جی ۸ و جی ۲۰ – دموکراسی در با تلاق

روزهای ۲۴ – ۲۷ جون  سران جی ۸ وجی ۲۰ در تورنتو گرد امدند تا دور دیگری از مذاکرات و گفتگو را در مورد مساثل مهم و جدید بین المللی و از جمله بحران اقتصادی که دورنمایی برای پایان ان نیست و البته موضوع اتمی ایران انجام دهند. جی ۲۰ که منتحب جی ۸ هست ارگان رسمی دول سرمایه داری همچون سازمان ملل نیست اما و به طورفزاینده ای به یک هماهنگ کنند دول سرمایه داری تبدیل شده و بسته به نیاز روزبازار و منافع طبقاتی  مهمانها و کشورهای متفاوتی در ان حضور دارند.

 جی ۸ و جی ۲۰ محصول و نتیجه بلاتکلیفی و بی دورنمایی در سیاست و مبارزه طبقاتی در سطح بین المللیست که با سقوط دیوار برلین و شکست نظم نوین جهانی امریکا به جلو رانده شد. جی ۸ و جی ۲۰ محصول و نتیجه بی اعتبار و دور زدن سازمان ملل و نهادهای حاشیه ای ان است و تمامنا یک پروزه دسته راستی است که هر چند ماه یک بار زندگی و نرمهای عادی مردم یک کشوررا مختل می کنند. جی ۸ و جی ۲۰ یک نهاد و مافیای بین المللی و لات و چاقو کش محل بیش نیست.
 این بارقرعه مذاکرات و تجمع جی ۸ و جی ۲۰ به حیات خلوت امریکای شمالی و ازمایشکاه سیاستهای کلان اقتصادی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول یعنی کانادا و به بزرگترین شهر این کشوریعنی تورنتو رسید.

