تا آن هنگام که غبار فراموشی بر جنایات رژیم ننشسته است

پاسخی به اکبر گنجی
رنگین کمان جوایز بنیادها و نهادهای مدافع آزادی بیان در کشورهای غربی دمکراتیزه شده، به اکبر گنجی عواملی بوده اند که ایشان خود را غالب بر اجتماع تصور کند و برای موافقان و مخالفان جمهوری اسلامی از جامعه سکولار سخن بر زبان بیاورد و برای سکولاریسم سینه چاک بدهد. واقعیت امر این ست که جایزه دهندگان در پی محقق شدن حقوق و مطالبات واقعی مردم ایران نیستند؛ و به همین جهت از تشکیل و روی کار آمدن حکومتی مردمی در ایران استقبال نمی کنند. و اهدای جوایز حقوق بشری به ایشان، این شانس را نمی دهد که به مشارکت خود در جنایات آفریده شده در ایران بپردازد. جنایاتی که در راس آنها کشتار و قتل عام زندانیان سیاسی در سال شصت، و شصت و هفت خورشیدی ست. و « پروژه ببخشید و فراموش کنید» در همین راستا ست که از سوی ایشان طرح شده و انتظار دارد که صدمه خوردگان و خانواده اعدام شدگان دهه شصت عزیزان خود را فراموش کنند و قاتلان فرزندان شان را ببخشند. و نیز می گوید: گفتگو کنیم، راه آشتی بیابیم و …

گفته های ایشان به گونه ای ست که گویا شخصیتی، خارج از حکومت اسلامی به نظاره و داوری نشسته، عملکرد عناصر حکومتی و مردم ایران را ارزیابی می کند و پس از معدل گیری، پیشنهاد صلح می دهد. حالی که اکبر گنجی نه نظاره گر بلکه یکی از عوامل اجرایی سرکوب (حکومتی) در سال های شکل گیری جمهوری اسلامی بوده ست. بنابراین ایراد این قبیل سخنان و ژست گرفتن های صلح طلبانه از مشارکت و نقش شان در اقدام و اعمال سرکوب و فشار بر مردم نمی کاهد.

در روند شکل گیری حکومت مستبد اسلامی هر یک از بنیانگذاران و وابستگان آن رلی داشته اند؛ از این رو به ایشان خاطرنشان می شود که حوادث سال های اول انقلاب و قوانین کشوری این گونه طراحی و اجرا شده اند که بعد از سی و یک سال مردم، محروم از ابتدایی ترین حقوق خود هستند و ایشان از عوامل این وضعیت بوده ست.   

گزارش ها حاکی از آنند که از سال شصت به بعد، بسیاری از مردم به اتهام هواداری و تعلق داشتن به گروه سیاسی خاصی دستگیر و زندانی شده اند. اغلب بازداشت شدگان، تحت شکنجه های سخت جسمانی قرار گرفته اند و  در شبان گاهان، گروه گروه زندانیان به جوخه های مرگ سپرده شدند و در میان شان جوانانی بوده اند که نام و نشانی از خود برجای نگذاشته اند و دادستانی اسلامی نیز قادر به شناسایی آنان نشده و پی به هویت شان نبرده است.

در بعضی از گزارش ها و اسناد به جای مانده از زندان های جمهوری اسلامی می توان یافت که در میان اعدام شدگان بوده اند؛ کسانی که جرم شان، خواندن سرود و یا پخش اعلامیه یی بوده ست. زمان وقوع این حوادث مصادف است با وقتی که آقای اکبر گنجی به عنوان عضوی در سپاه پاسداران در بند ۲۰۹ زندان اوین اشتغال داشته است. ۱

سخن گزافی نیست که ایشان در همه اتاق ها و همه شعبات بازجویی، شکنجه گاهها و زندانها حضور فیزیکی نداشته اند؛ ولی با همکاری با سپاه پاسداران از کشتار و سرکوب توسط آنان حمایت کرده اند. به زبان ساده اینکه در هر یک از تیرهای خلاص که زنده ای را در زندان ها خاموش کرد؛ او سهیم بوده ست و در هر ضربه شلاق و انجام و اعمال هر شکنجه ی دیگر بر زندانیان مشارکت داشته ست.

ایشان که با گذشت سال ها قادر به محو کردن سوابق خود در سرکوب مردم در دهه اول انقلاب نیستید و« تا آن هنگام که بر جنایات رژیم، غبار فراموشی ننشسته است » هم چون دیگر مسئولان جمهوری اسلامی در جنایات نیم قرن اخیر شریک جرم هستند. از گفتار ایشان این گونه برداشت می شود که سرکوب شدگان مقصر هستند. اقداماتی از این دست و این نمونه سخنان خاص امروز و دیروز نیست؛ از گذشته دیر تا به امروز همواره سرکوب گران تلاش در تخریب مبارزات مردم داشته ند. و از همین رو ست که اکبر گنجی پرت و پلاگو می گوید و با وارونه جلوه دادن رخدادها و تصویر سازی غیرواقعی از حوادث بعد از انقلاب شکست خورده سال ۱۳۵۷ می کوشد در اذهان عمومی نفوذ کرده و جنایات جمهوری اسلامی موجه و کم اهمیت جلوه کنند.  

یکی از موارد مورد خواست ایشان، چشم پوشی کردن از اتفاقات و خشونتی ست که قوانین تصویب شده اسلامی و مجریان آن در قبال شهروندان خود روا داشته اند؛ او می گوید« ببخشید و فراموش کنید».  

با توجه بر گستردگی صدمات و رفتارهای غیر انسانی که مخالفان رژیم، بخصوص، درصدی از زندانیان سابق تحمل کرده اند؛ روشن است در جذب و جلب آنان و خانواده های محترم قتل عام شدگان سیاسی در دهه شصت عقیم و ناتوان ست و صلحی میان سرکوب شدگان و سرکوب کنندگان برقرار نیست.

اخیراً اکبر گنجی در شهر وین و کلن آلمان به ایراد سخنرانی پرداخته ست و کشتار بی رحمانه را « رویارویی انقلابیون » نامیده ست. عملکرد حکومت را در سرکوب مردم و سازمان های سیاسی نه فقط محکوم نمی کند، بلکه او خاطراتش از آن دوره را چنین بیان کرده است:

« پیروزی انقلاب به سرعت جبهه ی ضد شاه را دچار انشقاق کرد. کردستان اولین مکانی بود که انقلابیون با اسلحه رویاروی یکدیگر قرار گرفتند. جنگ گنبد به همان سرعت از راه رسید و مکان دیگری برای زد و خورد و کشتار فراهم آورد. خوزستان هم شکل دیگری از خشونت را به نمایش گذارد. درگیری ها در همه جا ادامه داشت. دانشگاه از محل “تولید دانش” به مرکز گروه های چریکی و “اتاق جنگ” تبدیل شد. خرداد ۱۳۵۹ ، دانشگاه ها با پروژه ی انقلاب فرهنگی تعطیل شد. بدین ترتیب، یکی از مکان های درگیری محو شد. در حالی که درگیری همه جا را فرا گرفته بود سفارت آمریکا توسط گروهی از دانشجویان اشغال شد.این پروژه، موقتاً گروه های متعارض را حول محور مبارزه ی با امپریالیسم در جبهه ای که وجود خارجی نداشت، (…). جنگ هشت ساله که با حمله ی عراق به ایران آغاز شده بود، نسبت جدیدی میان گروه های سیاسی و رژیم جدید در حال استقرار ایجاد کرد. سال ۱۳۶۰، نقطه ی عطفی در تاریخ خشونت ورزی بود. اعلام جنگ مسلحانه ی سازمان مجاهدین خلق در این سال، در طی یک سال بعد، حدود ۲۰۰۰ تن تلفات برای زمامداران رژیم جدید و طرفدارانشان به ارمغان آورد. از سوی دیگر، رژیم سرکوب وسیع را آغاز کرد و روزانه نام ده ها تن اعدام شده اعلام می گردید. شکنجه ی زندانیان سیاسی در این دوران به طور سیستماتیک انجام می گرفت. چند سال بعد، حزب توده و سازمان فدائیان اکثریت هم پاکسازی شدند تا فضای سیاسی کاملاً یکدست شود.به دنبال پذیرش قعطنامه ی ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل و پایان جنگ ایران و عراق، حمله ی ارتش آزادیبخش سازمان مجاهدین خلق به ایران آغاز شد. این عمل بهترین بهانه را به دست داد تا چند هزار زندانی سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ قتل عام شوند. البته چند صد مارکسیست هم در آن قتل عام تاریخی اعدام گردیدند (…) .این گزارش را می توان تا به امروز ادامه داد و به صورت روزنوشت اتفاقات را تعقیب کرد». ۲

آقای گنجی، پیش از پرداختن به دیگر ادعاهای شما یادآوری می کنم که در ایران انقلابی به پیروزی نرسیده است که در میان طرفدارانش انشقاق بوجود بیاید. از کدام پیروزی سخن می گویید؟ تکرار می کنم حوادث سال های اول انقلاب و قوانین کشوری به گونه ای طراحی و اجرا شدند که بعد از سی و یک سال مردم هنوز از ابتدایی ترین حقوق خود محروم هستند و حکومت راه خود را می رود.

