جنایت زیست محیطی وبازهم بریتیش پترولیوم! در حاشیه ادامه فاجعه زیست محیطی خلیج مکزیک

مقدمه:
۲۰ آوریل ۲۰۱۰ یک چاه نفت دریائی در خلیج مکزیک منفجر شد. ۱۱ کارگر در جریان این انفجار کشته شدند و تعدادی بیشتر مجروح. این تازه شروف فاجعه ای بزرگتر بود که تا همین امروز ادامه دارد و خوشبینترینها می گویند تا دوماه دیگر هم همچنان بر وسعتش افزوده خواهد شد! این فاجعه از نوع زلزله . آتش فشان و طوفانها هم نبود. فاجعه ای کاملا ساخته و پرداخته انسانها. فاجعه ای زیست محیطی که دارد منطقه بسیار وسیعی از جنوب آمریکا را از موجود زنده تهی می کند. زندگی دریائی و زندگی ملیونها انسان ساکن منطقه خلیج مکزیک بطور بلافصل در حال متلاشی شدن است. مقصر کیست؟
وقتی زلزله آدم می کشد می گویند “مجازات الهی است”. طوفان پنج سال پیش همین منطقه خلیج مکزیگ را در هم نوردید و ملیونها تن از فقیرترین ساکنین آمریکا را بیخانمان. آنموقع می گفتند “سرنوشت است”. برای مردم وعظ می کردند که در کلیساها دعا بخوانند تا از طرف دولت مرکزی بهشان کمک برسد. لوئیزیانا هنوز کابوس طوفان کاترینا را پشت یر نگذاشته دارد قربانی فاجعه انسانی و زیست محیطی دیگری می شود که اینبار بطور واضح تری نقش نظام سرمایه در ایجاد و تداومش مشخص است.
کمپانی نفتی بین المللی بریتیش پترولیوم همان کمپانی که پشت سر طراحی کودتای شاه در ۲۸ مرداد بر علیه مردم ایران بود شصت سال بعد در آمریکا هنوز جنایت می کند! آن موقع ها که اینها پول خرج می کردند و نوکرانشان را در حکومت آمریکا و انگلیس و سازمانهای جاسوسیشان بسیج کرده بودند تا جنبش انقلابی مردم را در ایران سرکوب کنند اسمشان “کمپانی نقتی انگلیس- ایرانی” بود البته! پیوند کمپانیهای فراملیتی با حکومتهای امپریالیستی در غارت مردم امری شناخته شده است. دستشان را بیشتر در “جهان پیرامونی” باز می گذاشتند و می گذارند اما این روزها مشخص تر می شود که اینها چنگال خون آلود و ضد انسانیشان همه دنیا را در هم می فشارد. “خودی و غیر خودی” حالیشان نیست. مردم فقیر در آمریکا امروز دارند طعم تلخ حکومت مشترک این کمپانیها و حکومت ظاهریشان را در کاخ سفید می چشند!
ابعاد فاجعه زیست محیطی خلیج مکزیک
بعد از افنجار چاه زیر دریائی نشت نفت شروع شد و تخمین زده می شود از آن تاریخ نزدیک به ۲ تا ۳ ملیون لیتر نفت خام بطور روزانه دارد در دریا پخش می شود. تصاویر ماهواره ای (۳) حاکی از گسترش نفت در سطح وسیعی از دریای مجاور خلیج مکزیک است. ساحل دو ایالت جنوبی آمریکا هم اکنون در معرض نفت است و ایالت فلوریدا هم بزودی در معرض قرار خواهد گرفت. در حال حاضر از سوی دولت، ماهیگیری در سواحل ایالت لوئیزیانا ممنوع اعلام شده و ماهیگیران فقیر این منطقه در فصل ماهیگیری مستاصل هستند که چگونه زندگیشان را بگردانند. شرکت بریتیش پترولیوم چند باری برایشان چک فرستاده اما این کمکهای مالی پاسخ نابودی منابع منطقه و ابهام در آینده شغلی اینها نیست. تلاشهای مکرر مهندسی از سوی شرکت بریتیش پترولیوم برای مهار نشت به شکست انجامیده و بنا به خوشبینانه ترین محاسبات نشت نزدیک به ۱۲ هزار بشکه نفت در روز حداقل تا دوماه دیگر ادامه خواهد داشت! در مطبوعات از این فاجعه بعنوان “کاترینای دوم” نام می برند. عمق اثرات بلند مدت نشت نفت در این مقیاس که احتمالا بزرگترین فاجعه نشت نفت در تاریخ بشریت است هنوز مشخص نیست. سانسور مدیای تحت کنترل انحصارات در آمریکا مانع مهمی است که مردم آمریکا و دنیا بر علیه عاملان واقعی این جنایت بسیج نشوند.
