جنگ یعنی چه !؟

آقا جون من از اسم جنگ خیلی میترسم !
پدربزرگ سرش را به آرامی بالا آورد و نگاهی به نوه اش کرد و پرسید : مگه تو میدونی جنگ یعنی چه ؟ و نوه اش جواب داد : نه….ولی همه تو کوچه میگن که جنگ خیلی بده . من ازاسم جنگ میترسم !
پدربزرگ سرش را دوباره پائین انداخت و زیر لب جمله ایی را نجوا کرد که نوه اش متوجه نشد . پدربزرگ آرام گفت : بچه جان تو از اسم جنگ میترسی و من از خود جنگ !
سالها ازاین دیالوگ که در ذهن من نشسته ، میگذرد ولی هیچوقت آن را فراموش نمیکنم . پدربزرگ تلویحا اشاره کرد که اسم جنگ یک چیز است و خود جنگ یک چیز دیگر! فضای جنگی این روزها که معرف حضورتان هست . از عربده های ژنرالهای امریکایی که طرحهای آماده جنگی میفروشند…تا فضا سازی رسانه ایی غرب و تا خود حکومت اسلامی که مانور مقابله با حمله به مراکزاتمی را انجام میدهد !
این روزها خیلی به یاد همان کوچه ایی میافتم که در آن همه از جنگ صحبت میکردند در حالی که اغلب به درستی نمیدانستند جنگ یعنی چه و فقط اسمش را شنیده اند . اینکه غرب این روزها بخش ” تبلیغاتی جنگی ” خودش را به موازات بقیه اهرمهای سیاسی فعال کرده ، تا حداکثر فشاررا به رژیم اسلامی بیاورد برای نشاندنش به مذاکره….یک حرف است ووارد شدن بخش عمده ایی از فعالین سیاسی به این وادی و اظهارات جنگی را ناخن زدن….یک حرف دیگر!
حالا نه اینکه تا به امروزاین تبلیغات جنگی اثری داشته و حکومت اسلامی را معتدل کرده باشد ! درست در اوج همین عربده های تبلیغی جنگی ، احمدی نژاد به اوباما پیام داد که داداش بیا با هم طرح اداره جهان را بریزیم ! بابا تو دیگه کی هستی ؟
 
حالشو ببرید . هزاران دلارهم خرج میکردید چنین طنزی را در هیچ جایی نمیتوانستید ببینید . در جایی خواندم که نوشته بود ، جنگ در تقدیر است و دلیلش هم این بود که چون غرب توان عبوراربحرانهای متعدد کنونی را ندارد پس چاره اش در یک بحران و جنگ دیگر وفرار به جلو است ….! و من نوشتم که چنین چیزی واقعی نیست و کمی آن را باز کردم . ابتدا از خودتان بپرسید که یک جنگ واقعی یعنی چه و چرا ؟
 منافع غرب و دنیای سرمایه داری با بحران در تضاد است یعنی برخلاف حکومت اسلامی که از ابتدا و تا انتها با بحران زندگی کرده و میکند . تابلوی بحران با تابلوی جنگ دو مقوله کاملا متفاوت است . جنگ بار تاکتیکی دارد و هر تاکتیکی در راستای اهداف استراتژیک باید بررسی شود . استراتژی حکومت اسلامی که فقط و فعلا سر پا ماندن است . و هدف امریکا از چنین جنگی فرضی چه باید باشد ؟ و آیا زدن حتی چندین موشک( فرضی ) به مراکزاتمی رژیم اسمش جنگ است ؟
آیا امریکا بارها اعتراف نکرده که در رابطه با حکومت اسلامی قصدش رژیم چنچ نیست ؟
آیا فراموش کردید که چرا اوباما….؟ و با چه شعاری به صحنه آمد ؟ اوباما که حرف شخصی در زمین سیاست ندارد بلکه نمایندگی میکند جناحی از هیئت حاکمه امریکا را . اگر قرار برجنگی دیگر بود که( مک کین ) همان جناح قبلی ابقاء میشد . در این تردیدی نیست که دنیای سیاست سرشارازعدم تعیین است ولی نه با این حرفا .
جنگ یعنی وارد کردن ۳۰۰ هزارنیروی زمینی با تمامی ادوات و جنگ افزارهای مربوطه . حتی موشک پرانی و اعمال ایزایی از راه دور اسمش جنگ نیست . جنگ یعنی حرکت با تمام قوا برای سرنگونی حکومت اسلامی . شبیه آنچه که در عراق و اقغانستان اتفاق افتاد . با یک تفاوت بسیار مهم که غرب آن را خوب درک میکند . در چنین جنگ فرضی عنصراجتماعی در ایران ، به هزار و یک دلیل مثل عراق و افغانستان فقط نظاره گر نیست بلکه مداخله گری جدی است ، چیزی که امریکا اساسا از آن خوشش نمیاید .
بنابراین تنها و بهترین گزینه برای امریکا تا به امروزحفظ همین رژیم بوده است و البته مذبوحانه تلاش هم میکند تا کمی این رژیم را رام کند که بیشتربه مضحکه تبدیل شده است . توان صرفا نظامی امریکا و غرب بالاست ولی از تبعات سیاسی ، اقتصادی بعدش ( جنگ ) بیرون نخواهند آمد .
بعد از جنبش اخیرمردم ایران برای غرب هم بیش از بیش ثابت شد که عنصر اجتماعی در داخل ایران و دعوتش به صحنه با هر جنگی خطرناکترین گزینه است چرا که مردم ایران جنگشان با تمامییت حکومت اسلامی نظامی هم هست . بنابراین امریکا خالصانه و قلبا تا به امروز تلاش کرده که عملی مرتکب نشود که پایه های حکومت سست شود و رژیم کارش به بی ثباتی برسد .
شعارو تبلیغات و عربده های جنگی ، وقتی سطحی دیده شود آنوقت ترس توی دل بچه ها میاندازد . آدم بالغ با چنین فضا سازیهای کاذب ذهنش به ولگردی نمیافتد !
نتیجه : یک جنگ واقعی علائم مشخصی دارد .
آن داستان تکراری همه گزینه ها روی میز است …آنقدر بی نمک و غیر جدی شده که حالا به طرحهای آماده نظامی پناه آورده اند و رژیم هم نقشش را خوب بازی میکند . اگر روزی روزگاری آن قصه همه گزینه ها روی میز است….جدی شد مطمنن باشید که رژیم هم توان تشخیص منافعش( حفظ خودش ) را دارد .
دعوت از اوباما برای مذاکره که احمدی نژاد مبتکر آن است یک علامت جنگی و جدی نیست و این طنز را برای خنده به خاطر بسپارید .
منهای آن تبلیغات جنگی در مدیای غرب که این روزها برآن میدمند ، برای طیف اپوزسیون ایرانی ، در هر مطلب یا نظریه ایی ابتدا بهتر است مشخص باشد که جنگ یعنی چه ؟ و آیا ورود امریکا به چنین جنگ فرضی ، که قاعدتا به سرنگونی حکومت اسلامی ختم میشود ….زدن پنبه استراتژی خود غرب ، در رابطه با ” خاورمیانه مد نظرش ” نیست !؟
 
اسماعیل هوشیار
ژنو
۱۵ مرداد ۱۳۸۹
 
www.tipf.info