کوسەها خود کشی میکنند، دریا در دست ماهیهاست

نجات دادن اکولوژی و آیندەء سالم طبیعت از دست چپاولگران سرمایە، از وظایف عمدە و یکی از میدان های اصلی مبارزەء طبقەء انقلابی و نیروهای سوسیالیست باید باشد. عمر مفید سیستم سرمایەداری بە سر آمدە است. ادامەء حیات  ایدالوژی و فرهنگ نظام سرمایەداری، حال با هر مدلی کە باشد، بزرگترین تراژدی زندگی بشر خواهدبود. این نظام روی همەء نظامهای بدوی را سفید کردە و جز مبارزەء قاطع و انقلابی رادیکال علیە آن، هیچ راه دیگری برای مقابلە با بحران های ویرانگر و مصائب زیستی کە این نظام استثمارگر عامل و مسبب آن است، در پیش روی نداریم.
در دنیای امروز  برای همەء خوبی ها و مهربانی ها، انسان معیار قرار میگیرد. اما  کارهای زشت و تنفر برانگیز را بە حیوانات و جانوران نسبت میدهند. چون گویا آنها وحشی و بی تفکر و درندە خو هستند. اما آیا این تفکر و گفتمان درست و عادلانە است؟
جوابی کە از عمق حقایق زمانە و از درون ساخت و سازهای نظام حاکم و با استناد بە تمدن بشر امروزی استخراج می شود، بسی پیچیدەتر و تاسف بارتر از یک بلە یا خیر است. نظام و سلسلە قوانین و فرهنگی کە همەء منابع و ابزارهای حاکمیت و تصمیم گیری و شاهرگ های قدرت را در دست دارد، یک نظام مافوق ارادەء جمعی است. این نظام بە  سیستم و دستگاه سرمایەداری نئولیبرالی معروف میباشد.
 پایە مادی این مدل از آخرین مرحلە نظام سرمایەداری امپریالیستی  بر یک فرهنگ طمع کارانەء مردسالارانەء استثمارگر و سودجوی استوار است، کە هیچ حیوان درندەخوی را هم با آن نمی شود مقایسە کرد. خلاصهء  تفسیر و ترجمەء این سطر این است: رد پایی از عدالت و مساوات در هیچ زمینە و رابطە و مناسباتی از جامعە انسانها گرفتە تا محیط زیست و اکولوژی دیدە نمی شود، بە لطف ایدالوژی و فرهنگ رانت خوار حاکمیت نئولیبرالیسم!
کسی کە در ازای زندە ماندن و امرار معاش، وقت و استعداد و نیروی فکری و فیزیکی خود را بە یک کارفرما یا مالک محیط کار و پرورش می فروشد، اثری از عدالت و شفقت و “انسانیت”  در این تبادل  دیدە میشود؟ این عصر انفرماتیک چە شباهت و تفاوتی با عصر بربریت دارد؟  فرق این دورە از زندگی بشر سازندە و خالق، کە همان طبقەء کارگر و حقوق بگیر است، با دورەء بردەداری، تنها در شکل تولید و ابزار و ماشین آلات بهره کشی و مدرن آنست.  شکل استثمار و آب کردن جسم و روح چندین میلیارد انسان  زحمتکش را در مقیاس وسیعت تر بە شکل سیستماتیک  پیش میبرد، این است تفاوت آن!
جامعەء حیوانات
یک پرسش سادە از همە: آیا حیوان دیگری سراغ دارید کە از تمساح خطرناک تر و بی رحم تر باشد؟
روزی برنامە یکی از کانالهای تلویزیونی را کە بە محیط زیست و  زندگی حیوانات موجود در آفریقا  اختصاص دادە بودند، نگاه می کردم. گلەء عظیمی از گاوهای وحشی و آهوها را نشان میداد کە  وحشت زدە و با سرعت هر بیشتر می خواستند کە رودخانەای را بە مسیر دیگری برای پیدا کردن چراگاە بهتر طی کنند. صحنەء غم انگیزی بود. وحشت زدگی و تحرک همە بیشتر شد وقتی دیدند کەجمع عظیمی از تمساح در انتظار آنان در کمین نشستەاست. آنسوی دیگر آب کە در مسیر حرکت این حیوانات بی دفاع بود، زیر کنترل خانوادەء چند شیر بود. شکار آغاز شد. چندین گاو و گوسالە طعمەء تمساح های گرسنە شدند.در آنسوی دیگر کمین یک آهو و یک گوسالە زمین خودە بودند و خانوادهای شیر و چیتا مشغول ضیافت بودند. گاوها کمی آنسوتر زندگی ” عادی” خود را دوبارە از سر گرفتند و شروع بە چریدن کردند. اما بعد از این کمین و شکار بە نظر می رسید همە ” راضی” هستند و صلح و آتش بس موقتی حاکم شد. شکارچیهای آبی و خشکی سیر شدە بودند و حاضر نبودند حتی بە بچە آهوی کە از گلە بە جا ماندە بود و از کنار همەء دشمنان خود گذر می کرد، آسیبی برسانند؟! آن روز بە این نتیجە رسیدم کە همەء حیوانات و جانوران  زمان و نظمی برای شکار و سیر شدن داردند، بە جز انسان!
