نگاهی به یک اختلاف نظر سیاسی و یک خطا ( پیرامون اخراج رفیق حسن معارفی پور )

چندی پیش بدنبال  درج اطلاعیۀ  دبیر خانۀ کومه له مبنی براینکه رفیق حسن معارفی پور به دلیل ” برخورد فیزیکی با رفیق زن ” از تشکیلات  اخراج شده است ، دراین  رابطه بحثی  در گرفت که در ادامۀ آن رفیق حسن معارفی پورنیزاطلاعیه ای  مبنی بر تکذیب دلایل اخراج خود  نوشت .البته رفیق معارفی پورقبلا با ۲ نوشتۀ خود به نام “نوعی دیگر ” و” ناگفته هایی که باید گفت ” نظرات خود را در مورد دیدگاها ،جایگاه سیاسی و عملی حزب کمونیست ایران و کومه له بیان کرده بود. مطالب نام برده در وبلاگ ر. حسن  معارفی پور به نام ” تفاوتهای ما ” مو جود است . نوشته ها ی ر. حسن معارفی پور و اخراج او از حکا واکنشهای مختلفی را که عمدتا از طریق فیس بوک  انجام گرفت را به وجود آورد. در این بحثها عمدتا رفیق بهروز شادیمقدم از یک طرف و اعضاء ، سمپاتها و هوداران حکا و بعضا افراد مستقل از طرف دیگر شرکت کردند، متاسفانه در سایتها ی فارسی زبان در مورد این اختلاف ، بغیر از اطلاعیه ای که  از طرف دبیر خانۀ کو مه له ( اخراج ر. حسن معارفی پور ) و مطلبی که ر. بهروز شادیمقدم در این باره نوشتند  مطلب دیگری نوشته نشده است . بیشتر فعالین سیاسی و مطلب نویسان نظاره گر این اتفاق شدند و همه چیز با سکوت نسبی روبرو گردید . بحثها و برخوردهای مختلفی که  در فیس بوک در گرفت ،عمدتا از جانب رفقایی بود که با رفیق حسن معارفی پور اختلاف نظر داشته واخراج ایشان را از طرف حزب کمونیست ایران و کو مه له اقدامی درست و اصولی و قابل دفاع میدانند. در همین رابطه رفیق بهروز شادیمقدم مطلبی نوشتند بنام : ” نرمش در مقابل راست ، سرسخت در قبال چپ ( نگاهی به موضع حزب کمونیست ایران در برابر مخالفین  درون تشکیلاتیش) و نظر خود را پیرامون اخراج ر. معارفی پورنوشته و بعضا  نظرات سیاسی و تشکیلاتی  حزب کمونیست ایران را مورد نقد قرار داد. قابل ذکر است که  ر. بهروز شادیمقدم در زمانیکه هیچ سایتی مطالب ر. حسن معا رفی پور را درج نمیکرد. از زا ویه  همبستگی و ارج گذاری به آزادی بیان ، به درج مطالب ر. معارفی پور اقدام نمود و درک  صحیح خود را از آزادی بیان نشان داد. ( مطالب ر. شادیمقدم در سایت اکتبر مو جود است ). این نوشته در فیس بوک موجب بوجودن آمدن بحث و جدل میان  رفقای مختلف گردید. دوستان و رفقا برای دنبال کردن این بحث میتوانند به سایت اکتبر مراجعه کنند.
قبل از هر چیز باید تاکید کنم که طبعا بر خورد فیزیکی ، نادرست  و غیر متعارف به یک رفیقِ زن ( البته به رفیق مرد هم همینطور )  که در اطلاعیه  دبیرخانه کومه له برای اخراج ر. حسن معارفی پور به آن استناد شده است ، در هر صورتی و توسط هر شخصی ( رفیقی ) که انجام گیرد  برخوردی بسیار غیر اصولی ، غلط ، عقب مانده و غیر مارکسیستی میباشد. برخورد فیزیکی به یک رفیق به هیچ وجه قابل دفاع نیست و باید محکوم و رد شود . در این رابطه هیچ شکی نیست که عمل رفیق حسن قابل انتقاد و غیر قابل دفاع و نادرست میباشد. احتمالا این رفیق تحت فشارهای مختلف قرار داشته و به برخوردهای  غیر اصولی متو صل شده است که به هیچ وجه برخورد ایشان قابل توجیه نیست  در مقابل آن ، تصمیم رفقای دبیرخانۀ کومه له مبنی بر اخراج رفیق حسن نیز  برخوردی  غیر سازنده ، ساده انگارانه و عاری از دینامیک و پویایی یک تشکیلات انقلابی و چپ میباشد. حکا با هشدار و تو بیخ و تنبیه  تشکیلاتی و به شکل بالنده تری میبایست  به عملِ (برخورد فیزیکی ) اشتباه و نادرست  رفیق حسن برخورد کند که متاسفانه این کار انجام نگرفت و رفقای حزب کمونیست ایران عجولانه به اقدام  حادی  دست  زدند ( اخراج ر.حسن ) رفقای حکا در رابطه با اختلاف نظری – سیاسی  و تشکیلاتی این رفیق ، باید به او اجازۀ انتشار و به بحث گذاشتن نظراتش را در تشکیلات میدادند تا که رفیق  معارفی پور در درون تشکیلات احساس  محدودیت و خفقان نکند . این رفیق از رفقای پیشرو و رادیکال میباشند، طبیعتا ر. حسن معارفی پور میتوانست نقش بسیار مثبتی درآینده در حزب کمونیست ایران داشته باشند.
