به مناسبت ٨ مارس، مصاحبه نشریه اکتبر با مریم افراسیابپور

اکتبر میپرسد :
روز ۸ مارس نزدیک است. برای جنبش حقوق زن در شهرهای کردستان چهره آشنایی هستید.  نظرتان چیست؟ چه فعالیتی در دستور دارید؟ پیام شما چیست؟ 

مریم افراسیاب پور :
با درود و سلام گرم به  همه  عزیزان و دست اندر کاران برگزاری ۸ مارس در شهر های مختلف ایران و از جمله شهرهای کردستان.  همچنین این روز را به زنان آزادیخواه و به جنبش رهایی زن تبریک میگویم .

جامعه ایران ۲۷ سال  تحت حاکمیت یک رژیم سراپا زن ستیز و مردسالار قرار داشته است.
نظامی که زن ستیزی و فرودستی زن یک رکن مهم و پایه ای ایدئولوژی آن را تشکیل میدهد

 جمهوری اسلامی سرکوب زن ،خانه نشین کردن زن،آپارتاید جنسی ،حجاب اسلامی راپرچم جهاد خود بدل کرده ویک رکن مهم پلاتفرم ارتجاعی وضد انقلابی اش قرار داد.  ۲۷ سال طول کشیده تا این ارزشها ، قوانین وسرکوب اسلامی ضد زن را برجامعه تحمیل کند.در تمام این دوران زنان در مقابل  نظام زن ستیز مقاومت نموده اند ، مخصوصا در چهار سال اخیر ، مراسمها و کنفرانسها و متینگ و تظاهراتهای گسترده ای در سراسر ایران از جمله در شهرهای کردستان  بمناسبت ۸ مارس بر گزار نموده اند.

بر پائی ۸ مارس در کردستان یک دستاورد مهم است ، این دستاورد جنبش ماست ، این جنبش ما بود  که ۸ مارس را در شهرهای کردستان به یک سنگر علیه زن ستیزی حاکم بدل کرد ما با فتح این سنگر از همه مرزها و حصارهای جنسیتی ، قومی و ملی که میخواستند ما را با آن اسیر کنند، گذشتیم. به جنبش برابری طلبانه در سراسر دنیا وصل شدیم . اکنون سالهاست که زنان و مردان آزادیخواه درایران و از جمله در کردستان به صفوف اعتراض بین المللی هشت مارس پیوسته اند و مراسمهای و تظاهراتهای هشت مارس در تهران و در سنندج از نقاط  درخشان این سنت آزادیخواهانه  بین المللی در جامعه ایران است.

۸ مارس در کردستان یک دستاورد مهم و غیر قابل بر گشت است، جنبشی است که به ستم و تبعیض و نابرابری نه گفته است.  جنبشی که بی برو برگرد خواستار برابری زن و مرد است. خواستار مطالبات انسانی و زندگی بهتر و پایان آپارتاید جنسی و صاحب اختیار شدن کامل زنان و انسان است.  من از تمام زنان ومردان آزیخواه میخواهم که بکوشند ۸ مارس با شکوه بسیار برگزار شود. تلاش کنیم که فعالین را ازاین طریق بهم نزدیک کنیم . ۸مارس ۸۵ هم باید متحد و یکپارچه بر علیه زن ستیزی حاکم بر علیه حصارهای اسارت جنسی و قومی و مذهبی برای باز گرداندن اختیار به انسان بپاخیزیم ، امسال ۸ مارس از آن ماست و آنرا به پس زدن جمهوری اسلامی از سر راه مبارزمان تبدیل خواهیم کرد.  همراه و همقدم با فعالین حقوق زن در سراسر ایران و جهان آزادی وبرابری را فریاد خواهیم زد، باید  دست در دست هم آزادی و برابری ، شان و حرمت و حقوق زن را فریاد کنیم.  اتحاد و همبستگی یکپارچه ما در همه شهرهای کردستان زیر پرچم آزادی وبرابری راه موثر بمیدان آوردن ۸ مارس در ابعاد اجتماعی و عظیم است .

از جانب خودم و همه رفقای حزب حکمتیست پیشاپیش به زنان و مردان برابری طلب این روز را  تبریک میگویم ، از امروز تا ۸ مارس شخصا نیز درگیر اقدامات وفعالیتهایی  چه در ارتباط با داخل و در خارج هستم .  خود را شریک در اقداماتی میدانم که در داخل کشور در جریان است و مسئله را تعقیب میکنم.  شخصا هم مراسمی در شهر محل زیستم در سوئد تدارک دیده ام .  خلاصه پیام من اینست ، بیایید تا با هم در هر جا که هستیم ، هشت مارس باشکوه ، از جمله در شهرهای کردستان وسایرشهرهای ایران را با فریاد روز زن روز آزادیخواهی ،روز برابری طلبی علیه آپارتاید جنسی ، علیه حجاب اجباری برپا کنیم. 
گرامی باد ۸ مار س روز آزادی و برابری