گفتگوى انترناسیونال با مینا احدى در مورد نمایش تلویزیونى جمهورى اسلامى علیه سکینه

انترناسیونال: مینا احدی این هفته سکینه آشتیانی بازهم در راس اخبار جهان قرار گرفت. جمهوری اسلامی سومین  برنامه تلویزیونی اش را در این ارتباط پخش کرد که در آن سکینه به همدستی در قتل شوهرش اعتراف میکرد و جزئیات قتل را تشریح میکرد. ارزیابی شما از این برنامه ها و تاثیراتش چیست؟

 

مینا احدی : این هم تقلایی بود از طرف جمهوری اسلامی ایران در مقابله با کمپین جهانی نجات سکینه. موضوع و ” اتهام” به سکینه پنج سال است که مسئله رابطه خارج از ازدواج است. فرزندان سکینه پنج سال است با این کابوس سر به بالین می نهند که مادرشان ممکنست هر لحظه سنگسار شود . هفت ماه قبل اعلام کردند که همه اعتراضات و یا تقلاها برای نجات سکینه به بن بست رسیده و حکومت میخواهد این حکم سنگسار را اجرا کند . دنیا به پا خاست و به این ددمنشی حکومت اسلامی اعتراض کرد. بلافاصله بعد از این حرکت٬ حکومت که نمیتوانست از سنگسار دفاع کند٬ جاخالی داد و سعی کرد پرونده را بسوی اعدام بچرخاند. هدف این بوده و هست که نشان دهند اگر چه تحت تاثیر و تحت فشار اعتراضات عقب نشسته و حکم سنگسار را کنار گذاشته اند٬ اما کماکان میتوانند بکشند و وانمود کنند که به اعتراضات جهانی وقعی نمی نهند. حکومت پرونده قبلا بسته شده قتل همسر آشتیانی را در دست گرفته تا نشان دهد که هست و میتواند بکشد.

 

انترناسیونال: قبل از پخش این برنامه خبر آزادی سکینه پخش شد و بعد جمهوری اسلامی آنرا تکذیب کرد. جریان این خبر چه بود؟

 

مینا احدی: روز ۹ دسامبر در سایت تلویزیون پرس تی وی وابسته به جمهوری اسلامی٬ عکسهایی بدون شرح از سکینه علنی شد که در آن سکینه و سجاد را در منزل قبلی آنها در اسکو نشان میداد. این عکسها که مادر و فرزند را در اطاق نشیمن و یا در حیاط خانه نشان میداد٬ برای بسیاری از رسانه ها این توهم را ایجاد کرد که اینها آزاد شده اند. کسی فکر نمیکرد که حکومت جنایت اسلامی اینها را برای گرفتن اقرار به خانه اشان برده و این عکسها را در کنار درخت خانه و یا در آشپزخانه از آنها گرفته است. برای کمیته بین المللی علیه سنگسار و برای من از روز هشت دسامبر اخباری از ایران رسیده بود٬ مبنی بر اینکه به احتمال زیاد اینها آزاد میشوند و ظاهرا حکومت با گفتن اینکه آزادشان میکند٬ آنها را به این نمایش تلویزیونی کشانده بود. بهر حال کمیته علیه سنگسار هم خبر آزادی سکینه را پخش کرد که بلافاصله بعد آنرا تصحیح کردیم. پرس تی وی که عکسها را چاپ کرده بود٬ بعنوان بازوی رسانه ای وزارت اطلاعات خبر آزادی را تکذیب کرد و سپس فیلم اقرار ها را پخش کرد. هدف این رسانه حکومتی این بود که با پز ژورنالیستی ٬ اعلام کند که تحقیق کرده اند و نتیجه تحقیقات اینست که سکینه در قتل همسرش دست داشته و یا تن فروشی کرده است. گویی بعد از این برنامه تهوع آور پرس تی وی همه آرام سر به بالین می نهند و میگویند همه ابهامات پاسخ گرفت! این حرکت پرس تی وی به موجی از اعتراض و ابراز نفرت و انزجار دامن زد و یکبار دیگر به همه نشان داد که در ایران چه حکومتی سرکار است و بدرست تعداد زیادی اینها را با هیتلر و گوبلزمقایسه کردند و ابراز خشم و انزجار کردند.

