دادگاه منصوراسانلورا به روز دادخواهی ازکارگران سندیکای مستقل شرکت واحد تهران وحومه ودیگرکارگران سراسرایران بدل کنیم!

امیر جواهری لنگرودی
  amirjavaheri@yahoo.com
چهارشنبه  ۲ اسفند ۱٣٨۵ –  ۲۱ فوریه ۲۰۰۷
 روز شنبه پنج (۵) اسفند۱٣٨۵، دادگاه منصوراسانلورا به روز دادخواهی ازکارگران سندیکای مستقل شرکت واحد تهران وحومه ودیگرکارگران سراسرایران بدل کنیم!

نزدیک به  دو ماه  از رسیدگی به پرونده ۵۰ کارگر تعلیقی شرکت واحد درهیات‌‏های تشخیص ادارات کار استان تهران می گذرد، در حالی که طبق قانون باید رای این هیات‌‏ها ٣ روزه اعلام می شد. ازاین جمع سرانجام درروز۲۱ بهمن ۱٣٨۵ (۱۰ فوریه ) در ۲٨ مین سالگرد انقلاب بهمن۵۷ ، پس از گذشت بیش از یکسال سرگردانی ودوندگی ومراجعات مکرر، بدون دریافت کمترین حق و حقوق  قانونی مربوطه ، قرار شد که به شکایت شان از طریق ادارات کار وابسته به وزارت کار رسیدگی بشود.

