در دفاع از لنین ٬ پاسخی به رفیق سعید صالحی نیا

اخیرا رفیق سعید صالحی نیا یکی از کادرهای حزب از “فرط دمکراسی” طلبی به “نقد” لنین همت گمارده است. اما نکاتی که ایشان بیان کرده اند نه نقد بلکه بروز پس مانده های تبلیغات جنگ سردی علیه لنین است. ممکن است ایشان حتی متوجه جایگاه گفته های خود نباشد٬ اما آگاهانه یا ناآگاهانه وارد میدانی شده است که پیشقراولان این هجمه سیاسی عمری به اندازه انقلاب اکتبر دارند. چپهای این میدان هم همانند راستها شکست انقلاب اکتبر را در کمبود دمکراسی جستجو میکنند. این موضوع امر تازه ای نیست هزاران مقاله و کتاب در دفاع از این تز بی اعتبارنوشته شده است. رفیق سعید تازه وارد این میدان شده است.

 

  منصور حکمت و متفکرین و رهبران جنبش کمونیسم کارگری حدود ۲۵ سال قبل در نقد این دیدگاه دمکراسی طلبی٬ مستند و مفصل دلایل شکست انقلاب اکتبر را مکتوب کرده اند و لازم نیست من آنها را تکرار کنم. علاقه مندان میتوانند به مباحث و بولتن های مارکسیسم و مسئله شوروی مراجعه کنند.

 

 اما بی انصافی سعید صالحی نیا نسبت به لنین حتی در حد ژورنالیستهای نان به نرخ روز خور غرب هم محدود نشده است. او همانند راست ترین جناح بلوک “پیروز” غرب٬ استالین را نتیجه و ادامه دهند لنین معرفی میکند. و تعجب اینکه همه این احکام بی تسکره را در قالب “حزب سیاسی” و “دفاع” از حزب میخواهد به خوانندگانش قالب کند.

 

 او نه تنها لنین که مارکس را هم در ردیف متهمین گذاشته است و حزب مورد نظرش را فراتر از آنها معرفی میکند. من نمیدانم حزب مورد نظر رفیق سعید چه موجودی است. اما حزب کمونیست کارگری بر پایه های محکمی از سیاست و تئوری و احساس مسئولیت و واقع بینی بنا شده است که با این دوستی های خاله خرسه ای که سعید در حق آن انجام میدهد راهش کج نمیشود. رفیق سعید به اشتباه فکر میکند غیر مستقیم میتواند حزب را طور دیگری معرفی کند.

 

علاوه بر این نکات طرح شده علیه لنین در نوشته های رفیق سعید بسیار قدیمی و پاخورده و آشنا هستند. از بعد از انقلاب اکتبر تا کنون این نوع حملات علیه لنین ادامه داشته است. به همین دلیل چون هیچکدام از این اتهامات را تازه نمیدانم و قبلا جواب گرفته اند لازم نمیدانم دباره به آنها بپردازم.

 

مخالفین و شکست خوردگان سیاسی هم لازم نیست گفته های نخراشیده و نتراشیده سعید صالحی نیا را بهانه حمله به حزب کنند. حزب صاحب یک تاریخ و سنت است. اسناد و مصوبات مستند و مکتوبی دارد و مخالفین اگر مایه دار بودند به آنها استناد میکردند و جواب میگرفتند.

۱۲٫۰۸٫۲۰۱۰