متن گفتگوی ویدیو بلاگ اکتبربا سلام زیجی در رابطه با گارد آزادی

زنده باد گارد آزادی! به گارد آزادی بپیوندید!

(متن گفتگوی ویدیو بلاگ اکتبربا سلام زیجی در رابطه با گارد آزادی)

سهیلا ترکیه: با سلام خدمت بینندگان عزیز. ما درنشست کمیته کردستان حزب  کمونیست کارگری – حکمتیست هستیم . گفتگویی با رفیق سلام زیجی مسئول گارد آزادی حزب در کردستان داریم که توجه شما را به آن جلب می کنم. اولین سؤال من این است که  مدتی است  فعالیت گاردآزادی در کردستان محدود شده است، لطفاً برای ما و بینندگان توضیح دهید دلیل این محدودیت چیست؟

سلام زیجی: بله از لحاظی  فعالیت گارد محدود شده است و از لحاظی نشده است. باید دید که ما چگونه و با چه دیدی به گارد آزادی نگاه می کنیم و انتظار “فعالیت” از آن داریم. اگر ما تنها از زاویه شکل علنی-     مسلحانه و علنی – تبلیغی آنطور که در چند سال اخیر صورت گرفته است به فعالیت های گارد آزادی نگاه کنیم، گارد آزادی را یک بعدی خواهیم دید و این درست نیست. درست است گارد آزادی مدتی است که این شکل از فعالیت نداشته است، به دلیل اوضاع سیاسی منطقه و کردستان آگاهانه تصمیم گرفتیم  در این دور شکل علنی و یا حضور مسلحانه آنرا از دستور خارج  و یا محدودتر کنیم.اما اساس فعالیت گارد آزادی که باید آن را فراتر از این جنبه از فعالیت علنی دید، کماکان سر جا خودش باقی است و هم اکنون در جریان است.  بخش عمده فعالیتهای گارد آزادی مربوط می شود به کار ملیتانت، فعالیت سیاسی ، امر سازماندهی دراز مدت خود. قسمت علنی و مسلحانه آن،تنها  بخشی از سازمان و فعالیت گارد آزادی است و نباید با عدم اظهار وجود در این بخش، مهمترین بخش کاری دیگر آنرا فراموش کرد. در نتیجه به دلیل اوضاع سیاسی بخش علنی آن را  آگاهانه محدود کرده ایم ، اما کار و فعالیت های گارد آزادی به شیوه های مختلف در شهرهای کردستان ادامه دارد.

سهیلا ترکیه: رفیق سلام زیجی اگر ممکن است لطفاً همین جا خلاصه ای از اهداف گارد آزادی را توضیح بدهید؟

سلام زیجی: ما قبلاً در مورد  اهداف گارد آزادی توضیحات روشن داده ایم. گارد آزادی بخش تفکیک ناپذیر جنبش طبقه ما، طبقه کارگر ایران و کردستان است. بازوی مسلح آن طبقه و یکی از ابزارهای دفاع از آزادی وامنیت جامعه و طبقه کارگر و خیزش آن طبقه برای کسب قدرت سیاسی می باشد . نیروی متعلق به جنبش آزادی خواهانه و برابری طلبانه ایران و کردستان است؛ گارد آزادی برای این تشکیل شده که از حالا سنگری باشد برای دفاع از منفعت و خواست کارگران و زحمتکشان و علیه ارتجاع و کهنه پرستی در جامعه مبارزه کند؛ علیه دست درازی های جمهوری اسلامی علیه مردم  فقیرو زحمتکش مبارزه کند؛  با اقدامات جنایتکارانه جمهوری اسلامی  از جمله علیه اعدام و سنگسار و زورگوئی و قلدری جمهوری اسلامی  مقابله کند. سازمان گارد آزادی اساسأ تلاش میکند  حول این اهداف شکل بگیرد و خود و جامعه را علیه این رویداد های جنایتکارانه  بسیج کند، تشویق کند و سازمان دهد . باید تلاش  کند  علیه فرهنگ   و سنن مذهبی و  قوم پرستی که احزاب و بورژواها در راستای منافع ضد مردمی خود به آن دامن می زنند جامعه را نسبت به آن حساس تر کند. جریانات قومی و دینی با دامن زدن به خرافات  و دروغ پردازیها دشمن تراشی بین مردم منطقه  را باد میزنند.زیر این نام خیلی از حقوق مردم پایمال می شود.

