گردباد بحران

اروپا این روزها بشدت در بیم و هراس است. بانک جهانی مجددا آژیر خطر را بصدا در آورده است. با عمیق تر شدن بحران اقتصادی در یونان٬ و ورشکستگی اقتصادی این کشور٬ ارزش یورو به ناگهان سقوط کرد و علامت سوال بزرگی بالای سر اتحادیه اروپا قرار گرفت. بسیاری از کشورهای جنوب اروپا و کل کشورهای حوزه یورو یکی پس از دیگری اعلام کردند قادر به پرداخت بدهی های خود نیستند. نرخ بیکاری رو به افزایش است. ریاضت اقتصادی و کاهش رفاه و سرکیسه کردن مردم٬ مضمون اصلی بسته های اقتصادی دولتهای اروپایی است. حتی کشورهای اسکاندیناوی که از وضعیت با ثبات تری نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا برخوردار هستند رسما دارند به این سیاست میپیوندند. بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا وشانزده کشوری که از واحد پول یورو استفاده می‌کنند، امسال با کاهش چهار درصدی رشد اقتصادی مواجه خواهند گردید٬ این مقدار برابر است با افزایش میلیونها بیکار و افت شاخص استانداردهای رفاهی برای میلیونها مردم.
 جاناتان لوینس، کارشناس ارشد مؤسسه کاپیتال اکونومیکس در باره بحران اقتصادی اروپا بدون پرده میگوید که اقتصاد اروپا هنوز مسیر طولانی برای دستیابی به رشد و رونق پایدار در پیش دارد. استاندارد مالی و اقتصادی کشورهای عضو حوزه یورو حداکثر مجاز کسر بودجه را سه درصد تعیین کرده است. اما در بهترین حالت٬ آلمان غول اقتصادی اروپا٬ با کمی بیشتر از شش درصد کسر بودجه یعنی دوبرابر میزان مجاز از بهترین هاست. یونان٬ اسپانیا و پرتقال در وضعیت استثنایی و با کسری بودجه عظیمی روبرو هستند. میزان بیکاری در اسپانیا در سه ماهه اول سال جاری به بیش از بیست درصد رسیده است که جمعیتی قریب پنج میلیون نفر را دربر میگیرد. اضافه براین٬ میزان بدهی اسپانیا طی سال گذشته به بیش از یازده درصد تولید ناخالص داخلی رسید است و این کشور را به عمیق‌ترین رکود اقتصادی در شصت سال اخیر فرو برده است. از اواخر ماه ژانویه سال گذشته تاکنون دولت اسپانیا برنامه های ریاضت اقتصادی و بیکارسازیهای گسترده جهت صرفه جویی پنجاه میلیارد یورویی برای باز پرداخت وامهایش در پیش گرفته است. اما همچنان نجات سرمایه و درماندگی بحران اقتصادی در اسپانیا ازمردم قربانی میگیرید و زندگی آنها را هدف قرارمیدهد. از دیگر مشکلات اقتصادی مهیب در اسپانیا٬ بدهی عمومی پنجاه و سه درصد و بدهی خصوصی صدوهفتاد وهشت درصدی تولید ناخالص داخلی است. برای کنترل نارضایتی معترضین و قربانیان آشفتگی‌ و بحران اخیر اقتصادی در اسپانیا٬ سازمان اطلاعات این کشور (CNI) راسا به صحنه آمده است.
 سران اتحادیه اروپا اعلام کرده اند بهبود وضعیت اقتصادی یونان حداقل به ده سال وقت نیاز دارد. و این ده سال تازه به شرطی است که مردم یونان از تامینات اجتماعی محروم شوند. و کل برنامه ریاضت اقتصادی که اکنون کارگران و مردم یونان علیه آن بپاخاسته اند به اجرا در آید. یونان بدلیل ناتوانی از پرداخت اصل و فرع بدهی سیصد میلیارد یورویی خود، در کام یک بحران شدید مالی فرو رفته است٬ برای نجات این اقتصاد فلج٬ اتحادیه اروپا در اجلاس اضطراری خود٬ با اعطای وام صد و ده میلیارد یورویی در سه سال آینده به یونان به توافق رسیدند. هشتاد میلیارد یورو از این وام اعتباری را اتحادیه اروپا تقبل میکند و بقیه را صندوق بین المللی پول تامین خواهد کرد. آلمان نهایتا برای جلوگیری از تضعیف یورو ناچارا و در کشمکشی جدی درمیان اعضای بلند پایه اقتصادی و موسسات تامین کننده این وام٬ بیست و دو میلیارد از این صد و ده میلیارد یورو را تقبل کرده است به امید اینکه در رقابتی بی آینده٬ بتوانند ارزش ارزی یورو را در مقابل دلار سرپا نگهدارند. این وام نجومی به یونان با یک حساب سرانگشتی٬ یعنی مبلغی بطور متوسط روزانه صد میلیون یورو وام با بهره پنج درصد به کشور یونان! ارقام حیرت انگیزی که حقیقت و عمق بحران اقتصادی سرمایه داری را بیش از پیش می نماید. این باتلاقی است که سرمایه داری اروپا چنین سنگین در آن فرو میرود. دولت یونان ماهانه فقط بابت بدهی های معوقه خود بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بهره بانکی باید بپردازد! این مبلغ را رسما با کاهش ناگهانی از هزینه خدمات عمومی و دستمزدها٬ افزایش مالیاتها‌ و ادامه صرفه‌جویى٬ حذف پاداش و سخت تر کردن نظام بازنشستگی، قرار است جبران کند. فقر رسمی و دولتی با حمایت موسسات مالی و دول اروپایی تسمه ازگرده مردم یونان میکشد.
