تلاش برای یک اول مه قدرتمند و با شکوه

یکماه به اول مه روز جهانی کارگر مانده است. هر سال کارگران در سراسر جهان این روز را گرامی می دارند و کیفرخواست طبقه کارگر و انسانیت را علیه نظام سرمایه داری اعلام می کنندروز جهانی کارگر تنها مختص به کارگران نیست بلکه روز حق خواهی کل جامعه و روز میلیونها انسان به بند کشیده شده توسط نظام گندیده سرمایه داری است. در ایران تحت حاکمیت رژیمی ضد کارگر و ضد انسان، این روز در زیر سرنیزه جنایتکاران اسلامی برگزار میشود. هر سال جشن تولید کنندگان نعمات جامعه از سوی اوباشان حاکم بر ایران، با زندان، شکنجه و شلاق پاسخ میگیرد. سال قبل در روز قدرت نمایی طبقه کارگر در ایران، ۱۰ تشکل کارگری بیانیه ای به مناسبت اول مه انتشار دادند که یک گام بزرگ در پیشروی جنبش کارگری بود. اقدام این ده تشکل کارگری و خواست و مطالبات طرح شده در قطعنامه  صادر شده این تشکلها، نه تنها خواست و مطالبات کل جامعه را بیان میکرد بلکه اساسا کیفرخواست کارگران و میلیونها انسان در مقابل توحش نظام سرمایه داری بود.

امسال در شرایطی کارگران به استقبال روز جهانی کارگر می روند که اعتراضات، تجمعها و اعتصابات زیادی را در سال گذشته  برای احقاق حقوق پایمال شده خود و بر بستر انقلابی که ۹ ماه است جریان دارد پشت سر گذاشته اند. ۱۱ اردیبهست امسال می تواند روز تعین کننده ای در بالابردن سطح خواست و توقعات کل جامعه و پیشروی بمراتب بیشتری در روند انقلاب مردم باشد. حال و هوای اوضاع سیاسی امروز ایران و بعد از ۹ ماه مبارزه بی امان کل جامعه برای به چالش کشیدن یک حکومت جنایتکار، این امکان را فراهم نموده است که کارگران در سطح وسیع و گسترده ای در ۱۱ اردیبهشت قدرت نمایی کنند.

در کردستان نیز برگزاری اول مه روز جهانی کارگر به سنتی جا افتاده تبدیل شده است. تشکلهای کارگری با فراخوان خود برای برگزاری این روز و با صدور قطعنامه های رادیکال که در واقع کیفر خواست کل جامعه علیه نظام سرمایه داری و حکومت حامی این نظام یعنی جمهوری اسلامی است، می توانند در همگامی با هم طبقه ای های خود در سراسر کشور، پایه های این حکومت و نظام وحشی  سرمایه داری اش را بلرزه درآورند.

جنبش کارگری تجارب، درسها و دستاوردهای بسیار گرانبهایی را در مبارزات چندین ساله خود به همراه دارد. از هم اکنون باید وسیعا و سازمانیافته برای تدارک این روز آماده شد. باید فراتر از سال قبل از نظر کمی و کیفی عرض اندام کرد. فضا و حال و هوای انقلابی ۹ ماه اخیر این امکان را فراهم نموده است که تشکلهای کارگری بیشتری در هماهنگی با هم و در یک صف واحد و قدرتمند ابراز وجود کنند. تشکلهای کارگری این ظرفیت را دارند و می توانند همه کارگران و کل جامعه را برای برگزاری اول مه فراخوان داده و پشت مطالبات و کیفر خواست خود علیه نظم موجود بسیج کنند و بحرکت درآورند.

 فعالین و رهبران کارگری، فعالین چپ و کمونیست در خلق کردن یک اول مه گسترده و قدرتمند نقش ویژه و ارزنده ای بر عهده دارند. از هم اکنون سازماندهی و تدارک برای این روز، شعارنویسی در همه جای شهرها، محلات و کارخانه ها، می تواند فضای عمومی پر جنب و جوشی را برای شرکت و آمادگی در این روز فراهم کند. در محافل و جمعها، در اماکن عمومی، در تاکسی، اتوبوس و در مهمانی ها باید در مورد جایگاه و اهمیت این روز صحبت کرد.

 روز جمعه ۱۳ فروردین روز بسیار مناسبی برای بحث و تبادل نظر پیرامون اول مه است.  در سیزده فروردین ضمن برگزاری جشن و سرور در گردشگاهها و پارکها که در سطح هزاران نفر امکان تجمع کردن در کنار هم را فراهم می کند، موقعیت بسیار خوبی است تا در مورد چگونگی برگزاری اول مه و برای تدارک آن جلسه گرفت، تبادل نظر کرد و تصمیمات لازم را اتخاذ نمود. فضای همه شهرها، کارخانه ها، مدارس و دانشگاهها را باید از هم اکنون حول و حوش اول مه و برای برگزاری یک اول مه قدرتمند آماده کرد

۳۰ مارس ۲۰۱۰