گزارش تصویرى از تحصن شبانه روزى پناهندگان در شهر گوتنبرگ سوئد

براى دیدن این گزارش تصویرى اینجا را کلیک کنید

اطلاعیه شماره ۵

تحصن  ٧ روزه پناهجویان ایرانى در مرکز شهر گوتنبرگ سوئد 
به طور شبانه روزی با قدرت و استقبال بى نظیر آغاز شده است۔

به فراخوان فدراسیون سراسرى پناهندگان ایرانی در گوتنبرگ٬ از روز دوشنبه ١٢فوریه پناهجویان ایرانى دست به تحصن اعتراضى زدند. از ساعات اولیه شروع تحصن٬ حضور گسترده پناهجویان و مردمى که براى حمایت از مبارزات پناهندگى درمحل حاضر بودند در چادر بزرگى که در میدان گوستاوآدولف در مرکز شهر گوتنبرگ با حضور خبرنگاران چندین رادیوى محلى و فعالین سیاسى و اجتماعى و با سخنرانى عبداله اسدى دبیر فدراسیون سراسرى پناهندگان ایرانى واحد سوئد٬ رسما آغاز شد.
در اعتراض به قوانین ضد پناهندگى دولت سوئد و در پى متوقف شدن پرونده حدود هزار پناهجوى ایرانى تحت نام اجراى قانون موقت پناهندگى، دولت سوئد با بى مسئولیتى غیر قابل باورى سرنوشت صدها پناهجوى گریخته از جهنم اسلامى ایران را به بازى گرفت. نشست و گفتگو٬ ارسال نامه هاى مکرر اعتراضى به اداره مهاجرت سوئد٬ تلاش مسئولین و نمایندگان  فدراسیون براى روشن کردن وضعیت سیاسى مبارزات مردم در ایران و دلایل گریز آنان٬ به نتیجه نرسید! اداره مهاجرت سوئد حاضر نشد با اتخاذ سیاست انسانى و پذیرش مسئولیت در قبال زندگى صدها پناهجویى که سالها با تحمل سخت ترین و مشقت بارترین شرایط مخفى حق پناهندگى آنها را به رسمیت بشناسد.

تحصن پر قدرت پناهجویان با تاکید بر حق مسلم پناهندگى براى پناهجویانى که دست به گریبان قوانین موقت پناهندگى شده اند٬ براى عقب نشاندن دولت سوئد و اجراى قوانین انسانى پناهندگى، به سرعت به یک واقعه مهم درشهر گوتنبرگ بدل گردید. تقریبا اکثر رسانه هاى خبرى محلى درشهر گوتنبرگ ساعتها مشغول مصاحبه و پخش مستقیم این اعتراض گسترده پناهجویان هستند. در طى مدت کوتاهى بیش از ۳۰۰۰ نامه که به همین منظور برای دولت سوئد تنظیم شده است امضا شده است. چادر بزرگ محل تحصن شبانه روزى ، به محل رجوع  کم سابقه ای  تبدیل شده است. مردم در طول شبانه روز دسته دسته رجوع میکنند، برای چادر تحصن، غذا، چای، گل و شیرینی میاورند. ساعتها  در کنار پناهجویان می نشینند و برای اداره و ادامه پرشور این تحصن، با پناهجویان و مسئولین فدراسیون صحبت و تبادل نظر میکنند. در مجموع و از هر نظر تحصن پناهجویان ایرانی به یک حرکت توده ای علیه جمهوری اسلامی و دلایل فرار مردم از آن کشور و همچنین علیه  دولت سوئد بخاطر سیاستهای غیر انسانی اش در برخور به پناهجویان تبدیل شده است. همه در قبال این تحصن احساس مسئولیت میکنند و حمایت و  پشتیانى خود را از خواسته های پناهجویان متحصن نشان مىدهند.

در جلسات بحث و گفتگویى که با ابتکار مسئولین فدراسیون برگزار مى شود٬ مسایل مهم پناهندگى٬ راه کارها و آینده مبارزات پناهجویى درسوئد مداوما مورد بررسى قرار مى گیرد.

روز سه شنبه٬ ۱۳ فوریه٬ رادیوی سراسری سوئد (P 4) به چادر تحصن آمد  و با شماری از پناهجویان و مجید حمیدیان مسئول روابط عمومی فدراسیون مصاحبه و در طول آن روز سه بار پخش گردید. روز پنجشنبه ۱۵فوریه روزنامه مترو پرتیراژترین روزنامه صبح سوئد عکس و گزارشی را از این تحصن به چاپ رساند. نمایندگان احزاب پارلمانى سوئد به محل دعوت شده اند تا سیاست حزبشان را در رابطه با حق پناهندگى به مردم توضیح دهند. در همین رابطه عصر روز چهارشنبه نماینده ای از حزب چپ سوئد به مدت ۲ ساعت با پناهجویان به بحث و گفت و گو نشست و به سوالات پناهجویان و مسئولین فدراسیون پاسخ داد و با وی در مورد اینکه چه باید کرد در جزئیات صحبت شد.

تحصن پناهجویان ایرانی در گوتنبرگ برای تحقق خواسته های زیر همچنان ادامه دارد:
۱- هیچ کدام از این پناهجویان نباید به ایران  بازگردانده شوند.
۲- سخت گیری دولت سوئد درقبال آنها کاهش یابد و بجای آن یک سیاست انسانی اتخاذ گردد.
۳- پرداخت هزینه زندگی، اجازه کار و استفاده از خدمات پزشکی چه قبل و چه بعد از پاسخ منفی به همه پناهجویان میتواند مبنای یک سیاست انسانی باشد.
۴- در طول مدتی که دادگاههای مهاجرتی شروع به کار کرده اند پرونده بسیاری از پناهجویان در غیاب خود آنها مورد بررسی قرار گرفته است. از این نظر این دادگاهها فرق اساسی با نحوه بررسی اداره اتباع بیگانه در سالهای گذشته ندارد. در این رابطه ما خواستار بررسی همه پرونده ها به طور یکسان با حضور پناهجویان و شرکت وکلای آنها در دادگاههای مهاجرتی هستیم.
فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی در سوئد از همه سازمانهای مترقی و مدافع حقوق پناهندگی، از همه مردم انساندوست سوئد و از همه پناهجویان و خانوادهای آنها انتظار دارد که در تحصن این پناهجویان به طور گسترده شرکت نمایند و ار خواسته های آنها حمایت کنند.

در ادامه این تحصن و جلب توجه افکار عمومى و افشاگرى علیه سیاستهاى ضد پناهندگى دولت سوئد٬ روز جمعه ٢٣ فوریه تظاهرات و راهپیمایى  درشهر گوتنبرگ برگزار خواهد شد.

فدراسیون سراسرى پناهندگان ایرانى همه شما را به پشتیبانى وسیع از حق مسلم پناهندگی پناهجویان ایرانى فرامى خواند.

فدراسیون سراسرى پناهندگان ایرانى٬ گوتنبرگ ــ سوئد
 ۱۵فوریه ٢٠٠٧