دارو دسته های سلفی و القاعده از جنس خود جمهوری اسلامی هستند / مصاحبه اکتبر با اعظم کم گویان

اکتبر: ما همواره از غیر مذهبی بودن جامعه ایران صحبت کرده ایم که حقیقت زیادی در آن نهفته است اما سوال این است اگر مذهب پدیده ضعیفی در جامعه است جمهوری اسلامی علاوه بر قوه قهریه و سرکوب بر چه پایه های ایدئولوژویک-سیاسی استوار است  و ماندگار مانده است؟

 

اعظم کم گویان : جمهوری اسلامی رژیم حافظ منافع نظام سرمایه داری در ایران از مقطع انقلاب ۵۷ تا امروز بوده و مناسب ترین آلترناتیو سیاسی سرمایه داری برای سرکوب انقلاب در سال ۵۷ بود. جمهوری اسلامی برخلاف رژیم شاه نماینده بورژوازی بالغ شده ایران طی سه دهه پس از انقلاب بوده و منافع سرمایه داری در ایران را نمایندگی و حفاظت کرده است.

علت ماندگار بودن جمهوری اسلامی نه رشد و نفوذ دین و یا الزاما سرکوب و قهر بلکه در تفرقه و پراکندگی و ناآمادگی طبقه کارگر است که خودرا  درعدم وجود تشکلهای قوی توده ای کارگری و تحزب کمونیستی این طبقه نشان می دهد. علت ماندگاری جمهوری اسلامی عدم آمادگی طبقه کارگر برای سرنگونی این رژیم سرمایه داری از طریق یک انقلاب سوسیالیستی است. نیاز به توضیح نیست که جمهوری اسلامی طی سی سال گذشته علاوه بر پیشبرد ضدکارگری ترین اقدامات و سرکوب و قهر، بیشترین سموم ضد انسانی و ضد کارگری خود از قبیل زن ستیزی و مردسالاری و ناسیونالیسم و اسلام را برای تشدید تفرقه و تشتت در میان کارگران بکار برده است.

 

اکتبر: در ایران امروز ما نه تنها با جمهوری اسلامی به عنوان یک دولت حامی سرمایه و ایدئولوژی ناب محمدی و اسلامی روبرو هستیم   بلکه همچنین شاهد عروج و بر آمدن دسته جات مختلف مذهبی و ضد مدنی در نوع شیعه، سنی و غیره هستیم. آیا زمینه اجتماعی برای عروج چنین ارتجاعی هست،  یا نفس پدیده حکومت جمهوری اسلامی است که چنین جرقه های واپس گرا و قرون وسطی را از خود بیرون میدهد و باز تولید میکند؟ شما مسئله را چگونه میبینید؟

 

اعظم کم گویان :دارو دسته های سلفی و القاعده از جنس خود جمهوری اسلامی، از جنس فدائیان اسلام، ثارلله و حزب الله و جندلله و پاسداران و مجاهدین انقلاب اسلامی اند و اختلاف آنها با ارتجاع اسلامی “شیعه و فارس”، دعوای درون خانوادگی است.  این گروههای ارتجاعی مانند جمهوری اسلامی و دارو دسته های ارتجاعی و تروریستی رژیم، دشمن مردم در کردستان  و در سراسر ایران هستند. این جریانات فاقد زمینه اجتماعی در ایران هستند و تحرک آنها ناشی از اوضاع جهانی است که بدنبال حمله نظامی آمریکا به عراق شاهد آن هستیم. بدنبال سناریو سیاهی که جامعه عراق را ورطه نابودی کشاند محافل گوناگون بورژوایی جهانی، منطقه ای و محلی فعال شده و هریک بدنبال از هم پاشاندن شیرازه جامعه و ایجاد پایگاه و نفوذ برای خود در ایران هستند تا بتوانند در شرایط مناسب خود را در مناطق مناسب مستقر کنند. نیازی به توضیح نیست که این دستجات از نارضایتی و اعتراض مردم علیه جمهوری اسلامی بیشترین استفاده را می کتتد.