انسان عصر سرمایە آن چەکە روی زمین بود و در آبها وجود داشت کشف کرد، نامنصفانە غارت کرد و بلعید. اما امروز دارد همەء محیط و میدان ها را نابود  و غیرە قابل زیست میکند و  زمین و زمان را بە آتش میکشد. هیچ میزان سرمایە و سود یارای سیر کردنش را ندارد. کمتر حیوانی یافت می شود کە هم نوع خود را نابود کند و از میان بردارد بە هر قیمت کە شدە، بە جز انسان ، آن هم” انسان  متمدن سرمایەدار”!  این فرهنگ و نظام ننگ بشریت است!
  اما اصل قضیە
شرکت ها و کمپانی های غارت گر و استخراج کنندە منابع زیر زمینی، بە ویژه نفت، ” در سال های اخیر با کارهای ناسنجیدە و سهل انگاری های مکررشان”، حتی صدای حاکمان سرمایە و دولتهایشان را در آوردەاند. چندی پیش دولت نروژ بە خاطر بوی نازنین نفت و پول، بخش زیادی از محیط زیست، کار مردم و حیوانات دریایی را در آمریکای جنوبی و آفریقا، مسموم و تخریب کرد. کار گذاشتن دستگاه هایی کە نفت موجود در زیر دریاها را پیدا و استخراج میکنند در مکان و محل زندگی مردم این کشورها و  تراوش نفت و روغن زیاد این ماشین ها و نفتکش های عظیم در آب های این منطقە،  بە آب آشامیدنی آدمها و محل سکونت آنها، و همچنین بە جنگل و ماهی ها و پرندگان دریائی آسیب جبران ناپذیری وارد کرد. بحث و تحقیقات در این مورد تا بە امروز هم ادامە دارد. اما این نە اولین بار است و نە آخرین!
خلیج مکزیک حمام نفت و قتلگاە پرندگان
  این روزها تخریب خلیج مکزیک، کە جریان آب گرم آن تا قطب شمال در جریان است، صدای خشم رئیس جمهور ایالات متحدە آمریکارا درآوردە. بە خاطر یک “اشتباه کوچک” اخیر غارت گران و دزدان دریائی سرمایەدار آمریکا در آب های این قارە طبیعت و جان همەء جانداران این خلیج و منطقە را در خطر جدی قرار دادەاست. پالایشگاه های نفت و نفت کشهای “اعصاب خورد” کن در عرض چند ساعات دەها تن نفت و روغن استخراج شدە را در دریا رها کردند، و زندگی و محیط زیست این جلیج را شدیدا آلودە کردند. البتە شرکت نفت “مظنون” بە این تراژدی قول دادە در فاصلە “کوتاه” چند ماه، دریا و منطقەء آلودە شدە را تمیز و مقدار ١٠% از سود بە دست آمدە از نفت این منطقە را خرج “جبران” این تراژدی و تخریب کند!!
 بحران های سخت و خشن ناشی از مناسبات ایدیولوژی  و فرهنگ سودجویی سیستم سرمایەداری امپریالیستی، در شکل های مختلف بارها ظاهر گردیدە و لرزە بر اندام شاخە یا منطقەای از این نظام انداختە. اما بنا بە درهم تنیدگی منافع و سود و ضرر مشترک حاکمان و سرمایەداران مستبد، فورا چارەای  برای آن اندیشیدە شدە و روپوشانی کردەاند. البتە این چارە اندیشی ریشەای، الزاما  گرانتی شدە نبودە، آن هم بنا بە دو دلیل عمدە؛  بە نظر من، اولا بنا بە خصلت و شم طبقاتی ایلیت حاکم و  بهرە کشی بیش از حدآن از گردەء مردم کاگر و فرودست جامعە، هیچ گاە حاضر و در بسیاری از زمینه ها هم قادر بە حل ریشەای این بحران ها نبودە و نیست. دوم اینکە، اگر قرار بر حل و فصل هر بحران و اشکال کوچک و بزرگ کە در بازار و استراتژی سرمایە پیش می آید، آن هم بە شکل  رادیکال و ریشەای در دستور کار مسببان بحران قرار گیرد، دراین صورت سودی عاید شبکەء تمساح صفت صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و بنگاەها و شرکتهای غول پیکر وام ده و ” کمک” کنندە کە در کمین چنین لحظەای نشستەاند، نمی شود و بازار رقابت و ” استدلال” جنگ افروزی و انگیزەء غارت، اینجا و آنجا  فروکش می کند و جامعەء بشری به آسانی همراه و قانع نمی گردد. باید محورهای “شرارت” درست کرد، آنگاه اگر در مواردی همراه و محور رفاقت نشدند، با زور و خون بایدآن هارا رام کرد.