 در رابطه با مسئله دیگری که در فیس بوک تو سط  مخالفان ایشان نوشته شده است و در نوشتۀ خود ر.حسن معارفی پورنیز به این موضوع اشاره کرده این است که به دلیل اینکه او(ر. حسن ) از طرفداران  نظرات منصور حکمت بوده به همین دلیل و از دید مخالفان منصور حکمت ، او باید اخراج میشده ،بنظر من  اینگونه برخوردها  به نظرات فرد و یا  اقلیتی ، درهر تشکیلاتی که  اتفاق بیفتد غلط و غیر اصولی میباشد. تاریخ جنبش کمونیستی و کارگری همیشه سر شار از مبارزات سیاسی و نظری درونی وتقابل سیاسی فراکسیونهای مختلف بوده است ، چه در انتر ناسیونال اول و دوم و سوم  و چه در موارد دیگر همیشه رهبران جنبش کمونیستی و کارگری و مارکسیستها  سعی کرده اند که با اقلیت درون حزبی به مبارزۀ ایده ئو لو ژیک و سیاسی بپردازند نه حذف و تهمت و انگ و افترا. در زمان جدایی ها و انشعابات سیاسی و تشکیلاتی  هرگز از مارکس و انگلس و لنین و رزالو کزامبورگ مطلبی نمیخوانیم که با رفقای خود به صورت شخصی ، کینه جویانه و با  زدن انواع و اقسام تهمتها و انگها و دشمنیهای سر سختانه برخورد کنند و یک شبه به دشمنان آشتی ناپذیر یکدیگر تبدیل گردند. متاسفانه در موقع جدایی ها . انشعابات سیاسی و تشکیلاتی ( چه فرد و چه گروه )  از احزاب چپِ  انقلابی در ایران ما با پدیده ای بسیار ناهنجار و ضد مارکسیستی روبرو هستیم و آنهم این است که  دشمنی ها و برخوردهای بسیار نا سالم ، مخرب  و غیر رفیقانه و ضربه زننده بعد از گسست سیاسی – تشکیلاتی صورت میگیرد و رفقای دیروز به دشمنان امروز تبدیل میشوند.  اینگونه برخوردها از طرف هر فرد و یا تشکیلاتی که  باشد در نهایت برای جنبش کارگری و کمونیستی بسیار مخرب  هستند.
 دررابطه با نقش  منصور حکمت در حزب کمونیست ایران و کومه له ،  به نظر من  در دوره هایی منصور حکمت  و رفقایش ( متشکل در اتحاد مبارزان کمونیست ) در جنبش چپِ انقلابی  نقش پیشرو و بالنده داشتند و با مبارزه سیاسی ،  نظری و عملی با پو پو لیسمِ سختِ جان ،ناسیو نالیسم ،مذهب  و شکستن اسطورۀ بورژوازی ملی و مترقی ،  کمک  غیر قابل انکاری برای حل گره های نظری و سیاسی بخش زیادی از کمونیستها و چپ ها در  دهۀ ۶۰ نمودند . در عین حال نباید فراموش کرد که منصور حکمت با بسیاری از  یاران خود که بعدا از حزب کمونیست ایران انشعاب کردند ، سالها در صفوف حکا بر علیه  رژیم سر کوبگر و تا به دندان مسلح جمهوری اسلامی  مبارزه کردند و در سنگر مقاومتِ کمونیستها ی انقلابی  در سالهای سیاه ۶۰همراه  کومه له و حزب کمونیست ایران بودند، در سالهایی که بخش عظیمی از چپِ انقلابی بر اثر سرکوب توسط رژیم جمهوری اسلامی  از هم پاشیده شده بود و ارتجاعِ سیاه و فاشیستی سرمایه و اسلام در بیشتر نقاط ایران بیداد میکرد .