در مورد نمایش تلویزیونى جمهورى اسلامى / متن گفتگوى تلویزیون کانال جدید با مینا احدى

مینا احدی در گفتگو با تلویزیون کانال جدید

در مورد نمایش تلویزیونی جمهوری اسلامی

کاظم نیکخواه: بینندگان عزیز! همانطور که حتما اطلاع دارید، تلویزیون صدا و سیمای جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۴ آبان در بخش “۳۰ : ۸” برنامه ای را پخش کرد در مورد مسئله و پرونده سکینه محمدی آشتیانی. در این برنامه تصاویری از سجاد قادرزاده، فرزند سکینه و همینطور هوتن کیان وکیل او بصورت مبهم نشان داده شد و همچنین تصاویر دو خبرنگار آلمانی نشان داده شد و بارها و بارها صدای مینا احدی را با تصویر پخش کرد و تأکید داشت که سرنخ تمام این جریانات دست مینا احدی است. در همین رابطه گفتگویی داریم بامینا احدی. مینا احدی با سلام به شما و ممنون که در این برنامه شرکت کردید.

مینا احدی: خیلی ممنون از فرصتی که در اختیار من می گذارید و سلام عرض می کنم خدمت شما و بینندگان محترمتان.

کاظم نیکخواه: می دانم که سرتان خیلی شلوغ است و مصاحبه های متعددی امروز با تلویزیون های مختلف داشته اید. اولین سؤالم این است که جمهوری اسلامی از پخش این برنامه و تبلیغاتی که کرد و تأکیدی که روی حرف های شما داشت، بنظر شما چه هدفی را دنبال می کند؟

مینا احدی: این برنامه نشان می دهد که جمهوری اسلامی بشدت تحت فشار افکار عمومی قرار دارد. کمپین و کارزار جهانی علیه سنگسار سکینه یکی از بیسابقه ترین کمپین هایی است که  در تاریخ بیست سی سال اخیر صورت گرفته است. نه فقط در ایران بلکه در سطحی بین المللی، توجهات خیلی زیادی جلب شد به یک موضوع نقض حقوق بشر در ایران یا در کشورهای اسلام زده و آن هم مسئله سنگسار بود. این بی سابقه است که بیش از دو میلیون نفر در این مورد طومار اعتراضی امضا کردند. در صدها شهر جهان تظاهرات برپا شد و میلیون ها نفر عکس سکینه را دیدند. در رسانه های مختلف راجع به او بحث کردند و در خیلی جاها عکسش را بر سردر شهرداریها آویزان کردند. بسیاری در جریان این موضوع قرار گرفتند وعکس العمل نشان دادند. از جانب دیگر، اتفاقی که افتاد، بنظر من این بود که دولت ها زیر فشار همین توجه افکار عمومی دنیا مجبور شدند در مورد مسئله نقض حقوق انسانی در ایران با جمهوری اسلامی حرف بزنند و اعتراض کنند. سرشاخ بشوند و درگیری شان با این حکومت فقط بر سر مسئله سلاح های اتمی و غیره نباشد. الآن داریم می بینیم که دولتها بر سر مسائل خیلی مهم تری که ما مطرح کرده ایم و مدتها در موردشان بحث کرده ایم، صحبت می کنند. بنظر من، این برنامه تلویزیونی “صدا و سیمای حکومت” و اینکه جمهوری اسلامی در آن پنج نفر را به اعتراف واداشت، مسئله تازه ای نیست. حکومت اسلامی سی سال است مشغول همین کارهای نفرت آور است. آدم ها را می دزدد. اسیر می کند. گروگان می گیرد و در زندان های مخفی وزارت اطلاعات هر بلایی بر سرشان می آورد و بعد وادارشان می کند که بیایند در تلویزیون و علیه خودشان، عقایدشان و فعالیت هاشان صحبت کنند. این مسئله جدیدی نبود. نکته مهم تر این است که جمهوری اسلامی به این طریق خواست از خودش دفاع کند و در عین حال، نفس همینکه در تلویزیونش به من و فعالیت های کمپین ما اشاره کرد، بنظر من، آتشی بر بنیان جمهوری اسلامی بود. در آن برنامه، هر جا که صحبت های من را پخش کرد، داشتم حرف دل مردم را میزدم. میگفتم این حکومت، حکومت سنگسار و اعدام است. این حکومت باید برود و ما بر علیهش مبارزه می کنیم. از قوانین ضد زن اسلامی صحبت میکردم. باید به اطلاع شما برسانم که بعد از پخش این برنامه تلویزیونی، تعداد زیادی از ایران با ما تماس گرفتند و تبریک گفتند. مطمئنا نفس همین برنامه سمپاتی خیلی زیادی به فعالیت ما جلب کرده است. هر کسی علیه جمهوری اسلامی باشد و ببیند یک نیرویی با این همه قدرت و عظمت بر علیه جمهوری اسلامی نیرو بسیج میکند، نسبت به مبارزه ما احساس سمپاتی می کند.