  نظام سرمایەداری در ورطە سقوط
در حرکت و ایداولوژی این نظام ،امتیاز ثبت وضبط، همە کالاها در دست یک الیت محدود و استثمارگر و دزد است،. آنها بحران و تراژدی خلق میکنند تا سود بیشتری ببرند. هنگامی که جنگی به راه می افتد، خون مردم زحمتکش و مزدبگیر ریختە می شود و دارایی ناچیزشان  همراه با سرنوشت بی افقشان در چهار چوب این نظام، بە مخاطرە می افتد. اما جنگ افروزان، از این راه  ثروت و سرمایە اندوزی میکنند. قدرت های بزرگ جهان، هر گاه نتوانستە باشند کە دو دولت یا چند ملت را بە جان هم دیگر بیاندازند، تا وسایل خون ریزی و جنگ ابزار را بە آنها بفروشند، آن گاه  خودشان با درست کردن یک دشمن خیالی، دنیا را وارد یک بحران و جنگ ویرانگر دیگری میکنند و یک منتطقە و یک مملکت را بە نابودی و ویرانی میکشند.
این بار کوسەها خودکشی کردند
اما امروز چی؟ گویا بحران دارائی و ورشکستگی بانک ها و کارخانەها و بنگاهای غول پیکر تولید کنندە سود، بازار قمار بورس را حل کردە و این دورە را از سر گذراندەاند!؟ ، اما با چە قیمتی و از جیب چه کسی؟. حال فرض ما بر این است کە “شما” درست می گوید. اما با بحران عمیق و ساقط کنندەء، بدهکاری ملی و دولتی چه میکنید؟
 صدها میلیون انسان را از ابتدائی ترین حقوق  بشری خود، کە یک کار مناسب و با یک درآمد درخور یک زندگی استاندارد باشد، محروم کردەاید. آن عدە هم کە کاری دارند، هیچ کە سختی کار و غیرە انسانی بودن محیط کار و طولانی بودن ساعات کاری آن هم با دست مزدی دها بار زیر آن سطع از میزان خط فقر تعیین شدە،از کمترین سن و زندگی سالم برخوردار هستند، و حتی آن حقوق ناچیزشان را هم به آنها نمی دهید. با آن میلیونها انسان کە از کار اخراج کردەاید و هیچ نوع بیمە و کمک مالی شامل نمی شوند و  یک وعدە غذای سالم و استاندارد آرزو برای فرزندانشان شدە ، چە کاری قرار است بکنید؟ با آن لشکر نیروی جوانی کە برای ادامەء تحصیل بە کار و پول احتیاج دارد ویا آن دستە کە وارد بازار کار بە شکل حرفەای و دایمی شدەاند چە برنامە و آیندە نگری دارید؟ رژیم سرمایەدار اسلامی سپاه پاسداران در ایران، با میلیون ها زن خانەدار کە حقوق و درآمدە ماهانە برای کاری کە در خانە انجام می دهند، چە برنامە و پلانی دارید؟ و یا آن دستە از زنان جوان وفارغ از تحصیل آمادە بە کار کە هر سال بە این لشکر بیکارافزوده  می شود چە فکر رندانەای کردەاید؟ تقسیم این همە ثروت و امکانات بە شکل عادلانە، درست کردن شرایط  و محیط استاندارد کاری برای میلیونها انسان این جامعە، نە در فرهنگ و استراتژی و نە در توان نظامی بە این گندیدەگی و پوسیدەگی شماهاست.