۱) از فردای پس از ۲۲ بهمن ۵۷ جمهوری اسلامی طرح سرکوب زنان را، به اجرا گذاشت و زنانی را که موافق حجاب نبودند؛ از ادارات و مراکز مختلف تصفیه و پاک سازی کرد؛ در حالی که همه آنها در سرنگونی سلطنت پهلوی نقش داشتند و خواهان جابجایی قدرت از نظام موروثی به حکومتی مردمی بودند. موتور سوراران حزب الهی که فرمان از نوکیسه های حکومتی داشتند به خیابانها آمدند و بر چهره های زنان اسید پاچیدند. آنها طاغوتی، ساواکی و منکراتی لقب گرفتند. با توسل به این شیوه ها زنان را که رکن اصلی خانه و اجتماع بودند از حق و مشارکت در سرنوشت خود محروم  کرده و نیز با تصویب لوایح و قوانین خانواده مهر پر رنگی بر سرکوب زنان که نیمی از جامعه را تشکیل می دادند کوبیده شد. سازمان ها و  اتحادیه های زنان توسط جمهوری اسلامی منحل شدند. ۳

آیا زنان که نمی خواستند تجاوز به خود و حقوق خود را قانونی کنند؛ مسلحانه به خیابان ها آمده بودند؟ آیا آنان را که بر صورت و اندام شان اسید می پاچیدند؛ جنگ مسلحانه می کردند؟

۲) در ۱۸ بهمن ماه ۱۳۵۸ مختوم، توماج، جرجانی و واحدی را که نمایندگان مردم ترکمن صحرا در مجلس شورا و از مسئولان شورای ترکمن صحرا  بودند، در ابتدا ربودید شبانه کشتید و سپس قاتلین، جنازه های آنان را در اطراف شهر رها کرده و رفتند که توسط مردم شناسایی شدند. بدینسان مردم و نمایندگان شان در ترکمن صحرا سرکوب شدند.

از کدام جنگ سخن می گویید آیا ربودن و کشتار یک سویه را جنگ می دانید؟

۳) در ۲۸ بهمن ماه ۱۳۵۸ عوامل حکومتی کشتار را در کردستان شروع کردند و با فرمان های دیوانه ای چون صادق خلخالی، کردها را به سینه دیوار چسباندند. و تحت فرمانداری جلایی پور بخش هایی از بانه و نقده با خاک یکسان شدند؛   نه تنها در بعضی از مناطق، مردم را قتل عام کردند؛ بلکه رهبران کردها را در خارج از خاک ایران ترور کردند. دکتر قاسملو رهبر حزب دموکرات با اخذ رای، نماینده مردم کرد در مجلس شورا  شده بود؛ او  به همراه دکتر شرفکندی از پای درآمد. شرایطی ایجاد کردید که در ابتدا دربدر شدند و سپس ماموران و تروریست های اسلامی از پای شان درآوردند. در همین جاست که پرت و پلا می گویید!

اگر درگیری و جنگ در کردستان بود چرا سران نظام اسلامی، ماموران و آدم کشان را به خارج از کشور اعزام داشته  و ترور مخالفان انجام و دنبال شده است؟ 

۴) با تقویت و فرستادن زهرا خانم ها، عباس فالانژها و دیگر چماق بدستان، آزادی و امنیت جامعه را به خطر انداخته و جمهوری اسلامی به چند قدمی سرکوب نهایی مردم نزدیک شد. مسلح کردن افراد بی مخ همراه با اختیارات نامحدود و فرمان های صادق قطب زاده رئیس اسبق صدا و سیما و فرمان مستقیم خمینی جنایتکار، آزادی های سیاسی را از بین برده و با سرعت به حذف دگراندیشان پرداختید. در تیر ماه ۱۳۵۸ روزنامه آیندگان را به جرم توطئه بر علیه انقلاب مورد حمله قرار داده و متعاقباً از سوی دولت تعطیل شد. با این قبیل تصمیمات، بی قانونی و ایجاد هرج و مرج، دامنه بی فرهنگی را گسترده می کردید. پس از حمله به دفاتر مطبوعاتی در تهران با برپایی تظاهراتی وسیع فریاد زدید « قلم ها را بشکنید». حمله به مطبوعات و تبعات آن کار اصلی چماق داران حزب الهی بود. نبود؟ 

آیا عناصر حزب الهی به بساط های خیابانی، چاپخانه ها و کتابفروشی ها، مطبوعات و مراکز نشر حمله نمی کردند و بر مردم تیغ نمی کشیدند ؟  

آیا بوسیله نوکیسه ها و لات و لوت های کاباره های سابق که تازه مسلمان شده بودند آزادی فعالیت سیاسی از ما سلب نشد ؟!

آیا روزنامه نگاران را به جوخه های اعدام نسپردید و احکام جلب برای عده ای شان صادر نکردید؟

۵) از انقلاب فرهنگی این چنین می گویید: «دانشگاه از محل “تولید دانش” به مرکز گروه های چریکی و “اتاق جنگ” تبدیل شد. خرداد ۱۳۵۹ ، دانشگاه ها با پروژه ی انقلاب فرهنگی تعطیل شد. بدین ترتیب، یکی از مکان های درگیری محو شد.»۴

امروز در هفتاد سالگی جنبش دانشجویی که جنبشی غیر وابسته و مستقل بود قرار داریم. در ۱۶  آذر ماه سال ۱۳۳۲ در چنین روزی دانشجویان در اعتراض به سفر نیکسون به ایران، به محوطه دانشگاه ها آمدند و چند نفرشان به دست سرسپردگان و کودتاچیان کشته شدند. شریعت رضوی- قندچی و بزرگ نیا که از جنبش ضد استعماری دفاع می کردند خونشان بر زمین ریخته شد. سال های بعد چریکها بودند که پرچم را برداشتند و با جذب دانشجویان به مبارزه با استبداد و اختناق تلاش کردند تا سایه شوم دیکتاتوری شاه بیش از پیش فراگیر نشود. مفتخواران اسلامی و فرصت طلبان بخواهند یا نخواهند؛ جنبش دانشجویی ایران چپ بوده و مذهب در آن نقش و جایگاهی نداشته است.

وقتی که می گویید «گروه های چریکی» مشخص است منظورتان چه کسانی ست. اما، شما نوکیسه ها و به قدرت رسیده ها تحت عنوان انقلاب فرهنگی، دانشگاه ها را تعطیل کردید و چند صد نفر را کشتید. در مقابل این تصمیم (تعطیلی دانشگاه ها) دانشجویان نمی خواستند، سنگر آزادی را از دست بدهند. برای حفظ آزادی به مقاومت در محیط دانشگاه ها برخاستند. سرانجام عده کثیری از دانشجویان و اساتید را بازداشت و یا تصفیه کردید. انقلاب فرهنگی نبود؛ در واقع دولت ناتوان از برخورد و رویارویی با دانشجویان و روشنفکران بود. آمار کشته شدگان دانشجو در دانشگاه های مختلف نشان از  ضعف حکومت در این رویارویی دارد.

پرسش اینجاست که آیا با  تعطیل شدن دانشگاه ها، سرکوب و اخراج دانشجویان و اساتید، ظرفیت علمی دانشگاه های کشور بالا  رفت؟ 

آیا دانشجویان که معتقدند دانشگاه سنگر آزادی ست و در کنار کسب علم هدفی جز حفظ آن ندارند؛ جنگ افروز بودند که لرزه بر اندام تان افکنده اند تا مجبور شدید “صحنه جنگ” را محو کنید؟ چگونه به خود جرات می دهید و پس از آن همه خون ریزی و کشتار می گویید: صحنه جنگ محو شد؟

  وقتی از« اتاق جنگ » سخن می گویید ذکر نمی کنید دانشگاه به دست چه کسانی تبدیل به « اتاق جنگ » شده بود!؟  آیا به دست همان ها نبود که اتاق فکر تشکیل داده اند؟

سرکوب دانشجویان ادامه داشت هم چنانکه در سال گرد واقعه دانشگاه ها ( انقلاب فرهنگی ۱۳۵۹) در مقابل دانشگاه تهران در میان تظاهر کنندگان نارنجک ساچمه ای منفجر شد. در نتیجه این انفجار که توسط نیروهای سرکوب (دولتیان) صورت گرفته بود؛ تعدادی از تظاهر کنندگان زخمی و کشته شدند. انفجار نارنجک در ۳۱ فروردین ۱۳۶۰ باعث کشته شدن ایرج ترابی، آذر مهر علیان و مژگان رضوانیان شد و در این حادثه عده ای جراحات عمیقی برداشتند و چند تن در اثر اصابت ساچمه بینایی شان را از دست دادند.

خمینی در پیام نوروزی ۱۳۵۹ بطور علنی مخالفت خود با دانشگاهیان و روشنفکران را اعلام کرد و اسلامی کردن دانشگاه ها را در دستور کار دولت بنی صدر قرار داد. او همچنین گفت: باید انقلابی اساسی در تمام دانشگاه های سراسر ایران به وجود آید و اسلام راستین را جایگزین همه اندیشه ها نمایید. ۵

به خاک و خون کشیده شدن دانشگاه ها و انفجار نارنجک در میان مردم بی دفاع که معترض به تعطیلی دانشگاه ها بودند در ادامه سخنان و تصمیمات خمینی است و وسعت کشتار و اعمال خشونت در دانشگاه های کشور از رویارویی حکومت اسلامی با موسسات و مراکز عالی نشان دارد.

۶) مجاهدین را عامل شکست سیاسی و سرکوب های شدید در کشور دانسته اید.

