رژیم و آشوب‌های فرقه‌ای در عراق (از عاشورای ۱۳۷۳ تا عاشورای ۱۳۸۵)

ایرج مصداقی  : سال گذشته پس از انفجار «حرم عسگرین» در سامرا در مقاله‌ای که در سایت دیدگاه درج شد، آن را به نیروهای وابسته به رژیم نسبت داده و ایادی جمهوری اسلامی و سیاست رژیم را عامل اصلی بسیاری از نابسامانی‌های عراق معرفی کردم. در همان مقاله تأکید کردم رژیم بیش از هر نیروی دیگری از اغتشاشات فرقه‌ای در عراق سود می‌برد.

مقاله مزبور در آدرس زیر قابل دسترسی است.   بعد از انفجار در حرم عسگرین ابعاد کشتار فرقه‌ای در عراق رشد روز افزونی یافت و همچنان قربانی گرفته است. آن موقع و پس از آن، عده‌‌ای که با نهاد و سرشت ضدبشری رژیم آشنا نیستند و یا احساسات «ضدامپریالیستی» به آن‌ها اجازه نمی‌دهد واقعیت‌ها را ببینند، چپ و راست همراه با رسانه‌های رژیم جمهوری اسلامی تحلیل می‌کردند که این واقعه و وقایعی از این دست کار امیرپالیست‌ها و یا وابستگان القاعده و بعث عراق است. در ذهن این دسته افراد آنقدر دشمنی با «صدام» و حزب «بعث» و «امپریالیسم» بزرگ است که دیگر جای چندانی برای رژیم و سیاست‌هایش باقی نمی‌ماند.
ضدیت‌های کور و گاه هیستریک چنان چشمان این عده را بسته که حتا به اعترافات صریح مقامات رژیم نیز توجهی نمی‌کنند.
به یک نمونه آن که روز گذشته واحد مرکزی خبر به نقل از فیلپ دوست بلازی وزیر امور خارجه فرانسه گزارش کرد، توجه کنید: 
«واحد مرکزی خبر : به‌ نوشته‌ پایگاه‌ اینترنتی‌ روزنامه‌ الشرق‌ الاوسط لندن‌ فیلیپ‌ دوست‌ بلازی اظهار داشت‌ احمدی‌ نژاد در نشست‌ خود با وزرای‌ خارجه‌ المان‌ ، فرانسه‌ و انگلیس‌ در سپتامبر دو هزار و پنج‌ برای‌ بررسی‌ مسئله‌ هسته‌ ای‌ ایران‌ گفت‌ باید ارزو کنیم‌ هرج‌ و مرج‌ گسترش‌ پیدا کند تا شاهد عظمت‌ خداوند باشیم‌. »
ذکر این نکته لازم است که (این خبر بعد از لحظه ای از سایت واحد مرکزی خبر / صدا و سیما/ حذف شد) مقامات این رژیم بروز «هرج و مرج» را «شاهد عظمت خداوند» می‌دانند. نباید از خاطر برد که رژیم جمهوری اسلامی رژیمی است بحران زا و بحران زی که عاقبت در یکی از بحران‌هایی که به وجود می آورد و یا به وجود می‌آید از بین خواهد رفت.
حمله به شورشیان نجف و ماجراهای پس از آن، یک بار دیگر نظرها را به سوی رژیم جمهوری اسلامی و نقش دوگانه‌‌ی آن در عراق جلب کرد. تلاش می‌کنم مسیری را که این ماجرا پیمود، به‌گونه‌ای فشرده و کوتاه در این نوشته بیان کنم. اما پیش از آن ذکر یک نکته ضروری است.