چهار چوب اهداف گارد آزادی در اصل برای این است . ما بر این باوریم که طبقه کارگر و حزب کمونیستی آن به نیروی ملیتانت و مسلح  توده ای و قدرتمند خود احتیاج دارد که ازمنافع طبقه خود دفاع بکند ودست تعرض کهنه پرستان و ارتجاع علیه زنان،کودکان  وآزادی و تشکلهای کارگری راکوتاه کند.

تجربه  سی سال حاکمیت سیاه جمهوری اسلامی ، عراق و رفتار نیروهای ضد مردمی قومی و دینی  نیاز و ضرورت گارد آزادی را که میلیس توده ای کارگران و زحمتکشان است، به یک امر بدیهی ما و جنبش ما تبدیل کرده است. در نتیجه هدف اول و کلی گارد آزادی  برمیگردد به آماده سازی خود برای   تحولات آینده و دوره پرتلاطمی که پیش رو داریم. فعالیتهای خود را  با این دورنما و استراتژی باید سازمان داد  وگسترش پیدا کند.

سهیلا ترکیه : در حد امکان توضیحی بدهید دررابطه با اینکه چگونه یک واحد گارد آزادی میتواند شکل بگیرد  وسازماندهی شود ؟

سلام زیجی: در همان چهار چوبی که گفتم گارد آزادی چیست ،هر جوان مبارز، هر زن و مرد مبارز و انقلابی، هر انسان زحمتکش و انقلابی بخواهد علیه این وضعیت باشد؛ بخواهد علیه جمهوری اسلامی باشد؛ بخواهد علیه فرهنگ زن ستیز باشد؛ علیه پایمال شدن حقوق کودکان باشد؛ علیه اعدام و کشت و کشتار باشد و علیه ملیتاریزه شدن جامعه باشد می توانند دور هم جمع شوند و واحدهای گارد را ایجاد کنند. هر تعداد معینی از این دسته از انسانهای آزادیخواه که هم هدف می باشند می توانند با هم یک واحد گارد آزادی را تشکیل بدهند . آنطوری که گفتم گارد آزادی عبارت است از سنگری  و سازمان  کسانی که  وضعیت موجود را  قبول ندارند و می خواهند آنرا دگرگون کنند. تصمیم دارند علیه  آن بایستند و  در دفاع از حقوق و منافع  و حرمت و آزادی مردم  برای خود وظیفه ای تعریف میکنند.

کسانی که در این زمینه ها با هم توافق دارند و هم نظر هستند بدون درنگ و با در نظر گرفتن وضعیت امنیتی درایران فوراً با ایجاد یک واحد شکل سازمانی و هدفمند به فعالیت خود بدهند. روشن است که  افراد تشکیل دهنده هر واحد باید در پیوندها و روابط طبیعی که مدتها است با همدیگر دارند این واحدها را تشکیل دهند. کمیت ان از ۳ تا ۵ و ۶ نفره خواهد بود. این جمع در بین خود یک نفر مسئول انتخاب می کنند وبا تماس گرفتن با ما می توانند فعالیتهای خود را رسماً شروع کنند. یعنی تمام کسانی که  در این چهار چوب که بطور فشرده به آن اشاره کردم خود  را شریک و همسو می دانند در سازمان گارد جای خواهند گرفت و با فعالیت وعضویت در یکی از واحدهای گارد آزادی در محل کار و زیست به عنوان عضو و فعال گارد آزادی رسماً فعالیت خود را شروع خواهد کرد.