آقای گنجی مواضع سازمان مجاهدین تایید نمی شود و محکوم است، اما، آنها حق فعالیت سیاسی داشتند و شما بازوان حکومتی حقوق شان را از آنان سلب کردید. تعدادی شان را کشتید. همانطور که نمی توان عملیات نظامی بدون پشتوانه و بدون شناخت سیاسی مجاهدین را نادیده گرفت، که کمک کردند و انقلاب را در معرض شکست نهایی قرار دادند. نمی توان در نظر نداشت و ندید که چه کسانی شروع کردند و پی در پی بدنبال سرکوب شهروندان بودند.

جمهوری اسلامی این حق را ندارد که شهروندان خود را به جوخه های اعدام بسپارد؛ برای  فروش نشریه و یا خواندن سرود و توزیع اعلامیه ای. اقدام از این دست جز دشمنی با خلق معنا و مفهومی دیگر نخواهد داشت. اگر به وقایع و اتفاقات دو سال اول انقلاب بنگریم، می بینیم در همه جا « حزب الله » شروع کننده درگیری و کشتار بوده است چرا که قدرت را به طور مطلق برای خود می خواست.

خمینی که بنیانگذار جمهوری اسلامی ست در زمان اقامتش در شهر پاریس وعده آزادی احزاب و سازمان ها را داد، مطبوعات آزاد را می خواست، با حجاب و پوشش زنان مسئله ای نداشت و قرار نبود حجاب اجباری بانوان، تصویب شود. با ورودش به ایران وعده هایش را به فراموشی سپرد و عمامه را جایگزین تاج شاهنشاهی کرد.  و با اعتماد براینکه فرستادگان دولت آمریکا (ژنرال هایزر) موافقت ارتش ایران را گرفته است مبنی بر این که بر علیه انقلاب کودتا نکنند، فرمان داد: قلم ها را بشکنید. به کسی رحم نکنید، بگیرید و بکشیدشان. پیرو سخنان او به صورت های زنان اسید پاچیدند و در کشور قمه کشی را رواج دادند.

عدم تسامح حکومت با سازمان های انقلابی و رعایت نکردن حقوق مردم، از عواملی هستند که سازمانها و افراد با حکومت کنار نیایند و از اساس هم مبنای فکریشان بر این بنا نشده بود که با جمهوری اسلامی کنار بیایند؛ آنان حق انتخاب داشتند. مجاهدین که حقوق سیاسی خود را از دست رفته دیدند؛ با اتحاد با ابوالحسن بنی صدر اولین رئیس جمهور ایران و با انتخاب جنگ مسلحانه، برای رسیدن به قدرت تلاش کردند. به قدرت نرسیدند و نیروهای بسیاری را از دست دادند.

گوته در فاوست می گوید: « بذری را که برای کاشت اختصاص یافته نباید آرد کرد ». در بعد از سی خرداد شصت در نتیجه درگیری میان دو جریان مذهبی بذرها که کوبیده شدند هیچ؛ تمام مزرعه ی همسایه هم درو شد.

۷) از دیگر موارد که به آن اشاره داشته اید و نیاز به توضیح دارد « سرکوب خوزستان» است که آن را جنگ می نامید و حاضر نیستید بگویید:” سرکوب شدگان”. از کشتار مردم به دست حزب الله حکایت ها باید گفت. برای روشن شدن کور  ذهنی تان به چگونگی سرکوب در خوزستان می پردازم تا معلوم گردد، حکومت چگونه و با چه دلایلی به سرکوب شهروندان در بخش جنوبی کشور پرداخته است. و تکرار می کنم» تا آن هنگام که غبار فراموشی بر جنایات رژیم ننشسته است » قادر نخواهید بود با پرت و پلاگویی به جعل تاریخ بپردازید.

گرچه بر خوزستان همان رفت که بر خلق کرد، لر، ترک، فارس، بلوچ، ایلام و لاهیجان رفت. حکایت سرکوب کانون بیکاران زخمی همیشه تازه بر پیکره خوزستان بوده است. این گزارش موثق نقل شده ست از  فصل سوم کتاب « تاریخ زنده » به قلم این نویسنده. 

کانون بیکاران

در درون حاکمیت نظرات و دیدگاه های مختلف وجود داشت و همه دعواها بر سر کسب قدرت و حفظ آن بود. گرانی و بیکاری در کشور بیداد می کرد. خمینی پیش از ورود به خاک ایران از آب و برق رایگان دم می زد! مشخص بود که حرفهای او جز وعده و وعید توخالی چیزی بیش نبود. دیری نپایید که به جای آب و برق مجانی، همه چیز دو برابر شد.                                    

فشارهای اقتصادی بر شانه مردم دیده می شد و فشار فزاینده بیکاری، جوانان را بر آن داشت تا به فکر مرکزی برای تجمع و دفاع از حقوق خویش بر آیند. به همین دلیل در بسیاری از شهرها کانونهای بیکاران تأسیس شد. خیل عظیم بیکاران به عضویت این کانونها در آمدند و شروع به فعالیت کردند. در این راستا، کانونهای بیکاران در استان خوزستان فعالتر بودند. 

وظیفه کانون بیکاران ایجاد شغل برای همه بیکاران، تلاش برای دریافت حقوق بیکاری و بیمه بیکاران، لغو قواعد گزینش و رفع تبعیض برای مشاغل و پستهای مختلف بود. همچنین اعضاء  خواهان معرفی افراد و انجام مراحل استخدام  بوسیله کانون بودند.                                    

اولین اجلاس بیکاران در محل سینما پارادیا برگزار شد. ما نفرات زیادی بودیم که با شنیدن خبر اجلاس، به محل برگزاری مراسم رفتیم. طبقه بالا برای نشستن زنان در نظر گرفته شده بود. پس شنیدن اخبار و اعتراضات بیکاران، از میان جمع همراه، من انتخاب شدم تا به پشت میکروفن بروم و ضمن سخنرانی، همبستگی و پشتیبانی از بیکاران را اعلام کنم. به کمک همراهانم متن لازم را آماده کردیم.

تعدادی از زنان حاضر در جلسه به من پیشنهاد کردند روسری سر کنم. معترض بودم و نمی توانستم بپذیرم. گروهی از فعالان چپ و هواداران با سابقه سازمان و چند مجاهد آمدند تا در این باره با من گفتگو کنند. من نمی توانستم زیر بار بروم. اعتقاد آنها بر این بود که چون توده مردم در این نشست حضور دارند، برای حفظ موقعیت و احترام به مذهبیون باید روسری سرکنم.

در جواب به آنها گفتم: مگر همین مذهبی های امروز بی چادریها و غیر مذهبی های دیروز نیستند؟ چرا ما باید به این گونه توهمات دامن بزنیم؟ زن در انتخاب پوشش آزاد است. از میان افرادی که در اطرافم بودند، گلی، لیسانسیه بیکار و هوادار سازمان فدائیان، دستش را به معنای سکوت روی لبانم گذاشت و با لحن دلسوزانه ای گفت: الهی قربانت بروم، فقط این روسری را سرت کن.

او سعی داشت با رفتارش از عصبانیت من بکاهد. در آن ایام هیچ گوش شنوایی نبود، زیرا چپهای ما مذهبی تر از مذهبی ها بودند! هیچ راهی جز تسلیم نداشتم. یک روسری کوچک کرم رنگ سرم گره زدند و من پایین رفتم. جوانان حاضر از دیدن اطلاعیه همبستگی در دست من خوشحال شدند. متن اطلاعیه را قرائت کردم و با تشویق حاضران روبرو شدم. بعد از من گروهها و افراد دیگر اطلاعیه هایشان را خواندند.o                                                                          

از آنجا که کانون بیکاران با شرکت فعال مردم شکل گرفت، تداوم پیدا کرد. همه روزه در شهرهای مختلف خوزستان از جمله ماهشهر، اندیمشک، اهواز و آبادان اعتراضات و تجمعات آنها بر پا بود.  همه گروههای سیاسی، سازمانها، کارمندان دولت، دانشجویان و دانش آموزان از حرکت آنها حمایت کردند و با شرکت گسترده و فعال خود در اعتراضات اعضاء کانون بیکاران نقش به سزایی داشتند. از میان آنها اقدامات دانش آموزان دبیرستان دخترانه محبوبه متحدین (ششم بهمن) چشمگیر بود. هر هفته در حمایت از بیکاران به برگزاری راه پیمایی اقدام می کردند و از مسئولین کشور توجه و رسیدگی به وضعیت اعضاء کانون بیکاران را خواستار بودند.                                                                          

کانون بیکاران در تلاش و تکاپوی فراوان بود تا بتواند مشکلی از مشکلات جماعت بیکار را کم کند. نماینده های بیکاران به ادارات و مراکز مختلف مراجعه کردند و چون از سوی دولت حمایت نشدند، خود به فکر چاره افتادند تا برای حل یک سری از مشکلات و کمبودها اقدام کنند. با این نگرش دست به اقداماتی چند زدند، از جمله پاساژهای مختلف و مراکز خرید، فروشگاه ها و مراکز تجاری و مغازه هایی که خالی بودند را به تصرف در آوردند و در اختیار گروهی قرار  دادند تا به استفاده بهینه برسد و از خیل بیکاران کاسته شود. زمینهای اطراف که بدون مالک و یا صاحبانشان ساواکی و فراری از کشور بودند را تصاحب و در میان خانواده های بیکار و فقیر تقسیم کردند. مردم هم به خاطر این که زمینها را از دست ندهند فوراً دست به ساخت زدند.گروهی از مهندسان و طراحان ساختمان به کمک مردم شتافتند و خدمات مشاوره و طرح رایگان در اختیارآنان قرار دادند.o                          

شهردار وقت پس از گفتگو با نمایندگان بیکاران، قبول کرد که اتاقی در ساختمان شهرداری در اختیار آنان قرار داد. در پی اقدام بی سابقه شهردار به حمایت از بیکاران، اختلاف میان شهرداری و فرمانداری بالا گرفت. عناصر سرکوب وابسته به فرمانداری به دسیسه چینی و توطئه علیه شهردار و بیکاران پرداختند.                                                                 

با استقرار بیکاران در ساختمان شهرداری، کارها و فعالیتهای بیکاران سامان پیدا کرد. عملاً ساختمان شهرداری ستاد رسمی بیکاران شد. بیکاران همه روزه در آن محل گرد می آمدند و جلساتشان را برگزار می کردند. اطلاعیه های طبقه بندی شده بیکاران، در محل شهرداری تهیه، تکثیر و توزیع می شد. به این وسیله، عموم مردم از مجموعه اقدامات کانون مطلع می شدند.o                         

تحصن بیکاران

اعضاء کانون بیکاران برای استخدام به اداره آموزش و پرورش معترض شدند. از آنجا که اعضاء کانون با بخش آموزش و استخدام به نتیجه ای نرسیدند همگی در ساختمان اداره آموزش و پرورش متحصن شدند و ساختمان را تصرف کردند.                                 

