مصاحبه نشریه جوانان حکمتیست با سلام زیجی در مورد گارد آزادی

پاسخ سلام زیجی به سوالاتی در مورد گارد آزادی
در گفتگو با نشریه جوانان حکمتیست

سردبیر نشریه : طبق قولی که به شما خواندگان نشریه داده بودم سوالات نسرین، نیما و مهدی را با سلام زیجی یکی از فرماندهان گارد آزادی و عضو  مرکزیت رهبری این نیروی مسلح مطرح کردیم. البته سوالات کمی تغییر کرده که به هم ربط داشته باشند. سوالات شما را سلام زیجی پاسخ داده و در زیر می بینید.

 ………………………………………………

۱: شما اعلام کرده اید که گارد  آزادی یک نیروی سراسری است؟ چرا فعلا  فقط در کردستان وجود دارد؟ کی قرار است در بقیه شهر های ایران تاسیس شود؟ آیا شما قدرت تاسیس این نیرو را در شهر های دیگر ایران دارید؟

سلام زیجی:

 ابتدا این را بگویم که به اعتقاد من  هنوز  در مواردی تصویر نادرست از جایگاه  و اهداف گارد آزادی وجود دارد. خود طرح این سوال شما بخشا انعکاسی از همین تصویر است.  گویا گارد آزادی  فقط در حضور علنی و مسلحانه در این و آن محله و شهر  که عملیات سیاسی-تبلیغی و میلیتانت آنجام میدهد  قابل تعریف و ارزیابی است. این یک وجهه  از نقش گارد آزادی است نه کل تصویر. گویا عملکرد جبنه  نظامی_ تبلیغی_ علنی آن  برجسته تر از وجهه مهم دیگر آن که یک نیروی سیاسی است و ابزار مهمی برای یک جدل سیاسی و اجتماعی و تغییر تناسب قوا به نفع جنبش اجتماعی چپ و آزادیخواهانه است، میباشد. به نظڕ من چنین نیست. این دو تصویر را باید  همزمان و با هم دید تا به واقعیت مبانی  ،ضرورت و جایگاه گارد آزادی رسید. کل این تصویر  که گارد آزادی یک نیرو
سیاسی_ نظامی واجتماعی-تۆده ای است به  عنوان ظرف اتحاد و تشکل قدرتمند مردم به ویژه کارگران ۆ زنان ۆ جۆانان در مقابل ارتجاع ملی- اسلامی و جمهوری اسلامی و برای مقابله با وقوع و تحمیل خطر سناریۆ سیاه  شکل میگیرد و نیروی است که حافظ منافع و امنیت  جامعه است هنوز  جا نیافتاده است.  در نتیجه اگر گارد آزادی در تهران ، تبریز و اصفهان هم وجود داشته باشند چون  هنوز آنطور که در شکل مسلحانه  و علنی از نوع  حضور درشهرهای در کردستان اظهار وجود نشده و انعکاس نیافته است پس ما فاقد واحدهای گارد آزادی در خارج کردستان هستیم و باید تو‎ضیح دهیم که "کی قرار است در بقیه شهرهای ایران تاسیس شود".  
 میشود این تصویر را به سر عت عوض کرد اگر درست عمل کنیم  و آن استقبالی که از گارد آزادی در تهران ، اصفهان ، تبریز و.. شده است در مسیر درست خود سازمان یابد و فعالیت  خود را گسترش  و به طریق اولا  فعالیتها و کمپینهای سیاسی خود را انعکاس دهد.  میتوان برای مثال در دانشگاه تهران و یا در اعتراض های مداوم کارگری و در تلاش برای خنثی کردن تحرکات نژادپرستانه  و فرهنگ اسلامی در شهرها ، در مدارس و مراکز مختلف  نقش ایفا کنیم . ممکن و عملی است در محلات شهر و در مناسبتهای مانند شانزده آذر  محدویت و دردسر برای نیروهای دولتی فراهم کرد. بسیار ساده و عملی است محلات و مراکزی را در اشکال مختلف تحت پوشش تبلیغی قرار داد و…
