ولایت جنایت و واکنشها

– پرسش و پاسخ –

آقای قصیم, موج جدید اعدامها چه معنی دارد, نظرتان؟

خرداد ماه, پر انگیزه ترین و پرخاطره ترین ماه سیاسی سال اخیر و کل تاریخ سیاسی سی سال گذشته است.

کل جنبش آزادیخواه مردم ایران, اعم ازجنبش سبزیکساله و مقاومت سی ساله مردم ایران دارد خود را برای حضورخیابانی و نبرد با ارتجاع فاشیستی آماده می کند. باند فاشیسم مذهبی حاکم,, با ولی فقیه منفورو رسوای خاص وعامش و ژنرال- پاسدارهای جنایتکارو شریک جرمش, اینها جملگی هدف خیزشهای بزرگ مردم دراین ماه خواهند بود. خامنه ای و شورای امنیتش, پیشاپیش با اجرای اعدامهای ۱۹ اردیبهشت اخیر و نیز متعاقباً اعلام تأیید شش حکم اعدام برای هواداران و اعضای خانواده مجاهدین اشرف , همین طور با افزایش شمار اعدامهای پراکنده در شهرستانها , بدون تردید یک سیاست معین را دنبال می کنند:

 وجه آشکار و اصلی این سیاست طبعاً ایجاد رُغب و وحشت و غلیظ کردن فضای امنیتی و… در نهایت بالابردن هزینه و ریسک اعتراض و مبارزه برای مردم و دردرجه اول برای فعالان, سازماندهندگان و پیکارگران قاطع میدان است. ولی این تنها جنبه مطلوب آنها نیست, مشی کنونی خامنه ای معانی دیگری هم دارد:

 

–     خامنه ای می خواهد با نشان دادن این سبعیّت و شقاوت, تتمه اقتدارولایتش را نجات دهد, صفوف جنایتکاران پشت سرش را سفت نگهدارد.  نمایش سرکوب همیشه یک وجه تأثیرگذار درون ساختارجنایت هم دارد, همان طور که بر ساختارهای مافیایی چنین تأثیر دارد, همان طور که دردیگرجریانها و حاکمیتهای فاشیستی هم تا لحظه آخر چنین کارکردی داشته است.

 

–     علاوه براین دو وجه, این خط اعدام حتماً منظورمضاعفی هم داشه و بزعم خامنه ای قراربوده  بر وضعیت متزلزل آقایان موسوی / کروبی و… هم اثرات خاص خود را بگذارد. خط اعدام دیگراندیشان – حالا چه کرد غیرمذهبی باشد و یا مجاهد خلق و مسلمان مترقی ضد ولایت فقیه – , که درهرصورت نسبت به مواضع « آقایان» دیگر اندیش محسوب می شوند, پس بزعم خامنه ای می توانسته/ می تواند برفرض واکنشهای متفاوت نزد «سران اعتراض»  نوعی  شکاف ایجاد کند. کما این که سیاستها و کارکردهای خاتمی نیز کم و بیش در همین مسیربوده اند. یادمان نروز که خامنه ای تجربه سرکوب خونین قیام ۱۸ تیر۷۸ و همدستی آنزمان خاتمی را هم دارد. پنهان نیست که ایجاد اختلاف دراین زمینه های حساس اجتماعی نزد آقایان و  شقه کردن ” جنبش سبز” و کشاندن سران به سکوت در مقابل جنایتها و اعدامها, قطعاً ازخواسته های باندفاشیستی حاکم است.

 

می توانید کمی در باره این مسأله اقتدار که گفتید بیشتر توضیح بدهید؟

 

به بینید, این شیوه کشتار بی گناهان/ دیگراندیشان به منظور سفت کردن و کوبیدن میخ قدرت و فرماندهی, همیشه وسیله ای برای تعمیر و بازسازی اقتدار شکسته جباران بوده. زهره گرفتن ازرقبا توسط کشتار مخالفان هم از قدیم سازو کار دیکتاتورها و علی الخصوص جبّاران بحرانزده بوده است. یکی ازدلایل کشتاربزرگ و بی سابقه زندانیان سیاسی در تابستان۶۷ نیز به همین انگیزه خمینی(زهر خورده) برمی گشت. انجام یک جنایت بزرگ و غیرمترقبه علیه بشریت و تعیین تکلیف هرگونه شکاف درونی و سفت کردن تسمه های جباریت. همین طور نگاه کنید به کشتارهای هیتلر درسال و ماههای آخرش. ما حتی درمورد قتل به منظور حفظ اقتداردر آخرین لحظه هم مثال داریم: هیتلردرآوریل ۱۹۴۵, دوسه  روز پیش ازخودکشی اش , که وقوع عنفریب آن را قبلا به نزدیکانش اطلاع داده بود, برای حفظ تتمه اقتدارش درآن دخمه  دستورکشتن یکی ازهمان افسران نزدیکش را می دهد (که گویا درحال مستی حرفی علیه او زده بود) و حکم همان جا اجرامی شود. یا نگاه کنید به کشتارهای پل پت و…

