در”ستایش” نوستالژی….. !

دو روز پیش مصاحبه ایی در ئورونیوز پخش شد که خانم شیرین عبادی مهمان برنامه بودند . من که از دیدن مصاحبه کف کردم . با این همه هدفم در این نوشته معرفی شیرین عبادی نیست و یا کانال جهانی ئورونیوز…..نیازی به معرفی ندارد ! خانم شیرین عبادی در این برنامه به عدم استقلال قوه قضائیه حکومت اسلامی اشاره کرد و به انبوهی ظلمهای دیگرکه حکومت اسلام به او و خانواده اش وارد کردند ……
این قوه قضائیه ایکبیری ببنید چه بلایی سرمن آوردند اصلا پوست و استخون شدم ، آفای علوی به جون خودت من همیشه درحال کردن مبارزه هستم !
گفتم ئورونیوز نیازی به معرفی ندارد و خانم شیرین عبادی هم نیازی به تشریح ندارند . ولی میشود یک مقایسه ایی کرد برای تنوع وخنده که دوای هزار درد است . مدتی پیش هم خانم مریم رجوی به پارلمان اروپا رفته بود و کلی حرف و حدیث و جشن و شادی و پیروزی و اینا……اگربرای اتحادیه اروپا و سرویسهای خبری اش انعکاس هر موضوعی و یا سیاستی ، با منافع مشخص مادی گره گوری خورده است ….ولی برای خیلی از روشنفکران وطنی و فرهنگی موضوع زیاد هم سیاسی نیست !
نمیدانم چرا القاب و واژه ها هنوز هم معجزه میکنند . و چرا پیشوندها و پسوندها در این فرهنگ بیمار سیاسی ایرانیان همچنان جایگاهی همطراز معجزه دارند ؟ ئورونیوز که میداند چه میکند و چرا ؟ هم شیرین عبادی را میشناسد و هم مریم رجوی را و هم تمام حجاج و مهندسین و دکترای همه فن حریفی مثل محمود احمدی نژاد !
با این همه شناخت ، موضوع مهم برای ئورونیوز خود شیرین عبادی و یا مریم رجوی نیستند مهم و مخاطب اصلی شما هستید و من و ما ! مایی که به ستوه آمدیم و روزی تصمیم گرفتیم و هجرت کردیم . تمام زندگی و خاطرات و زمین و وطن و فرهنگ غنی و شغل مقنی گری و……را کلا داخل چمدانی ریخیتیم و زدیم بیرون !
اغلب مهاجران چون پولاد درجایی از زمین فرود آمدیم و تلاش حداکثرمان پیدا کردن انطباق با شرایط جدید بود و حداقل تلاش هم ، ذوب شدن در قالبهای جدید ! خیلی ها منطبق شدند و خیلی ها ذوب ! همه راضی بودند و هستند و مشغولند ! کی به کیه ؟ اما عده ایی هم نتوانستند این تنافضات هویجی را حل کنند . اصلا حال فکر کردن هم نداشتند . خیلی زود ناگهان دچار نوستالژی شدیدی میشوند. قید نیکول کیدمن یا مبارزه  را میزنند و یاد کشک بادمجان و نان سنگگ می افتند و……اشگ مجالشان نمیدهد و میروند به سمت سفارتخانه های حکومت اسلامی و درخواست بازگشت به هویت فرهنگی  دیروزی را میکنند .
میروند و میایند …..هم کریسمس را دارند و هم نوروز را ! هم شیرین عبادی برایشان مفهوم و ارزش دارد و هم مریم رجوی ومبارزه را میفهمند . مثل همون خری که به قول سهراب سپهری قانون یونجه را میفهمد . 
نوشتن از چنین صحنه ایی هم راحت است و هم سخت . شیرین عبادی مشکل هویت فرهنگی ندارد و مریم رجوی مشکلش را باید خودش بنویسد . چون این صحنه را کسی نمیتواند تشریح کند . ازهفت شهرعشق عطارکه بگذریم میرسیم به هفت وادی مریمی و شیرین عبادی وئورونیوز و پارلمان اروپا و چه روزهای طلائی درهجرت که نفهمیدید چرا …؟
چرا شیرین عبادی به خیل مهاجران نپیوست و جایزه نوبل گرفت و کلا اهل حمل تناقض نیست ؟ ولی تا دلتون بخواد اهل حمل حقوق بشرونوبل ومبارزه و ایناست…..
چرا مریم رجوی …..درپارلمان اروپا…..و انقلاب ایدئولوژیک …… ؟ و در این تقسیم کار، ئورونیوزبا سهم شیرین عبادی و پارلمان اروپا با سهم مریم رجوی و  ندا آقا سلطان با سهم گلوله اسلام وبقیه ماجرا ……سهم ما و بقیه مهاجرین …..
 چرا تارزان ریش و سبیل ندارد ؟
چرا رهبر عقیدتی همچنان جیغ اسلام بردبار را میکشد ؟
چرا حذف یارانه ها ار طرف حکومت اسلام  رو جشن گرفتند ؟
چرا نمیشه زیرآب گریه کرد ؟
چرا اعدام یازده نفر در سیستان و بلوچستان را هیچ مغازه چپ و راست و میانه ایی ، فراخوان به اعتراض نداد ؟
چرا به پناهنده سیاسی جدی ، جواب نمیدهند ؟ در عوض به بقیه کیلویی جواب میدهند و بقیه اینقدر کیف میکنن !؟
چرا ازرفتن سرکار همه حال میکنن . و اگه حس نکنند سرکارهستن با بحران هویت به شکلی تصاعدی مواجه میشوند ؟
چرا اگر به کسی….بگوئید چهار میلیارد ستاره در فضا وجود دارد بدون تناقض باور میکند ولی رنگ تازه دیواررا باید حتما خودش دست بکشد تا باورکند ؟
چرا باید به هر لیچاری درزمینه ایسمهای مختلف پاسخ داد ؟
چرا راحت میشود شعور مخاطب را به بازی گرفت ؟
چرا کالیبرهای طبقاتی بخشی عمده ایی ازرفقا هنوز “چپ اندرقیچی” است ؟ و سمت و سوی تازه ودرستی را نمیگیرد ؟
چرا باید تشکر کرد از نشان دادن درماندگی های مختلف ایدئولوژیک  ؟ درئورو نیوز….درپارلمان اروپا…..درنقد گذشته……دراثبات خود و بقیه ماجرا …..؟
چرا آلبر کامو در بین انتخاب ، دو مقوله ” آزادی و عدالت ” اولی را انتخاب کرد ؟
چرااین شب یلدای ایرانی ، تمام نمیشود و ۱۰۰ سال است راه میرود !؟…..میرود
چرا از شبنم سهرابی و خیلی های دیگر حتی اسمی نیست ؟ درشب یلدای سال پیش و برای پیشواز عاشورا، شبنم را زیر ماشین نیروی انتظامی اسلام له کردند ….اسلام دموکراتیک و بردبار یعنی همین
 
شب و روزتان خوش
راحت باشید !
قربون دستت اوستا ، دیوارآلترناتیو رو که بالا کشیدی یه لایه دوقاب سکولار هم روش بریز تا قوام بگیره…………میرود
 
 
اسماعیل هوشیار
ژنو
 ۲۱٫دسامبر. ۲۰۱۰
info.tipf.www