 

انترناسیونال: در این برنامه تلویزیونی جمهوری اسلامی، از شما هم طبق معمول بارها اسم برده شد و تصاویرتان نشان داده شد و گفته شد که مینا احدی تروریست سابق است و روی این تاکید داشت. فکر میکنید چرا جمهوری اسلامی به این نوع تبلیغات علیه شما متوسل شده؟

 

مینا احدی : الان دیگر هر رسانه ای با من حرف میزند میگوید خانم احدی این  تاکید زیاد حکومت روی شما نشان میدهد که شما در ایران نیز بسیار مطرح هستید و بنظر میرسد یک فشار زیادی روی حکومت گذاشته اید. بنظر من نکته اصلی اینست: جمهوری اسلامی ایران سالهای سال است که فعالیتهای ما و اعتراضات ما و فشار ما روی خودش را احساس میکند تا امروز از بردن اسم ما یعنی اسم من و اسم حزب ما ٬ ابا داشته است. این بار مجبور میشود از من و ما و از کمونیزم و کمونیست بودن ما حرف بزند. فیلمهای کذایی حکومت در مورد اقرار گرفتن از سجاد و سکینه و هوتن کیان و خبرنگاران آلمانی را میلیونها نفر در ایران و در دنیا دیدند و محبوبیت ما افزون تر شد. چرا که در ایران حکومت هر چه بگوید مردم صد در صد مخالف آن حرکت میکنند و اگر حکومت خود اقرار میکند که کسی هست که دنیا را علیه سنگسار و اعدام و علیه حکومت به میدان آورده٬ همین کافی است تا موجی از احترام و سمپاتی بسوی ما روان شود که شد. مسخره است که حکومتی که همسر مرا کشته٬ اینرا با بیشرمی در پرس تی وی خود اعلام میکند و سپس ادامه میدهد که اسماعیل یگانه دوست با گروه تروریستی کومه له همکاری میکرده است. قاتلین و اعدام کنندگان هزاران نفر٬ تجاوز کنندگان به دختران ۱۳ ساله و حکومتی که کردستان را با حملات نظامی وحشیانه به خاک و خون کشید٬ حکومتی که در ایران و در منطقه سردمدار ترور و عملیات انتحاری است٬  الان مدعی از آب در آمده و من و همسرم را به دلیل همکاری با کومه له و سپس حزب کمونیست ایران در سالهای ۶۰ و بعد از آن تروریست خطاب میکند! همه این تشبثات حکومتی ٬ به انزجار بیشتر علیه این جانیان و تروریستهای حاکم بر ایران منجر خواهد شد. طبعا انتظار اینست که این نوع اقدامات با پاسخ یکپارچه و اعتراضی همه نهادها و سازمانهای مخالف حکومت اسلامی مواجه شود.

 

انترناسیونال: این درست است که جمهوری اسلامی زیر فشار زیادی در مورد کمپین سکینه قرار دارد اما هنوز کوتاه نیامده. فکر نمیکنید لازم است این نیروی عظیمی که پشت این کمپین گردآمده را به اقدامی موثرتر تشویق کرد و فراخوان داد؟ چه فکری برای فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی و به زانو در آوردنش کرده اید؟

 

مینا احدی : ما مصمم هستیم این کمپین را به پیروزی برسانیم. یعنی همه دستگیر شدگان آزاد شوند. این ممکن است. باید توجه کرد که این یک جنگ مهم بین ما و حکومت جلادان است. برای حکومت اسلامی این یک موضوع مهم است. از یکسو فشار عظیم جهانی روی آنها است و راه پس و پیش ندارند از دیگر سو سعی میکنند بهر طریق و با هر امکانی این موضوع را فیصله دهند. هر اقدام و هر تقلا و هر حرکت رژیم به یک تف سربالا تبدیل میشود و این نشان دهنده شکننده بودن رژیم در این مورد است.  ما الان یک وکیل ایتالیایی سرشناس برای سکینه داریم که با ایشان روز ۸ دسامبر در اتحادیه اروپا بودیم و با دفتر رییس پارلمان و با دفتر کاترین اشتون سخنگوی روابط خارجی پارلمان نشستی داشتیم و درخواست کردیم که هیاتی با همراهی آقای برونو مالاتیا وکیل ما به ایران رفته و از نزدیک این امر را بررسی کنند. در عین حال ما اقدامات اعتراضی جدیدتری را در دستور خواهیم گذاشت. تا همین الان این کمپین یکی از بزرگترین کمپین ها علیه سنگسار در ایران ودر دنیا بوده و تاثیرات بسیار مثبتی در دنیا داشته است. من فکر میکنم دیگر حکومت اسلامی جرات نخواهد کرد کسی را سنگسار کند. اما موضوع برای ما فراتر از اینها است. این یک چالش بزرگ دنیای متمدن و مردم آزاده با حکومت فاشیست اسلامی است و میتواند پایه های حکومت را تضعیف کرده و روز مرگ این حکومت را نزدیکتر کند.

 

انترناسیونال: ممنون که در این مصاحبه شرکت کردید