چند کلمه در باره فراکسیون و حزب ( محمود احمدى )

١۴ دسامبر ٢٠٠۶ فراکسیون اتحاد کمونیسم کارگری بیانیه و پلاتفرم خود را از طرف ۵ نفر از رهبران سرشناس جنبش و حزب کمونیست کارگری به جامعه اعلام کرد. فراکسیون اعلام کرد که هیچ اختلاف سیاسی اصولی٬ برنامه ای با حزب ندارد! و به کلیه قطعنامه های حزب پایبند است! به ضوابط و موازین حزبی احترام میگذارد و ایجاد این فراکسیون به معنی جدایی و انشعاب از حزب کمونیست کارگری نیست. بلکه تحت هر شرایطی از موجودیت آن دفاع میکند و میخواهد حزب در این شرایط تاریخساز کنونی بعنوان حزب سازمانده و رهبرانقلاب کارگری به وظایف خطیرش در جامعه عمل کند!

اعلام فراکسیون اتحاد کمونیسم کارگری که میتوانست به یک گام مهم در پیشروی سیاسی و تشکیلاتی حزب تبدیل شود متاسفانه با عکس العمل بسیار منفی رهبری حزب کمونیست کارگری روبرو شد که نشان از مقاومت سنتهای چپ رادیکال در عرصه ضوابط یک حزب مدرن و سیاسی٬ و برسمیت نشناختن موانع قدرت گرفتن کمونیسم در جامعه است. با اعلام فراکسیون کمونیسم کارگری٬ گرایشات مختلف در رهبری حزب امکان یافتند تا در عرصه سیاست و تشکیلات در مقابل هم صف آرایی کنند!
                                         
١ـ  در هر حزب مدرن و سیاسی، در سنت کمونیسم کارگری و در سنت احزاب بورژوایی٬ فراکسیون امری طبیعی و جا افتاده است و تاریخ خود را دارد. مشروعیت و قانونیت فراکسیون یعنی قبول کلیت برنامه وضوابط سازمانی! یک فراکسیون حتی میتواند با بندهائى از برنامه و یا اساسنامه مخالف باشد و آلترناتیو خود را در آن موارد داشته باشد. در سنت اجتماعى کمونیسم کارگرى هر فراکسیونی قانونیت دارد تا زمانیکه به مبانی مشترک اهداف اجتماعى و برنامه ای و حزبى پایبند است. فراکسیون مجاز است از امکانات مشترک تشکیلاتی برای تبلیغ نظرات٬ پلاتفرم و آلترناتیو خود استفاده کند تا نیروی بیشتری را حول نظرات خود بسیج کند. اما در فرهنگ چپ غیرکارگرى فراکسیون یعنی جدایی٬ یعنی انشعاب٬ یعنی تخطی از ضوابط سازمانی٬ یعنی اپوزیسیونیسم٬ یعنی تنبیه تشکیلاتی٬ و در خیلى موارد یعنی اخراج!

