بازندگان جام جهانی فوتبال!

اینجا افریقای جنوبی است٬ دریایی از فقر و حرمانهای اجتماعی٬ نزدیک به چهل و پنج میلیون جمعیت و بیست و پنج میلیون نفر زیر خط فقر٬ نرخ بیکاری اعلام شده از جانب دولت بالای ۲۴ درصد است. یعنی یک چهارم جمعیت بیکارند. تورم افسار گسیخته است. اما دولت اعلام کرده است که نرخ تورم فقط شش درصد است! از پنجاه میلیون نفر جمعیت٬ ۲۲ درصد به بیماری ایدز مبتلا هستند. یکی از شغلهای رایج تن فروشی است. مافیای پنهان بازار مواد مخدر و فحشا برای جلب مشتری از میان توریستها رقابت عظیمی را سازمان داده است. هزاران شهرک حاشیه ای بی نام و نشان٬ حلبی آبادها و زاغه ها و بیغوله ها٬ نیروی انسانی ارزان و نوعا مجانی بازار مواد مخدر و فحشا را تامین میکند.
فقر و مصیبت آنقدر حجیم است که آنرا نمیتوان مخفی کرد٬ کسی هم برای اختفای آن بخودش زحمتی نمیدهد. در زیر زرق وبرق نورافکنها٬ دوربینها٬ صدای مهیب شیپوریهای “وو وزلا” و هیجان بی مثال مشتاقان فوتبال و درخشش ساختمان عظیم و با شکوه استادیوم اصلی  Moses Mabhidزندگی واقعی در ژوزهانسبورگ یکی از ناامن ترین شهرهای جهان بر مدار دردناک همیشگی اش می چرخد! کار ساختمان استادیوم و برپایی دیوارهای بتونی عظیمش به اتمام رسیده است. همه چیز مهیا و آماده پذیرایی است. هزاران کارگری که درمیان خیل بیشمار بیکاران٬ موقتا امکانی یافته بودند که زندگی محقرشان را با دستمزد ناچیزی امکان پذیر کنند٬ کارگران ساختمانی که بنای عظیم استادیوم را به اتمام رسانده اند٬ هنوز نتوانسته اند دستمزدهایشان را از پیمانکاران وصول کنند. پس از اتمام ساختمان٬ کارگران بیکار شده هر روز در جوار استادیوم برای دریافت دستمزدهایشان دست به اعتراض میزنند. سرکوب پلیسی شدید اعتراض آنها را در هم می شکند و روز بعد دوباره صف آرایی مجدد کارگران بیکار شده و طلبکار در جوار استادیوم خودنمایی می کند. کارگران بیکار را میرانند٬ از مقابل دوربین خبرنگاران دور می کنند تا جام جهانی فوتبال خوش بدرخشد. خدشه دار نشود٬ اگر هیجانی هست باید هیجان تماشاگران و بازی خارق العاده بازیگران باشد. اگر چیزی شمردنی است٬ گلهای زده و نزده است! قرار نیست انسانها شمارش شوند٬ تب٬ تب فوتبال است! یکروز پس از سرکوب بیرحمانه کارگران و دستگیری تعدادی از آنان٬ صدها نفر از محافظان استادیوم در اعتراض به نازل بودن دستمزدهایشان دست به تجمع زدند. تهاجم به محافظان معترض سریع و با خشونت انجام شد! با بکارگیری یگان آماده پلیس٬ ظرف یک ساعت٬ همه معترضین خلع لباس شدند و تعدادی هم برای زهر چشم گرفتن دستگیر و روانه بازداشتگاهها گردیدند. پلیس همه را محاصره کرد و اعتراض را در هم کوبید. درخواست محافظان برای افزایش دستمزد با باتوم و کتک کاری و دستگیری و زندان پاسخ گرفت! دوازده ساعت کار بدون استراحت و امکانات در ازای کمتر از بیست دلار! این همه حقوق و مزایای افرادی است که بعنوان محافظ بکارگرفته شده اند. ظاهرا محافضان معترض وضعیت بهتری از کارگران بیکار شده که دستمزدهای ناچیرشان هم به موقع پرداخت نشده دارند!
وقتی هیجان و تب بازیهای جام جهانی ۲۰١۰  فرو نشست٬ برندگان جام خوشکام باز گشتند٬ آبها از آسیاب افتاد و زندگی و روزمرگی دوباره به سرجایش باز گشت٬ بازندگان اصلی جام جهانی فوتبال٬ مردمی هستند که برای دریافت دستمزدهایشان همچنان باتوم می خورند٬ همچنان باید مخارج وهزینه سنگین برگزاری بازیها را در کشورشان بپردازند. آوازه برگزاری جام جهانی را یدک بکشند و با ایدز و بیکاری و فقر روزگار را بگذرانند. اینکه برنده مسابقات جام جهانی ۲۰١۰ کیست هنوز موضوعی برای شرط بندی است. اما بازندگان اصلی آن از هم اکنون دارند کفاره باختشان را پس میدهند! هزاران کارگر بیکار و نیمه گرسنه صف اصلی بازندگان جام جهانی فوتبالند!