وضعیت پناهندگی در سوئد ٬ رئوس کلی آنچه در سالی که گذشت

عبدالله اسدی
abe.asadi@glocalnet.net
0046737178819 
اولین اقدام مهم در سال جدید، فراخوان به پناهجویان ایرانی
دوستان عزیز پناهجو! بی شک همه شما عزیزانی که در سوئد درخواست پناهندگی کرده اید از نزدیک در جریان فعالیتهای فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی در دفاع بی وقفه از حقوق پناهندگی خود هستید. در جریان هستید که در طول شبانه روز در چه ابعاد وسیعی با من و دیگر فعالان فدراسیون، چه از طریق تلفن و چه به صورت حضوری تماس گرفته میشود، درخواست کمک و راهنمایی میشود و فعالین فدراسیون با تمام توان و در بالاترین ظرفیت شما را یاری می دهند و خود را در کلیه مشکلات شما شریک میدانند. فعالین در ابعاد بسیار وسیعی در مورد پرونده هایتان با مسئولین اداره مهاجرت و مشاورین شما دراین اداره صحبت و کسب اطلاع می کنند.

 با شما به طور حضوری ساعتها مشاوره می نمایند و در تمام جزئیات قوانین پناهندگی و حقوق و مزایایی که به شما تعلق میگیرد را برایتان در نهایت دلسوزی تشریح می کنند.
بعلاوه در جریان هستید که در اوایل سال ۲۰۰۶ و به دنبال اجرای قانون موقت ۱۵ نوامبر، در مورد آن دسته که پیشبینی میشد باز هم پاسخ منفی خواهند گرفت فدراسیون جهت و سیاست بسیار مهمی را در میان شما تقویت کرد. درست قبل از اینکه پاسخهای منفی شروع گردد، اعلام کردیم که تا آنجا که برایتان مقدور است در درجه اول تحت هیچ شرایطی ارتباط خود را با اداره مهاجرت قطع نکنید و در عین حال قول هیچ نوع همکاری در جهت بازگشت به ایران را به مقامات اداره مهاجرت  ندهید. یادآور شدیم که قطع ارتباط شما با اداره مهاجرت به این معنی خواهد بود که هزینه شما را قطع کنند و پرونده ها یتان را نیز به پلیس بفرستند.
فراخوان مقاومت سازمان یافته چه به صورت فردی و چه به طور جمعی دادیم و این کار نیز صورت گرفت و درطول تمام سال ۲۰۰۶ به وسعت کشور سوئد این مقاومت را سازمان دادیم تا بر تصمیم اداره مهاجرت و دولت سوئد مبنی بر اخراج پناهجویان ایرانی تأثیر بگذاریم  و تصمیم آنها را در سال ۲۰۰۶ به تعلیق انداخته و این کار را در ابعادی به مراتب وسیع و سراسری تر به خوبی پیش بردیم.
 در طول سال گذشته در شهرهای مالمو، گوتنبرگ و استکهلم یک حرکت عظیم و برنامه ریزی شده بدون هیچ وقفه ای در جریان بود. تظاهرات در مقابل اداره مهاجرت و پارلمان سوئد و چندین نشست و مذاکره رسمی با اداره مهاجرت، سازماندهی دو تحصن بزرگ و برگزاری جلسات با نمایندگان احزاب در پارلمان سوئد، جمع آوری ۲۰۰۰  نامه اعتراضی به دولت و نامه سرگشاده به وزیر مهاجرت این کشور از جمله رئوس فعالیتهای سال گذشته ما بود.

دولت و اداره مهاجرت سوئد  در سالی که گذشت تمام تلاش خود را به کار انداخت تا بتواند به پناهجویان اعلام نماید که اگر با اداره مهاجرت در جهت بازگشت به کشورشان همکاری به عمل نیاورند، هزینه هایی که به آنها تعلق میگیرد قطع می گردد و پرونده هایشان نیز به پلیس فرستاده خواهد شد. در این رابطه باید اعلام کنم که اداره مهاجرت سوئد نه تنها هیچ موفقیتی را در این زمینه بدست نیاورد، عملا سیاستی را که در پیش گرفته بود به شکست انجامید.