با اعلام فراکسیون اتحاد کموینسم کارگری جامعه به تحولات درونی حزب کمونیست کارگری٬ معطوف شد! حزب کمونیست کارگری بعنوان بازترین٬ شفافترین٬ مدرنترین و آزادترین حزب اپوزیسیون٬ همواره مطرح بوده است! اما گرایش چپ رادیکال مسلط بر رهبری حزب٬ بر خلاف سنتهای منصور حکمت٬ تصویر دیگری را از روابط درونی حزب و کشمکشهای جریانات مخالف در آن٬ در مقابل جامعه قرار داد. شیطان سازی ها و قهرمان سازیها٬ براه افتاد! فضاهای دراماتیک و روانی که چپ سنتی در مواقع اختلافات سیاسی میسازد در مناسبات درونی حزب سر بر آورد! هم نظران سیاسی قهرمانان شدند و مخالفان سیاسی و اعضای فراکسیون شیاطین! فراموش شد که شیاطین امروز٬ رهبران سرشناس جنبش کمونیسم کارگری هستند! فراموش شد که شیاطین امروز٬ در کنگره قبلی حزب به علت تلاششان برای محبوب کردن کمونیسم و حزب تقدیر شدند! فراموش شد که شیاطین امروز٬ صدای کمونیسم را از طریق رادیو هرشب به خانه ها بردند! فراموش شد که شیاطین امروز٬ خانم ماجدی محبوب مردمند! فراموش شد که شیاطین امروز دولت کانادا را در عرصه پیاده کردن قوانین اسلامی ٬ شکست دادند! و فراموش شد که شیاطین امروز٬ مراسمهای با شکوه را در کردستان سازمان میدهند!                                                                                
گفته شد که در سنت ما فراکسیون علی العموم مجاز است و برسمیت می شناسیم! اما چون هنوز هیچ ضابطه ای در مورد آن نداریم فعلا شما را به رسمیت نمی شناسیم! و هیچگونه امکانات تشکیلاتی در اختیار شما برای تبلیغ نظراتان٬ قرارنمیدهیم تا پلنوم بعدی موازین فعالیت فراکسیون را تعیین کند! در پلنوم ٢٧ ضابطه تشکیل فراکسیون تعیین شد! معلوم شد که بر خلاف سنت منصورحکمت و بر خلاف سنت همه احزاب مدرن سیاسی٬ حزب کمونیست کارگری٬ تنها فراکسیون موجود در حزب را برسمیت نمی شناسد و در واقع بطور عملی میگوید که فراکسیون  در سنت رهبری فعلی حزب ٬ جایی ندارد و فراکسیون بی فراکسیون!                                  

٢ـ با اعلام فراکسیون اتحاد کمونیسم کارگری٬ موجی از حملات غیر سیاسی٬ برای بی اعتبار کردن فراکسیون و رفقای تشکیل دهنده آن براه افتاد! نوید بشارت یک جریان شبه پلیسی بود و شما فراکسیونی هستید که بدنبال کیس نوید بشارت تشکیل شدید! (نقل به معنی از رفیق حمید تقوایی درنوشته نقد فراکسیون)٬ باند منحط علی جوادی و آذر ماجدی (نقل به معنی ازنوشته رفیق کاظم نیکخواه)٬ یا از حزب تبعیت میکنید و یا به بیرون پرتاب میشوید (نقل به معنی ازنوشته رفیق مینا احدی). آذر ماجدی پارانوید ترین عضو فراکسیون و سیاوش دانشور با هوش ترین عضو فراکسیون که هوش اش از یک نو جوان ١٣ ساله پایین تر است. (نقل به معنی از نوشته رفیق جمشید هادیان). زمانیکه فضا سازی و هتک حرمت انسانی آسانترین راه است دیگر احتیاجی به نقد نظرات و پلاتفرم سیاسی نیست! رفقا چه اتفاقى افتاده است؟ چرا نمیتوان مثل سابق سیاسی و با فرهنگ بالاى سیاسی در مورد اختلافات سیاسیمان هر چقدر هم شدید باشد جدل کرد؟

٣ـ کمونیسم منصور حکمت٬ پرچم دفاع از انسان و پرچم دفاع از حرمت انسانی را مستقل از موقعیت اقتصادی و مکان شغلی انسانها٬ مستقل از نظرات و عقاید سیاسی افراد٬ در جامعه بلند کرد و کمونیسم انسانی ما با این افکار و آرمانها در اذهان عمومی تداعی میشود. کمونیستی که عمیقا انسانی است و مبدا حرکتش انسان است نمیتواند و نباید در مناسبات و سوخت و ساز درونی  حزبی اش این اصول را رعایت نکند و پراتیک ننماید! اختلافات سیاسی درمورد حزبیت٬ حزب و جامعه٬ حزب و شخصیتها٬ حزب و قدرت سیاسی٬ نمیتوان مجوزی برای رهبری حزب کمونیست کارگری باشد که فحاشی هایی از قبیل نوشته محمد آسنگران٬ سعید صالحی نیا٬ محمد رضا پویا٬ یاشار سهندی و……… بعنوان سنت جدل سیاسی در حزب کمونیسم کارگری در ویترین جامعه بگذارد! این نوع جدل سیاسی باعث آبرویزی کمونیسم کارگری خواهد بود!