کارمندان و کارکنان اداره کارهایشان نیمه تعطیل شده بود. آنها ساعاتی پستهای خود را رها کرده و پس از قفل کردن اتاقها، اداره را ترک می گفتند. از سوی سپاه پاسداران بارها به بیکاران حمله شد. به دلیل کثرت جمعیت و تجمع همه روزه بیکاران در محوطه ساختمان اداره، هجوم سپاه بی نتیجه بود. سپاه نتوانست ساختمان را از حضور بیکاران تخلیه کند.                                                                    

برای مراقبت و پیشگیری از حملات احتمالی سپاه پاسداران، گروه کثیری از بیکاران بر روی پشت بامهای ساختمان اداره آموزش و پرورش در ساعات روز و شب ایستاده بودند. دیوارهای اطراف همه پر از جمعیت بود. در بالای پشت بامها، دیوارهای حیاط و اطراف اداره و بر روی چینه ها گروه زیادی از بیکاران نشسته بودند تا در صورت حمله نیروهای سپاه سرکوبگر مطلع شده و بتوانند از خود دفاع کنند.                                                                             

از آنجا که اداره فرهنگ هیچگونه همکاری با بیکاران نکرد، گروهی از بیکاران برای باز کردن قفل در ورودی اتاقهای اداره راه حلی یافتند. آنها در مواقع مناسب به بعضی از اتاقها وارد می شدند و اسناد محرمانه را مطالعه می کردند. از جمله اسناد مهمی که به آن دسترسی پیدا کرده بودند، پوشه ای محرمانه متعلق به سازمان اطلاعات بود که نام کلیه دبیران و فرهنگیان ساواکی در آن نگهداری می شد. همانطور که قبلاً اشاره شد، رژیم از نیروها و معلمین ساواکی بهره وری می کرد. ساواکیها هر کاری اعم از جاسوسی، گزارشدهی و امثالهم را انجام می دادند. برایشان فرق نمی کرد تاج باشد یا عمامه! اینان برای در امان بودن، طرفدار رژیم و خیلی سریع تبدیل به بلندگوهای تبلیغاتی نظام اسلامی شدند. در مدارس، دانش آموزان فعال و انقلابی را محکوم و سعی کردند فعالان سیاسی مخالف رژیم را بدنام و بدسابقه جلوه دهند تا اعتبارشان کمتر شود و نتوانند در میان دانش آموزان نفوذ کنند. این خانمها همان معلمان گذشته بودند که با مینی ژوپ سر کلاس حاضر می شدند. (تأکید می کنم که زن در انتخاب پوشش آزاد است) 

همین ها بودند که برای جشنهای ششم بهمن ( انقلاب شاه و ملت) و چهارم آبان (روز تولد شاه سابق) با یکدیگر رقابت می کردند، سر و دست همدیگر را می شکستند و بچه های مردم را به زور در این قبیل مراسم شرکت می دادند. اینان قبل از همه اقشار، به چادر و مقنعه پناه بردند و طبیعتاً مقتضی بود که آواز و ترانه خوانی بر روی پل کارون و سر پل دزفول را فراموش کنند!o

اعضاء بیکاران روزها و شبهای زیادی در آن محل حضور می یافتند و به ایراد سخنرانی و شعار می پرداختند. اطلاعیه های سازمانها و گروههای سیاسی در جهت حمایت از بیکاران خوانده می شد. گاه ساعاتی را به نشانه حمایت با آنها می گذراندیم. راه پیمایی دانشجویی و دانش آموزی در حمایت از بیکاران و برای رسیدگی به وضع اقتصادی آنها فراوانِ فراوان برگزار می شد.                             

چشمگیرترین  شعار  آن  روزها، که  شعار استراتژیک  ما  بود  و  مروج آن  بودیم، “استقلال، کار، مسکن،آزادی” بود. دومین شعار کانون بیکاران “کار، کار، این است شعار بیکار” بود. هواداران سازمان پیکار سر می دادند “کار فراوان می کند کارگر، کارگر. رنج فراوان می برد برزگر، برزگر. سود فراوان می برد سرمایه دار، سرمایه دار.” این شعارها در میان جمعیت حاضر و معترضین بیکار جا افتاده بود.o

رودخانه ای از گِل

آغاز فصل سرما بود. بارندگیهای پیاپی، استان خوزستان را بر داشته بود. بارانهای شدید تبدیل به سیل شد و قسمتهایی از خوزستان را نابود کرد. سال، سال بدی بود. به دنبال کشتار، سرکوب، فقر و تنگدستی، سیل هم آمده بود. سیل آن سال مکمل دردهای سینه دردمند اهالی جنوب بود. این در حالی بود که خمینی به طور مرتب تحمل و صبر انقلابی از طبقه زحمتکش و فقیر می خواست. اما صبر انقلابی خاص فقرا و زحمتکشان بود، نه سردمداران و عناصر وابسته به رژیم و سرمایه داران. این بار فعالیت یکپارچه مردم به سمت کمک به سیل زندگان گرایش پیدا کرد. گروههای سیاسی ستاد کمک رسانی به سیل زدگان را دایر کردند. کانون بیکاران هم  ساختمان آموزش و پرورش را ستاد کرده بود. اعضاء کانون شبانه روز فعال شده بودند و به یاری هموطنان خویش می شتافتند. همه در سطح شهر کمکهای مردمی اعم از پول، طلا و اجناس دریافت و میان سیل زدگان تقسیم می کردند.                       

من و مهری ملا و تعدادی دیگر از دوستانم جزو گروه امداد بودیم که برای کمک رسانی به مناطق مختلف سیل زده می رفتیم. در این میان صحنه های دلخراش و سختی می دیدم و تجربه می کردم. رودخانه آغشته از گل شده بود. زنی از ساکنان شهر شوش بر کف خیابان، که همچون رودخانه ای آب در آن جریان داشت، نشسته و گاو خفه شده اش را در بغل گرفته بود و زار زار می گریست. منبع در آمد مالی او از بین رفته بود. زندگی مردم زیر آوار مانده بود. دیوارها و سقفها فرو ریخته بودند.

همه چیز نابود شده و جان آدمهای بسیاری از دست رفته بود.آموزش و پرورش اهواز همکاری کرده و تعدادی از مدارس را در اختیار سیلزدگان قرار داده بود تا برای کوتاه مدت در آنجا زندگی کنند. ما آذوقه ها، لباسها و پتوها را میان مردم تقسیم می کردیم. شب هنگام که به خانه باز می گشتم، سر تا پایم پر از گل و لای بود، گویی از صبح تا شب در رودخانه ای از گِل شنا کرده بودم.                                                                   

از سراسر کشور کمکهای مردمی و نیروی کار دریافت می کردیم. در فکر کمک بیشتر و تلاش به آسیب دیدگان سیل بودیم. به همین منظور، برای تحویل آذوقه و نفت و چراغ و لباسهای گرم در حوالی بالارود رفتیم. مشغول کمک بودیم که نیروهای سپاه پاسداران به ستاد ما حمله ور شدند و همه چیز را مصادره کردند. نیروهای مسلح به جای آن که به مردم و سیل زدگان کمک کنند، به تعطیلی ستادهای متعلق به سازمان  چریک های فدایی خلق ایران و دیگر جریانات چپ اقدام می کردند. آنها هر جا که آرم سازمان فداییان را روی لوازم و آذوقه ها می دیدند، ضبط می کردند. مأموران، سیل خانمان بر انداز و مردم صدمه دیده را نمی دیدند بلکه فقط همراهی سازمان با توده ها آزارشان می داد.                                      

ستاد مجاهدین و کانون بیکاران بر قرار بودند. به همراه دوستم فاطی، که مجاهد بود  و چند نفر دیگر به بازدید شهرها و محل های مختلف سیل زده رفتیم. از آنجا سری هم به ستاد مجاهدین زدیم. برای کمک، به کانون بیکاران ملحق شدم و کمکهایی را که جمع آوری می کردم به کانون بیکاران تحویل می دادم.  