دوستان عزیز!
توجه داشته باشید که اگر در این دوره فدراسیون به درست شما را راهنمایی نمی کرد میزان هزینه ای که به شما تعلق میگرفت از همان شروع پاسخهای منفی قطع و کلیه پرونده ها نیز به پلیس فرستاده میشد و چه بسا دستگیری پناهندگان در ابعادی بسیار وسیعتر شروع میگردید.

تا همینجا مقاومت و مبارزه ای که آغاز کرده ایم بسیار مهم و کارساز بوده است. مضاف بر اینها همین مقاومتها باعث شده که اداره مهاجرت تعدادی از این پرونده ها را به دادگاه ها بفرستد و آنها نیز از این طریق اقامت گرفتند.

و اما ادامه کار!
گفتیم که همه فعالیتهایی که تا بحال انجام گرفته است در مجموع، روند تصمیم گیری دولت و اداره مهاجرت در جهت اخراج پناهجویان ایرانی را بشدت کندتر کرده است. ما در سالی که گذشت با تمام توان جنگیدیم تا پرونده کسی برای همیشه بسته نشود، هزینه ها قطع نشود و دیپورت کسی از کشور به اجرا درنیاید. تا آنجاییکه با توسل به زور مربوط می شد فقط یک پناهجوی ایرانی در شهر مالمو دیپورت شد. هزینه تعداد بسیار محدودی را قطع کردند و پرونده تعدادی نیز در همین حد بسته شده است.

اما با سر کار آمدن حزب محافظه کاران و بلوک راست و تشکیل دهندگان دولت جدید، محدودیتهای به مراتب بیشتری برای پناهجویان در سوئد ایجاد شده است. هم اکنون برای کارکنان رستورانها و مغازه هایی از این دست و همچنین آرایشگاهها مقررات سختتری ازنظر ورود و خروج و استفاده از دفترچه و کارت مجوز شغلی وضع گردیده است، به طوری که از این به بعد هیچ پناهجویی نمی تواند در این نوع از مغازه ها به کار سیاه بپردازد.

 ما باید کار را تا به آخر ادامه بدهیم. اولین اقدامی که در سال جدید در دست است سازماندهی امورات اجرایی برگزاری تحصنی است که  در جمع بزرگی از پناهجویان به اتفاق آرا به تصویب رسید و هم اکنون فعالیت برای برگزاری این تحصن که از ۱۲ تا ۱۸ فوریه برگزار خواهد شد آغاز شده است. این تحصن باید در برگیرنده شرکت پرشور هزاران پناهجو، خانوادههای آنها و علاقمندان به مبارزه در دفاع از حقوق پناهندگی باشد.

توصیه من به شما پناهجویان این است که در هر شهر و کمپی که هستید خود بعنوان مبلغ و سازمانده این تحصن شروع به کار کنید. برای شرکت هرچه بیشتر مردم در این تحصن تبلیغ کنید. هر جا که هستید با هم به بحث و تبادل نظر بپردازید و روی چگونگی نقش خود و تاثیرات آن بر سیاست پناهندگی دولت سوئد در برخورد به پناهجویان ایرانی صحبت کرده و هم دیگر را به شرکت گسترده  در آن تشویق نمایید. این تحصن در یک چادر بسیار بزرگ و مجهز با امکانات صوتی بسیار قوی  و تدارکات لازم در مرکز شهر گوتنبرگ برگزار خواهد شد .

تلاش ما این است که این تحصن را به کارزاری  بزرگ برعلیه جمهوری اسلامی و در دفاع از دلایل فرار مردم از آن کشور تبدیل کنیم و از آن به عنوان مبنایی برای دفاع بی چون و چرا از حقوق پناهجویان ایرانی  استفاد کنیم. ما باید بتوانیم یک بار دیگر توجه افکار عمومی را به آنچه که در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی میگذرد آگاه سازیم و در عین حال روابط دولت سوئد ب