 این امر رسیدگی نشد که هیچ، بلکه سرانجام بعد از۱۲ ماه بلاتکلیفی در حدود۲۲ تا۲۳ تن از همکاران  فعال اعتراضات صنفی وکارگری سال۸۴  شرکت واحد تهران وحومه بعد ازهمه پیگیری ها ، ازحق داشتن کار درجنوب وغرب تهران محروم شدند. درهمین رابطه آقای " ابراهیم مدد ی" نماینده کارگران تعلیقی و نایب رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد، درگفت و گوباخبرگزاری دولتی کارایران – ایلنا در تاریخ۲۲  بهمن۱٣٨۵(۱۱ فوریه۲۰۰۷)   گفت:« همان گونه که انتطار آن می رفت، هیات تشخیص و حل اختلاف اداره کار غرب و جنوب تهران، برای تعدادی از کارگران تعلیقی شرکت واحد، به صورت غیر قانونی به اخراج گروهی از کارگران رای  صادر کرده‌‏اند»  مد دی افزود : « حدود۵۰  کارگر شرکت واحد به دلیل آنکه فعالیت های صنفی انجام داده اند، یک سال گذشته را به امید اجرای عدالت و قانون در فشار سخت اقتصادی سپری کرده اند. ..» در پایان ادامه داد :« انتظار داشتیم در آستانه سالروز انقلاب … و سقوط ظالمان که کارگران در پیروزی آن نقش موثری داشتند، کسی از اجراء عدالت غافل نشوند» به این مجموعه باید افزود تازه ترین اعمال سیاست های ضد کارگری که مدیر عامل منصوب سردار جنگاور دیروز و شهردار امروز" قالیباف" یعنی  احمدی بافنده صورت گرفته است . اعلام نموده است : « جدیدا کارتهایی ا زسوی سندیکا بین کارگران توزیع شده است تا به شماره حساب سندیکا پول واریز کنند، کارگرانی را که به حساب سندیکا پول واریز می کنند به ما معرفی کنید تا اخراجش کنیم » این فرمان یعنی نادیده گرفتن موجودیت سندیکا وایجاد نوعی وحشت وهراس در بین کارگران عضوسندیکا از حکم اخراج و بیکارسازی  د ر راستای عدم همراه شدن آنان با سندیکا. از همین روست که قاضی حداد معاون سعید مرتضوی در اوین و در دوران بازداشت یکماهه منصوراسانلو، او را زیر فشار روحی و روانی شدید گذاشته تا از موقعیت خویش یعنی رهبری سندیکا استعفاء دهد . حداد تاکید می ورزید: «  اگر قبول نکنی هرروز دو اتهام جدید به اتهام قبلی ات اضافه می کنیم. » وقتی با رهبری شناخته شده که از دل مجمع عمومی خیابانی به نمایندگی بر گزیده شد اینگونه برخورد می کنند ، برای دیگر کارگران شرایطی ایجاد می کنند تا از سندیکا تبری جویند!
درکنارچنین جو سنگینی باردیگر منصوراسانلو درروز۲۴ بهمن۱٣٨۵ازسوی دادگاه شعبه۱۴دادسرای انقلاب، حکم اخطاریه مبنی بر حضور درهمان شعبه را برای تاریخ ۵ اسفند۱٣٨۵جهت محاکمه صادر کرده اند. یوسف مولایی در گفت‌وگو با خبرگزاری حکومتی(ایسنا)، اظهار داشت:« پنجم اسفند ماه برای رسیدگی به پرونده موکلم از سوی شعبه‌ی۱۴ دادگاه انقلاب تعیین وقت شده است.» وی با بیان اینکه عنوان کلی اتهام موکلش اقدام علیه امنیت ملی است، عنوان کرد: «هنوز پرونده‌ی اسانلو را مطالعه نکرده‌ایم و هفته‌ی جاری یا ابتدای هفته‌ی آینده برای مطالعه پرونده به شعبه مذکور مراجعه خواهیم کرد. » جمعی از کارگران ایران خودرو در تاریخ۱۵فوریه۲۰۰۷ روزهمبستگی با کارگران شرکت واحد اعلام داشته اند :
 « … دوستان و همکاران گرامی
شکست کارگران شرکت واحد شکست همه کارگران می باشد. آقای اسانلورا زیرفشار قرار می دهند تا از هیئت مدیره استعفا بدهند.  اتوبوسهارا به بخش خصوصی واگذار می کنند تا از شر رانندگان شرکت واحد خلاص شوند . تلاش دولت برای به شکست کشاندن مبارزات کارگران شرکت واحد به هر طریق مختلف ادامه دارد.هدف دولت تنها به شکست کشاندن مبارزات و دست آوردهای کارگران شرکت واحد نیست بلکه دولت با این کار می خواهد کل جنبش کارگری را به شکست بکشاند .» تا به امروزنزدیک به بیست ماه از حمله عوامل خانه کارگر، به سرپرستی علیرضا محجوب، دارودسته حسن صادقی وپنجکی وچماقداران کارفرمایان و سرمایه داری به سندیکای کارگران شرکت واحد می گذرد . حمله ای که با زبان بُری و به تیغ کشیدن منصور اسانلو و دستگیری اعضاء هیئت رهبری سندیکا همراه بود و منتهی به بسته شدن درب سندیکا نیزگردید . شکایات کارگران سندیکا تا به امروز هنوزهیچ گونه رسیدگی بدانان نشده است. درعوض دهها دادگاه ، دستگیری و زندان برعلیه کارگران شرکت واحد صورت پذیرفته است . کارگرانی که تنها جرمشان اعتصاب بر پایه طرح خواسته ها و مطالبات حق طلبانه و حقوق قانونی خود داشته اند به دفعات دزدانه دستگیر و روانه زندان شده اند وبرای یکایکشان در بیدادگاههای رژیم زندان وقرارو وثیقه صادر کرده اند. با اینکه ده تن از کارگران بر سر کار بازگشته اند با اینهمه هنور که هنوز است  تعدادی از کارگران شرکت واحد بیکار هستند وبرخی تنها به جرم اعتصاب و ممنوع بودن آن به حکم ولی فقیه، اخراج شده اند . اعتصاب که تنها ابزار اعتراض کارگران در مقابل سرمایه داران بشمارمی رود، خود به عامل سرکُوب کارگران بدل می گردد و ویرانی  و خودکشی کارگران را بدنبال می آورد.
باری روز شنبه پنج( ۵) اسفند۱٣٨۵، روز احضار منصوراسانلو به دادگاه شعبه۱۴ دادسرای انقلاب است . تا هم اکنون تعدادی از تشکل ها و فعالان کارگری اعلام داشته اند که در آن روز در مقابل دادسرای انقلاب، خیابان معلم تجمع خواهند نمود . باید بتوان این روز را به روز دادخواهی کارگران شرکت واحد وتمامی کارگران سراسرایران درآستانه نوروز ۱٣٨۶ و فریاد خالی بودن سفره آنان و دفاع از موجودیت تشکل مستقل کارگران بدل نمود.