گزارش مختصر از وضعیت کارگران فصلی کردستان / ستار نوریزاد

هر ساله دهها هزار از کارگران فصلی کردستان در شهرهای مختلف ایران روانه بازار کار می شوند. از شهرهای جنوبی ایران در بندرها گرفته تا تهران. این کارگران حدود ۹ ماه سال از خانواده خوئ دور هستند تا بلکه بتوانند زندگی بخور و نمیر برای خود و خانواده شان تهیه کنند. کار سخت در بنادر یعنی جابجائی بار در کشتی ها ، کارهای ساختمانی و کشاورزی، کندن چاه های عمیق و کار در کوره پزخانه ها (۱)… با دستمزدهای ناچیز و فاقد پوشش بیمه. مرگ و از کارافتادگی بخاطر سوانح کار امری روزمره زندگی این کارگران عزیز است. بیکاری ،کارگران فصلی را به تن دادن به هر شرایطی وا می دارد و کارفرمایان هم از بی پناهی کارگران حد اکثر استفاده را می کنند. بیماری و پیری زودرس سرنوشت آنهاست. نداشتن سرپناه هزاران تن از این کارگران را وا می دارد که در کنار خیابانها و گوشه پارکها بخوابند. بخشی از ملیونها کارتون خواب را همین کارگران فصلی تشکیل می دهند.(۲)

کارگر فصلی هم توسط کارفرماها تحقیر می شود و هم توسط حکومتشان یعنی رژیم اسلامی (۳)(۴)

افکار چپ و انسانی در میان کارگران فصلی کردستان بسیار رواج دارد. زندگی ، آنها را در کنار مهاجرین افغانی قرار داده و درک انترناسیونالیستی آنها را بالا برده است. فعالین کارگری در میان این بخش از طبقه کارگر سابقه سازماندهی اعتصابات را پشت سر خود دارند. با این وجود هنوز این بخش از طبقه کارگر فاقد تشکل های فدرتمند و سراسری است. (۵).  تشکیل صندوقهای همبستگی برای حمایت از کارگران بیکار فصلی بخاطر طبیعت زندگی این عزیزان از ضرورتهائی است که باید جدی گرفته شود.

پیام من به رهبران و فعالین کارگری در این بخش اینست که مجامع عمومی خود را سازمان دهند، صندوقهای کمک مالی برای حمایت از بیکاران را تیلیغ کنند. تنها ابزار تحقق خواستهای ما، اتحاد ماست. این اتحاد است که حاکمان سرمایه را به لرزه در می آورد!

زنده باد اتحاد و همبستگی کارگران!

منابع بیشتر:
(۱)خشت روی خشت به امید دیواری از جنس اطمینان

http://www.jin-hc.org/index.php?option=com_content&task=view&id=160&Itemid=50

(٢) کارتن خوابها در ایران

http://javanemrooz.com/articles/social/society/organizations/article-37997.aspx

(۳) آزار و اذیت کارگران فصلی و پروژه ای در اصفهان توسط مامورین نیروی انتظامی

http://www.khamahangi.com/post926.htm

(۴)جمع آوری کارگران فصلی و ساختمانی در اصفهان همچنان  ادامه دارد

http://khamahangi.com/post897.htm

(۵) جنبش کارگری ایران پر جوش و پرتوان اما پراکنده

http://eshtrak-e-nou.persianblog.ir/post/801/