نگاهی به پروسه انتخاب شخص اول مملکت در نظام ولایت فقیه

ولایت فقیه رژیمی که در سال ۵۷ به واسطه بی سوادی و کم سوادی بخش بزرگی از جامعه ایران از یک طرف و سوء استفاده مشتی سودجو و در راس آنها “روح الله خمینی” از طرف دیگر و در کنار سایر عوامل از جمله جو انقلابی و کشتار روشنفکران و راهنمایان انقلاب به دست اسلامگرایان بر روی کار آمد ، رژیمی است که در قانون اساسی آن نیز دیکتاتوری به روشنی پیداست و در این رژیم  مردم چهارپایانی هستند که باید به دست چوپانان گرگ صفت (ملایان) هدایت شوند و فرض اینکه این مردم خود دارای شعور و فکر هستند در این نظام به کلی مردود است – همان طور که در سایر رژیم های دیکتاتوری اینچنین است . ولی یک تفاوت بسیار بزرگ بین این رژیم با سایر رژیم های دیکتاتوری معاصر وجود دارد و همین تفاوت یک شباهت بسیار همخوان است با سایر حکومت های دیکتاتوری ی به زباله دان تاریخ پیوسته ، یعنی دیکتاتوری دینی و فاشیسم مذهبی .

 

این نوع از دیکتاتوری بد ترین نوع دیکتاتوری است چرا که خود را جانشنین خدایی موهوم در زمین میداند و با استفاده از تعصبات دینی و مذهبی قشر کم سواد تر و مذهبی جامعه خود را تثبیت میکند و در شرایط بحرانی هم از همین افراد برای کشتار و سرکوب سایرین استفاده میکند که نمونه آن را در جریان جنبش آزادیخواهی مردم ایران که با نام سبز و سید و حسن و حسین به نفع حکومت مصادره شد دیدیم ، جنبشی که با شعار هایی مثل جدایی دین از حکومت و مرگ بر دیکتاتور و خواست هایی مثل کنار زدن اسلام و اسلامگرایان از حکومت آغاز شد و با شعار “الله و اکبر” پایان یافت !

 

حال در رژیمی که برای حفاظت از خود نیازمند سلاح هسته ای است و از کشتار مردم هم ابایی ندارد شخصی به نام “سید علی خامنه ای” با پیروی از دستورات سرورانش مشخص کننده حرکات رژیم است و بد نیست بدانیم که شخص اول مملکت که مردم آن را با نام “ولی فقیه” میشناسند از کجا آمده ، چگونه نصب میشود و چگونه عزل میشود .

 

در ابتدا بهتر است تعریفی از ولایت داشته باشیم :

 

————————————

ولایت فقیه نظریه‌ای در فقه شیعه است که نظام سیاسی مشروع در دوران غیبت امام معصوم را بیان می‌کند. نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای این نظریه تأسیس شده‌است.

 

این نظریه که بیش از همه توسط روح‌الله خمینی مطرح و تشریح شده، ولایت فقیه را به کلیه امور نه تنها شرعی و دینی، بلکه حکومتی و سیاستی، جانی و مالی گسترش می‌دهد. یعنی در زمان غیبت امام معصوم فقها نایبان امامان معصوم هستند و ولایت بر تمام امور مربوط به امام معصوم (حتی جهاد ابتدایی) دارند.

 

منبع : http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA_%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87

 

————————————

 

در رژیم جمهوری اسلامی ولی فقیه توسط فقها انتخاب میشود که ما آن را با نام “مجلس خبرگان رهبری” میشناسیم ، پس نخست باید بدانیم این مجلس چگونه تشکیل میشود و افرادش از کجا سبز میشوند ! باز رجوع میکنیم به قانون اساسی جمهوری اسلامی :

 

————————————

مجلس خبرگان رهبری مجلسی متشکل از فقیه‌های «واجد شرایط» است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر گردیده‌است تا پس از مرگ روح‌الله خمینی (بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی) تشکیل گردد. مدت هر دورهٔ این مجلس که اعضای آن به وسیلهٔ انتخابات و توسط رأی مستقیم و مخفی مردم انتخاب می‌گردند، هشت سال می‌باشد.

