بنزین آخوندی, بلای جان مردم

سئوال: آقای قصیم, مقامات رژیم از ۲۵۰۰ مورد فوت در اثر آلودگی شدید هوای تهران صحبت می کنند. رقم تکان دهند ای است. این فاجعه ناشی از چیست؟
جواب: اگر فشرده و تلگرافی می خواهیدباید بگم عمدتاً ناشی از تولید و عرضه بنزین کثیف و زیراستاندارد داخل. چیزی که مطبوعات رژیم  اسمش را گذاشته اند ”شبه بنزین”, ولی من اصطلاح مردمی بنزین آخوندی را ترجیح می دم. ولی همین عامل فنی ی فاجعه  خودش دست پخت عامل سیاسی یعنی سیاستهای رژیم خامنه ای/ دولت احمدی نژاداست.
اجازه بدید کمی بیشتر توضیح بدم.  این بنزین آخوندی محصول یک طرح اضطراری است که دولت برای مقابله با تحریمها تنظیم کرده بود و کار اجرایی طرح را زورکی انداخت گردن واحدهای پتروشیمی که اصلاً امکان پالایش ندارند. فقط چیزی به نام «خوراک بنزین» تولید کرده اند و برای پالایش بعدی تحویل پالایشگاهها داده اند. دولت برای همین ”شاهکار” هم خیلی هم به خودش دسته گل داده که گویا خودکفا شده اند. با عرضه این اشغال به بازار مصرف خودروها مملکت را به یک فاجعه انسانی انداخته اند. حالا فراتر از یک ماهست که آلودگی هوای تهران – و  برای اولین بار همه شهرهای بزرگ و پر اتومبیل-  به حدّ یک بحران بی سابقه و فراتر از رکورد جهانی رسیده و بلای جان مردم شده است. رقمهای رسمی مرگ و میر را هم قطعاً باید ضریب زد, این تجربه سه دهه اخیر است که رقمهای بیماران و مرگ و میر آلودگی هوا از زبان مقامات رژیم با واقعیت مکتوب در بیمارستانها و مطبها, در پزشکی قانونی بیمارستانها اساساً متفاومت بوده است. ما این مسأله را بارها در انتشارات کمیسیونی راجع به آلودگی هوا نشان داده ایم. اما خود همین رقمهای دولتی هم مبیّن یک فاجعه انسانی است. جنایت مشخص , آلت قتاله هم همین بنزین آخوندی ودودگاز شدیداً سمی آنست.
س: مگر رژیم نمی تواند بنزین آلوده و پالایش نیافته را که شرکتهای پتروشیمی تولید می کنند, یعنی همان «ماده بنزین» را بدهد پالایشگاهها پالایش کنند و بعد تحویل بازار دهد؟
ج: خیر,  چون ایران ازامکانات پالایشگاهی مدرن و لازم برای تولید بنزین استاندارد برخوردار نیست. تکنولوژیهای مربوطه از کار افتاده اند یا اصلاً وجود نداشته اند. این واقعیتی است که قبلا در سطح کارشناسی روشن بود و اهل فنّ نیز به موقع هشدار داده بودند, اکنون مردم شهرهای بزرگ ایران به رأی العین متوجه شده اند , مطبوعات خود رژیم اشاره دارند و شماری از نمایندگان مجلس ارتجاع هم بر زبان آورده اند. بنزین آخوندی به گفته و نوشته آدمهای خودشان اصلاً به درد موتور اتومبیل و ترافیک شهری نمی خورد, به شدت آلاینده است و دودگازش تراکم شدید گازهای سمی است, غلظت شدیدی از منواکسید کربن , گازهای گوگردی, ذرات معلق سمی, ترکیبهای نیتروژن و بسیاری دیگر مواد سرطانزا….