کاظم نیکخواه: در همین برنامه، تلویزیون جمهوری اسلامی بارها با پخش صدا و تصویر شما تأکید کرد که سرنخ تمام این قضایا دست شماست و اینکه مینا احدی کمونیست است و تظاهرات هایی که شده است، در محلات کمونیست نشین آلمان! صورت گرفته که رسانه ها آنرا بزرگنمایی کرده اند. چرا تلویزیون جمهوری اسلامی اینقدر روی کمونیسم و کمونیست بودن شما تأکید داشت؟

مینا احدی: جمهوری اسلامی گمان می کند با گفتن این مسئله، فضایی منفی بر علیه من ایجاد می کند. ظاهرا تنها “ایرادی” که توانسته از من پیدا کند، این است که بگوید مینا احدی کمونیست است! حال آنکه از نظر من، خیلی خوب است که جمهوری اسلامی این را می گوید و ما خودمان در سطح بین المللی هرروز داریم بر سر این مسئله صحبت می کنیم و می گوییم کمونیسمی که ما از آن دفاع می کنیم، کمونیسمی است که از روز اول بقدرت رسیدن این حکومت، بر علیه تمام جنایات آن ایستاده است. علیه تحمیل حجاب به زنان، علیه اعدام و سنگسار، علیه نقض وحشیانه حقوق بشر، دست و پا بریدن و چشم درآوردن و غیره و غیره. طرح این مسئله که من کمونیست هستم و جمهوری اسلامی فکر می کند نقطه منفی است، اتفاقا یک نقطه مثبت است برای اینکه نشان می دهد کمونیست ها هستند که علیه تمام مصائب در ایران دارند مبارزه می کنند. ما از یک کمونیسم انسانگرا، اجتماعی و محبوب دفاع می کنیم و جمهوری اسلامی با گفتن اینکه مینا احدی کمونیست است، بنظر من، یکبار دیگر محبوبیت و سمپاتی بیشتری را برای ما در ایران دامن می زند.

کاظم نیکخواه: مینا احدی، در این برنامه تصاویری از هوتن کیان، وکیل سکینه محمدی آشتیانی و فرزندش سجاد پخش شد و همینطور خبرنگاران آلمانی و صحبت های اینها که نارضایتی خودشان را از شما ابراز می کردند وغیره. در این رابطه چه می گویید؟