 دولت مرکزی و فدرال کانادا یک دولت محافظه کار واقلیت در پارلمان  و یکی از راست ترین دولتها ی کنونی در دنیای پارلمان تاریسم است. این تنها دولت کنونی  در جهان است  که در عرض ۲۰ ماه دوبار پارلمان مورد تایید خود را تمامنا و ماها تعطیل کرد- دستمزدها را تا اطلاع ثانوی منجمد و یک سیستم نیمه پلیسی را  به این کشور تحمیل و ماورای پارلمان و نهادهای مدنی قوانین جزایی را و در یک پروسه کاملا مخفی تصویب نمود.
 کانادا دومین کشور ثروتمند دنیا و در عین حال مزد بگیران این کشورجز بدهکارترین مردمان کره زمین هستند. بر اساس امارهای موسسات اماری و تینگ تنگها متوسط بدهی سرانه مزد بگیران این کشور ۴۰ – ۳۰ هزار دلار است به بیانی دیگر بچه ای که چند ساعت پیش بدنیا امده این مقداربدکار است. ترجمه عملی چنین بدهی و کسری سرسام اور بر روی دستمزدها و حقوقهای بازنشستگی وووو موضوع مناقشات و مبارزات طبقاتی سالهای اینده خواهد بود. و بر این مبنا نشان دادن مشت اهنین و کودتا گرایانه بورزوازی ای کشور نیاز روز و چه بهتر به مناسبت حضور رهبران جی ۸ و جی ۲۰  باشد. تمام قضیه این کنفرانس چیزی جز نشان دادن این مشت اهنین نبود. 
 دولت کانادا با تخصیص ۱٫۳ بیلیون بودجه و بسیج هزاران پلیس و مامور امنیتی و بلوک بندی و غیرعمومی کردن بخش مهمی از مرکز شهر تورنتو رکورد هزینه ها را به خود اختصاص داده است. فرودگاها و از جمله فرودگاه بین المللی این شهر بسته و تعطیل شد- یک حصار امنیتی و بلوک بندی شده دورا دور بزرگترین شرکتهای مالی کانادایی در مرکز شهر تورنتو بسته شد- دهها هزار مردم شهر و بخصوص مراکز اصلی شهر و به توصیه غیر مستقیم مقامات و سران کسب و کار از شهر بیرون رفته و یا در خانه ماندن. روال و نبض سیستم حمل و نقل عمومی به شرایط بحرانی تقلیل داده شد.
جی ۸ و جی ۲۰ تورنتو اعلام یک پلاتفرم و دوران جدیدی در صحنه سیاست داخلی و بین المللی است. دراین چند روزو یا به بیانی چند هفته  تورنتو محل طراحی و به اجرا دراوردن کودتا های قرن جدید  و با فرمان دهی مرکزی و مستقر در چند صد کیلومتری این شهرو مجهز به اخرین دستاوردهای تکنیکی سمعی و بصری بود. هواپیما و هلی کوپترهای که ارام ارام وبر فراز شهر در پروازومشغول عکس برداری و ارسال ان به مرکز فرماندهی که در چند صد کیلومتری شهر استقرار یافته بود بودند.   
توجیه چنین پروزه ای و طبیعتنا همچون پروزه های گذشته دوران جنگ سرد انارشیستها و کمونیستها و خارجیها بود و به طورمرموزامیزو پیش بینی شده انبارهای اسلحه و مهمات کشف شد ؟؟ توطثه برای بر هم زدن نظم عمومی کشف و بر ملا شد؟ به گروگان گرفتن مردم شهر و امنیت ان توسط گروهای انارشیست و کمونیست کشف شد. وووو
جی ۸ و جی ۲۰ تورنتو یاداور کودتا های سازمان یافته و مهندسی شده دوران جنگ سرد و شمایی از ارزوهای بورزوازی غرب در دهه های گذشته است با این تفاوت که محل اجرای این کودتا نه شیلی و اندونزی بلکه در تورنتو کانادا است. برای اولین بار مردم عادی کوچه و خیابان به تروریست – جنایتکار و خرابکار ارتقا یافتند . خبرنگاران بدون هیچ دلیلی بازداشت شدن – فاصله میدیای رسمی و پلیس قابل تشخیص نبود و بخش مهمی از مردمی که دستگیر شدند توسط دوربینهای میدیا لو رفتن. فعالین سیاسی و مخالف را ازتو رختخواب بیرون کشیده
ودستگیرکردن . زندانهای موقت و برای دستگیریهای جمعی ایجاد کردند. بنا به امار رسمی ۹۰۰ نفر اما بر اساس امارهای غیر رسمی چندین هزار مردم بازداشت شدند.
جی ۸ و جی ۲۰ شمایی ازپایان و فاصله گرفتن از مکانیزمها و نرمهای زندگی غربی و سوسیال دمکراسی دهه های قبل است. نمایی از وحشت و فضای پلیسی و جا انداختن نرمها  و اصطلاحات دوران سرکوب شورش و سازمان دهی کودتا و متوقف کردن سیر عادی زندگی  بود.
جنبش به اصطلاح ضد گلوبالیزیشن یک اعتراض ملی پوپولیستی و عام و خیر خواهانه دمکراتیک به جی ۸ و جی ۲۰ است که محصول و نتیجه از دست دادن تحزب سیاسی و سوسیالیستی ازادی خواهی و برابری طلبی است و تمامنا حاصل سقوط دیوار برلین  و امروزه و بر بستراوضاع بین المللی بشدت تضعیف شده. اوج این اعتراض پوپولیستی دراوایل سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ بود که بیشتر تمرکز ان روی بخشودگی بدهی و درمان ایدز ووو جهان عقب نگه داشته شده یود. جنبش ضد گلوبالیزاسیون و پس از یک دهه و نیم دارد سیر تجزیه و تضعیف را تجربه می کند. توصیه های دمکراتیک و خیر خواهانه و اخلاقی اصلاح سرمایه داری مدتها ست که رنگ یاخته و اعتراض تورنتو شمایی از این تحول جدید است و با هر منطقی اعتراض تورنتو نتیجه و ادامه این جنبش نبود.

بخش زیادی از مردم هنوزگیج و گنگ و بخشی این رویداد را سو تفاهم و یا افراطگری پلیس و دولت می دانند و یخشی ان را به مثابه شروع یک دوران جدید خواهند دید. اصلاحات که کارکتر زندگی مردم در چند دهه گذشته در غرب بوده به مراتب سختر خواهد شد.
این رویداد و بر خلاف افکار عمومی و عامی نه نتیجه سوه تفاهم و یا افراط گری پلیس و دولت  بلکه نتیجه عملی سیاستها و استراتزی جدید دول سرمایه داری غرب و از جمله اقای هارپر نخست وزیر کانادا مبنی بر عدم تفاهم دموکراسی و بازار است و هیچ کس بهتر از سوسیالیستها و کمونیستها ان دوران را تشخیص ندادند.
مردم ازادی خواه و برابری طلب و به خصوص جوانان سوسیالیست و انارشیست فرانسوی زبان ایالت کبک و به حق علیه این کودتا ایستادند .مقاومت و سازمان دهی منحصر به فرد این جوانان سوسیالیست توانست افکار عمومی را نسبت به این کودتا و اینده تاریک اگاه و روشن کند.

زنده باد ازادی و برابری
زنده باد حکمتیست
جلال برخوردار      ۱ زوثیه ۲۰۱۰