومندانه دست به هر اقدامی ولو تحویل کامل  عراق به جمهوری اسلامی هستند
برنده این جنگ  جمهوری اسلامی و جریانات سناریو سیاه بودند. مرور جنگ عراق از این نظر مهم است که سناریویی در جریان است که قرار است ایران هدف بعدی آمریکا باشد . تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی  در قطعنامه اول سازمان ملل بلافاصله بر قیمت مایحتاج عمومی در ایران تاثیر گذاشت و جامعه را بیشتر به سوی فلاکت سوق میدهد. قطعنامه دوم که قرار است بزودی در شوراری امنیت به تصویب برسد ابعاد این تحریمها را افزایش خواهد داد. بنظر میرسد که پروسه ای که در سازمان ملل در حال شکل گیری است شباهت زیادی به عراق دارد. یادمان باشد که عراق ۱۳ سال تحریم اقتصادی بود ! نشان دادن واقعیت جنگ کنونی در عراق کار زیادی نمی خواهد اما و واکسینه کردن مردم علیه هرگونه دخالت نظامی و رسوا کردن هر نوع همکاری و همسویی با حمله و یا تحریم اقتصادی علیه  ایران وظیفه تمام نیروهایی است که سناریو ع
راق را دون شان مبارزه سیاسی خود میدانند.
مردم باید بدون تردید اعلام کنند که ما علیه هرگونه قلدری نظامی امریکا و تحریم اقتصادی هستیم. عراق نمونه زنده ای ازاین سیاست به شدت غیر انسانی سازمان ملل و آمریکاست. سرنگونی جمهوری اسلامی توسط مردم تنها راه واقعی پایان دادن  به این کشمکش  کنونی است. مردم وقت زیادی ندارند و باید دست به کار این امر مهم شوند.
  مارس۲۰۰۷۱۹