 

مجلس خبرگان نیز در مادهٔ ۱ و ۲ آیین‏نامهٔ داخلى این نهاد، تعداد خبرگان را ۸۶ نفر اعلام کرده است.

 

منبع : http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3_%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86_%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C

 

————————————

 

در این بند مدعا بر این اساس است که این افراد توسط رای مستقیم و غیر مستقیم مردم انتخاب میشوند !

نخست باید بدانیم که چه کسانی مجوز دارند تا در انتخابات این مجلس شرکت کنند :

 

————————————

 

قانون اساسی، بصراحت، شرایط نمایندگان مجلس خبرگان را بیان نکرده و تعیین آن را مطابق اصل ۱۰۸، برای نخستین دوره، به فقهای اولین شورای نگهبان و پس از آن، به خود مجلس خبرگان واگذار کرده‌است ؛ اما با دقت در اصول مربوط، می‏توان کلیاتی را در مورد شرایط اعضای مجلس خبرگان به دست آورد. به ضرورت تناسبِ حکم و موضوع، اعضای خبرگان، اولاً، باید دارای درجه‌ای از فقاهت و آگاهی بر مسائل سیاسی و اجتماعی روز باشند که قدرت تشخیص «اعلم به احکام و موضوعات فقهی یا مسائل سیاسی و اجتماعی یا شخص واجد مقبولیّت عامه» را داشته باشند و ثانیاً، دارای مرتبه‏ای از تقوا باشند که در اظهار نظر خویش، فقط مصالح اسلام و مسلمانان را در نظر گیرند و نه منافع فردی و گروهی را. از سوی دیگر، در صورتی که اهل خبره، به آنچه می‏گوید، اعتقاد نداشته باشد و یا دارای سوابق سوء سیاسی و اجتماعی باشد، بدون تردید، نمی‏توان به تشخیص او اعتماد کرد. در قانون انتخابات مجلس خبرگان، شرایطی به شرح زیر آمده‌است :

خبرگان منتخب مردم، باید دارای شرایط زیر باشند :

 

۱٫         اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی ؛

۲٫         اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعض مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد؛

۳٫         بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز ؛

۴٫         معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران ؛

۵٫         نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی.

 

در کنار تصریح به ضرورت برخورداری نمایندگان خبرگان از شرایط فوق، این قانون بر نفی ضرورت بعضی از شرایط، تصریح کرده‌است که «ضرورت ندارد که نمایندگان، ساکن و یا متولد حوزه انتخابیه خود باشند.».

 

منبع :

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3_%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86_%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C#.D8.B4.D8.B1.D8.A7.DB.8C.D8.B7_.D9.86.D9.85.D8.A7.DB.8C.D9.86.D8.AF.DA.AF.D8.A7.D9.86_.D9.85.D8.AC.D9.84.D8.B3_.D8.AE.D8.A8.D8.B1.DA.AF.D8.A7.D9.86

 

————————————

 

به عبارت دیگر نهادی به نام شورای نگهبان وظیفه دارد تا صلاحیت این افراد را مشخص کند ، رای غیر مستیقم مردمی هم ، منظور پروسه ای است که جلو تر و در لابلای قوانین پیچ در پیچ جمهوری اسلامی متوجه آن میشوید .

 

حال باید بدانیم این شورا نگهبان از کجا سبز شده ، نهادی که یکی از وظایفش نظارت بر اعضای “مجلس خبرگان رهبری” و عزل و نصب آنهاست .

 

دوباره به قانون اساسی جمهوری اسلامی باز میگردیم :

 

————————————

شورای نگهبان قانون اساسی از نهادهای نظارتی نظام جمهوری اسلامی ایران است که از دوازده عضو تشکیل شده‌است. شش عضو از این دوازده تن فقهایی هستند که با حکم رهبر عزل و نصب می‌شوند و شش عضو دیگر حقوقدانانی هستند که با معرفی رییس قوه قضاییه و اعلام نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.

