عبدالله مهتدى و کارت سوختۀ کمونیستی اش

یادداشت‌ها (۱)
عبدالله مهتدی سالیان سال است که قید کمونیست بودن را در عمل زده و راه ناسیونالیسم کرد را طی میکند. اما کارت سوختۀ کمونیستی اش را هنوز برای روز مبادا نگه داشته بود .اکنون اوضاع منطقه و بی خاصیت بودن این کارت باعث شده که برای همیشه کنارش بگذارد و دنبال سیاست همقطاران خود باشد. 

ایشان در نیمه خرداد ۱۳۸۹ در مصاحبه با تلویزیون بی بی سی علت جدایی خود را از حزب کمونیست ایران اینطور بیان میکند:

« میتوانم به طور خلاصه این را بگویم که به طورکلی بیش از هر چیز ما معتقدیم که تجربه جهانی کمونیسم، یک تجربه ناموفقی بوده است و نباید با این تجربه و با این اردوگاه تداعی شد، بنابراین کنارگذاشتن اساسی این تجربه و نقد آن….اهمیت دادن به مساله کرد به عنوان یک مساله مهم اجتماعی در جامعه ایران و در جامعه کردستان، ….اگر همه اینها را روی هم بگذارید یک بازنگری کامل ایدئولوژیک، سیاسی و تاکتیکی و تشکیلاتی بود.اصولا معتقدیم که برای دموکراتیزه کردن ایران…..تقسیم قدرت باید باشد و در این تقسیم قدرت البته باید مناطق، ملیت ها و قومیت های مختلف کاملا در نظر گرفته شوند. »

کمونیسم عبدالله مهتدی از همان ابتدا هم چیز دندان گیری نبود . کمونیسمی بود از نوع روسی اش و برگرفته شده از رومان های سوسیالیسم اجتماعی شوروی، امثال «شکست» الکساندر فادایف .اکنون سال هاست دوران این نوع کمونیسم با شکست شوروی و قبل از آن هم بسر آمده است.

                                                                               + + + +

وقتی درسال ۱۳۶۰ عضوی ازکومه له (خالد عزیزی) به هوای آرمان‌های ناسیونالیستی اش تشکیلات را ترک کرد با نکوهش های بسیاری در صف کومه له مواجه شد . بسیاری از نکوهش کنندگان که خود را کمونیست میدانستند تصور نمیکردند که خود شاید روزی به همان سرنوشت ِ   « نکوهش شونده » و راهش دچار شوند. از کمونیسم ببرند و بدتر از آن مخالفش شوند و راه قوم پرستی خالد عزیزی و عبدالله مهتدی را انتخاب کنند .

اکنون در کنار سازمان های زحمتکشان و دیگران ، صف طویلی از اعضا و کادرهای قدیمی کومه له نیز به صورت منفرد ، ستایشگران و فعالین ناسیونالیسم ملت خود هستند .

این نمونۀ زنده و واقعی دیگریست از سرنوشت احزاب و افراد به اصطلاح کمونیستی که طی چندین دهه در جنبش های مبارزاتی دنیا بنام مارکسیسم و در خدمت طبقات دیگر با بورژوازی و اقمارش به سازش میرسند و به صف دشمان آزادی و سوسیالیسم ملحق میگردند.

بهروز شادیمقدم  ۲۰۱۰٫ ۷٫ ۲۹
http://shadochdt.wordpress.com
shadi_behr@yahoo.de