 مطمئنم کە بستە و پاکتهای سنگین و سرسام آور چند صد میلیاردی دلار و یورو را بە محیط کار و در آمد و سفره های خالی این صدها میلیون انسان شریف و زحمتکش( این کرەای کە در شرف نابودی میباشد آنهم بە لطف شما سرمایەدارها و دولتهایتان) تزریق نمی کنید. اولا این کار در ذات و مخیلە شماها نیست، حتی اگر باشد توانش را ندارید. چون هرچە کە در چنتە داشتید رو کردید و بە مراکز و بنگاهای  ثروت و سرمایە تولید کنندە خودتان دادید. کە البتە در آیندە نە چندان دور شاهد فروریزی و ورشکستگی مجددشان خواهیم بود.   
مردم یونان در بی کاری و گرسنگی دارند تلف می شوند، اما یک عدەء آدمک انگشت شمار در فاصلە کوتاه چند ماه اول بحران در سال ٢٠١٠، بە اندازء بودجە ملی یک سال این کشور پول از حسابها و مراکز تولیدی برمیداردند و از کشور خارج می شوند و نتیجەء تلاش و زحمت میلیون ها انسان رنج کشیدە و کارگر یونان را در بانک های سویس و کشورهای دیگر اروپا راکت “و پس انداز” میکنند. این پول ها دارائی مردم یونان است کە بدون درد سر وارد جیب این مشت انگل شدە و اکنون موقعیت کارسازی و تولید و حرکت کل جامعەء چندین میلیونی را بە خاک سیاە نشاندەاند.
 چند آدمک کە بە اندازء ١٠ کشور اروپای شرقی ثروت و سرمایە دارند، مردم نروژ را تهدید میکنند، بە خارج کردن سرمایە و دارائی هایشان از کشور، در صورتی کە درصد مالیات از در آمد و سرمایە  کاهش نیابد یا بیشتر شود!؟ در سال١٣۵٧ رژیم دیکتاتوری شاه ایران ساقط می شود ، اما بعد از سە دهە از این ماجرا و فرار سرمایەداران و  خاندان پهلوی و “دولتمردان” آن نظام وحشی و شوم، کماکان  سرمایەدار ماندەاند!؟ چطور؟ جواب روشن است. این ها نمونه های کوچکی از خصوصیات و فرهنگ نظام حاکمند.
نگاهی بە لیست بدهکاران جهان باندازید
در تازه ترین گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، ایالات متحده با ۱۲۲۵۰ میلیارد دلار در رتبه نخست و ایران با ۲۱٫۹۲ میلیارد دلار در رتبه ۶۸ بدهکاران جهان قرار دارند. براساس این گزارش میزان بدهی خارجی ایران در سال ۱۳۷۷ بالغ بر ۲۰٫۶ میلیارد دلار بوده که طی شش سال با افزایش ۹۰ درصدی به ۳۹٫۱ میلیارد دلار در سال ۸۳ رسید. در چهار سال گذشته بدهی خارجی ایران روند کاهشی داشته و طبق آمار اعلام شده توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بدهی های خارجی ایران تا ۳۱ دسامبر ۲۰۰۸ نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار است.
براساس این گزارش به نقل از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در بین کشورهای خاورمیانه امارات متحده عربی با ۱۲۶٫۹ میلیارد دلار بدهی خارجی رتبه نخست را دارد و میزان بدهی خارجی کشورهای عربستان، عراق، قطر، پاکستان، کویت، ایران، بحرین و افغانستان نیز به ترتیب ۷۵٫۳۶، ۶۷٫۷۴، ۵۵٫۷۹، ۴۴٫۱۴، ۳۶٫۹۳، ۲۱٫۹۲ ،۱۰٫۰۳ و ۸ میلیارد دولار است.
 با این رسوایی و ذلت، چە عمل معجزە آسایی انجام می دهید؟!  من فکر میکنم  از دو حالت خارج نیست: یا برای حل این بحران های کشندەء نظام تان باید معجزە بکنید، کە بسیار بعید بە نظر می آید(چون حسابی جیب و سفرەء طبقە کارگر و مزدبگیر را خالی کردەاید)  و یا حالت دوم؛ کە باید بە سرنگونی نظام ستمگر تان تن دهید!
  ستارەء بخت خشن ترین ابرقدرت جهان روبە خاموشی است
 آمارها واضع هستند و سخن می گویند. کالاهای چین کل بازارهای ۵ قارە را درنوردیدە است، و در بسیاری از کشورهای امپریالیست چون ایالات متحدە آمریکا، کالاهای چینی ٨۵% از نیازهای بازار این کشور را تائمین میکند. آیا جایی برای عرضەء کالاهای گران قیمت سرمایەداران داخلی آمریکا ماندە است؟ تنها در عرصەء اسلحە سازی و وسایل جنگ افزاری، جواب مثبت است. اگر روزی خیلی ها بر این بودند کە قدرت اقتصادی و مالی امپریالیسم نئولیبرالیسم آمریکایی، خلل ناپذیر و پایان نیافتنی است، امروز باید جدا تجدید نظر بکنند و بە تماشای فرو ریختن این قطب ظالم و جنگ افروز و انسان ستیز عصر انفرماتیک بنشینند.