سهیلا ترکیه : رفیق سلام در نشست اخیری که داشتید چه تصمیماتی در مورد گارد آزادی گرفته اید یا چه مجموعه وظایفی را در دستورکار گارد آزادی گذاشته اید؟

سلام زیجی: بخشی از بحث های اصلی که در این نشست داشتیم این بود که گارد آزادی نیازمند این است که فعالیتهایش گسترش یابد و این فعالیتها لازم است که وسیع تر شوند وتمام شهرهای کردستان و مناطق را در بر گیرد.  مهمترین وظیفه تبلیغ و معرفی خود گارد و اهداف و سیاستهای آن به جامعه است. از طریق واحدهایی که اکنون در شهر ها داریم و از راههای مختلف دیگر  مانند مدیا و بروشور تبلیغی و از طریق هواداران گارد آزادی وانسانهای مبارز  وانقلابی  امر تبلیغ و معرفی گارد در جامعه و ضرورت تشکیل گارد آزادی را تبلیغ کنیم.  بسیار ضروری است که در تمام شهرها و روستاها، درتمام محلات شهر، در مراکزکارگری و آموزشی و همچنین پادگانها گارد آزادی تبلیغ و تشکیل شود.  به نظرمن تلاش برای تحقق کامل آن بزرگترین و اصلی ترین وظیفه هر مدافع گارد آزادی می باشد. در نشست امروز بر ایجاد عملی این واحدها در هر شهرو روستا ومراکزکار وسربازخانه ها تاکید شد. ایجاد واحدهای جدیدتر و گسترش آن وظیفه دوم و محوری ما محسوب میشود. واحد های گارد لازم است  حول آن اهداف و سیاستی که توضیح دادم از لحاظ سیاسی و آگاهی به نقش و وظایف خود بیش از پیش واقف و متعهد باشند. لازم است آشنا تر شوند به اینکه چرا واحد گارد آزادی تشکیل می شود.مسئله این است که در این زمانه همیشه متأسفانه این خطر موجود است که هرجا بحث گارد آزادی و واحد مسلح آن پیش آید، بحث سنت قدیمی پیشمرگ و از این قبیل مفاهیم در ذهنها تداعی می گردد و فضا و سنت جاری این عرصه در کردستان نیز به این تصورات، که هیچ ربطی به مبانی و سنت گارد آزادی ندارد کمک خواهد کرد. گارد آزادی هیچ ربطی به شیوه کار پیشمرگانه و اینکه مسلحانه بروی توی مرز، شلیکی بکنی و برگردی  ندارد.  گارد آزادی که در محل زیست و کار و در بطن مبارزه سیاسی و اجتماعی شکل می گیرد و سازمان پیدا می کند از هر نظری با سنت مسلحانه رایج  کنونی پیشمرگانه و بیربط به جامعه متفاوت است!

اگاهی و خصوصیت ضد سرمایه دار بودن گارد آزادی نه تنها در مبانی و اهداف کلی که در پراتیک روزمره و اجتماعی آن یکی دیگر از خصلتها و وظایف مهم گارد آزادی محسوب میشود.

باید تلاش کرد که واحدهای گارد آزادی در تقابل با فشار و ظلم وزور و عوامفریبی های جمهوری اسلامی در جامعه آگاهتر و متحد تر عمل کنند. در مقابل نظام سرمایه داری آگاهتر بشوند. تمام بدبختی های که بر سر جامعه می آید و تحمیل میکنند  ناشی از حاکمیت و منافع این سیستم ضد بشری است. درست است که حکومت جمهوری اسلامی وسپاه پاسداران وبسیج و اطلاعات و سایر دم و دستگاههای سرکوبگر جمهوری اسلامی  علیه ما  مردم بسیج شده اند. اما خود اینها هم دولت و نگهبان و بازوی مسلح یک حکومت سرمایه داری هستند که این حکومت به وسیله این نیروهای نظامی حراست میشود و جامعه معترض را سرکوب می کنند

ارسال گزارش و اخبار از مزدوران و مهره های رژیم که مردم را اذیت میکنند، مشکلات برای جامعه پیش می آورند در هر شهر و محله و روستا و مراکزی فراهم گردد، آمار و مشخصات آنها را بگیرند و  برای ما بفرستند.

