اخبار کارگری

 روز ۱۶ ماه مارس هزاران نفر از کارگران شرکت هواپیما سازی آیرباس همزمان در چهار کشور اروپایی‌ دست به اعتصاب زدند.
کارفرمایان شرکت هواپیما سازی آیرباس که مرکز آن در شهر هامبورگ آلمان میباشد، اعلام کردند که در آینده ای نزدیک طرح اخراج سازی  ۱۰۰۰۰ از کارگران این شرکت را اجرا خواهند کرد. بدنبال اعلام این تصمیم کارفرمایان، بیش از ۲۰ هزارنفر از کارگران در خیابانهای اصلی‌ این شهر دست به تظاهرات زدند. در شهر تو له سه در فرانسه نیز  ۱۳ هزار از کارگران این شرکت دست به اعتصاب سیاسی ‌ ۲ساعته زدند. در اسپانیا  ۹۰۰۰ نفر از کارگران شرکت آیرباس دست از کار کشیدند و خواهان لغو طرح اخراج سازی شدند. در انگلستان هم هزاران نفر از کارگران آیرباس به مدت ۴ ساعت دست از کار کشیدند.

روز ۱۶ مارس  ۷۰۰۰ هزار نفر از کارگران بخش الکترونیک و متال در میسی‌ سیپی‌ آمریکا دست به اعتصاب نامحدود زدند. علت این اعتصاب جواب رد کارفرما به خواست افزایش دستمزد سالانه از طرف کارگران میباشد. کارفرما در جواب درخواست افزایش دستمزد کارگران، اعلام کرده است که به مدت چهار سال دست مزد کارگران را افزایش نخواهد داد. آقای نیک ماریاکاس کارگر بخش الکترونیک به عنوان سخنگوی کارگران اعتصابی‌ گفت، کارفرما در شرایطی‌ به خواست ما جواب رد میدهد که بدنبال طوفان کاترینا هزینه مسکن و بهداشت کارگران به طور وحشتناکی‌ افزایش یافته است. من از تمام کارگران آمریکا میخواهم از اعتصاب بر حق ما دفاع کنند.

کارگران سوئدی صفوف اتحادیه های وابسته به اتحادیه سراسری کارگران سوئد ( ل او ) را ترک میکنند.
در طول یک سال گذشته ۲۷ هزار نفر از اعضای اتحادیه های وابسته به ل او از عضویت در این اتحادیه ها استعفا داده اند. تمامی‌ ۱۵ اتحادیه وابسته به اتحادیه سراسری کارگران ( ل او ) تعداد اعضایشان کاهش یافته است. فرد شماره ۳ اتحادیه سراسری کارگران، آقای لیف هیکانسون عامل اصلی‌ خروج کارگران از اتحادیه های کارگری در سوئد را تعرض دولت دست راستی‌ به سطح معیشت کارگران نام برد، از جمله تغییر در قانون بیمه بیکاری که به آکاسان معروف است .

اتحادیه کارگران شرکت خودرو سازی فولکس واگن در بلژیک تن به خواست کارفرمایان این شرکت داد.
روز ۱۳ مارس کارفرمایان شرکت اتومبیل سازی فولکس واگن بلژیک در جلسه ای با مسولین اتحادیه کارگری بر سر افزایش ساعت کار کارگران به توافق رسیدند. کارفرمایان این شرکت اعلام کرده بودند که اگر ساعت کار کارگران ۳ ساعت در هفته افزایش نیابد، مجبوریم ۲۱۰۰ نفر از کارگران را اخراج کنیم. با توافق اتحادیه کارگری با کارفرمایان، ساعت کار کارگران از ۳۵ ساعت در هفته به ۳۸ ساعت افزایش یافته است. اتحادیه کارگری فولکس واگن در بیانیه ای اعلام کرد ما بخاطر حفظ امنیت شغلی‌ کارگران و جلو گیری از اخراج ۲۱۰۰ نفر از همکارانمان مجبور شدیم به این خواست کارفرما تن دهیم.

ملک پیرخضری مارس ۲۰۰۷