تحولات اخیر در خاور میانه

دوستان و مبارزین اجتماعی!

در طی هفته های اخیر ما شاهد تغییر و تحولاتی در جهان عرب و خاورمیانه هستیم که برای هیچکس حتی یکماه قبل هم، قابل پیش بینی نبود. ما شاهد به زیر کشیدن قدرتهایی هستیم که به ظاهر خود را با ثبات و مسلط بر اوضاع کشورشان میدیدند. این حکومتها حتی پشیزی برای منافع محرومین در جوامع خود، ارزش قائل نبوده و تنها علاقه آنها دفاع از نظامی جاهلانه و متکی بر چاپیدن نیروی کار محرومین و تسلط بر ثروتهای اجتماعی به نفع خود و دیگر همپالکیهای بین المللیشان، بوده است.  اما چیزی که این سرکوبگران از آن غافل بوده اند، پتانسیل عظیم مبارزه جویی و بیداری مردم محروم و تحت ستم است. این قدرت نهفته که از عدالتخواهی و داشتن حق یک زندگی در خور انسانیت، سرچشمه میگیرد، میرود که بساط قدرت این حکومتها و نظامهای پوشالی و جنایت پیشه را یکی پس از دیگری بر هم بریزد.
نکته مهم در این میانه اما، این است که مردم به نسخه پیچی های گذشته همانند جنبشهای اسلامی و یا توتالیتر با نامهای آذین شده که اغلب آنها، نمره ردی گرفته اند، اعتنایی نمیکنند و نسخه خود را میخواهند بپیچند و آنهم به وجود آوردن شرایطی است که محرومین و اقشار مختلف در جامعه بتوانند در فضایی باز و باآرامش، از حقوق و منافع اجتماعی خود دفاع کرده و زنده بودن و انسان بودن خود را به معنای واقعی کلمه، تجربه کنند. در تونس و مصر برخلاف تصور بی بی سی  و سی ان ان و غیره مردم شعار اسلامی و یا دیگر مکاتب محدود کننده آزادیها و حقوق اجتماعی را سرنداده  و علاقه ای هم برای ایجاد چنین نظامهایی، از خود نشان نمی دهند. آنها از سرنوشت مردم ایران، عربستان سعودی، باریکه غزه، کره شمالی، برمه، روسیه و غیره آگاهی داشته و نمیخواهند آن تجربه های دردناک را دوباره محک بزنند و دوباره خود را از چاله به چاه بیندازند.
 امروز  اقشار مردم محروم در تمامی گوشه و کنار دنیا به نعمتی دست یافته اند که در دهه های گذشته، کسی حتی خواب آن را هم نمی دید و آن، داشتن اینترنت و شبکه های اجتماعی و ازآن راه، دسترسی به اقیانوسی از اطلاعات است که تاکنون در سیطره  طبقات دارا بوده است. امروز اقشار تحت ستم به سادگی میتوانند به آزموده های دیگران در اقصی نقاط جهان دسترسی داشته باشند و همچنین از پشت پرده خیلی از مسائل که در گذشته غیر ممکن بود، آگاه شوند. آنها دیگر برای کسانی که “بن علی” و “حسنی مبارک” را ناجی مردم و عادلترین رهبران دنیا قلمداد کنند، تره خرد نمیکنند. اما در گذشته ” بن علی ها” و “حسنی مبارک ها” با کنترل کامل اطلاعات و انحصار آن میتوانستند چهره کریه خود را پنهان نمایند.

این روزها کلید تغییر و تحولاتی عظیم اجتماعی چه در سطح منطقه ای و چه در سطح جهانی، زده شده است. در واقع ما داریم یک مرحله سرنوشت ساز را در تاریخ تجربه میکنیم. در این برهه خیلی از معادله ها به هم میریزند و خیلی از ارزشها جابجا می شوند. در این رابطه آن نیروهایی که بتوانند شرایط را بهتر درک بکنند و راه حل درست و ممکن را ارائه بدهند موفقتر خواهند بود و بر عکس، آنهایی که به گذشته و سنتهای خود می چسبند، باید کلاهشان را در پس معرکه جستجو کنند زیرا تاریخ، هر برهه از زمان را با همه محتویاتش، در همان برهه جای میدهد و کش آوردن زمان و استفاده ابزاری از آن، میتواند تلاشی عبث و بی نتیجه و یا حتی با نتیجه ای معکوس داشته باشد.
باید از خود مردم محروم بود، باید مشکلات آنها را فهمید و باید راه حلهای آن گرفتاریها را با صداقت جستجو کرد و در این راستا، از تجربیات مثبت و موفق در تمامی گوشه و کنار دنیا برای حل معضلات موجود، بهره گرفت.

کاوه دوستکامی
۱۱۰۱۲۹