تحلیل سیاسی نوید اخگر از رادیو اسرائیل ۶ جولای ٢٠١٠

بانو فرنوش رام رئیس بخش فارسی رادیو اسرائیل:
شنوندگان گرامی برای این برنامه سه شنبه تریبون آزاد چند مقاله را انتخاب کرده ایم ابتدا نوشتاری به قلم آقای نوید اخگر نویسنده و تحلیل گر ایرانی در سوئد.
آقای نوید اخگر تاکید دارند که تحریمهای جدید بر علیه ایران میتواند ضربات مهلکی را بر رژیم ایران وارد آورد و بستن تنگه هرمز و شریانهای نفت و بنزین و اخراج رژیم از کرسی های جامعه جهانی گامی است که مردم ایران منتظر دیدن آن هستند.

این برنامه در آدرس های ذیل بمدت یک هفته بر روی سامانه اینترنتی صدای اسرائیل و تارنمای نوید اخگر قابل شنیدن و دسترسی میباشد.
www.radis.org
www.nawidakhgar.com

مجلس نمایندگان و سنای آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته طرح تحریم فراگیر حکومت اسلامی را، با هدف تحت فشار قرار دادن بخش های انرژی، صنعت نفت، بانکداری و همچنین تقویت طرح مقابله با «نقض حقوق بشر» در این کشور را تصویب کردند. این طرح که توسط پرزیدنت اوباما نیز توشیح شد ورای قطعنامه چهارم شورای امنیت میتواند ضربات مهلکتی را بر واردات و صادارات نفت و بنزین ایران وارد آورد.

پرزیدنت اوباما روز (جمعه ۱۱ تیرماه – ۲ ژوئیه) هنگام توشیح قانون جدید گفت: «می خواهیم جای هیچ تردیدی باقی نگذاریم که ایالات متحده و جامعه بین المللی تصمیم قاطع دارند نگذارند جمهوری اسلامی ایران به جنگ افزار هسته ای برسد». و افزود: “اکنون سالیان دراز است که رژیم ایران تعهدات خود را در برابر آژانس بین المللی انرژی اتمی نقض می کند و قطعنامه های شورای امنیت را نادیده می گیرد، ترور را مورد حمایت قرار میدهد و به زیاده خواهی های اتمی ادامه می دهد”
 
 اجرای سیاست تحریمهای نفتی در اروپا نیز میتواند از نتایج مثبتی در کشیدن رژیم جمهوری اسلامی پای معاهدات بین المللی برخوردار باشد البته تا کنون با افزایش فشار‌های بین‌المللی علیه ایران شرکت‌های نفتی لوک اویل روسیه، بریتیش پترولیوم، انی ایتالیا، رویال داچ‌شل، پتروناس مالزی، ریلاینس هند، شرکت بین‌المللی ترافیگورا ، شرکت ویتول، شرکت ‌اسمیت اینترنشنال،‌ شرکت سوئیسی گلنکور  و توتال فرانسه فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به ایران را متوقف کرده‌اند ،بایستی اذعان کرد که این تحریم ها که خواست مشروع مردم ایران برای رسیدن به آزادی و دموکراسی را در بر دارد لازم هست ولی تا رسیدن به نتایج واقعی و ملموس کافی نیست. بگفته سران رژیم بنزین موجود در داخل کشور تکافوی ۲۴ روز را میکند و ذخائر بنزین ایران بیش از این قدرت ندارد
همزمان انتشار گزارشی در تهران دائر بر این که میزان صادرات نفت ایران در طول سی سالی که از به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی می گذرد به نصف کاهش یافته است، باید موجب نگرانی جدی سران جمهوری اسلامی باشد که دست کم نود درصد از هزینه های خود را از درآمد های نفتی تامین میکنند و نیز تحریم های امروزی بر روی صنعت نفت ایران فروش همین حداقل های نفتی را هم با دشواریهای تاریخی مواجه خواهد کرد.
در پی طرح تحریمهای اقتصادی از طرف شورای امنیت و کنگره امریکا احمدی نژاد نیز دستور تشکیل کمیته‌ای برای تعیین فهرست تحریمی محصولات «شرکت‌های به گفته خودش صهیونیستی» را صادر کرده است، نشریه «جروزالم پست» مدعی شده است که رییس جمهوری ایران شرکت‌های کوکاکولا، ای بی ام، اینتل، و نستله را در این فهرست قرار داده است. احمدی نژاد ذکر نکرد که چرا تا بحال مصرف کننده فرآورده شرکتهای اسرائیلی یا بگفته خودش صهیونیستی بوده اند.

