در دفاع از مدنیت جامعه

فاتح شیخ:
هدف ما از این ابتکار عمل سیاسی، فراخواندن اپوزیسیون به اعلام یک تعهد روشن به دفاع از مدنیت جامعه ایران در برابر سیل بنیانکن مخاطراتی است که همین امروز آن را تهدید میکند. سیل مهیبی که اگر اقدام برای بستن سدی در مقابلش از امروز شروع نشود فردا خیلی دیر خواهد بود. ما در تماسهایمان با اپوزیسیون تلاش میکنیم شمار هرچه بیشتری از این جریانات در طیفهای مختلف را به ضرورت یک اقدام جمعی و سریع برای ایجاد چنین سد موثر و بادوامی قانع کنیم

کمونیست: در آخرین اجلاس دفتر سیاسی حزب تصمیمی مبنی بر تماس با اپوزیسیون با هدف دستیابی به تعهد در دفاع از مدنیت جامعه اتخاذ شده است. چه مولفه هائی چنین تصمیمی را در دستور رهبری حزب قرار داده است. حزب تصمیم دارد تا چه حد در این تماس ها و تعهد پیش برود آیا ائتلافی در اپوزیسیون در نظر است؟
فاتح شیخ: هدف ما از این ابتکار عمل سیاسی، فراخواندن اپوزیسیون به اعلام یک تعهد روشن به دفاع از مدنیت جامعه ایران در برابر سیل بنیانکن مخاطراتی است که همین امروز آن را تهدید میکند. سیل مهیبی که اگر اقدام برای بستن سدی در مقابلش از امروز شروع نشود فردا خیلی دیر خواهد بود. ما در تماسهایمان با اپوزیسیون تلاش میکنیم شمار هرچه بیشتری از این جریانات در طیفهای مختلف را به ضرورت یک اقدام جمعی و سریع برای ایجاد چنین سد موثر و بادوامی قانع کنیم.
آنچه این تصمیم را در دستور رهبری حزب حکمتیست قرار داده قبل از هر چیز احساس مسئولیت اجتماعی ماست. خود فاجعه جای بحث نیست. دارد میآید. به این یا آن شکل میآید. حالا دیگر کار تحلیلگران حرفه ای هم تنها این شده که در مورد شکل آمدنش کف دستشان را بو کنند. و هر روز با هر خبری تحلیلشان از اینور به آنور میشود اما خطر، فاجعه، سیل، هرچه اسم میگذارید همچنان نزدیکتر میشود. کار ما قمار تحلیلی نیست. کار ما تلاش برای دفاع از جامعه در برابر این فاجعه است. جامعه ای باید باشد تا در آن بتوان مبارزه سیاسی و طبقاتی کرد. امروز، قطع نظر از هر تحلیلی، باید کاری کرد.
دو نیروی بربریت قرن ٢١ در میدان مین عراق دست به ماشه رودررو ایستاده اند. دو ماجراجوی بویی از انسانیت نبرده، هر دو با ورقهای خطرناک در دست، برای هم شاخ و شانه میکشند. هر آن ممکن است "خبر هولناک" را بشنوید. حتی اگر صحبت از مذاکره باشد باز میتواند پیش پرده دیپلماتیک اقدام نظامی به شکلی از اشکال باشد. وقتی سیل آمد همه از برابرش میگریزند و تنها دینامیسم بنیانکن سیل است که عمل میکند. عراق را میبینیم.
واقعیت اینست که اگر بنیادهای مدنی جامعه در خطر باشد، که فی الحال هست، آن نیروهایی که مساله و مشغله سیاسی شان تنها بر متن مدنیت جامعه معنا دارد زودتر و بیشتر احساس خطر میکنند. حزب ما همراه با کارگران و مردم محروم جامعه از این فاجعه بیشترین زیانهای چه بسا جبران ناپذیر را متحمل خواهد شد. ما و کارگران و مردم به مدنیت جامعه مثل اکسیژن احتیاج داریم.       
 هدف ما بهیچوجه، هیچ شکلی از ائتلاف نیست. نه فقط به خاطر اینکه "ائتلاف" در فرهنگ سیاسی ما اساسا مفهوم معتبری نیست، بلکه به این خاطر که ائتلاف اتفاقا در این زمینه کمک کننده نیست، مزاحم است، اصل مساله را زیر انبوه منافع و چانه زنیهای متقاطع و متداول گم میکند. اصل راهنمای ما در این تلاش، اصل توافق بر پرنسیپ های روشن و مشخص در رابطه با جامعه است. توافق بر چیزی در رابطه با منفعت جامعه، میتواند برای جریانات مختلف سیاسی بسیار آسانتر از ائتلاف بر سر مشترکات خودشان باشد.
ما به دنبال آن هستیم که جریانات مختلف اپوزیسیون جمهوری اسلامی، حتی الامکان، در چارچوب دفاع از بنیادهای مدنی و نفس مدنیت جامعه، بر تعهدات روشن و مشخصی به توافق برسند و آن را جمعا اعلام کنند. یک طرف این تعهدات سدی است در برابر مخاطرات ناشی از تهدیدات نظامی آمریکا و محاصره اقتصادی که هر دو فقط به زیان مدنیت جامعه و زندگی مردم است و در عوض به عمر رژیم و دامنه و مجال اختناق آفرینی اش اضافه میکند. تعهد بخش هرچه وسیعتر اپوزیسیون در این زمینه، همکاری جریاناتی مانند مجاهد و قومپرستها با آمریکا و آفریدن صحنه های سناریوی سیاه نظیر عراق امروز را دشوارتر میکند. طرف دیگر تعهدات جلوگیری از لغزش به سراشیبی افتادن به دامن رژیم به بهانه مقابله با تهدیدات آمریکاست. در این زمینه تعهد و تاکید بخش هرچه وسیعتر اپوزیسیون بر مبرمیت سرنگونی جمهوری اسلامی، به قاطعتر شدن مبارزات مردم کمک خواهد کرد. و بالاخره تعهد و تاکید بخش هرچه وسیعتر اپوزیسیون بر حق مردم ایران در تعیین نظام سیاسی آتی خود، اهرم نیرومند و اطمینان بخشی برای پیروزی قطعی تر بر استبداد سیاسی، در اختیار مردم خواهد گذاشت.
حزب حکمتیست از دو سال پیش "منشور سرنگونی جمهوری اسلامی" را بعنوان معنای پیروزی جنبش مردم برای سرنگونی رژیم اسلامی به جامعه ارائه داده است و در کنگره اول خود در اکتبر گذشته هم مجددا آن را مبنای فراخوان به مردم و اپوزیسیون قرار داده است. تلاش امروز ما در تماس با اپوزیسیون بر این مبناست. در عین حال، از هر دیالوگ و تبادل نظر دوجانبه و چندجانبه ای حول "دفاع از مدنیت جامعه" در برابر مخاطرات تهدیدکننده جاری استقبال میکنیم.