در همان روزها به همراه تنی از دوستانم برای ادامه درس به تهران بازگشتیم. محل زندگی ام به تهران منتقل شده بود و من بهمراه خواهر و دختر عمه ام در یک خانه اجاره ای زندگی می کردیم. به دلیل وقایع پی در پی در جنوب، مرتب مسیر تهران خوزستان را می پیمودم.o

تحصن بیکاران در اداره آموزش و پرورش، حکومت را بر آن داشت تا مامورینی برای رسیدگی و حل مشکلات مردم به محل بفرستند. مامورین حکومت، به همه بیکاران قول دادند که آنها را در اداره مرغداری  استخدام خواهند کرد. گروهی با  این پیشنهاد  مخالف بودند زیرا مدراک تحصیلی آنها متفاوت بود و نمی توانستند از تخصص خود استفاده  بهینه کنند و دیگر اینکه گروهی از بیکاران به حرفها و وعده های مسئولین مملکت اعتمادی نداشتند. بیکاران به تحصن خاتمه دادند و تصمیم گرفتند ظرف چند روز به ادارات مختلف استان مراجعه و از آنها درخواست شغل نمایند. به اداره مرکزی راه آهن (ناحیه) در نزدیکی منطقه مسکونی۶۰ فامیلی،  مراجعه کرده و گروهی از آنها داخل اداره شدند و گروهی دیگر در بیرون از محوطه در خیابان بسط نشستند.

گشودن آتش به سوی مردم

در یکی از همان روزها که در جنوب بودم به ملاقات دوست قدیمی رفتم. در یکی از خیابانهای اصلی شهر، با او در حال گفتگو بودم  که متوجه صدای همهمه و شعار شدیم. به اتفاق دوستم که او نیز بعدها اقلیتی شد به سمت صدای تظاهر کنندگان ادامه راه دادیم. مسیر شعارها ما را به سمت کمیته مرکزی هدایت کرد. هنگامی که به خیابان پشت کمیته رسیدیم، صدای شلیک گلوله آدم کشان خمینی و بارش سنگ از سوی معترضین همه حوالی را پوشانده بود. به سختی از کنار دیوارها راه می رفتیم تا از پرتاب سنگ و شلیک گلوله در امان بمانیم.

به محل نزدیکتر شدیم تا بدانیم چه اتفاقی رخ داده است. نیروهای سرکوبگر خمینی با چوب و چماق و اسلحه به جان اعضاء کانون بیکاران و دیگر مردم افتاده و ظاهراً گروهی از بیکاران را دستگیر کرده بودند. جمعیت حاضر برای ابراز نارضایتی از اعمال انجام شده سپاه پاسداران و اعتراض به عمل کمیته چی ها و نیروهای چماق بدست، به سمت کمیته مرکزی آمده بودند تا بلکه از گسترش دستگیریهای بعدی جلوگیری شود.

از درون کمیته به سوی مردم آتش گشوده شد. به عادت همیشه دوربین همراهم بود. تصمیم گرفتم از صحنه های درگیری عکس تهیه کنم. حلقه اول فیلم تمام شد. دومین حلقه را در دوربین جای دادم و حلقه اول را که عکاسی کرده بودم گذاشتم در جیب شلوارم و به عکاسی ادامه دادم. هنوز چیزی نگذشته بود یکباره نیروهای فالانژ به رهبری شعبان قلاوند، که در حمله به تجمعات مردم بی دفاع نامی بود، با دیدن من، فرصت را غنیمت شمرده و بر سرم ریختند. ۶

من فریاد می زدم، معترض بودم و تکرار می کردم: من جزو تظاهر کنندگان نیستم. داشتم از این محل  عبور می کردم. چرا چنین می کنید؟           

از آنجا که حرف حالیشان نبود، همانطور با قنداق تفنگ و چوب بر سر و دست من و افرادی که در نزدیکی من بودند ضربه می زند. من سعی می کردم از دوربینم محافظت کنم تا عکسهایی که از حمله نیروهای حزب الهی در حال گشودن آتش  به سوی مردم تهیه کرده بودم صدمه نبینند. به هر حال موفق شدم خود را از مهلکه برهانم و دور شوم. سپس در مجاورت هتل اقبال، به عکاسی از تیر اندازی سپاه به سوی مردم ادامه دادم. 

رگبار گلوله و سنگ

همه مردم شهر به سمت کمیته و میادین اصلی شهر آمده بودند. دامنه درگیری وسعت پیدا کرده بود. کم کم هوا تاریک می شد وکار عکاسی دیگر فایده ای نداشت. دوربینم را به کسی سپردم تا از آن محافظت کند و خود به جمع تظاهر کنندگان پیوستم. خیابانهای اصلی شهر را جوانان قرق کرده بودند. نیروهای سپاه در صدد بودند تا مردم را از نزدیکی کمیته دور سازند. آنها از کشته شدن مردم بیگناه هیچ خوفی نداشتند. صدای رگبار همه مردم را به وحشت انداخته بود، مردمی که انقلاب را تجربه کرده بودند. در آن شب حساس پاسخ گلوله را با سنگ می دادند و من در آن میان شاهد بودم که گروهی بی سر و پا چگونه با مردم رفتار می کنند.                                          

به فرماندهان سپاه دستور کشتار مردم رسیده بود. سپاهیان تا خرخره مسلح به جان مردم افتاده بودند. به ناچار ما عقب کشیدیم و خود را به بیمارستان رساندیم. برای دقایقی به خانه دوستم که دوربین نزد او بود رفتم. دوربین را تحویل گرفتم و باز گشتم و تعدادی عکس از زخمی و کشته شدگان تهیه کردم. آسمان می رفت که به روشنایی بگراید. من و دوستانم خسته و گرسنه بودیم. شب تا صبح در زیر رگبار گلوله و سنگ گذشته بود. به اتفاق به خانه کسی در همان نزدیکی رفتیم و مقداری غذا خوردیم. از فرط بی خوابی و خستگی احساس سرما می کردم. خانه پدری من در همان منطقه بود. به دوستانم گفتم که برای دقایقی به خانه می روم و باز می گردم. یکی از افراد خواست به هنگام بازگشت برای او لباس گرم ببرم.  

آنها را ترک گفتم. در خانه را که گشودم مثل همیشه مادرم چشم به راه نشسته بود. صدای رگبار خواب را از چشمان او ربوده بود. سخت  بیمار بود و مثل بید می لرزید. پدرم در خانه نبود. او برای انجام کارهای اداری به خارج از خوزستان رفته و از وقایع بی خبر بود. پس از گفتگوی مختصر با مادر، از او مبلغی پول گرفتم و اجازه خواستم در خیابان به مردم ملحق شوم. به او گفتم که  نگران نباشد.    

او گفت: شب تا صبح صدای گلوله شنیده ام. چطور نگران نباشم؟ برادرت کجاست؟ چرا با تو به خانه نیامده؟ مرا نصفه عمر کرده اید!                       

به او گفتم: من با دوستانم در نزدیکی خانه بودم که برای دیدنت آمده ام. شهر پر از مامورین امنیتی است. در خانه ماندن برایم خطرناک است. هر لحظه ممکن است به خانه ما بریزند. هیچیک از جوانان در خانه هایشان نیستند. مأموران همه را شناسایی کرده اند. گُردان، گُردان مأموران به خانه ها می ریزند. حال برادرم خوب است.

او که می دانست به او دروغ نمی گویم، با ناراحتی و ترس گفت: کجا می روی؟ در خانه که هستی؟                      

دوباره گفتم: نگران من نباش. هر کجا باشم امن تر از خانه ماست.

بوسیدمش، دو لباس گرم برداشتم و از خانه خارج شدم.o    

پس از ملحق شدن به دوستانم، به سمت اورژانس بیمارستان راه آهن حرکت کردیم. در اواسط راه بودیم که متوجه یکی از پسران محل شدیم. او در لابه لای درختان پنهان شده بود و با دست به ما اشاره می کرد که برگردیم. من و دیگر دوستانم از کنار دیوارها و لابه لای درختان پا به فرار گذاشتیم و به سمت استادیوم ورزشی دویدیم. در همان زمان، یکی از دوستانم را دیدم. او در درگیری شب گذشته زخمی و در اورژانس بیمارستان بستری شده بود. در آن لحظه خطیر، با وجود آن که لوله سرم در رگ دست او بود، به همراه برادرش از  کانال کولر اتاقی که در آنجا خوابیده بود  فرار کرده و از خیابان پشتی اورژانس گریخته بود. برای کمک به سمت آنها دویدیم. او به من گفت: از محل دور شو. نیروهای سپاه به بیمارستان یورش آورده اند و کلیه زخمی شدگان واقعه دیشب و همراهان آنها را دستگیر می کنند.

دوستم و برادرش را تا ضلع جنوبی استادیوم راه آهن همراهی کردیم و سپس از آنها جدا شدیم. به خانه دوستمان باز گشتیم. رادیو اهواز را روشن کردیم تا از اخبار مطلع شویم. ساعت ۸ صبح بود. صدای قاضی امام جمعه شهرستان دزفول و عضو فقهای شورای نگهبان پخش می شد.

 او خطاب به مردم دزفول پیام داد: ای مردم شهید پرور دزفول چه نشسته اید. گروهی کمونیست بی خدا می خواهند خوزستان عزیز را از کشور مان جدا  کنند! برادران غیور به پا خیزید و حق این کمونیستهای بی خدا و خدا لعنت را کف دستشان بگذارید. همه جمع شوید و برای کمک به برادران پاسدار و حزب اللهی آماده سفر و رزم شویم. نترسید که خداوند پشت و پناهتان است.             

