آینده تاریک برای آمریکا-پروسه خطرناک به سوی فاشیسم

اوباما توپ بازی صنایع نظامی در آمریکا  

اگر اوباما بزودی نتواند تغییر خط ندهد ، روند فاشیستی اوج میگیرد . یک گفتگو با سوبراتا گوشروی

دکتر سوبراتا گوشروی در انستیتو تکنولژی ماسوچست آمریکا در بخش دانش وعلوم تکنولژی و امنیت جهانی کار میکند .

یونگه ولت ، بیست ودوم سپتامبر دوهزار وده، مصاحبه پیتر ولتر ، ترجمه نادر هدایت

س-در اروپا بسیاری این امید را داشتند که با تغیر وآمدن اوباما بر سرقدرت بعضی چیزها بهتر شود. – با سیاست خارجی شروع میکنیم – در آنجا چه چیز مثبتی بوجود آمده است ؟

ج-در این مورد هیچ تغییری در واقع بین بوش واباما وجود ندارد برعکس در دولت اوباما اوضاع بدتر شده است . برای اوباما بهیچ وجه جنگ در ا فغانستان غیر قانونی نیست . او از هواپیماهای جنگی بدون سرنشین در پاکستان به مقدار زیاد استفاد ه کرد وآنرا گسترش داد-یک وضعیت فاجعه آمیز برای ساکنین آنجا .

س- اودر مبارزه انتخاباتی با شعارهای کاملا متفاوت وقولهای زیاد ظاهر شد . میتواند او کار خود را در مقابل قدرتمداران صنایع نظامی به پیش ببرد؟

ج-دقیقا او  توپ بازی آ نهاست  . او بعنوان کاندیدای رئیس جمهور توانست کمک مالی زیادی از حامیان خود را بسیج کند -بیش از هر رئیس جمهوری قبلی  در آمریکا . اما در پشت آن یک جنبش سیاسی وجود نداشت ، این کمک های مالی برای کسی بود که بطور هدف دار در مقابل بوش باز سازی میشد – مثلا در باره هوش اوباما سخن میرفت که او یک سیاه پوست است . بعد از انکه او انتخاب شد ، مقدار کمی تغیر کرد. او نه تنها مهم ترین مشاورین دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون را انتخاب کرد ، بلکه حتی  مشاورین بوش نیز مورد ا نتخاب او بودند. افراد پیرامون اباما به همان اندازه دولت قبلی  به صنعت نظامی گری وابسته میباشند.

س- در حال حاضر دوباره گفتگو درباره خاورمیانه در جریان است – راجع به آن چه فکر میکنید؟

ج- من با میل این فرض را میکنم که اوباما به عنوان شخص درجهت یک راه حل منصفانه برای مساله فلسطین واسرائیل  تلاش میکند. اما اودست بستگی دارد ، چرا که هر کوشش او  برای اینکه به اسرائیل فشاروارد شود ، از طرف لابی اسرائیل سد میشود .

س-یک موضوع دیگر : ایران که علیه آن آمریکا واسرائیل یک سیاست متجازانه را به پیش میبرند. رهبر انقلاب کوبا در این باره هشدار دا ده است که حمله به ایران باعث جنگ جهانی سوم میتواند بشود؟

ج- این بسیار غلو شده است . آمریکا در حال حاضر علیه ایران طرح یک جنگ را ندارد – رهبران نظامی این گونه موضع گرفته اند.

س- سیاست داخلی . برای کار گران در آمریکا آِیا تحت دولت اوباما وضعشا ن مقداری بهتر شده است؟

ج- تنها فقط آتمسفر عوض شده است وگرنه هیچ چیز تغییر نکرده است . خوب ، او مانند بوش به سندیکاها و حقوق کارگران حمله نمیکند، اما سندیکاها نیز از او حمایت زیادی بدست نمیاورند هرچند که در انتخابات از اوحمایت کردند.

س- جمهوری خواهان خود را طوری فرم داده اند که فضای خود را گسترش دهند، اباما حمایت ها را  ازدست میدهد ؟

ج-او در دو مساله واقعا تغییر ایجاد کرد :او قوانینی را به تصویب رساند که یک بیمه درمانی پایه ای وابتدایی برای چهل وشش میلیون نفر از شهروندان را اطمینان میدهد. از طرف دیگر او قوانین بانکی را به پیشبرد که انستیتوهای بانکی را یک مقداری محدود میکند . اما فقط دقیقا این دو نقطه بود ه است  ونه بیشتر، که در این رابطه نیز  جنبش راست به عنوان استدلال میاورد.  واغلب همچنین پیش داوریهای راسیستی علیه او بعنوان یک سیاه پوست میباشد. زمانی که اوباما انتخاب شد چهل درصد از سفید پوستها از او حمایت کردند امروز این عدد هیجده درصد است . همانطور که گفته شد ، اوباما جنبشی در پشت خود ندارد ، او مرد طبقه حاکم است وکوشش میکند وسعی میکند که برای خود از این هیئت حاکمه گروههایی را برای خود دوست پیدا کند . اما او بیشتر بیشتر تو پوزش میخورد.

اوباما هنوز دوسال دیگر در مقام خود میباشد ودر نوامبر انتخابات میان دوره ای است . اگر دمکراتها ببازند برای کاندیداتوری دوباره کار او سخت میشود.اما شاید او نیز نتیجه انتخابات را علتی ببیند که تاکتیک خودرا تغییردهد. بهر حال در آمریکا در حال حاضر کسی نیست که بتواند نیروهای مترقی وچپ را متحد کند. اگر در شش ماه آ ینده تغییر ی ایجاد نشود، دورنما بسیار تاریک بنظر میرسد- در آمریکا یک پروسه خطرناک بسوی فاشیسم در جریان است