نظامی کە فیش مصارف شخصی افراد حاکم و سرمایەدارش را حاضر نیست پرداخت کند و از دستمزد و حقوق ناچیز کارگران و کارمندان تنگ دست، پرداخت میکند! نظامی کە این همە بدبختی و ویرانی و تا حلقوم مقروضیت برای مردم این کرە بە ارمغان آوردە است، شایستە ادامەء حیات نیست. جالب این است کە، هیچ کس نمی داند این پول ها و وام ها چرا گرفتە شدە و صرف چە شدە است؟! برای درست کردن مراکز تولید و درست کردن شرایط  کار و امکانات زندگی مرفە برای احاد جامعە و برای پیادە کردن طرح و پرژەهای سازندە و استفادەء برابر از ثروت های طبیعی و ملی این ممالک؟! نە، جواب از طرف مسببان این زندگی و شرایط ، این است کە گویا” جمعیت جامعە در حال افزایش است و آسیب های طبیعت جامعە را دچار این شرایط و بحران ها کردە است، و البتە کمی هم تئوریسینهای اقتصادی و سرمایەگزاران مقصر هستند.”  جواب مسببین همەء بدبختیها و نابودیهای جان و مال بشریت این عصر این است.
در ایرانی کە یکی از پست ترین و ضد بشری ترین رژیم های ایدئولژیک سرمایە با استراتژی و کارت سازش با خارج و ایجاد فضای خفقان و راه اندازی میدان های کشتار در داخل کشور حاکم است، شرایط بسیار از این ها هم وخیم تر و بحرانی تر است.
اکنون دورەء خود را ضد امپریالیسم و دیکتاتوری خواندن و از همە مهم تر، خود را ” چپ” دانستن است. بە زودی لشکری از افراد و نیروهای مرتجع و راست لیبرال و بورژوای ملی/مذهبی ، با بوق و کرنا ادعای چپ بودن خود و ضد سرمایەداری بودن و ضد کل نظام اسلامی حاکم بر ایران را اعلام میکنند و می شنویم کە ” ما هواداران  سوسیالیسم و دمکراسی هستیم. ” باید هوشیار بود! نیروهای سوسیالیست و کمونیست، همراە و در کنار طبقەء کارگر و زحمتکش و جنبشهای رادیکال و انقلابی جامعە باید مجهز و سازمان یافتە تر، پیشرو و جلودار هر حرکت ضد دیکتاتوری و ضد سرمایەداری باشند. هژمونی و رهبری کمونیسم بر این اوضاع و شرایط در گرو کار مشترک و سازماندهی نیروها و طبقەء انقلابی است. بررسی و مطالعەء دقیق  اوضاع و بکار گیری روشهای درست مبارزە و مقابلە،  یک وظیفەء انقلابی و مارکسیستی است. سنجیدە حرکت کردن نیروهای پیشرو سوسیالیست و کارگری در این دورە نشان از آگاهی طبقاتی و درس گرفتن از تاریخ سە دهە پیش است. استراتژی هر نیرو و جنبش مارکسیستی و انقلابی مشخص است. پس تاکتیک درست و بە موقع  و بکارگیری مکانیزم و ظرف مناسب برای پیش برد این تصمیم و تاکتیک، باید مسئلەء مهم و عاجل ما باشد.
 در این شرایط استراتژی سوسیالیستی  باید قطب نما و تاکتیک های سنجیدە و متناسب با این شرایط  و همچنین،  سازماندهی و متشکل کردن طبقەء کارگر و نیروهای آزادی خواه بعنوان چراغ راهنمای رسیدن بە هدف در الویت قرار بگیرد. سازمان دهی و آمادە سازی طبقەء انقلابی برای یک گام بلند و گردآوری نیروهای سوسیالیست حول این استراتژی و تاکتیک های سنگر بە سنگر، ضامن پیروزی مردم زحمتکش و کارگر خواهند بود. این عصر، عصر تقیرات عمدە در کل آرایش و شکل نظامها و دولتهای جهان و عصر انقلابهای رادیکال زحمتکشان جهان خواهد بود. این خورشید طلوع کردە است، باید آن رادر سرتاسر گیتی بە تابش درآورد تا آب کردن همەء یخ های ظلم و بیداد.