چرا حزب کمونیست کارگری "جدید" ایران؟

از: اسماعیل مولودی        ۲۷ فوریه ۲۰۰۷
در حاشیه پلنوم ۲۷ حزب کمونیست کارگری "جدید" ایران فوریه ۲۰۰۷
حزب کمونیست کارگری"جدید" ایران بالاخره در پلنوم ۲۷ در روزهای سوم و چهارم فوریه ۲۰۰۷ تغییر ریل سیاسی خود از حزب کمونیست کارگری قدیم را تثبیت کرد. حزب کمونیست کارگری وارد دور جدیدی از حیات سیاسی و حرکت اجتماعی خود شد. این حزب با روندی که ازپلنوم ۲۴ در آن بطور علنی شروع شد نشان داد که کار باید به اینجا ختم شود. به تاریخچه این حرکت نگاه میکنیم. درست پس از مرگ منصور حکمت، اختلافات رو شد و دوسال بعد با مسئله انشعاب در حزب کمونیست کارگری قدیم، روندی بوجود آمد که بالاخره باید به تولد حزب کمونیست کارگری "جدید" منجر میشد.

حزب کمونیست کارگری "جدید" دارای خصوصیات و نظرات سیاسی معینی شده که بطور مشخص و جدی آن را از حزب کمونیست کارگری قدیم که منصور حکمت بنیادش را گذاشت مجزا میکند. حزبی با مشخصات خاص خود و بر آمده از یک تلاش جدی سردمدارانش در یک دوران معین سیاسی. حزب "جدید" با قلب کردن سیستم و بینش سیاسی کمونیسم کارگری (دادن درافزوده ها)، تلاش جدی برای دنباله روی از سیاست غرب در رابطه با مسئله فلسطین (دادن قطعنامه در باره اوضاع فلسطین) و تلاش برای حکمت زدایی از آن (قطعنامه های پلنوم ۲۶ در اکتبر ۲۰۰۶) کلا حزب کمونیست کارگری قدیم را پشت سر گذاشته و حزبی "جدید" در قالبی دیگر و با مشخصاتی دیگر از پلنوم ۲۷ بدر آمده است. با توجه به تلاشهای رهبرانش منطقا باید تغییر ریل از کمونیسم کارگری منصور حکمت به اینجا ختم میشد. بنا براین فاکتورهای حزب کمونیسم کارگری "جدید" ایران، آن را به یک حزب جدید با درک جدید از کمونیسم کارگری تبدیل کرده است که پلاتفرم جدید از اوضاع سیاسی ایران و روند سیاسی مبارزاتی درایران را در دستور خود گذاشته است.

چرا حزب کمونیسم کارگری جدید؟  یک مقایسه مختصر
الف: چند جنبه از مشخصات کمونیسم کارگری که منصور حکمت بنیادش را نهاد
کمونیسم کارگری از نظر روند سیاسی و تشکیلاتی داری مشخصات ویژه و بخصوصی است که منصور حکمت آن را فرموله کرد و کمو نیسم را از زیر آوار حملات بورژوازی، بعد از سقوط بلوک شرق، شوروی و اقمارش در اوائل دهه نود، بدر آورد. این کمونیسم داری مشخصاتی بی نظیر شد. کمونیسم کارگری منصور حکمت ناجی آزادیهای فردی و اجتماعی انسان شد که تا قبل از او هیچ سازمان و حزب سیاسی چپ این موضوع را برسمیت نمیشناخت و یا اگر ازآزادی بیان اسم میبرد در آن اما و اگر میآورد. کمونیسم کارگری منصور حکمت همچنین پرچم بازگرداندن حرمت به انسان شد. مشخصات ویژه کمونیسم کارگری منصور حکمت:
۱ باز گرداندن حرمت به انسان. منصور حکمت نوشت، "اساس سوسیالیسم انسان است، چه در ظرفیت جمعی و چه فردی. سوسیالیسم جنبش بازگرداندن اختیار به انسان است"
2 از نظر روند اجتماعی کمونیسم کارگری منصور حکمت، هویت کارگری و حرکت اجتماعی کارگران برای دخالت مستقیم در سرنوشت خود را به پلاتفرم یک دنیای بهتر تبدیل کرد و روشن کرد که انقلاب اجتماعی باید با متشکل شدن کارگران درظرف سیاسی خود بر روند رشد مبارزات مردم تاثیر بگذارد.
۳ کمونیسم کارگری منصور حکمت تلاش برای ایجاد تشکل مستقل کارگری، بسیج هرچه وسیعتر کارگران برای بدست گرفتن قدرت سیاسی و ایجاد یک دنیای بهتراست.
۴ کمونیسم کارگری منصور حکمت از نظر تشکیلاتی حزب را بر پایه ایجاد صف محکم از کادرهای کمونیست شکل میدهد که در جامعه منشا نفوذ و اثر باشند. بر اساس همان نوشته بالا که اساس سوسیالیسم انسان است.
۵ کمونیسم کارگری منصور حکمت نیروی بیداری حرکت های انترناسیونالیستی و هم سرنوشت کارگری و متحد کردن مبارزات توده‌های مردم در همه دنیا شد. (در مسئله افعانستان و دفاع از کارگران افغانی، در مسئله فلسطین و دفاع بیقید و شرط از حق حاکمیت مردم فلسطین و تلاش برای اتحاد و همبستگی بین مردم فلسطین و مردم اسرائیل، قطعنامه فلسطین در ۲۰۰۲) 
۶ کمونیسم کارگری منصور حکمت پرچمدار رسمیت دادن به آزادیهای بیقید و شرط سیاسی و جا انداختن آن بعنوان یک پرنسیپ کمونیستی در حزب، جنبش سرنگونی طلبی در ایران و حتی در جهان است. 