مینا احدی: الآن دیگر همه می دانند، نود و نه درصد مردم ایران می دانند که اینها تحت فشار این کار را کرده اند. این نوع برنامه ها و تصاویر برای مردم ایران ناآشنا نیست. حکومت اسلامی، حکومتی است که بعد از حرکت میلیونی مردم در یکسال قبل، کسی را که مریض بود به زندان برد. به او قول داد که اگر بیاید و بگوید این کار و آن کار را کرده است، آزادش می کنند و بعد از اینکه او را پای تلویزیون آورد، اعدامش کرد! برای مردمی که در ایران این برنامه را نگاه کردند، اظهر من الشمس است که این افراد تحت فشار مجبور شده اند علیه خودشان حرف بزنند. در همین برنامه تلویزیونی، سجاد واقعا علیه کسی حرف نزد. فقط گفت اگر ارتباطی نمی گرفتیم، پرونده روال طبیعی خودش را طی می کرد. ولی برای جمهوری اسلامی مهم است که اینها را بکشاند پای تلویزیون و بخواهد از این طریق باصطلاح قدرقدرتی خودش را نشان بدهد.  و بخصوص با کشاندن ژورنالیست های آلمانی به این باصطلاح اعترافات. من می گویم اینها را گرفتند. یکماه است کتک زده اند و در سلول انفرادی گذاشته اند و ما باخبر بودیم. مدام حرف هایشان را با هم مقایسه کرده اند و علیه همدیگر وادار به صحبتشان کرده اند که موفق نشده اند. هوتن کیان در این برنامه تلویزیونی علیه هیچ کس حرف نزد و فقط خودش را معرفی کرد. دو خبرنگار آلمانی را یکماه است در زندان نگاه داشته اند و اجازه نمی دهند این خبرنگار با فرزند ۸ ساله اش تلفنی حرف بزند. در کجای دنیا این رفتار را با زندانیان می کنند؟! برای خود آلمانی ها و برای اطرافیان اینها خیلی عجیب است که اصلا اجازه ندارند تلفنی با آنها حرف بزنند. هر کدام اینها در سلول انفرادی گذاشته شده اند و هیچ ارتباطی با دنیای خارج ندارند. تحت فشار روحی و شکنجه قرار گرفته اند و آخرش هم به آنها پیشنهاد می دهند بیایند و در تلویزیون فلان حرف ها را بگویند تا آزادشان کنند و بعد از اینکه می آید، می گویند خودش اعتراف کرد که جاسوس است! بنظر من، کاری که ما کردیم علیه جمهوری اسلامی که اینقدر هم از آن ناراضی و عصبانی است، این بوده است که همه این وقایع در مقابل چشم میلیون ها نفر اتفاق افتادند. بگذارید دنیا بییند که در ایران چه حکومتی سر کار است و بگذارید دنیا ببیند که چه سیستم قضایی در ایران کار می کند. اینها واقعا یک عده جانی و وحشی اند که هر تصمیمی راجع به جان آدمها، زندگی و حرمتشان می گیرند و اگر اسیرشان باشی، هر بلایی به سرت می آورند. ما باعث شدیم مردم دنیا این را ببینند.

کاظم نیکخواه: مینا احدی متاسفانه فرصت کمی داریم. می خواستم بپرسم خود کمپین و کارزار نجات سکینه به کجا رسیده است و چه دستاوردهایی از نظر شما داشته است؟ اگر بتوانید بطور خلاصه توضیح دهید.

مینا احدی: سکینه همچنان در خطر است. قبلا مسئله سنگسار او بود و با عقب نشینی فوری جمهوری اسلامی، گفتند بحث سنگسار نیست و اعدام است. الآن مبارزه ما برای نجات سکینه از زیر حکم اعدام جمهوری اسلامی ادامه دارد. این کمپین کلا دستاوردهای بسیار زیادی داشته است. این کمپین یکبار دیگر تصویر ایران را در دنیا عوض کرد. مردمی را نشان داد که دارند علیه جمهوری اسلامی مبارزه می کنند. دولت ها را وادار کرد در مورد نقض وحشیانه حقوق انسانی علیه جمهوری اسلامی موضع بگیرند و میلیون ها نفر در جهان علیه سنگسار و اعدام بلند شدند. من از طریق همین تلویزیون به جمهوری اسلامی می گویم که ما یک نقطه پایانی گذاشته ایم به سنگسار در ایران. دیگر هیچ آخوند و هیچ جنایتکار و پاسداری جرأت نخواهد کرد زنان را سنگسار بکند. در عین حال، ما سمپاتی مردم دنیا را بطرف مبارزات مردم ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی جلب کرده ایم. این کمپین دستاوردهای خیلی زیادی داشته است. جمهوری اسلامی را تحت فشار گذاشته و ما هم به مبارزات خودمان ادامه خواهیم داد. امیدوارم بتوانیم سکینه را آزاد کنیم. امیدوارم روزی برسد که واقعا حکومت اسلامی را با همبستگی و دفاع مردم دنیا از مبارزاتمان سرنگون کنیم.

کاظم نیکخواه: خیلی متشکرم که در این گفتگو شرکت کردید.