پرسش و پاسخ در باره «انتخابات» عراق و پیامدهاى آن

مصاحبه علی ناظر با:بهروز شادیمقدم

 علی ناظر: با سلام و تشکر برای شرکت در این پرسش و پاسخ. انتخابات در عراق به پایان رسید. آیا بکار گیری واژه«انتخابات» صحیح است؟

 

بهروز شادیمقدم :باسلام به شما،انتخاباتی که درکشورهای تحت نظام موجود (سرمایه داری)برگزار میشود و از میان احزاب و افراد محدودی که  این نظام خود تعیین و مردم را به پای صندوق های رأی میکشاند تا به یکی از آنها رأی دهند، «انتخابی»محدود است که به افراد جامعه تحمیل میکنند و در‌واقع انتخابات واقعی نیستند.

چون انتخابات واقعی آن است که در شرایطی دموکراتیک  هرسازمان ،حزب و فردی که بخواهد بتواند کاندید و داوطلب شده و مردم نیز بتوانند افراد و احزابی را که نمایندۀ فکری خود میدانند انتخاب نمایند.به همین دلیل انتخاباتی همانند انتخابات عراق ر ا میشود تحمیل منتخب های نظام سرمایه داری به مردم نامیدو با انتخابات واقعی فرق اساسی دارد. 

 

علی ناظر: آیا نقش آفرینی رژیم جمهوری اسلامی در عراق در راستای منافع آمریکا و جهانخواران است، و یا در تقابل با آن؟

 

بهروز شادیمقدم : باتوجه به ضدیتی که رژیم جمهوری اسلامی با آمریکا دارد و هم چنین مشکلاتی که درسالهای اخیردرخود عراق جریانات اسلامی و طرفدار حکومت ایران برای امریکا بوجود آوردند، دخالتگری های حکومت اسلامی در عراق درجهت منافع و سیاست های امریکا نمیتواند باشد.

 

علی ناظر: آیا آنچه رخ داده است، از جمله پیش افتادن عیاد علاوی، را میبایست به فال نیک گرفت؟

 

بهروز شادیمقدم: وضعیت بحرانی و حاد عراق بعد از برداشتن دیکتاتوری صدام ،حضور نظامی آمریکا وتاثرات آن ،بمب گذاری ها، کشتار هاو تلفات انسانی هر روزه و فجیع در گوشه و کنار آن کشور، ناامنی اجتماعی و موقعیت خاصی به آن بخشیده که پس و پیش افتادن جریاناتی چون عیاد علاوی درراس دولت نمیتواند درمقابل آن وضعیت کارساز و تعیین کننده باشد.

 

علی ناظر: آیا خروج نیروهای خارجی از کشور عراق به مشکل آنارشیسم حاکم بر جامعه و سیستم سیاسی یاری میرساند و یا اینکه آن را تشدید خواهد کرد؟

 

بهروز شادیمقدم:میشود با توجه به موقعیت ناآرام و بحرانی جامعۀ عراق و با خروج قدرت و نیروهای خارجی ازکشور امکان ناامنی و بهم خوردن بیشتر جامعه را پیش‌بینی کرد. مگر اینکه حکومت عراق مثل دوره حضور آمریکا همچنان نوعی حکومت نظامی مانند برقرار کند.

 

علی ناظر: موقعیت نیروهای اپوزیسیون ایرانی در کردستان و در اشرف، پس از این انتخابات، را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

بهروز شادیمقدم :در موقعیت این‌ نیروها چون همچنان برسیاست های کشور عراق و حکومتش، آمریکا نقش خواهدداشت، تغیری  صورت نخواهد گرفت.

 

علی ناظر: با تشکر

منبع: سایت دیدگاه