خلاصه بگم, اعدام و کشتار کسب و کارولایت فقیه و همه جبّاران بوده و آسیاب حکومت اینها همیشه به خون, به ویژه به خون آزادگان و بی گناهان چرخیده است. بخصوص درشرایط بحرانی.  نه تنها مثال کشتارها و اعدامهای این سی سال گذشته را داشته ایم, بلکه اگر برگردیم به گذشته های دور می بینیم مثال روشن داریم.  درتاریخ اساطیری مان هم مارهای قدرت و اقتدارضحاک را داریم که هرروزبا مغزجوانان بی گناه تغذیه می شد. خوب, خامنه ای, این ضحاک زمانه هم همین طورست. با اعدامهای ۱۹ اردیبهشت هم می خواست, علاوه بر  خوف و وحشت انداختن, تتمه اقتدارش را تغذیه کند. همه می دانیم که    قابلیت فرماندهی خامنه ای طی یک سال اخیر خیلی ضربه دیده, در اردوی پیروان قبلی اش کلی ریزش داشته, درملاء عمومی هم به عنوان محور جنایتها, عامل اصلی غارتگریها و بخصوص آمر تقلبّات تابستان گذشته رسوای خاص وعام شده. بنابراین, خط اعدام برای ولایت خامنه ای عصای دست است, مگراین که توازن قوای سیاسی- اجتماعی تا جایی تغییرکند که گشتاپویش هم نافرمانی کند, یا اساساً ازدرون فروپاشیده باشد. درچند دهه اخیرنمونه های چائچسکودررومانی و فرانکو(اواخرعمرش) دراسپانیا را هم به یاد داریم.

 

به نظرشما این  خط اعدام  فایده ای برای خامنه ای داشت؟

 

به نظرمن جنایتهای اخیر خامنه ای یک سره نتیجه معکوس داشته است. درداخل کشور, با روح دلیری  که نزد زندانیان مبارز و مجاهد موج می زند – نگاه کنید به نامه های فرزاد کمانگرپیش از شهادتش و نامه دکترسعید ماسوری و دیگران و اعتصاب غذای زندانیان وسایر رویدادهای زندانها درپی اعدام آن پنج جان شیفته آزادی –  به راستی که جنایتهای اخیرخامنه ای ازهر نظر که بنگریم روی خود و دستگاهش آوارشده است. شهادت آن آزادگان دلخراش و ضایعه ای دردناک بود. اما, این جنایتها برای ولایت خامنه ای جز لعن و نفرین و نفرت بیشتر, جز اعتراض و محکومیت داخلی و خارجی وسیعتر چیزی به بارنیاورد. تازه  با آن کنش عظیم اعتصابی  که  کردستان غیور نسبت به این کشتار از خود نشان داد, جبهه تازه ای هم علیه ولایت جنایت گشوده شد. توده های معترض هموطنان کردمان و افکارعمومی داخل و خارج کشور جواب دندان شکنی به خامنه ای و گشتاپویش دادند. یک باردیگر درمقابل این روح دلیری زندانیان و همبستگی مبارزاتی کردستان ادای احترام می کنم و دست مریزاد می گویم.

ولی فقیه جنایتکار خواست با خط اعدام هزینه اعتراض را بالا برد, جنبش را دچار تفرقه کند و پتانسیل اقتدار برای خودش دست و پا کند, ولی دلاوری زندانیان و واکنش مبارزاتی مردم کاری کرد که نه تنها به هیچ یک از اهدافش نرسید, بلکه منزوی تر , منفورتر و رسواتر شد. با جبهه های جدیدی که گشوده شده, حالا دیگر هزینه سرکوب برای ولی فقیه و گشتاپوی سپاه پاسداران بالا رفته است.

 و این حال وروزجبّار مفلوک وخونریزی است که دیری است زمانش به پایان رسیده.

 

آقای قصیم, نظرتان در مورد ابعاد و واکنشهای  بین المللی چیست؟

 

همان طورکه عرض کردم, واکنشها و محکومیتها وسیع و فوق العاده, دریک کلام  یک جوابی دندان شکن برای خط خامنه ای بود:

 عفو بین الملل , فدراسیون لیگهای حقوق بشر, کنفدراسیون جهانی معلمان و سندیکاهای معلمان , رسانه های بزرگ جهانی , اتحادیه اروپا و دولتهای دموکراتیک, همه و همه علیه اعدامها موضعگیری و محکوم کردند. و این وضع بحرانی که برای رژیم پیش آمده, دیگربه خط اعدام و مسأله کشتار زندانیان بی گناه هم محدود نمی شود. بحران سیاسی ایران, پرونده نقض حقوق بشر, پرونده اتمی و پرونده مداخلات سیاسی و تروریستی در عراق ودیگرجاها , همه دارد به هم وصل می شود و یک جا پرونده کلیت این رژیم را روی میزسیاستهای جهانی/ اروپایی می آورد. تحریمهای سختر درراهند و مسایل دیگر هم وجود دارند. خلاصه , خامنه ای با ادامه خط اعدام کاری کرد, که ماههای  خرداد و تیرامسال به ماههای اعتلای پیکار آزادی مردم ایران و حمایت بین المللی تبدیل می شود. باطل السحرخط اعدام و ولایت جنایت نیز,دریک کلام, چیزی نیست جز همبستگی و قاطعیت درپیکار.