سرمایه گذاری رژیم اسلامی بر روی بمب اتم و موشکهائی که قادر باشند کلاهک هسته ای حمل کنند به نگرانی های  جامعه جهانی افزوده است و نیز امنیت کشور اسرائیل را جدا به مخاطره انداخته است. مسلما تغیرات جدید در راکت سیمرغ که با آن، رژیم اسلامی سیفنه به فضا پرتاب میکند در کنار بمب اتم یک خطر جدی برای جهان غرب محسوب میگردد. رئیس سازمان سیا گفته است ایران اورانیوم غنی شده برای ساختن دو بمب اتم را در اختیار دارد و سرگی لاروف این سخنان رئیس سیا را تائید میکند

اینکه دولت اسرائیل برای مسائل امنیتی مردمش راه چاره میجوید باید دغدغه جامعه جهانی نیز باشد زیرا هم بمب اتم اسلامی و هم موشکهای مجهز به کلاهک های هسته ای خواب را از چشم هر انسانی صلح دوستی خواهد ربود.

  در هفته گذشته به نوشته تایمز لندن که گفته بود عربستان سعودی اجازه پرواز هواپیماهای اسرائیل را از کریدور هوایی آن کشور داده توسط عربستان و اسرائیل تکذیب شد ، پس از آن شایعه نشستن هواپیماهای اسرائیل را در کشور های آذربایجان، قفقاز و گرجستان شنیدیم کلیه این شایعات اتفاقا دال بر این است که تحرکات نظامی جمهوری اسلامی در سطح اتمی و موشکی حتی در چهار چوب   واقعیت های تائید نشده هم که سنجیده شود، در دغدغه جهان از حمله نظامی به تاسیسات اتمی و موشکی جمهوری اسلامی نقش به سزائی خواهد داشت.

با توجه به خیزش های مستمر مردمی در داخل ایران و درجه سرکوب وحشیانه ای که رژیم اسلامی علی خامنه ای بر مردم ایران تحمیل میکند و شدت دستگیری ها شکنجه ها و اعدام ها نظیر اعدام فرزاد کمانگر ها آن معلم روستائی بی گناه و یا حکم اعدام زینب جلالیان و هجده کُرد دیگر که در زیر اعدام بسر میبرند فریاد سازمانهای حقوق بشری را بلند کرده است رژیم تنها راه فرار را از منجلابی که برای خودش در داخل و در سطح بین المللی ایجاد کرده تنها در براه انداختن جنگ های جدید در منطقه خاور میانه میداند و بس
تجهیز حماس جهاد اسلامی و حزب الله لبنان بازو های نظامی سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات ایران در منطقه دقیقا بدین خاطر صورت میگیرد که جنگ جدیدی را و بحران تازه ای را برای سرپوش گذاشتن بر معضلات رژیم براه بیندازند.
ماجرای کشتی ترک ماوی مرمره که برای اجرای طرح های تروریستی وارد کارزار نجات جمهوری اسلامی از ورطه تحریمها اقتصادی ، نفتی شده بود با پشتوانه حزب اسلامگرای ترک که در ارتباط مستقیم با رژیم اسلامی ایران و القاعده فعالیت میکند علی خامنه ای را بر آن داشته بود که به گروه های تروراسلامی اعلام کند که فرستادن کشتی به غزه را برای ایجاد برخورد فیزیکی به کشور اسرائیل ادامه دهند و سران سپاه پاسداران هم از اسکورت این کشتی ها توسط ناوگان نداشته رزمی جمهوری اسلامی خبر داده بودند.
 ورود، ناو هواپیمابر هری ترومن، با ۹۰ هلیکوپتر و هواپیما، به همراه ۱۲ کشتی همراه، متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، که از کانال سوئز عبور کرده و وارد دریای سرخ و حوالی آب های ایران شدند فرمان ولی فقیه را در ادامه فرستادن کشتی به غزه مسکوت گذاشت
مسلما تا جمهوری اسلامی موجودیت دارد جهان از بی ثباتی ترور و ناامنی رنج خواهد برد، تحریمهای نفتی و اقتصادی بر علیه حکومت اسلامی اگر چه قدمهای مثبتی را موازی با تئوری ما که در طی دو دهه به جامعه جهانی ارائه میشده مبنی بر اینکه (با ایران همچون آفریقای جنوبی زمان آپارتهاید رفتار کنید) برداشته، ولی تا رسید به نتایج ملموس و همسو شدن با مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران برای دستیابی به دمکراسی چند گام محکم و استوار دیگر را می طلبد و در پیش رو دارد
بستن تنگه هرمز و شریانهای نفت و بنزین و اخراج رژیم تروریست پرور جمهوری اسلامی از کرسی های جامعه جهانی گامی است که مردم ایران منتظر دیدن آن هستند.

نوید اخگر
سه شنبه ۶ ماه جولای سال ۲۰۱۰ میلادی سوئد استکهلم