منبع : http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C_%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A8%D8%A7%D9%86

 

————————————

 

پس مشخص شد که “شورای نگهبان” که وظیفه نظارت و تائید اعضای “مجلس خبرگان رهبری” را دارد متشکل از ۱۲ نفر است که نیمی از آنها را شخص رهبر به صورت مستقیم انتخاب میکند و نیمی دیگر را رییس قوه قضاییه به اعلام نظر نمایندگان مجلس انتخاب میکند ! پس باید بدانیم که رئیس قوه قضائیه و نمایندگان مجلس چگونه عزل و نصب میشوند .

 

————————————

 

ازجمله وظایف و اختیارات مقام رهبری عزل‏ونصب و قبول استعفای رئیس قوه‏‏ی‏قضائیه‌است (بند ۶ اصل یکصدودهم قانون‏اساسی) که به موجب اصل یکصدوپنجاه‏وهفتم‏قانون‏اساسی برای مدت پنج سال و به‏منظور انجام دادن مسئولیت‏های قوه‏ی‏قضائیه درکلیه‏ی امورقضائی واداری و اجرایی تعیین می‏شود.

 

منبع : http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D9%88%D9%87_%D9%82%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D9%87#.D9.86.D8.AD.D9.88.D9.87.E2.80.8F.DB.8C_.D8.AA.D8.B9.DB.8C.DB.8C.D9.86_.D8.B1.D8.A6.DB.8C.D8.B3.E2.80.8F.D9.82.D9.88.D9.87.E2.80.8F.D9.82.D8.B6.D8.A7.D8.A6.DB.8C.D9.87

 

————————————

 

پس رئیس قوه قضائیه را هم شخص رهبر مشخص میکند ! و میدانیم که نظر و رای مجلس در ایران بدون تائید همین شورای نگهبان ارزشی ندارد . در نتیجه شورای نگهبان به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط شخص رهبر یا همان “ولی فقیه” انتخاب میشوند و این افراد نیز مشخص کننده اعضای “مجلس خبرگان رهبری” هستند .

 

انتخاب غیر مستقیم مردم هم در روند انتخاب اعضای “مجلس خبرگان رهبری” همین اعلام نظر نمایندگان مجلس است که باز باید از فیلتر رهبری عبور کنند تا نماینده بشوند !

 

به عبارت ساده تر و بدون نیاز به تعریف و تفسیر و چرخیدن در میان قوانین مبهم جمهوری اسلامی شخص اول مملکت در رژیم ولایت فقیه به دست خود وی نصب میشود و عزلش به دست سایرین امکان پذیر نیست ، آن هم سایرینی که با تائید صلاحیت و گذشتن از فیلتر های مختلف به صورتی که تا جای ممکن رد پای رهبر در آن مشخص نباشد ، به دست شخص رهبر انتخاب میشوند و اگر کوچکترین قدمی در راستای مردم و بر ضد ولی فقیه بردارند اگر کشته نشوند از مقام خود عزل میشوند .

 

حال در همین رژیم رئیس جمهور نیز باید هنگام اعلام کاندیداتوری خود از فیلتر همین شورای نگهبان عبور کند و اگر در انتخابات فرمایشی و نمایشی برنده شد باز باید شخص رهبر او را تنفیذ کند تا بتواند بر صندلی خیمه شب بازی آقایان بنشیند .

 

پس مشخص شد که تمام افرادی که در حکومت “ولایت فقیه” که حکومتی وقیحانه است مینشینند به دست رهبر مشخص میشوند و رهبر نیز خودش ، خودش را نصب کرده .

 

کدام آدم عاقلی که از این قوانین و روابط مسخره با خبر است امثال موسوی و کروبی را آزادیخواه میداند در شرایطی که میداند بدون اجازه رهبری حق آب خوردن ندارند چه رسد به تائید “شورای نگهبان” ؟