شهرستان دزفول یکی از شهرهای مذهبی ایران است و رژیم جمهوری اسلامی همواره از حمایت مردم این شهر برخوردار بوده است. به همین علت این پیام خطاب به ساکنین دزفول بود. پس از پخش پیام قاضی، گروه زیادی از عناصر حزب اللهی دزفول برای سرکوب مردم بسیج شدند.o                      

با دوستانم در حیاط خانه نشستیم و به بررسی اوضاع پرداختیم. ظاهر شدن در شهر خطرناک بود. اوضاع را باید تحمل می کردیم. عاقلانه ترین کار این بود که در آن لحظات بحرانی و خطر ساز از چشم مأموران حکومتی و حزب اللهی ها دور بمانیم. جز پنهان شدن کار دیگری نمی توانستیم انجام دهیم.

احساس خستگی شدید می کردم. به یکی از اتاقها رفتم و چند  ساعاتی خوابیدم. پس از بیداری خبر دار شدم که غیرمستقیم در شهر حکومت نظامی اعلام شده است. هر جوانی که در دسترس  بود  توسط مأموران دستگیر می شد. دستگیر شدگان  را  مستقیماً روانه زندان کارون ۷ و زندان یونسکو ۸ می کردند.  جمعیت زیادی  از دانش آموزان  دستگیر شده  بودند.  مدارس تعطیل  شدند  و سراسر شهر را  سکوت  فرا گرفت.  خانواده های قربانیان واقعه دیشب در به در پی یافتن عزیزان خود بودند.                                                         

با گذشت  روزها، خانواده های کسانی که  به دست نیروهای سرکوبگر خمینی کشته شده  بودند  اقدام  به خاکسپاری  عزیزان  خود کردند. دامنه  اعتراضات و مخالفت  با سرکوب گسترش  پیدا کرد.  مردم  در یک گردهمایی  در بلوار  راه آهن  منتهی  به بیمارستان  عمومی  شهر و اداره  پلیس مرکزی،  اعتراض  خود را  نسبت  به  وقایع  و کشتار مردم بی دفاع اعلام کردند. o 

تحصن عمومی در شهر                                            

 به دنبال دستگیریهای بی رویه جوانان و نوجوانان، خانواده های  بازداشت  شدگان  و داغدار پس از مراجعه به زندانهای مختلف و ادرات ذیربط برای رسیدگی به وقایع و رخدادها، به همراهی و حمایت مردم اقدام به تحصن در خیابان خمینی (پهلوی سابق) که اصلی ترین خیابان شهر بود، کردند. مردم در سطح وسیعی به دفاع و حمایت از قربانیان واقعه و دستگیر شدگان، شبانه روز در خیابان نشسته بودند و همزمان شعار مرگ بر رژیم اسلامی شنیده می شد. هیچگونه ترددی در آن قسمت از شهرصورت نمی گرفت. مردم متحصن دسته جمعی نان و آذوقه مصرف می کردند. دانش آموزان و دانشجویان، مدرسه و دانشگاه را فراموش کرده بودند و برای کمک و همدردی در جمع مردم حاضر می شدند. من هم به همراه چند تن از دوستانم به مردم پیوسته بودم. تعدادی از آنها اکنون با من همعقیده یا در میان ما نیستند. o         

با سپری شدن چند روز، اسامی تک تک کشته شدگان در درگیریها و قربانیان جامعه سرمایه داری مشخص شد. در میان اجساد، جسد دو پسر بچه ۹ ساله به چشم می آمد که در روز حادثه برای خرید نان به بیرون از خانه رفته بودند. یکی دیگر از قربانیان شاهین بود، تنها فرزند خانواده که با مادرش زندگی می کرد. او نور چشم مادر بود. شاهین شعر هم می گفت. یادم هست همیشه در جمع بیکاران سخنرانیش را با این شعر آغاز می کرد:                                     

آن که گردیده جمع سیم و زرش                                                      

                 زر نباریده زآسمان به برش      

                           یا خودش دزد بوده یا پدرش                                 

شاهین زنده نماند تا سخنرانی کند. زنده نماند تا از اشعار و سروده هایش بخواند. او دیگر زنده نبود تا پای درد دل و صحبت  همشهریانش بنشیند و مردم هم به سخنان دردمند او گوش دهند.o

شعبان قلاوند که فرماندهی چماق به دستان خمینی را بر عهده داشت و از هیچ کاری چشم نمی پوشید، به توحش و وحشیگری شهره عام و خاص بود. او به همراه گروهی از چماقداران، هسته هایی تشکیل داده بود. این هسته ها، زنان سیاسی فعال را شناسایی می کردند و در موقعیتهای مختلف به آنها حمله ور می شدند و زیر مشت و لگد و چوب می گرفتند. همه چیز به اینجا ختم نمی شد. این اوباشان برای گرفتن زهرچشم از مردم شهر، به دستگیری زنان و دختران جوان پرداخته بودند. اگر نشانی از زنان سیاسی در دست داشتند، بلافاصله به محل زندگی او می ریختند و دستگیرش می کردند. به همین دلیل، گروهی از اهالی شهر برای حفظ جان این زنان، چاره ای اندیشیدند.  هیچیک از ما، اجازه تنها بودن در سطح شهر را نداشتیم. از سوی دوستان، سعید و علی را برای همراهی من گذاشتند و برای مدتی هر کجا که می رفتم آن دو همراه من بودند.o                                             

شعبان و گروهش به همین اکتفا نکردند. او جنون داشت، جنونی که ارثیه حزب الله است. او و آدمهایش به افراد و مکانهای مختلف حمله ور می شدند و همه چیز را داغان می کردند تا همه را دستگیر کنند. در این میان او به کتابفروشی دانش که متعلق به همسر خواهرش بود حمله برد و او را که از هواداران سازمان فدائیان بود دستگیر و روانه زندان کرد.

تحصن در سطح شهر ادامه داشت. همه روزه خبر دستگیری در آمار بالایی به گوش می رسید. در طول این مدت چند بار به خانه سر زدم. در یکی از همان روزها خبر بازداشت برادرم را دریافت کردم. او در خیابان به همراه غلام بندری  دستگیر شده بود. پدرم از سفر بازگشته بود و من آسوده خاطر شده بودم و گمان می کردم که از میزان نگرانی و دلواپسی مادرم کاسته می شود. به همین دلیل سه روز به خانه نرفتم. ۹    

گردان ویژه سرکوب

از سوی حاکمیت پیاده کردن نیروی جنوب کافی نبود. رژیم خطر را گسترده تر احساس کرده بود. به همین دلیل، برای سرکوب بیشتر مردم از نواحی مختلف گردانهای  ویژه  به منطقه  اعزام شد. اسماعیل موسوی، فرمانده گردان  از شهرستان خرم آباد آمده و بزرگ شده خوزستان بود. او چندین سال با بسیاری از جوانان شهر همکلاس و همصحبت بود و شیطنتهای نو جوانی و بچگی را کنار هم انجام داده بودند. اینک، رژیم او را برای کشتار مردم بی دفاع اعزام داشته بود! در یکی از روزها که ما بست نشسته بودیم، او به میان جمعیت آمد و  خواست تا با مردم گفتگو کند.                                                     

 او رفت پشت میکروفن و پس از معرفی خودش، اعلام کرد: هنگامی که مرا به عنوان فرمانده ویژه سپاه پاسداران برای برقراری آرامش و سرکوب شدید مردم دعوت کردند، به من گفتند: گروهی آشوبگر به شهر ریخته اند. اجنبی ها اختشاش کرده و به کشتار عناصر حزب اللهی و برادران سپاه دست زده اند. حالا که در میان  شما هستم می بینم اطلاعاتی که دریافت کرده ام اشتباه بوده است. شما مردم متحصن و افراد معترض همه دوستان قدیم و هم محله ای های من هستید و اجانب معنایی ندارد! من آمده ام بدانم چرا چنین شده است؟ ۱۰                                                                          

صدای جمعیت حاضر در صحنه بگوش می رسید: شما که می گویید ما اجانب نیستیم پس چرا جلوی خونریزی را نمی گیرید؟ چرا گلوله داغ اسلحه شما جسمهای ما را سوراخ سوراخ می کند؟ چرا بچه های مردم را در هر رده سنی دستگیر کرده اید؟چرا بازداشت شدگان را از زندان آزاد نمی کنید؟ 

یکباره اعتراض مردم در رابطه با سختیهایی که کشیده بودند بلند شد و همه به خروش آمدند. از میان صفوف جلویی جمعیت معترض مجید کایدی مربی محترم تیم فوتبال نوجوانان نیرو، که قهرمان استان بود نسبت به بازداشت چهار تن از فوتبالیستهای تیمش معترض و  نگران آنها بود و گفت دلیلی برای بازداشت ورزشکاران وجود ندارد به چه جرمی آنها را در زندان نگاه داشته اید؟ اسماعیل وعده کرد به مردم کمک کند. ۱۱

در آن روزهای دلگیر من بیش از حد نگران بودم. زینب و شهناز در کنارم بودند. مثل همیشه زینب دستهایم را در دستهایش گرفته بود و می خواست مرا به خانه شان ببرد تا شاید از نگرانی من کاسته شود. قدرت کایدی هم که آنجا بود سعی می کرد از نگرانی من از بابت برادرم بکاهد. ۱۲                                                  

