بر آشفتگی مهدی کوهستانی سندیکالیست از چه روست؟

نشریه یک دنیاى بهترشماره ۱۴۳ و مقاله “تلاشهاى سندیکالیسم براى عقیم کردن جنبش کارگرى” از على جوادى که منتشر شد تلفنی از مهدى کوهستانى از فعالین سندیکالیست و اتحادیه اى در کانادا داشتم. با لحنی اعتراضی به من گفت “این چه مقاله اى است که نوشته اید٬ همش فحش داده اید!” از ٱنجائیکه بعلت بستری در بیمارستان نشریه را ندیده بودم به کوهستانى گفتم که من مقاله را نخوانده ام تا اظهار نظر قطعی کنم. گفتم اما ما فحش نمى دهیم! ما به یک سنت سیاسی متمدنانه و در عین حال عمیقا انتقادی تعلق داریم.

پس از خلاصی از بیمارستان مشتاقانه به سراغ نشریه رفتم. با خواندن مقاله دلایل اعتراض مهدى کوهستانى برایم روشن شد. مهدى کوهستانى از نقد کمونیستى کارگرى بر علیه سندیکالیسم و جنبش سندیکالیستى بر ٱشفته شده بود! تصادفى نبود و نیست که از بهمن شفیق دو خردادى و هوادار جنبش مدنى و مدافع خجول گرایش “ضد کاپیتالیستی” احمدی نژاد در حال حاضر٬ که با عروج جنبش سید خندان و تز “جامعه مدنى” خاتمی از حزب کمونیست کارگرى منصور حکمت استعفا کرد تا مهدى کوهستانى سندیکالیست سرشناس و راست جملگی مانند اعضای یک صف واحد بر آشفته شوند. و از مقاله اى که به نقد گرایشات رفرمیستى و توده ایستى در جنبش طبقه کارگر پرداخته بود و تلاش کرده بود تا موانع ڀیشروى گرایش کمونیست کارگرى در این راه را کنار بزند٬ بر افروخته بودند. در آن مقاله علی جوادی از کمونیسم کارگرى به عنوان جنبش اعتراض ضد سرمایه دارى و رادیکال طبقه کارگر٬ از انقلاب کارگری و سرنگونى انقلابی رژیم اسلامى دفاع کرده بود. این سیاست کمونیستی به مذاق کوهستانى رفرمیست اتحادیه اى و بهمن شفیق خاتمى چى دو خرداى سابق و ضد سرنگونی رژیم اسلامی٬ خوش نیامده بود.
جنبشهاى اجتماعى با رهبران خود شناخته میشوند! على جوادى٬ یکى از رهبران و فعالین با سابقه جنبش کمونیسم کارگری است و مهدى کوهستانى هم یکى از فعالین با سابقه گرایش رفرمیستى و سندیکالیستى و به شدت راست در جنبش کارگری کانادا! سندیکالیسم بعنوان یک گرایش راست و رفرمیستى بر علیه گرایش رادیکال و کمونیستى دربین طبقه کارگر عمل میکند. عملکرد کوهستانی نمونه بارز چنین تلاشی است. سندیکالیسم اگر بخواهد در بین طبقه کارگر نفوذ و گسترش پیدا کند باید از طریق رهبران بوراکراتیک و رفرمیست و راست خود به مقابله با گرایش کمونیستى در بین طبقه کارگر برخیزد. بکوشد رادیکالیسم و انقلابیگرى کارگری را ایزوله نماید. نقد و کنار زدن هر کدام از این گرایشات راه را براى پیشروى گرایش دیگر در بین طبقه باز میکند. اما جا دارد کمی آقای کوهستانی و فعالیتهای ضد کمونیستی اش را بهتر بشناسید.
