نگاهی به روز والنتاین ( وریا صدرپور )

۲۵ بهمن برابربود با ۱۴ فوریه روز" والنتاین"، روز والنتاین که به عید عاشقان نیز معروف است، در سال‌های اخیر گسترش قابل توجهی در میان جوانان پیدا کرده است استقبال پر شور جوانان و فروش محصولات و هدایای مرتبط با این روز شاهدی بر این مدعا است.

    اکثرا تاریخ این روز را اینگونه بیان میکنند، که در سده سوم میلادی در رم فرمانروائی بوده بنام" کلودیس دوم" که برای جنگ سرباز گیری فراوانی میکرده است و برای اینکه سربازان را مجبور به جنگ کند دستور منع ازدواج داده بود و میگفته سربازی خوب میجنگد که مجرد باشد ،ازدواج نکند امپراطوری آن زمان به قدری بیرحم بوده که هیچکس جرات کمک به ازدواج سربازان را نداشت در این میان شخصی به نام والنتیوس (والنتاین) مخفیانه به ازدواج سربازان رومی کمک میکرد و آنها را به معشوقه یا طرف مورد علاقه اشان میرساند کلو دیس از این جریان با خبر میشود و دستور دستگیری والنتاین را میدهد والنتاین دستگیر شده و در زندان عاشق دختر زندانبان میشود که در زندان نیز کشته میشود بعد از مرگ والنتیوس روز مرگش به عنوان والنتاین یا روز عشق شناخته میشود .
    اما جدا از اینکه این روز از کجا آمده و چه تاریخی دارد به روز قشنگ و محبوبی تبدیل شده است جوانها به دوست دختر یا پسرشان ابراز علاقه میکنند به همدیگه هدیه میدهند دراصل گامی بر میدارند به سوی بر داشتن مرز بندی بین زن و مرد .
در سراسر جهان گروهی به استقبال این روز میروند و جشنش میگیرند و گروهی هم مضرش میدانند و میگوند این ربطی به سنت و آئین و.. ما ندارد مثلا مغازه داران بعضی از کشورهای اسلامی از ترس پلیس مذهبی ناگزیر شده اند که گلهای رز را مخفی کنند و کارت تبریک والنتاین را مخفیانه و به طور قاچاق به مشتریانشان بفروشند یا ورود دختران در روز والنتاین را با لباس قرمز به مدارس ممنوع کرده اند
گروه‌های مذهبی تندروی هند نیز عهد کرده‌اند، جلوی مراسم روز عشاق را بگیرند و شیشه‌ى مغازه‌هایی را که مبادرت به فروش اجناس مربوط به این روز را می‌کنند، بشکنند . ایران هم از جمله کشورهائی است که سنتهای اسلامی را در روز والنتاین دخالت میدهد.
با این وجود در ایران  نیز چند سالی است که جوانان این روز را جشن مى گیرند و با دادن هدیه به یکدیگر اظهار علاقه مى‌کنند اما حکومت جمهوری اسلامی که به رابطه میان دختر و پسر با نگاهی مظنون مینگرد ورابطه زن و مرد قبل از ازدواج را ممنوع می داند چندان این روز برایش خوشایند نیست جمهوری اسلامی بر این باوراست  که روز والنتاین به دلیل ترویج ارزشهای غیر اسلامی  پذیرفتنی نیست  تا جای که در اخطار به فروشگاهها و مغازه های که والنتاین را به مشتریانشان تبریک میگفتند سعی در جمع آوری کادوهای مختص این روز از پشت ویترین مغازه ها داشتند همیشه جمهوری اسلامی سعی کرده است که با دادن نامی مذهبی به چنین روزهای از شور شوق و شادی این روزها بکاهد و حالتی مذهبی وار به آن بدهد تولد فاطمه (روز زن و روز مادر)تولد زینب( روزپرستار)تولد معصومه (روز دختر)و حالا هم نوبت والنتاین است . محمد ظاهری یکی از روحانیون فعال در جمهوری اسلامی از کسانی بود که پیشنهاد روز ازدواج علی و همسرش فاطمه را به عنوان روز عشق داده بود تا بلکه به این شیوه فرهنگ پوسیده اسلامی را رواج داد و روز عشق (والنتاین) را هم به مساجد و حسینیه ها کشاند.
جمهوری ارتجاعی اسلامی با گسترش صنعت مذهب و سایه مذهب بر زندگی مردم همیشه سعی در دخالت در زندگیشان داشته است و تلاش میکند جوانها را به قعر توحش اسلامی پرتاب کند و آنها را به ۱۴۰۰ سال عقب بکشاند اما زمان به صفحه دیگر ورق خورده است جمهوری اسلامی با زور سرکوب اعلام  روزهای مذهبی  دیگرنمیتواند دخالتی در زندگی مردم داشته باشد جوانان مصمم و آگاهتر جلوی این استبداد را گرفته اند و حتی پشیزی برای دولت کثیف اسلامی قائل نیستند

Vrya_sadrpoor@yahoo.com