کاری کنند در بخشهای مختلف جامعه ارتباط برقرارکنند برای نمونه بحث مسئله زنان را مطرح کردم لازم است واحدهای گارد آزادی در میان دختران و زنان وسیعاً تشکیل شود. برای دفاع از حقوق ومنافعشان لازم است در مدارس و دانشگاهها و محلات تشکیل شود. در کارگاه و مراکز کارگری و سایر نهادهای اجتماعی تشکیل شود. و در کنار اینها یکی دیگر از کارهای مهم این است که واحدهای گارد آزادی ما را از اخباراتفاقات و رویدادهای جامعه آگاه کنند. گزارش بفرستند. و همیشه  ارتباط  منظم خود را با ما حفظ کنند.

در آخر بگویم که بخشی از واحدهای گارد آزادی در کردستان که ما بیشتر بطور روشن و شفاف توضیح داده ایم که چرا بخشی از واحدهای گارد در کردستان لازم است   مسلح باشند و زمینه مسلح شدن خود را فراهم کنند ، از اینرو من تاکید دارم که این دسته از واحدها که ظرفیت و امکان این کار را دارند حیاتی است به این بخش از کار خود توجه جدی داشته باشند.یعنی از  همین حالا لازم است ازهرلحاظ از نظر دانش نظامی، توانائی و هوشیاری امنیتی وآگاهی در مقابله با اقدامات امنیتی و مسلحانه رژیم کیفیت کار خود را بالا ببرند و با این آگاهی کامل دست به سازمان دادن خود ببرند.راهای مسلح شدن خود را پیدا کنند. با ما در ارتباط باشند. برای اینکه در موقع وزمان مناسب اگرلازم شد به صورت مسلحانه نیز حضور پیداکنند و درزمان مناسب توان و ظرفیت نظامی خود را نیز به رخ  دشمنان مردم ودشمنان آزادی خواهی و برابری طلبی بکشند ، باید  اولاً از جانب ما آموزش لازم داده شده باشند وثانیاً بدون اطلاع ما نباید هیچ نوع حرکت و فعالیتی در شکل علنی و مسلحانه داشته باشند. این اقدامات  و وظایف نخست و اصلی این بخش از واحدهای گارد آزادی میباشد .

 من در آخر دوباره تأکید میکنم که برای عملی شدن تمامی این اقدامات  بسیار لازم است که ما گارد آزادی را در سطح وسیع تروهمه گیرتر به مردم معرفی کنیم.  باید این را توجه کرد که بزرگترین ومهمترین راه بالا بردن امنیت  واحدهای گارد آزادی و گسترش واحدهای گارد آزادی  ، محبوب بودن و توده ای بودن  گارد آزادی است.

باید کاری کرد که در آینده ودر تحولات سیاسی آینده ایران هیچ کهنه پرستی، چه مذهبی و چه قومی، نتواند به منافع وحقوق وآزادی های ما دست درازی کند به حقوق زنان دست درازی کند به حقوق کودکان تعرض کند ، امنیت جامعه و آزادی را به مخاطره اندازد. تمام مبارزه و خواست و منافع وحقوقی که برایش می جنگیم و خون می دهیم، برایش زحمت می کشیم اگربخواهند با سرکوب با دروغ و حقه واز راه مذهبی و قوم پرستی بخواهند دستاوردهایمان را از ما بگیرند باید کارگران و آزادیخواهان از چنان قدرت و امکانی برخوردار باشند که همه این قماش ضد آزادیخواهی را پس بزند .   با ایجاد هر تک واحدی یک سنگر ایجاد کرده ایم و چنانچه این سنگرها را در ابعاد میلونی تأمین کنیم و گسترش دهیم، کل جامعه ایران و کردستان را به سنگر دفاع از مردم و امنیت  جامعه و دفاع از آزادی وبرابری  تبدیل خواهیم کرد. زنده باد گارد آزادی! به گارد آزادی بپیوندید!

متن این گفتگو توسط غفور زرین پیاده شده است))

۱۷ خرداد ۸۹

۷ ژوئن ۲۰۱۰