نقش بریتیش پترولیوم در کنترل نفت و منابع نفتی در آمریکا و فجایع زیست محیطی
بریتیش پترولیوم از قدرتهای بزرگ نفتی و صاحب و شریک همه عملیات نفتی است که در آمریکا در جریانست. از آلاسکا تا تکزاس تا پروژه های نفتی دریائی. همه جا این غول انحصار سرمایه داری حاضر است. گاها پشت پرده و صاحب سهام کمپانیهای اکتشاف و انتقال نفت. مثلا در ماجرای بزرگ نشت نفت کشتی نفتی اکسون در سال ۱۹۸۹ که در زمان خود بزرگترین فاجعه نشت نفت بود هم این کمپانی بریتیش پترولیوم حضور قعال داشت.(۵) این کمپانی حق بهره برداری و استخراج را بطور بلند مدت از حکومتها می خرد و آنها را شریک جرم خود می کند. درست کاری که در سطح جهانی نزدیک به ۶۰ سال انجام داده در آمریکا در جریانست.
در جریان فاجعه نفتی اخیر، کار این شرکت مخفی نگه داشتن ابعاد فاجعه و کوچک جلوه دادن آن در چند هفته اول و شانه خالی کردن از مسئولیت در مقابل افکار عمومی و مردم منطقه بوده است. ابزارهای سیاسی این کمپانی در کنگره آمریکا و کاخ سفید شب و روز در کار هستند تا این کمپانی بتواند با کمترین هزینه به حیات ننگینش ادامه دهد. برخی منابع دولتی آمریکا اینروزها در خواست کرده اند که کمپانی بریتیش پترولیوم یک ملیارد دلار غرامت باید به مردم آمریکا بپردازد. این رقم در حالی اعلام می شود که هنوز عمق مصیبتهای وارده محیط زیستی برآورد نشده.
جالبست که بدانید که همین کمپانی بریتیش پترولیوم از شرکای عمده پروژه اکتشاف و استخراج نفت در آلاسکا بوده و حکومت اوباما نیز بر گسترش این پروژه اصرار داشته است.
آخرش چه؟
می گویند سهام بریتیش پترولیوم ۲۵ در صد بخاطر رو شدن جنایت محیط زیستی اخیر پائین آمده. می گویند حکومت اوباما در حال “بررسی است” که بیشتر به این کمپانی سخت بگیرد! می گویند دولت آمریکا قرار است بطور مستقل وارد صحنه شود و مجازاتهای بیشتر به این کمپانی ببندد. حتی می گویند که قرار است مسئولین این کمپانی بخاطر پوشاندن حقایق به پای میز محاکمه کشیده شوند! اما راستی کی متهم است؟ آیا یک کمپانی ؟ یک حکومت؟ همیشه وقتی گوشه ای از دنیا، گوشه ای از گندکاری این آقایان بر ملا می شود، تلاش می شود که تفصیر ها به گردن چند نفر”بد” بیفتد تا تقصیر کاران اصلی را بشود فرار داد! وقتی دزدی ملیاردرها در سال گذشته در آمریکا افشا شد تلاش این بود که اصل نظامی که باعث بازتولید جنایت است از زیر فشار بیرون برود. حالا هم اگر بریتیش پترولیوم گیتی را راه بیندازند که هنوز دارند مقاومت می کنند تا راه نیفتد باز برای اینست که اصل نظام حفظ شود.
آخرش چیزی نمی شود اگر مردم یکجائی به این چرخه فاجعه آمیز پایانی نگذارند. ملیونها ماهی و پرنده و نابودی تمامی اکوسیستم که هیچ همه آدمهای نفله شده در طوفان کاترینا و ماهیگیران فقیر و سیاه نشسته در خانه های لوئیزیانا برای اینها که دنیا را در توبره دارند چیزی نیستند. این ماها هستیم که با پرده برداشتن از این جنایات و نشان دادن عامل واقعی آن که نظام بهره کشی و ضد انسانی سرمایه داری است و بسیج افکار عمومی دنیا می توانیم آخر دیگری را ممکن کنیم. نباید بریتیش پترولیوم و حکومت آمریکا این فاجعه را هم پشت سر بگذارند. آخر دیگری هم برای این داستان دردناک ممکن است!
منایع دیگر:
(۱)جنایت زیست محیطی
http://www.stuff.co.nz/world/americas/3757026/Oil-leak-an-environmental-crime
(۲)شکست آخرین طرح برای کنترل نشت نفت
http://www.mcclatchydc.com/2010/05/29/95060/reports-bp-to-announce-top-kill.html
(۳)تصاویر ماهواره ای نشت نفت در خلیج مکزیک
http://earthobservatory.nasa.gov/NaturalHazards/view.php?id=43768
(۴)تاریخ بریتیش پترولیوم و مداخلاتش در ایران
http://www.democracynow.org/2010/5/6/history_of_bp_includes_role_in
(۵)نقش بریتیش پترولیوم در ماجرای نشت نفت ار تانکر نفت در سال ۱۹۸۹
http://www.democracynow.org/2010/5/26/bp_played_central_role_in_botched
(۶)اثرات نشت نفت در زندگی مردم فقیر لویزیانا
http://www.democracynow.org/2010/6/4/still_impacted_by_katrina_african_american