کارگران شهرداری مریوان: تنها راه تشکل و اتحاد مبارزاتی است

کارگران و کارکنان شهرداری مریوان حدود پنج ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند . با توجه به سطح پایین دستمزدها در شهرداری ،این به تعویق افتادن دستمزدها سبب شده است که وضع فلاکت باری بر زندگی کارگران و خانواده هایشان سایه افکند.جدا از حقوق معوقه ، عیدی امسال که قرار بود قبل از تحویل سال پرداخت شود تا به حال پرداخت نشده است.
در شهرداری مریوان حدود ۴۲۶ نفر به کار مشغولند که ۲۴۶ نفر از آنها رسمی و ۱۸۰ نفر قراردادی هستند. تقریبا سالهای زیادی است که در شهرداری مریوان این به یک سنت تبدیل شده که حقوق کارگران را تا آنجایی که میتوانند به تعویق بیندازند . و این سنت ضد انسانی همیشه دامن این کارگران را گرفته و زندگی آنها را به جهنم تبدیل کرده است . تا به حال نیز حرکت چندان موثر و کارسازی در تقابل با این اجحافهای شهرداری صورت نگرفته است. کارگران قبلتر دو تجمع اعتراضی سازمان دادند اما با وعده های پوچ و تو خالی شهردار “بالکانه ” راهی خانه شدند. نقش موثر شورای شهر مریوان که به عنوان یک اهرم بازدارنده در مقابل کارگران عمل میکند نباید فراموش گردد.
رفقا ی عزیز کارگر! وضع موجود بی شک طاقت فرسا و زندگی در فقر کمر شکن است . اما دوستان دست روی دست گذاشتن و منتظر استیضاح این یا آن مقام شهرداری بودن هیچ گرهی را از مشکلات شما باز نمی کند. موضع ضعیف ما در عدم داشتن تشکل و مبارزات متحدانه برای درخواست حق و حقوقمان است . قدرت ما در دست فلان شورای شهر و یا فرد دیگری نیست . تنها راه نجات از این وضعیت خود آگاهی و اتحاد طبقاتی با هم سرنوشتهایمان است. اعتراض و پا فشاری بر حق و حقوق خود تنها راه پایان دادن به این وضعیت است . و این اعتراض منسجم و محکم بدون داشتن تشکل ممکن نیست رفتن به سوی ایجاد  “مجمع عمومی کارگران شهرداری”  تبلور تشکل در حوزه ی کاری شماست و قدرتی عظیم را که هم اکنون پتانسیل آن را دارا هستید به قوه ای بالفعل تبدیل می کند . خواست های مسلم و برحقتان را پرچم خود کنید و متشکل  به این جنگ بروید.

آیا تا به حال وعده وعیدهای این چند ماهه این را به اثبات نرسانده که اشخاصی که هم کاسه های دیروزی شهردار بالکانه بوده واکنون نیز در فکر تاراج بیشتر حق و حقوق مردم هستند نمی توانند شما را از این وضع نجات دهند؟
لازم است بدانیم که هم اکنون شهرداری مریوان حدود چهار میلیارد تومان بدهکار است که یک میلیاردو نیم این مبلغ متعلق به نیروی انتظامی است. آیا کسی هست که بتواند جواب بدهد که این مبلغ گزاف از کجا آمد، صرف چی شد و نتیجه اش به کجا رسید . هم اکنون اگر به شهر مریوان نگاهی بیندازید میبینید که از این میزان کمترین مبلغی هم در بازسازی شهرصرف  نشده است .
رفقای کارگر ! شما اولین قربانی جبران خسارت خواهید بود . این نه پیش بینی است و نه دکترین ، در روز صدها بار سرمایه داری این را به ما اثبات می کند که اولین کسی که باید تاوان بحران های آن را بدهد طبقه کارگر است و در این کار وحشی وار خود را محق می دانند . این قاعده در مورد شما هم مستثنی نیست . مگر اینکه با تشکل خود ، ایجاد مجمع عمومی ، سازمان دادن اعتراض و تجمع و پا فشاری بر خواستهای برحق خود و خانواده هایتان، بتوانید سدی انسانی و طبقاتی در مقابل شهردار ” بالکانه ” و شرکا درست کنید و لا اقل به ابتدایی ترین خواستهای خودتان که همانا دستمزدها و حقوقتان  است  برسید .

 دو تجمع قبلی شما میتواند تجربه ی گرانبها یی برای شکل دادن به مبارزات آینده تان باشد . همچنین با اتحاد طبقاتی با دیگر هم سرنوشتهایمان در مراکز دیگر کارگری میتوانید حمایت و صف وسیعی از طبقه ی کارگر را با خود همراه کنید.
جمهوری اسلامی و عوامل آن در استثمار کارگران به مانند هر سیستم سرمایه داری دیگری  کمترین رحمی نمی کند . خوب می دانیم که آنها از کوچکترین تجمع و یا تحصن کارگران چه هراسی دارند. باید به این امر واقف باشیم که اتحاد و عقب ننشستن از خواستهایمان سدی محکم برعلیه هرگونه تعرض رژیم و مزدورانش است.
و در خاتمه اکنون که به روز جهانی کارگر نزدیک میشویم، این فرصت مناسبی است با طرح خواسته هایتان در این روز با کارگران مراکز و رشته های دیگرهمگام شوید و بیشترین اتحاد کارگری را به وجود آورید.  با حضور در مراسمات و جشن های اول ماه مه بار دیگر اول ماه مه را تجلی قدرت طبقاتی خود بکنیم و آنرا  به رخ سرمایه داری در تمام ابعادش بکشیم حضور ما در این روز خاص نشانی از قدرت ما و سازمانمان است. بی شک کارگران پرچم دار و پیشرو انسانی ترین و شایسته ترین زندگی برای بشریت هستند و حضور شما می تواند آغازی برای مبارزه ای منسجم تر باشد.