در ضمن نباید فراموش کرد که منصور حکمت (با رفقای دیگر او )  با حزب کمونیست ایران و کومه له  و کمونیستها و پیشمر گان بیشماری ، قاطعانه در برابر بورژوازی  و ناسیو نالیزم کُرد ( حزب دموکرات ) ایستادند، مبارزه کردند و تن به زورگویی های حزب دموکرات ندادند . آن دوران به خودی خود  برگ درخشانی در تاریخ حزب کمونیست ایران و کومه له میباشد . خلاصه کنم : بطور کلی نقش  و اهمیت منصور حکمت  در جنبش چپ و کمونیستی ایران از یک  طرف  تو سط هواداران  متعصب او بسیار برجسته شده است و از طرف دیگر ازجانب  مخالفین سر سخت او نادیده گرفته شده. هر دو برخورد به منصور حکمت در واقع بر علیه آنچه که منصور حکمت بود  میباشند وهیچ کدام به درستی منصور حکمت و  نقشی را که اودر مقطعی در جنبش کمونیستی  داشت به درستی   به دنیای بیرون عرضه نمی کنند و شناحت و تعبیری غلط و غیر واقعی از او به نمایش میگذارند. ودر واقع  بر خلاف آنچه که منصور حکمت بود و فکر میکرد عمل میکنند
در مورد برخوردهای رفیق حسن معارفی پوربه مسئله  اخراجش ، ایشان در ۲ مطلبی که در این رابطه نوشته اند، بخشا به برخوردها ی عصبی ، عجولانه سطحی و غیر رفیقانه در مقابل حکا   دست زده اند و در قسمت هایی از یکی از مطالب خود  به مسائلی اشاره کرده اند که من شخصا به این رفیق بخاطر این برخوردها  ایراد دارم (در مطلب ناگفته هایی که باید گفت ) رفیق حسن در این مطلب به موارد” تجاوز جنسی به رفقای دختر ، مستی و مشروب خواری، فساد مالی ، بیسوادی ” و غیره در تشکیلات حکا اشاره کرده و نوشته اند که ارگانهای رهبری حکا از کنار این اتفاقاتِ بسیارغیر انسانی ، نگران کننده و نادرست به سادگی گذشته اند (میگذرند)  . من شخصا نمیتوانم قبول کنم که در حکا و کومه له از اینگونه حوادث غیر انسانی و نادرست و بورژوایی و مخرب و وحشیانه ( تجاور به زنان ) که اتفاق افتاده و  می افتد ،کمیتۀ مرکزی و ارگانها و افراد مسئول این حزب هیچ اقدام سیاسی و تشکیلاتی بر علیه افرادی که این اعما ل را انجام میدهند ، اتخاذنکرده باشد و نکنند.  نمیتوانم آنطور که رفیق معارفی پور نوشته اند قبول کنم که  افراد بیسواد در راس حکا قرار دارند. وهمچنین  موارد دیگری از این قبیل  که ایشان در نوشته خویش از آن نام برده است ، انسانهای طرفدار مارکسیسم و مبارزان کمونیست دربرابر رفقای خود درهر حالتی باید درایت ،منطق، هو شیاری،عدالت خواهی و برخوردهای سالم خود را حفظ کرده و دچار احساسات و هیجانات مقطعی نشوند و سلامت برخوردی خود را حفظ کنند، حتی در شرایط بسیار دشوار مبارزاتی وتشکیلاتی و شخصی . اگر به انشعابات و اختلافات احزاب و گروهای سیاسی و حتی افرادی که با هم برای مدتی کار سیاسی میکنند دقت کنیم  متاسفانه مشاهده میکنیم که انشعابات و جدایی ها همیشه  به شکلی بسیار حاد و آنتا گونیستی و با عواقب مخرب وبسیار زیان آور همراه  بوده است و میباشد . رفقا و دوستان دیروز به دشمنان سر سخت امروز تبدیل  شده اند. جدایی ها به جای دستاوردهای مثبت ، و تجربه برای پیوندهای محکم آینده  به سرخوردگی ، نامیدی و انفعال منجر شده  و به  برخوردهای شخصی و غیر اصولی و ضربا ت و زیانهای جبران ناپذیر برای جنبش کمونیستی انجامیده است وباعث  سر خوردگی بسیاری در بین  فعالین سیاسی متشکل  و افراد منفرد و بدبینی در بین کارگران و زحمتکشان نسبت به احزاب و تشکلات چپ انقلابی ایجاد شده است . با امید اینکه از گذشته درس بگیریم تا که در آینده بتوانیم با متانت ، هو شیاری ، صادقانه وبطور اصولی ، به روشنی و بطور سیاسی با اختلافات درون تشکیلاتی بر خورد کنیم
بنفشه کمالی ۸-۱۰-۲۰۱۰
banafshekamali@gmail.com
shadi_behr@yahoo.de
http://www.newoktober.com