در طى مدت فعالیت سیاسى و کمونیستى ام در کانادا٬ مهدى کوهستانى همواره تلاش کرده است که پیگیرانه گرایش توده ایستى و رفرمیستى جنبش کارگرى را نمایندگى کند و به مقابله با گرایش رادیکال و کمونیستى و تحزب کمونیستی برخیزد. در سالیان نه چندان دور٬ مهدى کوهستانى بعنوان معاون رییس کنگره کار کانادا٬ CLC٬ بخش خاورمیانه٬ به کار اشتغال داشت. و من نیز بعنوان دبیر حزب کمونیست کارگرى- کانادا و یا عضو کمیته کشورى حزب٬ براى گرفتن قعطنامه همبستگى با جنبش کارگرى در ایران بارها با CLC در تماس بودم. CLC پیش از ایشان همواره در دفاع و همبستگى با جنبش کارگرى در ایران دریغ نکرده بود و قطعنامه هاى ڀیشنهادى ما را براحتی مى پذیرفت. در دوران معاونت مهدى کوهستانى با دلایلى از قبیل اینکه CLC نمیخواهد با احزاب کمونیستى تداعى شود و یا اینکه آنان از طریق معاونت بخش خاورمیانه خود اقدام خواهند کرد٬ از تصویب قطعنامه هاى همبستگى به اشکال مختلف امتناع میکرد. مهدى کوهستانی عملا تلاش میکرد تا CLC از گرایش رفرمیستى و غیر سرنگون طلب طبقه کارگر دفاع کرده و هیچگاه از گرایش رادیکال و کمونیستى طبقه دفاعی نکند.
در سال گذشته رژیم جنایتکار اسلامى با آماج وسیع مبارزات میلیونى مردم سرنگونى طلب روبرو شد. این حکومت مورد تعرض مردمی قرار گرفت که سرنیزه و سرکوب و زندان نتوانست خاموششان کند. مردم به میدان ٱمدند تا تکلیف خود را با این نظام مرتجع جنایتکار یکسره نمایند. صحنه سیاسی ایران و خارج کشور محل ابراز کشمکش جنبشها و احزاب طبقات مختلفى شد که برسر مبارزه با رژیم اسلامی و همچنین برسر اینکه چه نظامی باید به جای رژیم اسلامی بنشیند٬ به جدال پرداختند. جنبش کمونیسم کارگری بعنوان یکى ازنیروی اجتماعی مدعی قدرت سیاسی در جامعه تلاش کرد تا در خارج از کشور صفوف سرخها و کمونیستها را با ڀرچم سرخ و شعارهاى آزادى و برابرى و سوسیالیسم در مقابل با دو جنبش بورژوایی دیگر، جنبش ملی- اسلامی و رهبری کنونی اش٬ “جنبش سبز” و همچنین “ناسیونالیسم پرو غرب”، سازمان داده و متشکل نماید. تظاهراتها و آکسیونهاى اعتراضی خارج از کشور، در عین حال به محل جدال گرایشات و ٱلترناتیوهاى مختلف در مقابله با رژیم اسلامى شد. سبز و ڀرچم سبز، در تظاهراتهاى مختلف خارج از کشور ڀرچم جنبش ملی- اسلامی شد. مهدى کوهستانى بعنوان یکى از دست اندرکاران و یکى از سازمان دهندگان برخى از تظاهراتهاى “جنبش سبز” در تورتنو، نقش ویژه ای داشت. یک تلاش دائمی ایشان مقابله با حضور کمونیسم و آلترناتیو کمونیستی و پرچم سرخ در این اعتراضات بود.
این واقعیت نشان دهنده این گرایش تاریخی است که در دورانی که جامعه دستخوش تغییر و تحولات اساسى است و میرود تا با رژیم سیاسی و قدرت طبقاتی حاکم تسویه حساب کند و سرنگونی در دستور جامعه است٬ گرایش راست و رفرمیستى در بین طبقه کارگر تلاش میکند تا محافظه کاری را در بین طبقه کارگر تقویت کرده و افق انقلاب و رادیکالیسم را به عقب براند. براى سازمان دادن انقلاب کارگرى و تقویت و گسترش کمونیسم کارگرى، باید گرایش سندیکالیستى را به کنارى زد. سندیکالیسم در تقابل با سرنگونى و انقلاب است. عملکرد گرایش سندیکالیستی مهدی کوهستانی گواهی بر این ادعا است. *