س: یک مسأله دیگر, درسالهای پیش زمستان که می شد خطر آلودگی هوای تهران در روزها و هفته های خاصی بالا می رفت, می گفتند به دلیل مسأله وارونگی لایه های جوّ شهریّ.  امسال چی ؟ بعضی از دولتیها و رسانه هاشان به این پارامتر اشاره می کنند. نظرشما؟
ج : وارونگی لایه های هوای شهر تهران در  زمستان بسیار سرد و ناگهانی , یا به اصطلاح  حبس شدن آلودگیها در سطوح پایینی, همیشه در شرایط فقدان باد و حرکت جوّ شهری , یک عامل فرعی تشدید آلودگی هوای تهران و دیگر شهرهای سردبوده. ولی امسال اصل مسأله ,یعنی عامل اصلی ایجاد کننده آلودگی مرگبار اساساً چیز دیگری است و برای همین است که این بحران وحشتناک نه تنها در تهران, بلکه همزمان در دیگر شهرها هم پیدا شده و باقی مانده. درشهرهای سرد همچون در شهرهای نسبتاً گرم . در تبریز سرد و در اهواز گرم در همه شهرهایی که شمار کثیر خودرو در حرکت اند بحران هست. در اصفهان, مشهد, کرج و .. کارشناسان هم زود متوجه شدند این درجه از آلودگی قطعاً مربوط به وارونگی هوا نیست. در اهواز که وارونگی و حبس هوای گرم زیر هوای سرد نداریم. ولی بحران در آن جا هم به جان مردم افتاده است.
س: رژیم در هفته های اخیر مدعی است یک سری کارهایی انجام داده که کارشناسان می گویند اصلاً مؤثر واقع نشده, چرا؟
ج: بله,  با اقدامات معمولی چون خواباندن بخشی از ترافیک و تعطیلی مدارس و غیره هم گره باز نشد. چون عامل اصلی آلودگی یعنی مصرف همان بنزین آخوندی  ادامه دارد. همین است که در همه شهرهای بحرانزده مشترک است, یعنی بحران مربوط به مصرف خودروهاست و بنزینی که امسال برای اولین بار مصرف می شود, همین بنزین آخوندی زیر استاندارد که هم به تکنولوژی خودروها صدمه می زند و هم دود گازش  جان مردم را می گیرد. شماری از مطبوعات داخل هم به اصل مسأله اشاره محتاطانه کرده اند و از «شبه بنزین» نوشته اند .
س: از برخی طرحهای عجیب و غریب هم نام برده اند؟
ج: بله , همراه با جنحال تبلیغاتی و شیادی, مثل طرح آبپاشی از بالای چترسیاه آلودگیها توسط چند هواپیما, حالا هم می خواهند این جا و آن جای شهر دستگاههای تهویه بگذاره, آنهم در فضای باز. خوب, این کارها یا نتیجه نداره یا حتی مثل آبپاشی از بالا خطرهای مضاعف مثل باران اسیدی ایجاد می کند. وانگهی در یک شهر بسیار بزرگ  به وسعت ۷۵۰ کیلومترمربع که نمی شود با آبپاشی چند مخزن هواپیما از بالا هوا را شکاف و شستشو داد. اینها بازی و نمایش احمدی نژادی است. از همان جنس مدیریت دنیاست. نوعی شیّادی و دریدگی در حضیض. می بینیم که تااین لحظه بحران آلودگی ادامه دارد و کماکان بلای جان مردم شده است. هوای فوق العاده سمّی و کشنده کماکان گلوی مردم تهران و دیگر شهرها را می فشارد و قربانی می گیرد, چون عامل اصلی بحران یعنی همان بنزین زیراستاندارد آخوندی همین طور تولید و عرضه می شود. مرگ و میر و تشدید انواع مسمومیت و سرطانزایی نیز ادامه دارد. اینست زندگی روزمره مردم ستمدیده ایران تحت لوای خامنه ای و خونتای جنایتکارسپاه و بسیج. سرمایه های کشور و ملت را یا در دستگاههای سرکوب یا در غزه و لبنان و عراق و آفریقا و … خرج می کنند و برای رفع مشکلات مزمن داخلی که در دوران حکومت خودشان به وجود آمده, یا شدت و حدّت یافته,  سرمایه لازم را  اختصاص نمی دهند, جنون اتمی را به جایی کشانده اند که حتی قادر به تولید  بنزین مورد نیاز مردم نیستند در حالی که ملت روی دریای نفت و گاز نشسته است. باید بگویم تا این رژیم قرون وسطایی سر کار است, بحرانها و فلاکتهای ملی به صور مختلف ادامه خواهد داشت.