اما بحران در یونان و پرتقال و اسپانیا خلاصه نمی شود٬ کسری بودجه یونان در مقایسه با انگلیس مثل ارزن در مقابل هندوانه است. بریتانیا نیز به رده بالاترین بدهکارهای اتحادیه اروپا تنزل کرده است. میزان بدهی‌ های این کشور رقمی حدود دوازده درصد تولید ناخالص داخلی‌ آن است. روز دوشنبه همین هفته٬ دیوید لوز، وزیر مشاور امور خزانه داری بریتانیا اعلام کرد که هیچ پولی در خزانه نمانده است. وزیر دارایی جدید بریتانیا ضمن تایید ابن مطلب٬ عنوان کرد که باید سریعا با کاهش شش میلیارد پوند از هزینه های دولت برای مواجهه با این بحران غول پیکر٬ آماده شد! درآمد دولت بریتانیا در ماه ژانویه امسال در مقایسه با سال گذشته نزدیک به هشت درصد افت کرده است٬ بدهی های آن نیز به شصت درصد درآمد ناخالص داخلی رسیده است. این رقم نسبت به سال گذشته ده  درصد افزون شده است. نرخ بیکاری در حوزه یورو از حدود ٣درصد به بیش از ۷/۸ درصد در سال جاری افزایش خواهد یافت. درماندگی اقتصادی سراسر کشورهای اروپایی را فرا میگیرد٬ پیشتر از این٬ فرانسوا فیلون، نخست وزیر فرانسه، اعلام کرده بود کشورش ورشکسته است. طی دو سال گذشته میزان بدهی های کشور فرانسه بیست درصد افزایش یافته است و در سال جاری نزدیک به ۸٣/۲ درصد تولید ناخالص داخلی آن است. نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه، اجرای طرح اصلاحات در نظام مستمری بگیران یا به بیانی کاهش و یا انجماد دستمزدها را ضروری میداند. دولت فرانسه چون دیگر کشورهای غربی، میلیاردها دلار از جیب مردم برای کاهش بحران اقتصادی هزینه کرده است.
در ایتالیا وضعیت به تمامی معنا فاجعه بار است. میزان بدهی ایتالیا به رقم نجومی دو تریلیون و پانصد میلیارد دلار رسیده است این بالاترین سطح به لحاظ میزان بدهی در میان کشورهای اروپایی است! میزان بدهی پرتغال صد وهفتاد و هشت میلیارد دلار است. مجموع بدهی‌های دولتی اتحادیه اروپا طی دوسال گذشته تاکنون سه ‌برابر شده است.
میخائیل سوخودولسکی، معاون اول وزیر کشور روسیه روسیه اذعان کرده است٬ بحران اقتصادی منجر به بی ثباتی در اوضاع و افزایش ناآرامی ها، اعتراضات و هرج و مرج و بی ثباتی و افزایش فعالیتهای اعتراض آمیز  در روسیه خواهد شد.
 
شبح بحرانی که بر فراز اروپا در چرخش بود اینک حقیقت روزمره بازار آشفته اقتصادی سرمایه داری اروپا این غول بانکی و صنعتی سود ده جهان سرمایه داری است! همه رنگ ولعاب حل بحران و رونق مجدد و سرمایه داری بی درد سرتر ریخته است٬ بازار آزاد چه از نوع افسار گسیخته و فریدمنی آن یا کنترل شده و مدل کینزی آن٬ هیچکدام دردی از آن درمان نکرده است. تا همین جا معلوم شده است که دستگاه تبلیغاتی غرب با ساختن صحنه های دروغین از رونق مجدد بازار سرمایه٬ جهنمی که زیر پای مردم دهان گشوده است را مخفی میکند.
نظام سرمایه داری برای هزارمین بار خطرناک و مضر بودن خود را نمایانده است. این بحران چنان دامنه دار و وسیع است و چنان درحال شعله ور شدن است که مهار آن با این تمهیدات نا ممکن است. انواع جعلیات در دستگاه دروغپردازی و مهندسی افکار سرمایه داری سرهم شده است تا حقیقت این بحران که ذاتی نظام سرمایه است و ثمره گرایش نزولی نرخ سود است٬ به بحران مالی و یا مدیریت غلط٬ سیاستهای ناروشن و دهها تٸوری بی سر وته دیگر  وصل شود تا آنچه که هسته اصلی و اندرون پوسیده این نظام را برملا میکند در زیر آواری از دروغ پنهان بماند. حقیقت این است که سود سرمایه در گل فرو مانده است و رکود و بیکاری٬ تورم و گرانی و هرج و مرج اقتصادی مثل قارچ از هر کجا سر برون میکند. نه ایالات متحده امریکا و نه اروپای واحد و نه هیچ بازاری مفری برای نجات خود ندارد. پاسخی که دولتها و سرمایه داران دارند قربانی کردن مردم است. و برای مقابله با این پاسخ فاجعه بار حداقل باید همچون کارگران یونان بطور سراسری و در ابعاد جهانی دست به مقابله زد.