شرایط و اوضاع سیاسی منطقه وخیم و حساس بود و برای احقاق مطالبات مردم، اتحاد عمل بیشتری در میان گروههای حمایت کننده و پیشتاز لازم می بود. مجاهدین محافظه کاری می کردند و در اعلامیه هایشان از ذکر نام کشته و بازداشت شدگان با گرایش چپ خودداری می ورزیدند. آنها بر زبان می آوردند که افراد بازداشت شده وابسته به گروهها و مردم عادی هستند، تشکیلاتهایشان از آنها دفاع می کنند. هوشنگ، که از اعضاء کانون بیکاران بود و به هیچ گروه سیاسی وابستگی نداشت، با چند تن از هواداران مجاهدین، در این باره گفتگو کرد و از آنان خواست میان نیروها ایجاد فاصله نکنند. در بسیاری از موارد، چپها پشتیبان آنها بودند. در اعلامیه های مربوط به طیف چپ کلیه نامها، بدون در نظر گرفتن گرایش و خط سیاسی افراد ذکر می شد. ۱۳

مجاهدین، تعدادی از کشته و اعدام شدگان حوادث کانون بیکاران را با چاپ عکسهایشان، به خود نسبت دادند، در صورتیکه تعدادی از این افراد وابستگی به آنها نداشته و تنها انسانهای شریف، بیگناه و آزاده ای بودند که به دست غاصبان انقلاب از پای در آمدند. O

در یکی دیگر از شبها، نمایندگانی از ارگانهای مختلف برای گفتگو و رسیدگی به وضع مردم آمدند. فرماندار در میانشان بود. جلسه ای با چند تن از نمایندگان مردم در ساختمان داشتند. جلسه آنها در ساعت ۱۱ شب شروع شد و تا پاسی از صبح ادامه داشت. نمایندگان گهگاه از جلسه بیرون می آمدند و از نتایج و روند کار به مردم گزارش می دادند. آنها پس از جمع آوری نظرات مختلف، مجدداً به جلسه باز می گشتند.                                                               

فرمانداری قول داد، دستگیر شدگان وقایع اخیر را هر چه زودتر آزاد کند. فرماندار برای رسیدگی به مشکلات، از مردم فرصت خواست تا بتواند در زمان مناسب وقایع را بررسی کند. پس از سعی بسیار از سوی مردم متحصن برای رسیدن به خواسته های برحقشان، گفتگو با نمایندگان حاکمیت و جلسه آنها به پایان رسید.                                                                           

فرماندار که به خوبی از وقایع مطلع بود، در آن شب به دلایل سیاسی و حفظ آرامش مردم به گفتگو آمده بود. او خود فرمان سرکوب و آتش داده بود و می دانست اگر اقدام به آزادی دستگیر شدگان نکند وخامت اوضاع بیشتر می شود و مردم آرام نخواهند نشست.o

ساعت ۱ بعد از ظهر بود و من بین مردم معترض و متحصن نشسته بودم. پسر خاله فرخ به سراغم آمد و با ناراحتی گفت: حال مادرت خوب نیست. خانواده ات فکر می کنند تو دستگیر شده ای. بهتر است بروی آنها را ببینی.                                                              

چون به خانه سر نزده بودم، تصور کرده بودند که دستگیر شده ام. با دوست همیشه مهربانم ابی در این باره صحبت کردم. ساعت۳ بعد از ظهر بود که به اتفاق آنها به سمت خانه رفتم. ما مجبور شدیم کلی از مسافت را از مسیرهای انحرافی طی کنیم و در طول راه ضد تعقیب می زدیم تا مطمئن شویم که در امنیت هستیم.

بچه ها بیرون خانه منتظر بازگشت من بودند. پس از کمی صحبت با مادر، اطلاع دادم که باید به تهران باز گردم. از او خواستم وسایل مرا آماده کند. مادرم از این پیشنهاد خوشحال شد. خیال او آسوده می شد چون احساس می کرد دیگر در ادامه درگیری نخواهم بود. فردای آن روز از خوزستان خارج شدم. تحصن مردم روزها و شبها ادامه داشت.o

نمایندگان ویژه سرکوب

از تهران به طور مرتب تلفنی با خانواده و دوستانم در ارتباط بودم و در جریان وقایع قرار می گرفتم. درگیر درسها بودم و فعالیت سیاسی هم اضافه شده بود. سرانجام تحصن مردم با وعده و وعیدهای حاکمیت به پایان رسید. خبر رسید که گروهی از نمایندگان مجلس و اعضاء شورای نگهبان برای رسیدگی و ملاقات با مردم و خانواده های قربانیان، اعلام آمادگی کرده بودند. قرار ملاقات مصادف با چهلمین روز شهادت اعضاء کانون بیکاران و دیگر مردم بود. محل تجمع را در گورستان عمومی شهر گذاشته بودند. من فیلمهایی را که از صحنه های درگیری و زخمی شدگان و اجساد داشتم چاپ کردم.                             

خودم را به مراسم رساندم. به کمک مهرانگیز و ژیلا و بهزاد عکسهای چاپ شده را  روی سه مقوای بزرگ چسباندیم. یکی از دوستان تابلوهای آماده شده را برای ما تا محل سخنرانی با اتومبیل شخصی حمل کرد. بغل دیوار گورها، تابلوها را به دیوار نصب کردیم و چادر به سر چند متر آنطرف تر نشستیم.۱۴                                                  

نمایندگان خمینی که عبارت بودند از مرضیه دباغ، خدمتکار خانه خمینی و نماینده مجلس و خرم آبادی معمم و از اعضاء شورای نگهبان، برای سخنرانی آمده بودند. پس از سخنرانی که طی آن سعی بر محکومیت مردم داشتند به سمت آنها رفتم و درخواست کردم برای بازدید تصاویر درگیری و حوادث پیش آمده و تصاویر انبوه زخمی شدگان و قربانیان حادثه بیایند. آنها با من آمدند و از نزدیک عکسهای بخشی از صحنه های درگیری و کشتار مردم را دیدند.

برای آنها توضیح دادم: این عکسها سندی است از بی گناهی مردم.                          

یکباره از من پرسیدند: این عکسها را چه کسی گرفته است؟ عکاس کیست؟

خطر را احساس کردم. گفتم: نمی دانم عکاس کیست. من اینجا بودم و فکر کردم بد نیست شما هم آنچه را ما دیدیم ببینید.                  

آنها از محل دور شدند و من هم به سمت دوستانم رفتم و در گوشه ای نشستیم تا مراسم به پایان رسید. سپس عکسها را بر داشتیم و من به تهران باز گشتم.

اعدام بیکاران

چندی بعد خبر رسید که مأموران رژیم به طور ناگهانی تعدادی از افراد سیاسی و نمایندگان کانون بیکاران در خوزستان را دستگیر و بازداشت کرده و حکم جلب تعدادی دیگر را نیز صادر کرده بودند.

چند تن از کسانی که احکام جلب برایشان صادر شده بود، توانستند از دست مأموران گریخته و جان سالم به در برند[۱]. از میان آنها به حسین دیناروندی و پرویز کمائی که از اعضاء فعال کانون بیکاران و همچنین از فعالین سازمان فدائیان بودند می توان اشاره کرد.

ماموران در صورتی که موفق به بازداشت کسانی که در تعقیب شان بودند نمی شدند افراد خانواده آنان را تعقیب و بازداشت می کردند. در همان زمان عناصرحزب اللهی به محل کار خواهر بزرگترم  با سر دادن شعار مرگ بر کمونیست حمله ور شده و تصمیم به گروگان گرفتن او را داشتند. چند تن از همکاران او به کمکش می آیند و او را از دست مزدوران خمینی نجات داده و به اتاق مدیر رسانده و در ورودی را چفت می کنند و ضمن ممانعت از این عمل، عناصر سرکوب را از مدرسه به بیرون می رانند. سپس خواهرم را تا اقامتگاه قانونی اش محافظت می کنند. مسائل و مشکلات از این قبیل باعث شد خواهرم محل کار خود در خوزستان را ترک گوید.o                                            

در پی حوادث کانون بیکاران، شهردار هم مجبور به ترک پُست خود شد. به دلیل درک او از مشکلات مردم، حکم جلب برایش صادر شده بود. اجباراً او هم گریخت و مخفی شد.

در آن شرایط نشریه مجاهد شماره ۵۸ می نویسد: “دیروز هشتادمین سالروز تولد خمینی بود. ما ضمن عرض تبریک به ملت قهرمان ایران طول عمر ایشان را از خداوند بزرگ خواستاریم. باشد با طول عمر ایشان همه آحاد ملت را در جهت مبارزه مقدس ضد امپریالیستی خلقمان همواره یاور و مددکار باشد”. ۱۵

آرزوی طول عمر برای خمینی است که بی مهابا، دستور کشتار اقشار مردم را، از بدو تشکیل حکومت اسلامی صادر کرد. مردمی که حق دفاع از خود ندارند.

شهریور ماه  بود. هر روز صبح  اخبار ساعت ۸ را از رادیو می شنیدم.  رادیو اعلام کرد: سحرگاه امروز حسین شاکری ۱۶  محمدرضا رستمی ۱۷، هوشنگ رستمی۱۸ و محمد رضا کرخه ای معروف به چرخساز ۱۹ به حکم دادگاه ویژه،  خرابکار، اغتشاشگر، عامل درگیری، تشنج و کشتار، محارب،  مرتد و مفسد فی العرض تشخیص داده  شده  و حکم  اعدام آنان سحرگاه امروز در محوطه زندان کارون  به اجرا در آمد. فکرکردم اشتباه  شنیدم یا در خواب هستم. نمی توانستم  باور کنم. جسمم  بیدار بود اما سختی  واقعه ذهنم را  خواب می کرد. در همان  حالت دستم را به  سوی گوشی تلفن دراز کردم اما شماره هر کس را که گرفتم هیچ جوابی نشنیدم. دوباره در خوزستان چه غوغایی به پا کرده بودند؟ افراد بیکار را به  جای استخدام  و شغل به گلوله  بسته  بودند. حکم  صادره  از سوی  همان افرادی بود که به ظاهر برای حل مشکلات به خوزستان آمده بودند.                                                                                       

من مرتب شماره گیری کردم. می خواستم بدانم در سرزمین من حقیقت کجاست. پس از ساعتها، هر کس گوشی را بر می داشت تا سلام مرا می شنید گوشی را می گذاشت.