ب: جنبه هایی از مشخصات حزب کمونیست کارگری "جدید" ایران
۱ ایجاد فضای شانتاژ و قلب واقعیات (برای نمونه گزارش کمیته کردستان به پلنوم ۲۶ و گزارش نادرست، اغراق آمیز و غیر سیاسی کمیته سازمانده به پلنوم ۲۶ در اکتبر ۲۰۰۶، که اسناد آن موجود است)
۲ بجای متعهد ماندن به اساس سوسیالیسم انسان است، حزب جدید سعی دارد توهین و بیحرمتی به آدمها و ایجاد فضای ترور شخصیت را به سنت تشکیلاتی تبدیل کند.
۳ حزب کمونیست کارگری جدید، با گزارشات نادرست از فعالیتهای غیرواقعی تشکلهای حزب و ایجاد فضای چاپلوسی (نمونه تشکلهای یک نفره و حتی بدون عضو)، برای بدر کردن مخالفین سیاست هایش از ارگانهای رهبری تلاش کرده و بجای رهبری کمونیستی ایجاد محفل میکند. 
۴ از نظر سیاسی و حرکتهای کارگری، دنباله رو جریان است و فضای گوبلزی تبلیغاتی برای نقش خود ایجاد میکند. (نمونه مسئله کارگران شرکت واحد و نیز مسئله حرکتهای مردمی در کردستان و آذربایجان).
۵ از نظر سیاستهای بین المللی در مورد فلسطین هم جهت بودن با سیاست اسرائیل تحت نام مبارزه با اسلام سیاسی، به رسمیت نشناختن حق مردم فلسطین (آنجا هم که با فشار اعضاء مجبور میشود از این مسئله اسم ببرد باز صریحا حاکمیت مردم فلسطین و ایجاد همبستگی بین مردم فلسطین و اسرائیل را نادیده میگیرد).
۶ زیر پا گذاشتن آزادیهای بیقد و شرط  سیاسی و ایجاد فضای غیر کمونیستی در حزب (برخورد به مسئله فراکسیون در حزب و یا هرکسی که علنا به سیاستهای رهبری نقد داشته باشد).
بنابراین حزب کمونیست کارگری جدید میتواند وجود داشته باشد. میتواند هر چه میخواهد اندر فوائد تزهای موتور کوچک و بزرگ خود صحبت کند. میتواند با درافزوده های رهبرانش به حیات سیاسی خود ادامه دهد. عرصه برای هر نوع مبارزه باز و آزاد است. اما از نظر طرفداران کمونیسم کارگری بعنوان تنها آلترناتیو دنیای بهتر، حزب کمونیسم کارگری "جدید دیگر براین بستر نیست و یک تغییر ریل جدی و اساسی در سیاستها و برنا
مه مبارزاتی تشکیلاتی خودرا بنمایش میگذارد. با توجه به قطعنامه کسب قدرت سیاسی پلنوم ۲۷ به وضوح میتوان دید که درک نادرست از مسئله حزب و کسب قدرت سیاسی و یا حزب و جامعه پلاتفرم سیاسی حزب کمونیست کارگری جدید است. همچنین پلنوم ۲۷ یکی از اصول پایه ای آزادیهای بیقید و شرط سیاسی را زیر پا گذاشته و ایجاد هرگونه فضای سالم سیاسی در حزب را از بین برده است و به غیر قانونی کردن فراکسیون رای داده است. روندی که در پلنوم ۲۶ تحت نام قطعنامه در تایید لیدر بوجود آمده بود در پلنوم ۲۷ شمشیرش را از رو بست و به قلع و قمع پرداخت. در ادامه فضای وحشتی که در پلنوم ۲۶ بوجود آوردند تصمیم گرفتند هر صدای برحقی که تلاش میکند از خط کمونیسم کارگری دفاع کند را غیر قانونی کنند. پلنوم ۲۷ فضای صمیمی بودن در حزب کمونسیم کارگری را بدور انداخت و با شعار "حزبیت" مخالفین (جمعی از رهبری) را از دفتر سیاسی اش کنار گذاشت و خود را از شعار دفاع از حرمت انسان و اساس سوسیالیسم انسان است بکلی جدا کرد. پلنوم ۲۷ در ادامه پلنوم ۲۶ و شاید مهر تاییدی بود بر پلنوم ۲۶ برای تغییر ریل سیاسی از کمونیسم  کارگری منصور حکمت و ایجاد حزب کمونیست کارگری "جدید" ایران. بنابراین پلنومهای ۲۶ و ۲۷ هیچ سنخیتی با سیاست و روش کمونیسم کارگری منصور حکمت ندارند. حزب کمونیسم کارگری "جدید" ایران با این عمل غیر کمونیستی کارگری خود نشان داد که جلو آزادیهای سیاسی را میگیرد و به شیوه سرکوب، ایجاد فضای شانتاژ و تهمت سیاسی جلو اظهار نظر مخالفین در حزب را سد میکند. چرا؟ چون رهبری حزب کمونیست کارگری "جدید" ایران قادر به جوابگویی به مسائل اساسی پیشروی کمونیسم کارگری در جامعه نیست.
پایان