 ۴‎ـ به کسانی که هر روزه درمدیا٬ سخنرانی ها و مجامع مختلف٬ از کمونیسم٬ از برابری انسانها٬ از کارگر و از آزادی زن٬ از سوسیالیسم٬ دفاع میکنند و آنرا تبلیغ میکنند! به کسانی که در بیانیه اعلام موجودیت فراکسیونشان٬ از موقعیت خطیر و حساس کنونی کمونیسم در تحولات کنونی جامعه یاد میکنند و ضرورت تشکیل فراکسیونشان را تلاشی  برای فایق آمدن به معضلات کنونی انقلاب سوسیالیستی در جامعه تعریف میکنند؛ مارک فاشسیت زدن٬ و توصیه پیدا کردن شغل شرفتمندانه دیگری غیر از فعالیت بی وقفه کمونیستی٬ نمیتواند باعث افتخار و سر بلندی کسی باشد! مقایسه تعدادی از کمونیستهای دو آتشه با حجاریان جنایت کار در جلسات حزبی٬ بجرم تشکیل فراکسیون و اختلاف نظر سیاسی٬ در بهتری شکلش غیر از دست بردن به انبار سنت چپ رادیکال و سنتی٬ چیزی دیگری نیست!

۵ـ با بروز اختلافات سیاسی برخی از اعضای فراکسیون با برخی از سیاستهای رهبری حزب و قبل از پلنوم ٢۶ سیاست حاشیه ای کردن این رفقا از ارگانهای تبلیغاتی حزب شروع شد. تعداد مصاحبه های تلویزیونی با این رفقا٬ به حداقل رسید! و با تشکیل فراکسیون این روند با غیر قانونی کردن فراکسیون در پلنوم ٢٧ و پاک  کردن حتی لینک نشریات شخصی شان از سایت روزنه تکمیل شد! رهبری حزب به نقد فراکسیون از این پروسه طرح اختلافات درون حزبی٬ مارک تبلیغات جنگ سردی و مک کارتیستی میزند و ادعا میکند که کادرهای حزب بر مبنای رای سیاسی شان٬ رای به بیرون کردن اعضای فراکسیون از دفتر سیاسی دادند! نمیشود استاندارد دوگانه داشت! اگر اعتراض به لابیسم و کمپین انتخاباتی تبلیغات جنگ سردی و مک کارتیستی است٬ آیا بایکوت کمونیستهای دو آتشه در ارگانهای تبلیغی و رهبری یک حزب کمونیستی و فاشیست خواندنشان٬ و یا مقایسه کمونیستهاى شریف با جنایتکاران جمهوری اسلامی جنگ سردی تر و مک کارتیستی تر نیست! این روشها برازنده ما نیست٬ نباید در مقابل آنها سکوت کرد. به این شیوه باید پایان داد.

عکس العمل و واکنش بسیار منفی برخی از اعضاى رهبری و کادرهای حزب در این تلاقی گرایشات در درون حزب کمونیست کارگری نشان از جاری و حاکم شدن سنتهای قدیمى چپ در این تقابل است. من از تمامی رفقای عزیز حزب کمونیست کارگری میخواهم که بحٽ کنند. نقد کنند. سیاسی و متین رفتار کنند و به سنت کمونیسم منصور حکمت پایدار باشند. این اقدامات را اگر میخواهید انجام دهید خواهش میکنم که از اسم و سنت منصور حکمت استفاده نکنید. این یک درخواست رفیقانه است.

ahmadimh@yahoo.com