تمام تلفنهای منطقه کنترل بود. وحشت  همه  مردم را بر داشته  بود.  همه  می ترسیدند

توضیح اضافه ای در میان مکالماتشان باشد. سر انجام تا پایان روز حقیقت را پاره پاره یافتم. حقیقت  همچون آزادی  در زندان بود. در سحرگاهی دیگر، خون تعدادی  دیگر ریخته شد. تعدادی از مردم بی دفاع خوزستان با توطئه های سپاه پاسداران محکوم  به اعدام شدند.

کشتار پشت کشتار

پس از فرمان خمینی که گفت: بگیرید و بکشیدشان. جا در جا. در دادگاههای زندانهای کارون و یونسکو، اولین اتهام وارده به بسیاری از بازداشت شدگان در سال شصت، حمایت از کانون بیکاران و شرکت در درگیری بود. به همین دلیل، احکام بسیاری از آنان جز حکم اعدام چیز دیگری نبود. قضات به قلع و قمع اهالی منطقه مسکونی ساختمان حکم دادند و سپاهیان سرکوبگر از هیچ کشتاری اباء نکردند. ماموران، در خیابانها، تعدادی از دانش آموزان پسر را هدف گلوله قرار دادند و بدنبال فتواهای پیاپی و بهانه های واهی، تعدادی از کارکنان بیمارستان را دستگیر و تعدادی متواری شدند.

توسط سپاه پاسداران مزاحمتهای زیادی بر بازیکنان تیم فوتبال نیرو تحت سرپرستی آقای مجید کایدی که از تیمهای یک دست و موفق آن سالها بود، وارد می شد. سرپرست تیم زحمت زیادی کشیده بود تا قهرمان ورزشی تربیت کند. در میان آنها چند نفری جزء بازیکنان جوانان خوزستان و امید آینده تیم ملی فوتبال کشور بودند. اما تنگ نظران و نو کیسه گان خمینی اعمال نفوذ کردند و بازیکنان این تیم را به خاطر حزب الهی نبودن مورد اذیت و آزار قرار داده و مشکلات فراوانی برای تک تک آنها و گاه خانواده و اطرافیانشان ایجاد کردند. چند تن از آنان و از جمله برادرم را که از تیم منتخب خوزستان و جوانان تیم ملی بودند حذف کردند. بر زندگی آنان و مردم منطقه تاثیر گذاشتند که مثبت نبود. سرانجام با روی کار آمدن دیوانه ای به نام شمس داودی که رئیس تربیت بدنی بود، ورزش فوتبال، به مدت دو سال تعطیل شد. ( هدف غایی جلوگیری از تجمع و رشد درخواست های جوانان بود ( ۲۰

۲۰            نوامبر ۲۰۱۰

www.gozide.net

زیرنویس و فهرست منابع :

۱-  ناجیان بشری. مقاله ای در ۴ بخش. به قلم این نویسنده

۲-  نقل از خبرنامه گویا

۳-  گزارش از سازمان های سراسری زنان

۴-  به نقل از خبرنامه گویا

۵-  نقل از روزنامه کیهان ششم فروردین ماه ۱۳۵۹

۶- شعبان قلاوند به تجمعات بسیاری حمله برد و بسیاری را دستگیر کرد و شکنجه داد. او در اثر بیماری ام اس در گذشت.

۷- زندان کارون واقع در شهر اهواز است این زندان بخاطر داشتن کمدهای مخصوص برای نگهداری و شکنجه زندانیان سیاسی معروف است.

۸- زندان یونسکو در شهرستان دزفول بنا شده و یکی از مخوفترین زندانهای کشور است. سیاهچالها و سلولهای مرطوب آنجا معروف است.

۹- غلام بندری یکی از بازیکنان قدیمی و خوب تیم نیرو بود. پس از آزاد شدن از زندان در اسفند ماه ۱۳۶۳ مورد اصابت ترکش خمپارههای عراقی قرار گرفت و چندی بعد در یکی از بیمارستانهای اصفهان در گذشت و همه اعضاء تیم داغدار و یک سال سیاهپوش بودند. ماموران سپاه هر از چندی بازیکنان تیم را برای پوشیدن لباس عزا مورد بازخواست و سوال و جواب قرار می دادند. ماموران از هماهنگی و اتحاد بازیکنان این تیم در وحشت بودند.

۱۰- او هم مثل سایر مسئولان نظام فقط حرف زد، وعده توخالی داد. او نه تنها هیچ کمکی برای رفع مشکل مردم نکرد بلکه در اقدام به کشتار و اعدام مردم مجدانه فعال بود.

۱۱- آقای مجید کایدی از مربیان خوب و شایسته ورزش کشور بود. او شخصیتی مردمی و درخور احترام داشت. همواره در کنار و همراه مردم بود در تحمل سختی ها و در شادی خوشی ها. او معترض به وضعیت سیاسی کشور بود و به خانواده های بسیاری کمک رساند و سرانجام در صانحه ی رانندگی در جاده اهواز- اندیمشک در گذشت. 

۱۲- قدرت کایدی در سال شصت دستگیر و مدتی در زندان بود. پس از آزادی از زندان، از سوی سپاه پاسداران و دیگر مزدوران رژیم، مزاحمتهای زیادی برای او ایجاد کرده بودند. در خیابان، در استادیوم ورزشی، در صف نانوایی، در خانه و… سلب آسایش از او شده بود. سرانجام به دنبال توطئه ای که جلادان خمینی برای او و برادران باشلو و تنی دیگر از اهالی شهر کرده بودند، در اندیمشک مجدداً دستگیر و بلافاصله، در محوطه زندان یونسکو، به جوخه اعدام سپرده شدند و برای مادر داغدارشان هیچ چیز جز خاکستر قلب آتش زده قدرت و برادرش محمد، که او نیز اعدام شده بود به یادگار نماند.

قدرت هیچ گونه وابستگی به دسته و گروهی نداشت. او یکی از هزاران انسان مبارز و مخالف جمهوری اسلامی و یکی از قربانیان بی عدالتی حاکم بر کشور ایران است. او را به اتهام همکاری با مجاهدین اعدام کردند در صورتیکه حتی، ایدئولوژی مجاهدین و چپ و راست را نمی دانست!  

 ۱۳- قبل از انشعاب در سازمان فداییان، اعضاء پیشگام شاخه خوزستان، در صف مردم بودند و از مردم  حمایت می کردند. از هنگامیکه انشعاب در سازمان شد کادرها و رهبران آنها بدون فوت وقت به حمایت از حکومت ضد خلق جمهوری اسلامی ایران اقدام کردند. آنها پیشگام را در تملک در آورده و  بین فامیل و همسایگانشان تقسیم کار و مسئولیت کرده بودند.

۱۴- بهزاد به اتهام هواداری از فدائیان اقلیت دستگیر شد و چند سال در زندان بود.

۱۵- نشریه مجاهد شماره ۵۸  بتاریخ  )۱۷/۲ ۱۳۵۹)

۱۶- حسین شاکری عضو کانون بیکاران و از فعالان سازمان چریکهای فدایی خلق ایران بود. در بعد از انشعاب سازمان فداییان در ۱۳۵۹ به اقلیت پیوست. هواداران اقلیت در شهرستان دزفول و اندیمشک نام حسین شاکری را بر گروه خود نهادند.

 ۱۷- محمد رضا رستمی عضو کانون بیکاران و هوادار فدائیان بود. اطلاعی در دست نیست که پس از انشعاب در سازمان فداییان از مواضع کدام یک دفاع می کرده ست.  او بیش از شش ماه نبود که از خارج به ایران بازگشته بود.

 ۱۸- هوشنگ رستمی انسانی آزاده و نماینده اعضاء کانون بیکاران بود. به هیچ حزب و دسته ای وابستگی نداشت. او یکی دیگر از قربانیان جامعه سرمایه داری بود. او را کشتند تا از حق خود دفاع نکند. او را برای شهامتی که داشت، کشتند. هوشنگ اعدام شد چون با صدای رسا پرسیده بود: چرا صبر انقلابی برای بدبخت و بیچارههاست؟ چرا صبر برای سرمایه داران و دزدان، آنها که کشور را چپاول می کنند نیست؟

با اعدام هوشنگ، از نو عروسش سوسن هیچ نماند جز پوستی و استخوانی.

۱۹- محمد رضا کرخه ای وابسطه به هیچ حزب و گروه سیاسی نبود. از آن روزی که یادم می آید، او را مشغول پنچرگیری دوچرخه و اتومبیل دیده بودم. هیچ وقت اقدام به کار سیاسی نکرده بود. نه مجاهد بود و نه فدائی. او را اعدام کردند چون شغل می خواست. یعنی اینکه نان می خواست تا زنده بماند ولی حکومت مسلمان ها به جای زندگی به او گلوله داد.

۲۰-  کانون بیکاران. برداشت شده  از کتاب تاریح زنده. جلد اول. فصل سوم