 

اکتبر:  در ماههای اخیر در کردستان ایران شاهد ابراز وجود جریانات اسلامی و سنی هستیم. ازانفجار در مهاباد و سنندج تا نمایش تبلیغاتی فیلم القاعده در سقز و اقدامات مشابه و تروریستی که به درجاتی هم جامعه را نگران کرده است و هم جمهوری اسلامی از آن بهره برداری کرده و فضا را بیش از پیش امنیتی تر کرده است.

علل این اتفاقات و مشخصا عرض اندام جریاناتی مانند القاعده، سلفی، وهابی و مفتی زاده ای  و غیره را در جامعه کردستان که در سی   سال اخیر مرکز عروج کمونیزم و آزادیخواهی  وجنبش ضد مذهبی  و ضد جمهوری اسلامی ایران بوده است چطور بررسی میکنید؟

 

اعظم کم گویان :علل ظهور این جریانات اوضاع و شرایط بین المللی است که بدنبال حمله نظامی آمریکا به عراق و وقایع متعاقب آن صورت گرفت. اینها جریانات سناریو سیاهی قومی و اسلامی هستند که هرکدام منافع اقشار و دستجات مختلف بورژوازی محلی و منطقه ای را نمایندگی می کنند و بدنبال درهم پاشاندن شیرازه جامعه و پیشبرد مقاصد سیاسی خود هستند. نقش غیر قابل انکار جمهوری اسلامی در عراق و پشتیبانی آن از دار و دسته های مختلف شیعی و نزاعهای مختلف قومی و مذهبی در عراق، پای این نزاعها را به ایران باز کرده  است. چشم انداز تحرک و فعالیت این دستجات، ایجاد وضعیتی مانند عراق در جامعه ایران می باشد. این دستجات سناریو سیاهی و تروریستی، خصومتشان با آزادی، امنیت و رفاه مردم، هزاران بار بر دعوای درون خانوادگیشان با دولت مرکزی و ارتجاع اسلامی حاکم بر ایران، میچربد. اعتراض این بخش مزدور حاشیه ای، ارتباطی با اعتراض و مبارزه بر حق مردم در کردستان ایران علیه جمهوری اسلامی و اختناق و سرکوب، و برای آزادی و برابری ندارد. 

 

اکتبر: با توجه به کل این بحث ها شما چه راه حلی پیش پای مردم میگذارید و مشخصا چکار باید کرد که هم از فعالیت و رشد این دستجات تروریستی اسلامی جلو گیری کرد و هم آنها را از دست بردن به جنایت ترور و بمب گذاری و زن آزاری و  جنایت دیگر که ویژگی آنها است پشیمان کرد.

 

اعظم کم گویان: برای مقابله با توحش گروههای تروریست اسلامی لازمست نیروی دفاع از خود مردمی قدرتمند در شهرها و محل زندگی مردم شکل بگیرد. مردم مبارز، زنان آزادیخواه و جوانان پرشور لازمست واحدهای گارد آزادی را سازمان داده و عرصه را براین جانیان تنگ کنند. مردم باید مجال خود نمایی وتعرض به آزادیهای فردی واجتماعی و ارعاب را ازآنها بگیرند. باید با میلیتاریزه کردن و تروریزه کردن کردستان از طریق این دارودسته ها مقابله کرده و دست این دستجات را از زندگی خود کوتاه کنتد. 

 

کردستان ایران سی سال است که سنگر مهم دفاع از آزادی و برابری، کمونیسم بوده است. نباید اجازه داد این گروههای ارتجاعی، کردستان را به سنگری در دعوای داخلی و تروریستی شان با جمهوری اسلامی تبدیل کنند. نسخه میلیتاریستی کردن و تروریزه کردن کردستان ایران، افغانستانی و عراقی کردن آن، باید با مقابله محکم مردمی خنثی شود. مردم باید دست این گروههای ارتجاعی، ضدمردمی، مذهبی و قومی را از محل کار و زندگی خود کوتاه کنند.

۲۰۱۰-۱۲-۰۳