این روزها دست رژیم برای ایجاد بحران در لبنان و فلسطین بسته است. کشتی سیاست رژیم در هر دو جا و به ویژه در لبنان به گل نشسته است. تنها عراق می‌تواند محلی باشد برای سرریز شدن بحران‌های رژیم. بحران‌ هسته‌ای به نقطه‌ی حساسی رسیده است. در شرایطی که خطر حمله‌‌ی نیروهای آمریکایی کشور را تهدید می‌کند، چه چیز بهتر از کشتار شیعیان و مظلوم‌نمایی بعدی رژیم و به راه انداختن آشوب‌های فرقه‌ای در عراق. برای رژیم چه منفعتی از این بالاتر که هزاران شیعه در ایام عزاداری امام حسین و یارانش به خاک و خون کشیده شوند تا او به مقاصد شومش برسد و از موضع داعیه دار خون شیعیان وارد صحنه شده و به بسیج افکار عمومی دست زده و عراق را به خون و آتش بیشتری بکشد. 
آیا افزایش سطح درگیری‌ها و کشتار در ابعاد هزاران نفر نمی‌توانست ناکارآمدی سیاست جدید نیروهای آمریکایی در عراق را نشان دهد؟‌ آیا فاجعه‌ای که می‌رفت تا به مرحله اجرا در آید، در صورت وقوع بیش از هر کس به نفع رژیم نبود؟
روز ۹ بهمن ماه ۱۳۸۵ و مقارن با روزهای عزاداری تاسوعا و عاشورا خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های رژیم از جمله خبرگزاری مهر، به نقل از منابع عراقی و بین‌المللی خبر دادند:
«درگیرهای اطراف شهر نجف از روز گذشته آغاز شده و تا ساعات اولیه صبح امروز نیز ادامه داشت که دست کم ۲۵۰ مرد مسلح تا کنون کشته شده اند.
 نیروهای امنیتی عراق اعلام کردند که این شورشیان قصد برهم زدن مراسم عزاداران شیعه در شهر مقدس نجف را داشتند که با حمله نیروهای امنیتی عراق روبرو شدند.
بر اساس این گزارش، نیروهای عراقی با حمایت نیروهای آمریکایی که به وسیله چند فروند هلیکوپتر و یک فروند جنگده F-16 پشتیبانی می شدند؛ به مقابله با نیروهای شورشی پرداختند.
بر اساس گفته های نیروهای امنیتی عراق، این درگیری بزرگترین و سنگین ترین درگیری با نیروهای شورشی طی چند سال اخیر بوده است.»
پس از ساعاتی خبرگزاری های وابسته به رژیم در اقدامی هماهنگ نام و مشخصات رهبر شورشیان عراقی را اعلام کردند:
«کشته شدن سرکرده یک گروه مسلح در درگیری های نجف اشرف
« جسد رئیس عراقی این گروه مسلح شناسایی شده و نام واقعی وی "سامر ابوقمر" از اهالی نواحی شهر الدیوانیه است.
در همین حال، یک سخنگوی رسمی استان نجف گفت : دست کم ۳۰۰ فرد مسلح در جریان درگیری با گروه جند السماء کشته و ۱۳ نفر دیگر دستگیر شده اند.
این درگیرها از روز گذشته آغاز شد و نیروهای امنیتی عراق اعلام کردند که شورشیان یاد شده قصد برهم زدن مراسم عزاداران شیعه در شهر مقدس نجف را داشتند که با حمله نیروهای امنیتی عراق روبرو شدند.
براساس این گزارش، نیروهای عراقی با حمایت نیروهای آمریکایی که به وسیله چند فروند هلیکوپتر و یک فروند جنگده F-16 پشتیبانی می شدند؛ به مقابله با نیروهای شورشی پرداختند».
در همان روز ۹ بهمن دستگاه خبررسانی رژیم به این سمت رفت که توطئه‌ی مشکوکی علیه شیعیان آغاز شده است: سایت بازتاب در خبری موضوع را به این شکل گزارش داد :
«مرجع تقلید شیعه، هدف توطئه مشکوک در نجف
«خبرنگار «بازتاب» از نجف اشرف گزارش داد، توطئه مشکوکی از دو شب گذشته برای حمله به نجف و آسیب رساندن به مرجع تقلید شیعه آغاز شده است.
بنا بر این گزارش، تاکنون اجساد بیش از ۲۰۰ تن در درگیری پلیس و ارتش عراق با متعرضان پیدا شده و در بی