 و اما  به چند فاکتۆر در کردستان باید توجه کرد که  در این مقطع  الزاما با بقیه ایران یکی نیست. از جمله اینکه سابقه طولانی کشمکش  مسلحانه با جمهوری اسلامی،  نوع رابطه احزاب با مرد‌م و مسلح شدن آنها که تاثیر گذاشته و دارد بر فعالتر شدن گارد آزادی و بر برجسته بودن  خصلت  مسلحانه و شکل علنی فعالیت  واحدهای گارد آزادی. اما با وجود این ویژگی و ضرورت  چهره مسلح گارد آزادی در این منطقه بسیار مهم است همان نقش سیاسی و وظایف و خصلت  تعریف شده  و عمومی گارد آزادی در فعالیت ما در کردستان نیز  برجسته تر از موقعیت کنونی باشد.  ویژگی دیگر  و مثبت ما در کردستان  نفوذ  اجتماعی  و قدرتمند کمونیزم و و کادر و شخصیتهای با نفوذ  حکمتیستها است که درشکل گیری گسترده تر این واحدها در کردستان موثر بوده است. یک راه بر طرف کردن تفاوت موقعیت کنوی گارد آزادی در بقیه شهرهای ایران با موقیت امروز در کردستان این است که حکمتیستها و آدیخوهان  بقیه  شهرهای ایران  نیز،  برای گسترش وسازماندهی گارد آزادی تلاش  هر چه بیشتری در دستو کار خو بگذارند.
ما تلاش میکنیم این امکان وقدرت را فراهم کنیم.  هر کس به  حال وآینده  یک جامعه انسانی و مدنیت وامنیت مردم ایران می اندیشد در این امر مهم با ما همراه خوهد بود.یکی از ابزارهای مهم  مردم وجونان برای مقابله با سناریوسیاه،  جمهوی اسلامی،  قومپرستی،  فرهنگ و قوانین اسلامی متشکل شدن در گارد ازادی است.  با اتکا به این تلاش اجتماعی و احساس مسئولیت انسانهای بیشماری امیدوار و مصمم هستیم چنین نیروی را سازمان دهیم. باید چنین توان و قدرتی را از خود نشان دهیم.  به هر اندازه گارد آزادی گسترش یابد به همان میزان طبقه کارگر، زنان و جوانان آن جامعه به امنیت و قدرت خود در مقابل ارتجاع قومی و مذهبی و درمقابله با جمهوری اسلامی و ممانعت از خطر جنگ و تحمیل سناریو سیاه  بر جامعه  افزوده اند. اوضاع ایران امروز  به شبکه های وسیع و یک سازمان و تشکل چندین میلیونی گارد آزادی  نیاز مبرم دارد!

۲: آیا گارد آزادی برای پروسه بعد از فروپاشی رژیم و جلو گیری از سناریو سیاه درست شده است؟ یا این نیرو قرار است در پروسه سرنگونی جمهوری اسلامی نقشی بازی کند؟ چگونه؟

 همانطور که  گفتم از نظر من گارد آزادی  ابزار و سازمانی است برای پاسخ دادن به چند  ضرورت  سیاسی و  مهم که اکنون بر فراز زندگی مردم ایران جاری است.   ظرف اتحاد  و تشکل مبارزاتی  و همچنین در  برخی مناطق، در شکل میلیتانت و نظامی برای مقابله با  آن رویدادها است.  امر اساسی آن مبارزه  جدی  بر علیه هر رویداد و اتفاقاتی است که بر علیه امنیت مردم، آزادیهای سیاسی، اتحاد  و حقوق و مبارزه کارگران و بر علیه ستم بر زن و هر نوع فرهنگ و قۆانین و سنن رسمی و غیر رسمی مذهبی و قومی است. اگر چنین تصور و ان